Ultra- ja neuvolakuulumiset

Iippi: tieto tosiaan voi lisätä tuskaa.... Yritä ajatella niin - että pysyt positiivisena ja luottavaisena - kaikki voi vielä järjestyä hienosti ! Ymmärrän että se on paljon helpommin sanottu kuin tehty....ja kyllä niistä super - simmareista on kuultu aiemminkin, joten mikään ei ole mahdotonta ! Tsemppiä !

Itsekin mietin tuota doppleria, mutta tulin siihen tulokseen, että se saisi vain minun heikot hermot ongelmiin.... Eli parempi kun en rupea sitä harrastamaan. Ihanaa se kyllä olisi - mutta pelkään että mikäli itse teen jotain väärin, enkä saa niitä kuulumaan - niin huolestun aivan hirvittävästi.
 
Varhaisraskauden ultrassa käyty, ja viikkoja näyttäisi olevan takana vähemmän kuin pitäisi, keskiviikkona tyypin olisi pitänyt olla 7+5, niin lääkäri tuumi 8,3mm:n pituuden vastaavan viikkoja 6+5, sydän löi, ja kaikki vaikuttaa kuitenkin olevan kunnossa :) Ilmeisesti sitten sattui pidempi kierto tähän väliin.
 
Mimsu, täällä ainakin kerran kuukaudessa käydään neuvolassa, eli noin neljän viikon välein. Loppuraskaudessa (muistaakseni viikolta 35 ellei jo aiemmin) oli kahden viikon välein, ja ihan viimesillä viikoilla neuvola viikon välein. Ja joka kerta kuunnellaan äänet viikolta 12 lähtien, mutta nyt itselläkin.menee niin.että ekan neuvolan jälkeen seuraava on vasta np Ultran jälkeen. Mietin myös tuota doppleria, ja varmaan se on ostettava sitten np Ultran jälkeen jos vielä tuntuu siltä. Vaikka siitä taas ei ole kauaa, kun alkaa jo liikkeet tuntua.. Jos siis alkavat tuntua yhtä aikaisin kuin kuopuksesta, eli viikolla 15.
 
Mä käväisin tänään ekassa neuvolassa. Ja vaikka niitä lippuja ja lappuja ja tietoja täytettiin niin oli se kuitenkin mukavaa. Mulla on vielä niin kiva neuvolatätikin :)

Keskusteltiin paljon mun liikkumisesta. Harrastan koirien kanssa agilityä joka on melko rasittava laji, usein radan jälkeen joudun ottamaan astmalääkkeen. Astmaatikolle ei ehkä paras harrastus... Tultiin siihen tulokseen että mun ois oltava rauhallisemmin ettei sykkeet nouse liian korkealle ja jotten saa astmakohtausta. Toisinsanoen taidan parit reenit jättää väliin kunnes voin kertoa miksi en halua juosta.

Ensimmäisen oikean ultra-ajan sain jo ensi viikon perjantaille, eli 12.10.Viikkoja pitäis olla silloin n. 11+1.Mies ei pääse mukaan ja nyt pohdiskelen että menenkö yksin vai uskaltaisinko äitin yllättää ja pyytää mukaan. Jos sieltä tulee huonoja uutisia niin menisin mieluummin jonkun kanssa.
Meneekö muut yksin jos ei saa miestä mukaan?
 
Pippunen: Mäkin olen harrastanut agilitya! Itseasiassa juuri silloin kun odotin esikoista, oli treenikuume kovimmillaan. Mä hankin koiralle sijaisohjaajan, jotta se ei ihan ruostuisi mun mammaloman aikana. Se oli oikein hyvä ratkaisu kun tultiin niin hyvin keskenään toimeen ja se toinen ohjaaja oli selkeesti mua parempi, joten sain itse hyvää treeniä kentän laidalla ja koira hyvää treeniä kentällä. Nyt on tosin kisailut kisailtu ja koira hyvästelty keväällä, mutta kipinä lajiin jäi. Kunhan muksut on vähän isompia niin ehkä sitten uusi pentu ja treenit alkuun. Nii ja voithan sä treenata kontakteja, lähetyksiä kepeille/putkeen ja esim. kahella aidalla erilaisia käännöksiä. Niissä ei tartte sun juosta vaan koira tekee duunia. Ettei tartte jättää harkkoja väliin kuitenkaan.

