Ultra- ja neuvolakuulumiset

Oltiin 17.päivä np-ultrassa ja siellä tuli pikkuiselle melkein viikko ikää lisää, tänään siis 12+5 ja laskettu 29.04.13 siirryn siis huhtikuisiin..
Toukokuisille ihanaa odotuksen jatkoa <3
 
Hjejlen, alat olla sellasilla viikoilla, että se hcg-hormoni tasoittuu -> oireet helpottaa, älä vielä huoli!

hömppis, siis vaikka ei osallistu seulontoihin, niin tutkituttaako ne silti mahdolliset poikkeavuuteen viittaavat asiat? Eikö seulomattomuuden idea silloin katoa?

Jossain foorumilla olikin joskus puhe, että niille, jotka eivät halua seulontoja, pitäisi järjestää mahdollisuus ultraajaan, joka osaa paikallistaa vauvan ja todeta sykkiikö sydän, mutta joka ei tiedä hölkäsen pöläystä rakenteellisista yksityiskohdista.
 

Hjejlen,  täällä myös oireiden häviäminen huolestuttaa kovasti, ja se kun en tunne vielä kohtua, vaikka edellisessä raskaudessa muistan selvästi että tuntin sen jo näillä viikoilla (tänään 12+0). Eipä mulla oikeastaan kovasti oireita edes ole ollut, mutta nyt on jokatapauksessa ne vähäisemmätkin kadonneet... lisäksi pelkään että olen sairastanut tietämättäni virtsatieinfektiota, joka voi hoitamattomana johtaa keskenmenoon/sikiön kuolemaan :( tai no, onhan noita oireita ollut mutta ei mitään vakavia.. mietinkin liittyykö tuohon VTI:hin aina kirvely virtsatessa..?? sillä sitä ei ole... maanantiana on neuvola, sitten kuunnellaan sydänäänet, jos ne edes löytyvät, ja otetaan virtsanäytteet tuon VTI:n pois sulkemiseksi.. mutta vielä kaksi päivää mietiskelyä ja pähkäilyä, ja vaikka itsekin olen jo niillä viikoilla että se raskaushormoni alkaa tasoittua ja oireet häviää, niin silti on sellainen vahva tunne että tämä pieni on luovuttanut :(

Pääskynen,
no ainakin täällä pääsee np ultraan vaikka niihin verikoe seulontoihin ei osallistu.. kyllähän siihen ultraan kaikki pääsevät, mutta verikokeet on ilmeisesti vielä tarkemmat kuin ultra... ja  oletan näin, että jos siellä ultrassa näkyy jotain tavallisesta poikkeavaa niin kai ne lähettävät jatkotutkimuksiin.. ainakin eräs tuttuni oli lähetetty suoraan ultrasta verikokeisiin sun muihin tutkimuksiin.. ja voihan sitä aina mennä yksityiselle jos kunnan lekuri ei laita eteenpäin, mutta tuntuisi vähän oudolta jos lääkäri ei lähettäisi eteenpäin jos ultrassa näkyisi jotaikin epänormaalia.. mutta voihan se niin riippua paikkakunnasta, on niin eri käytännöt ja tavat jokaisella paikkakunnalla.


tuo ns. "eilainen ultraaja" puhutti myös viime vuonna eräällä keskustelupalstalla.. itse olen kuitenkin sitä mieltä, että joissakin tapauksissa on hyvä että ultrassa selviää mahdolliset rakenne poikkeavuudet ym. jos vauva on esimerkiksi niin pahasti sairas, että ei selviä synnytyksestä tai tiedetään että eläisi vain muutaman tunnin... mielestäni näin on ihan hyvä että on np ja rakenneultra kaikilla, mutta ne verikoe seulonnat vapaaehtoiset.

Eräällä ystävälläni oli muuten kerran sellainen vauva, joka kasvoi jollakin tapaa liian nopeaa vauhtia.. että kun tämä ystäväni oli kuukautisten mukaan viikolla 12, niin vauvan koko vastasi jo viikkoa 17-18.. silloin ystävälleni suositeliin aborttia, eikä hän ensin meinannut siihen suostua, mutta ymmäri lopulta että vauva ei tule selviämään hengissä loppuun saakka, ja olisi kuollut viimeistään synnytykseen.. Ystäväni teki abortin muistaakseni viikolla 14, kun vauva itse vastasi viikkoja 20.. hän siis synnytti kuolleen vauvan vain.. tulipahan nyt mieleen ja ajattelin jakaa.. en ole aiemmin törmännyt tuollaiseen tapaukseen, missä sikiö kasvaa liian nopeasti, mutta kaikkea sitä voi vaan olla. Toivotaan että täällä ja muuallakin menee hyvin, eikä tule ainakaan mitään vakavia komplikaatioita :)

