Ultra- ja neuvolakuulumiset

Tänään oli eka neuvolakäynti. Ei nyt ainakaan voi sanoa, että positiivisella mielellä oltais. Ei ihan mikään ihannekäynti. Olin jo muutenkin hermostunut kun menin sinne, terveysasema on aika kolkko paikka. Meninpä huoneeseen sisälle, niin nurkassa istui vieras nainen, joka esitteli itsensä opiskelijaksi. No, puhuttiin kaikenlaista, mm. mun keskenmenosta ja kaikesta, mitä kesän aikana tapahtui (kuolemantapaus töissä). Tosi vaikea keskustelunaihe mulle muutenkin, ja opiskelija vaan kyttää vieressä. Sanoisin, että oli kovin kiusallista.

Kaiken kukkuraksi opiskelija sai ottaa multa verikokeen. Tai oikeastaan yrittää ottaa, eipä tuo suonta löytänyt ja ronkki ja ronkki, kunnes tuli hoitaja paikalle ja alkoi itsekin ronkkimaan mun käsivartta neulalla. Ei saatu, toinen käsi siis esiin. Sama juttu, ei löydy ei ja ronkitaan ronkitaan. Vieläpä he halusivat koittaa toisesta kädestä uudestaan. Oli pakko siinä vaiheessa huomauttaa, että multa lähtee taju jos vielä ronkitte. Jäipä sit verikokeet ottamatta ja uusi yritys samassa paikassa maanantaina. Lievästi sanoen jännittää. Multa on kuitenkin aina ennen saatu hienosti otettua verikokeet.

Positiivista on se, että ultra on jo 1.11. Hoitaja mukavasti ajatteli, että kun taustalla on keskenmeno, niin kivempi sitten päästä jo aikaisemmin katsomaan, että kaikki on siellä kunnossa :)
 
olipa ikävä tilanne joka kerta kun käyn itseäni pistämässä, mun on ihan pakko katsoa muualle. en sietäisi noin kauaa, miten kamalaa.
 
Rosytar: Juu, en kans yhtään verikokeista tykkää mut tänään oli kyllä ihan ensimmäinen kerta kun on meinannut ihan oikeesti taju lähteä. Nyt on parisenttiset mustelmat molemmissa käsissä! Ja piru vie että sattui...
 
No eipä ollut Pätkikselläkään ihannekäynti :/ Mä oon jotenkin aina kannustanut sitä ,että opiskelijat saavat olla mukana, eihän ne muuten opi. Mutta sitten siinä on tää kääntöpuoli eli mulla se eka ultra varmasti epäonnistui osaksi sen takia. Ja sulla sitten verikoe ja keskustelut.

Rosytar, Plussa tuli aika aikaisin ja alun pahoinvointi oli kovempaa kuin esikoisen kanssa. Molemmat johtuivat varmaan korkeammista hormonimääristä, kun oli kaksi niiden tuottajaa. Pari viikkoa sitten olo alkoi tasottua, ja syyn tiedämmekin. Multa tulee oikeastaan vaan isän puolelta kaksosuutta; isän veljet ovat kaksosia. Äitilläkin on jossain kauempana suvussa kaksosia, mutta niin on luultavasti monilla muillakin :) Ilmeisesti noi kaksosraskaudet eivät ole kovin harvinaisia, yleensä se toinen vaan ei alota kasvuaan ollenkaan tai kuolee niin pienenä, ettei sen olemassa oloa edes saada selville.
 
Voi kamalaa noi teidan neuvolakaynnit! Ma en kylla kestais :( Onneksi taalla kaydaan ihan gynella suoraan aina ja aina myos ultrataan (gyne itse ultraa mut) joten ei tarvitse jannittaa vaan aina saa paivityksen tilanteeseen. Mutta toisaalta kylla siita sitten joutuukin maksamaan joka kerta... Eli aina on puolensa...

Aavistus mainitsi noista laskurien heitoista ja ma olen kanssa huomannut saman. Ma olen tullut siihen tulokseen etta se syy on pakko ollo siina miten se laskuri toimii. Mita olen ymmartanyt niin oikein laskettuna ovulaatio on 14 paivaa kuukaustisten alkamisesta taaksepain joten jos on pitempi kierto kuin se 28 paivaa niin ovulaatiota (=heldelmoittymista) ei voi laskea kierto/2 vaan kaavasta tulee monimutkaisempi. Luulenkin etta netissa olevat laskurit vaan kayttaa kierto/2 kaikille kierroille ja siita virheet... Luulen kuitenkin etta raskauskiekko sivusto laskee oikein mutta en ole varma... Tarvis oikeen paperilla itse laskee ja tarkistaa mutta ei taida jaksaa. Eikohan se vauva joskus tule ulos vaikka pitka kierto mulla onkin... :D
 
Pätkis87: Ehkä ensi kerralla parempi fiilis... Ja mukavaa odottelua ultraan.