Mies ei meilläkään pääse np-ultraan mukaan ja mä oon menossa äidin kanssa. Juuri ton takia, että jos kuulee jotain ikävää niin on kivempi, ettei tartte olla yksin.

Kävin tänään ekassa neuvolassa ja kuunneltiin sydänääniä. Täti sanoi, ettei saa huolestua jos niitä ei näin aikaisin kuulukaan, mutta melkeen samantien kun anturi osu vatsaan niin tuttu kolinahan sieltä kuului! Sydän löi poikasella n 165krt/min ja äidiltä tuli kyynel. :) Ihana, ihana päivä tänään! Oli mukava höpötellä sen tädin kanssa, tosi paljon kivempi tapaus kuin esikoisen kanssa.
Vähän otti hormonit vallan, kun puhuttiin miehen ja mun parisuhteesta. Ukko lähti sunnuntaina työreissulle ja ikävä on kova ja itkuhan siinä tuli. Ihan liikutuin siitä kuinka paljon rakastan sitä ja sain tädille nyyhkittyä jotain sielunkumppaneista yms. Hormonihirviö täällä moi!
 
Tuik: Mä käyn ohjatuissa reeneissä missä tehdään mitä valmentaja milloinkin on ajatellu. En halua paljastaa raskautta vielä ja kun mulla on tapana vetää täysillä niin olis tosi vaikee selittää miks mä en nyt sitä kohdalle sattunutta vauhdikasta rataa mene. Jätän nyt suosiolla parit reenit väliin ja jatkan sit toivottavasti "julkisesti raskaana" ja hitaana.
Ja lainaohjaaja/ohjaajat mulla on jo suunniteltu valmiiks ja tiedän että homma tulee toimimaan. Itsekin olin nyt kevään/kesän lainaohjaajana yhdelle odottajalle :)
 
Millä aikataululla täällä on päästy ekalle neuvolakäynnille? Onko soitettu heti kun on plussattu vai odoteltu hetki? Ja miten ensiodottajat, onko päässyt aikaisemmin jo ensimmäiselle käynnille vai onko siinä eroa, onko raskaus ensimmäinen vai toinen? Mulla nyt siis koossa 8+2 enkä oo edes ekaa aikaa vielä varannut. Äitini (terveydenhoitaja) ohjeisti, että 8-10 viikon paikkeilla voi varata, enkä halunnut edes aikaisemmin varata. Viimeksi otti niin koville kun soitin maanantaina, että en tule torstaina ekalle käynnille kun vauvani lähti taivaaseen :(
 
Pätkis87: Mä soitin neuvolaan varhaisultran jälkeen ja sain ajan parin viikon päähän. Meilläkin lähete np-ultraan menee neuvolan kautta, mutta sain sen sovittua, että laittavat lähetteen esitiedoilla jo ennen ekaa neuvolakäyntiä.
Kyllä kannattaa varmaan soitella kun niillä voi olla siellä ruuhkaa ja jos teilläkin pitää laittaa lähete neuvolasta np-ultraan niin ehtii sen tehdä myös.
 
Mä soitin jo siinä 4 + 5 rv neuvolaan, varasin samalla pojille 2v. ja 5v. tarkastuksia. Neuvolan täti antoi ajan 16.10, eli kun on rv 8-9 niin täällä annetaan eka aika, just siksi, että ehtivät sitten laittaa lähetteen sairaalaan niihin ultriin, jotka on siinä 12 rv paikkeilla.

Mä oon käynyt myös ultrassa mun parhaan kaverin kanssa viime raskaudessa, kun mies oli eri maassa ja oon käynyt yksinkin. Tietty se on mukavampaa miehen kanssa, mutta aina ei niin onnistu. Tietty niitä ultra-aikoja voi koittaa vaihtaa, jos ei mies muuten pääse mukaan. Soittaa vaan sairaalaan, kunhan ajoissa soittaa, niin mä oon ainakin saanut niitä vaihdettua.
 
Tänään sit varasin ensimmäisen neuvolakäynnin, sain ens viikon torstaille ajan. Vähän rajoitti nää mun työajat, ensi viikolla kun pitäis mennä kehitysvammaisten työkeskukseen ohjaajaks ja ainoat päivät kun työn puolesta pääsee käymään on torstai ja perjantai, onneks sai heti torstaiksi ajan :) en kuitenkaan haluis vielä töihin kertoa. Ekaa ultraa suunniteltiin tuonne viikoille 12-13, eli sopivasti just ennen mun tädin häitä! Oon niin innoissani! <3 mieskin on ihan onnesta soikeena :)>
 
Eilen varhaisultrassa 7+1 löytyi yli 10mm pitkä vauvanalku.
Sydän sykki ja vanhemmilla meinasi tirahtaa itku..