 
Meilläkin voi tosiaan käydä vain np-ultrassa ja jättää veriseulan väliin. Mutta luulen, että mikäli niskaturvotusta on enemmän kuin normi, niin pitää käydä veriseula ensin mikäli haluaa jatkotutkimuksia, jotta saadaan "kokonaisriskiluku" kromosomipoikkeavuudelle, jota siis tossa ultrassa ja seulassa etitään. Jos se kokonaisriski sitten on normia isompi pääsee halutessaan jatkotutkimuksiin. Tää on siis mun mutu, mutta luulisi, että ensin tehdään helpompi ja edullisempi tutkimus (seula) kuin lapsivesi- tai istukkatutkimuksia, joihin kuitenkin sisältyy (hyvin pieni) keskenmenoriski. Kun eikös muut niskaturvotusta aiheuttavat poikkeamat (esim. sydänvika) näy vasta kun sikiö on tarpeeksi suuri eli rakenneultrassa?

^Enpä ole koskaan mäkään kuullut tommosesta liian nopeaa kasvavasta vauvasta. Siis kehittyikö se rakenteellisestikin nopeampaa vai kasvoiko vaan kooltaan nopeammin ja esim. sisäelimet eivät?
 

joo, kasvoi kokoa mutta sisäelimet eivät... Sen takia ei olisi selvinnyt elossa loppuun saakka.

 

mimsu, Onpa kurja kun oli mennyt omin päin sanomaan, kun varmaan olisit voinut itsekin hoitaa asian. Tavallaan ymmärrän kuitenkin miestäsi.. Ehkä hän haluaa kokea sen Ultran vain sinun kanssasi, on se niin upea asia kuitenkin.. Sellainen erikoislaatuinen tilanne :) jos hän vaan pelkää jäävänsä kakkoseksi, ja haluaa itse olla tukenasi sekä iloita kanssasi :) tai sitten.miehesi pelkää että alkaa kyynelehtiä eikä halua muita sinne toteamaan tuota tilannetta :D no, mistäs minä tiedän. Kunhan mietiskelin... Mutta onnea teille huomiseen :)

 
viikonloppu vierähti työnmerkeissä, nyt vasta jaksoin tulla kirjoittelemaan meidän kuulumisia perjantain ultrasta ja lukemaan muiden kuulumisia. :)

meillä oli siis kaikki hyvin ja seulonnat antoi hyvät lukemat. :) eli me ollaan seulonnoissa mukana. kätilö joutui heiluttelmaan massuni kautta kohtua herättääkseen pikkuisen, sain hirmuisen naurukohtauksen, että jouduttiin hetki odottamaan sen loppumista, ensin nolotti mut sitten oli vaa onnellinen olo kun näki liikettä.
siellä meille "vilkutettiin" ja vähän peukkua näytettiin. hirmuisesti jalkojaan venytteli pikkuinen.

 niiin omassa ammatissaan oli tää kätilö joka tutki. niin jotenki.
 mieheni sanoi heti kun lähettiin et nii omassa ammatissaan. näki kuinka nautti työstään.
 rento, hauska ja humoristinen, asiallinen kuitenkin ja hyvin rauhallinen.

mimsu: mielestäni hömppis vastasi samoin kuin itselleni tuli mieleen. mutta harmillista ettet saanut itse sanoa. minulla on myös todella läheiset välit äitiini, olisi ollut hienoa että olisi ollut mukana mutta tiesin että vielä tärkeämpää se on miehelleni ja todellakin tämä on kuitenkin meidän juttu.  mutta jos mieheni ei olisi päässyt niin sitten olisi äiti ehdottomasti ollu tmukana, mutta oli todella tyytyväinen myös kopioihin ultrakuvista! :)

 
Meillä tämä ei nyt ihan suoraan liity ultraan mutta minun äitini ilmoitti perjantaina että haluaisi synnytykseen mukaan :-o Minä sanoin ehdottoman ein ja että haluan sinne vaan mieheni ja en sitten tiiä oliko mieheni humalassa ja eikö siitä syystä ihan tajunnut mitä äitini puhui (isäni päätti juottaa mieheni känniin kun miestä suututtaa se että uusi auto on hirveästi myöhässä) koska sanoi että tottakai! Minä sitten sanoin että minä asian päätän ja sinne ei tule muita kun mieheni. Synnytyksen jälkeen senkun tulevat...
 
Siis joo, ultra on kaikille, sen tiedän. Mutta automaattisesti oletin, että jos ei halua seuloa poikkeavuuksia, niistä ei ultraava kätilökään mainitse vaikka löytäisi. Hassuahan se olisi, mutta eikö seulonnoista kieltytyvät nimenomaan halua olla tietämättä mahdollisista poikkeavuuksista? Vai miksi muuten kieltäytyä?
 