Haluaisin jakaa positiivisen tarinan. Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Yllätyin positiivisesti, kuinka mukava neuvolatäti meille sattui. Tuurikauppaa on ilmeisesti.... Ja kaikki  kokeet otetaan Kätilöopistolla.
 
Joo totta kai, itsekin hoitoalalla opiskelijana olleena tietää, miten arvokasta se harjoittelu oikeilla potilailla on. Mua vaan muutenkin jännitti ja se opiskelijan läsnäolo pahensi sitä sen verran että tuntui ikävältä. Eiköhän seuraava kerta ole sit jo parempi :) MennaH: Mun äidillä kävi samalla tavalla, mutta toinen tuli kuitenkin vuodon mukana pois. Hänellä ei ollut aavistustakaan kaksosista, ennen kuin heräsi yhtenä aamuna ja vuoto oli jo kovaa. Hän lähti sitten lääkäriin heti, oli jo itse aivan varma että kesken meni, oli kuitenkin ennenkin jo saanut keskenmenon. Lääkärillä tuli iso hyytymä ulos, ja lääkäri vielä ultrasi niin kyllä siellä vielä toinenkin pikkuinen sydän vahvasti sykki ja vastasi viikkojaan :) sieltä sitten syntyi rakas pikkuveljeni :) mäkään en tiennyt tästä kaksosesta ennen kuin sain oman keskenmenoni, äiti siitä silloin kertoi. Ollaan sen jälkeen mietitty että onko siinä syy miksi ollaan aina veljen kanssa oltu lähes kuin kaksoset, hyvin läheisiä ollaan nimittäin :)
 
Mulla oli tänään np-ultra. Mä olin jo ihan varma ettei siel oo kukaan hengissä kun mahan turvotuskin on laskenu, ja muutenkin niin vähillä oireilla mennään. Masussa kuitenkin jumppas pieni kaveri jolla kaikki hyvin. Ihana hetki kun näkee sydämen läpätyksen ja pieni vilkutti mulle. <3 Mulla oli paras kaveri mukana ja sekin oli aivan hatioissaan, tais tirauttaa muutaman kyyneleen enemmän kuin mä.
Mulla muuten ultrattiin ensin alakautta ja sit kätilö totes et ei näy kunnolla ja vaihto mahan päälle ja kuvat selkeni kummasti.

Sain nipun kuvia mukaan ja vielä hiukan suostuttelen tota mun ukkoa et lähettäs jo tänään molempien vanhemmille kertomaan. Mies ei oo ihan niin innoissaan noista ulrakuvista, ihmeellistä miesmäistä jörötystä. Tai ehkä se ei vaan oo vielä sisäistäny asiaa samalla lailla.
 
Meillä huomenna np-ultra ja kyllä jänskättää onko kaikki ok, kun muut tuntuu huomaavan jo oman kohtunsa ja minä en löydä mitään ja oireetkin vaan vähenee ja vähenee... :/ olen huolehtiva ihminen... no, huomennahan se selviää. Käytiin ultrassa 8+0 ja siellä oli kaikki hyvin, sydän sykki, ruskuaispussi löytyi ja pieni vastasi viikkojaan.
 
Mulla on huomenna se uusintaverikoe siellä neuvolassa, toivottavasti menee paremmin kuin viime kerralla! Ei muuta kun vettä juomaan et tulee suonet paremmin esille :) mustelmat ei oo vieläkään haihtunu kokonaan, mut eiköhän ne sieltä saa silti otettua :)
 
Huomenna on meillä np-ultra! Jännittää ihan hirveesti ja pelottaa, että kaikki ei olekaan hyvin. Aikaisempi keskenmeno hieman kummittelee ja tuntuu hirveen vaikeelta luottaa, että kaikki olisi masussa hyvin.

Toivottavasti Pätkiksen verikoe meni paremmin tällä kertaa ja saitte näytteet otettua!
 
Meillä on myös huomenna np-ultra. Täytyy sanoa, että jännittää jotenkin enemmän kuin esikoista odottaessa. Ehkä tietää paremmin mikä kaikki voisi olla pielessä...
Huono olo ja väsymys alkanut nyt helpottaa. Ei nyt onneksi kovin pahaksi mennyt missään vaiheessa, mutta enemmän oireita on ollut kuin viimeksi. Jos huomenna kaikki sujuu hyvin tästähän voi kohta alkaa nauttia :)
 
Täällä vierähti kivi ainakin jonkin verran sydämeltä kun np-ultrassa löytyi pieni vauvan alku joka sätki ja pomppi kovasti ja vastasi viikkojaan <3 Turvotus oli normaali ja kaikki muukin mitä etsittiin ja katsottiin niin oli kunnossa. Jospa kohta osaisi lopettaa tämän stressaamisen...
 