 
No niin nyt on eka neuvola takana.Aivan ihana terkka on mulla!Ja kaiken epätietoisuuden ja viime syksyisen km jälkeen sai huokaista helpotuksesta,kun pikkuinen sydän pompotti 176 <3 Terkka meinas ensin ettei edes kokeile,koska mulla on kohtu taaksepäin kallellaan ja tuskin kuuluisi..mutta onneks kokeiltiin:) Menin niin hämilleni, että piti kysyä muutama tarkennus pariin otteeseen tulevista seulonnoista :D
 
Täällä kans eka neuvola takana. Kävin siis ekalla käynnillä, kun oli kasassa 6+5. Alkuraskauden ultraan menen heti ensi viikolla 10.10., jotta voidaan varmistaa nuo viikot, että sitten on seulontoihin oikeat viikot, milloin käyn niissä. Täällä siis tehdään sikiöseulontoja, jos haluaa osallistua ja niihin kuuluu verikokeet ja neljäD-ultra.
Katsotaan, mitä siellä sitten viikoista sanotaan :)
 
Miulla olisi seuraava käynti marraskuussa,silloin on 15+5 täynnä.Tuolloin on siis neuvolalääkärin ja -hoitajanvastaanotot.Sain myös joulukuun alkuun yhden ajan niin on helppo sopia nuo työvuorot.

Soittelin eilen aikaa sikiöseulontoihin ja sainkin ajan jo viikon päähän.Himppasen alkoi jännittämään,vaikka torstaina kuuluikin pienen sydämen äänet:)


 
Pirkanmaalla pikkukaupungissa tehdään seulontoja, tosin nuo 4D-ultrat tehdään sitten Tampereella Terveystalolla. Halutessaan voi osallistua seulontoihin, joissa selvitetään riskiä kehitysvammaisuuteen.
 
Kävin tänään lääkärillä ja samalla siellä tehtiin toinen ultra. Tälläkertaa mahan päältä. Huomasin kun hän käänsi volyymit täysille mutta mitään ääntä ei sieltä kuulunut. Kertoi vaan että ei tarvitse huolestua, kyllä siellä kotona ollaan. Kun laite saatiin kunnolla kohdilleen siellä näkyi pikkuinen joka liikkui ja kuului ihanin ääni jumps jumps jumps.... <3 >
 
Mimsu: en asu Suomessa ja koska ensimmäinen on kyseessä olen ottanut kovasti vinkkejä netin kautta mitä pitäisi tehdä ja missä vaiheessa. Nyt oli seuraava etappi käydä verikokeissa. Kävin sitä varten lääkärillä ja hän kertoi että joka tapaamisella (jatkossa kerran kuussa) myös ultrataan.
 
Kuiskaus: oikein paljon onnea ihanista ultrauutisista ! Pakko sanoa, että varmasti tuo on ihanaa että noin usein ultrataan. (vai onko yksityisesti?)

Mielestäni ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on mennyt meno aika ikäväksi... Kaksi ultraa koko raskauden aikana ja neuvolaan ei käytännössä pääse alkuun juuri ikinä.... Kävin neuvolassa rv 6 + 3 ja seuraava neuvola on vasta rv 17 + jotain. Aivan hurjaksi tämä säästäminen mielestäni on mennyt. Voisihan sitä yksityiselläkin käydä, mutta ongelma on siinä, että se kuitenkin on suht hintavaa. Itselläni on ultra ensi viikon tiistaina, ja sitä odotan kovasti. Kävin yksityisellä rv 6 + 2 varhaisultrassa, joten siitäkin jo on aikaa. Viime viikolla olin jo viittä vaille toisen yksityisen ultran tilaamista, kun oireita ei niin paljoa ole ollut. Noh, päädyin kuitenkin odottamaan ensi viikkoon.

Anteeksi tämä purkaus !

Mukvaa syysviikon alkua kaikille !
 
Ou jee! Mä meen tänään varrhaisultraan yksityiselle parin tunnin päästä ja jännittää...!
Ensimmäinen neuvola mulla on kun on RV8+4 eli reilu viikon päästä.
 
Takaisin
Top