Ihania ultrakuulumisia pirpana5!

Tuik ja Hahtuva:täällä myös jännätään huomista ultraa!Tulkaahan sit kertomaan uutisia :)
 
Moikka kaikille !

Pirpana5: onnea ja iso hali upeista ultra kuulumisista!

Huominen on monelle nähtävästi jännä päivä - myös itselleni. Meilläkin on heti aamusta ultra - ja jännittää vietävästi !

Kyllä on kumma juttu, mutta en meinaa osata odottaa. Pikkuisen pelottaa, kun ei niin suuria oireita ole ollut koko raskauden aikana, mutta ei toisaalta ole mitään syytä siihen etteikö kaikki olisi hyvin. Voi kun vaan aika menisi nopsaan ja että kaikki olisi hyvín !

Elämäni ensimmäinen niskaturvotusultra ja koko tilanne on täysin uusi.

 
vasta 22 päivä tiedän, mitä löytyy ultrasta? Minulla alussa on ihan selvästi näkynyt plussa. Aikaisemmin raskauksista, en ole pahoinvoinnut ja nyt olen, 4 kertaa joutunut oksentaa ja laihtunut 4 kg kun ei ole pystynyt syömään kuin pienen lapsen aterian kokoja ja voinu pahoin. Jos ootan kaksosia alan kyllä lottoamaan koska lapsien sukupuolet on mennyt halujeni mukaan jo, niin jos tulee kaksosraskaus, niinkuin olen toivonut kun ajatellut että viimeinen raskaus. Koska tässä on jo 6vuotta raskaana ja imettänyt, yhtä soittoon.. että haluisi panostaa siihen elämiseen, koulutukseen ja lasten parhaaksi, eli parempien tulojen saamiseen.
 
Np-ultra takana.Pelotti ja jännitti niin, että pahaa teki.Mut kaikki hyvin.Siellä se pikku toukka heilutteli käsiä ja jalkoja ja varmaan näytti kieltäkin kätilölle,kun se yritti velloa joka puolelta.Ei meinaa hevin suostunu kääntyyn,kyljellään vaan makoili:) Nt oli 0.97.

Näin se vaan tämäkin muuttui vielä enemmän konkreettisemmaksi,vaikka sydänäänet kuuluikin jo muutama viikko sitten.Ehkä tuo ukkokultaki pääsi paremmin odotukseen mukaan <3
 
Moikka kaikille

 - ja ihanaa Tapsu !!!! Erinomaisen hienoja uutisia !

Np ultra takana - ja kaikki oli erinomaisesti ! Turvotus tasan 1mm, joka kuulemma erittäin hyvä. Koko ja kaikki vastasi täysin viikkoja.

Kyllä jännitti - en saanut nukuttua aamuyöstä, kun mietiskelin tulevaa ultraa....
Huh ! Kyllä nyt helpotti, ja kyllä äidin tunteet olivat pinnassa kun äidille ja isälle vilkutti ja sydänäänet kuului ! Kova tuntui olevan liikkumaan - ei meinannu kunnon kuvia saada ! Alkuun heti kyllä nätisti näytti niskaansa, että saatiin  kunnolla mitattua turvotus - mutta sitten kun kuvia piti ottaa.....


 
Hyviä ultrakuulumisia! Mahtavaa!<3
Tänään käyty ekassa neukissa, viikkoja neuvolan mukaan 8+1! Eli niiden mukaan L.A 27.5. vaikka siellä ar-ultrassa todettiin tämä pieni papunen hiukan pienemmäksi, L.A sen mukaan siis oisi 31.5 ja viikkoja mun laskelmien mukaan 7+4.
Noh, ehkä meen tuon neuvolan mukaan, on helpomi pysyä kärryillä, kun eivät ala sitä L.A muuttamaan kun ei ole montaapäivää tuossa. Ja paremmmin se selviää sitten NP-ultrassa.
Meillä täytyy ite kaikki ultrat varata ku ne tehdään TRE:n terveystalolla.. Onneksi sain lippusen ja lappusen jossa on se aikaväli, milloin mikäkin ultra tulee olla.
Ysiviikolla meen labraan jossa otetaan jotkut verikokeet, vissiin nuo kuppa, HIV ja muut, että katsotaan ettei ole niissä mitään.
Kaikki oli siis vallan mainiosti ja seuraava neukki enskuun 20päivä, jolloin oon jo ehtinyt käymään np-ultrassakin :)
 
Takaisin
Top