Terveiset nt-ultrasta. Sama juttu kuin Unnalla, taisi tyypillä olla nokoset meneillään. Tuijotteli vain "kameraan" päin, heilutteli käsiään ja piti jalkoja ristissä ja laiskotteli. Kyllä se heilautteli niitä jalkojakin ja kätilö oli tyytyväinen, eikä tarvitse huolestua vaikka vähän jo meinasin. Turvotusta vain 0,1mm ja veriseulakin ok. Viikkoja vastasi ja la pysyy edelleen 4.5. Se ei ollenkaan kuunteluttanut sydänääniä, mutta näytti ultralla kun se sykki. Keskiviikkona sitten neuvola, siellä kuulunee sitten dopplerilla. Muut saa semmoiset kauniit sivuprofiilikuvat vauvasta niin meille tuli ainoastaan kasvokuva, jossa se näyttää kyllä enemmän alienilta. 

Jes, rv 12+2 ja oikeesti olen yhä edelleen raskaana ja mulla ei ole juurikaan oireita! JES! Alkaiskohan nyt nauttimaan? Ainiin, oli pakko käydä hakemassa ensimmäiset vaatteet ultran jälkeen. :)
 

aika jännä että saitte vaan yhden kuvan? me saatiin kolme kuvaa kaikki sivusta.
piskuinen ei olisi herännyt jos ei olis kätilö vatsan päältä heilutellut kohtua. mut sitte oltiiki jo kovasti liikenteessä. niiin uskomatonta!! :) niin onnellinen olo :) hauskalta se näytti kun ensiks oli jalat ristissä ja sitten venytteli hulluna koipia :)

me kuultiin pieni hetki sydänääniä ..

miellä pysy la kans 1.5 vaikka vissii kone näytti mitoista jotai 29.4 tms? mutta sanoi et aikaa ei muuteta kun nii vähä eroa.

 
Tulispa se ultrakutsu jo vihdoin. Oon varmaan viimenen toukomamma, joka sinne ultraan pääsee, kun ei ees kutsua näy :/
 
Älä huoli Alias. En tiedä koska sinulla on LA. Minulla on 31.5. ja eka neuvola on vasta ensi viikolla ja sen jälkeen voi vasta alkaa miettimään sitä ultraa. En nyt enää muista pitikö meillä odottaa kutsua vai pitikö varata itse aika. Viime raskaudessa muistaakseni jonkin ajan varasin itse ja johonkin sain kutsun. Esikoisesta ultra oli 12+?, joten jos sen kaavan mukaan mennään niin ultra olisi viikolla 47, joten vielä saa 4 viikkoa kärvistellä. Toivon, että ekassa neuvolassa kuuluisi sydänäänet vaikka neuvola varoitteli, että ei välttämättä heidän laitteillaan vielä kuulu. 
 
23.5. ois LA. Joten siis pari viikkoa saa odottaa, mutta ois vaan niin kiva tietää, että koska :)
Mulla oli eka neuvola jo viikolla 7+6.
 
Apuva! Tänään olis np-ultra, toisaalta jännittää onko kaikki kunnossa, mutta toisaalta on tunne että kaikki on hyvin. No se selviää tänään :)
 
Taikatutille onnea ultraan! :)

Meillä ultra onkin sitten HUOMENNA! KÄÄK :D Toivottavasti kaikki on hyvin, niin meillä kuin muillakin! Peukkuja!
 
Tervehdys pitkästä aikaa!
 Oltiin puolison kanssa reissussa, enkä ole pariin viikkoon päässyt sivustoa tiirailemaan - nyt meneekin sitten jokunen hetki, että saan päivitettyä itseni taas kartalle teidän kaikkien uutisista.
Meillä piti olla np-ultra lähtöä edeltävänä päivänä 9.10. jolloin viikkoja neuvolan mukaan piti olla 12+0 (oman laskun mukaan 11+0). Np-ultra muuttuikin sitten vain alkuraskauden ultraksi ja sikiön koko vastasi viikkoja 7+0. Lääkäri ei tosin muuttanut laskettua aikaa (sanoi sen olevan 26.5.), vaan sanoi, että terkkari päättää, mitä tekee asian kanssa. 
Nyt meillä on varattuna uusi aika np-ultraan vajaan kahden viikon päähän... Jospa se laskettu aika siellä sitten viimein selkenisi. 

Se lohduttaa, että kaikki oli hyvin ja sydän löi hienosti ja lääkäri sanoi kaiken olevan täysin kunnossa... Jäi kuitenkin itseäni mietityttämään, kun lääkärillä ei ollut aikaa käydä asiaani sen tarkemmin läpi. Ja koska olin jollain tavalla shokissa kuultuani viikot, en osannut kaikkea siinä tilanteessa edes kysyä (näin sieluni silmissä jonkinlaisen alikehittyneen ja surkastuneen sikiön alun, joka ei kasva mihinkään ja lääkäri sai vakuutella mulle kaiken olevan todellakin kunnossa - antoi lausunnon jopa kirjallisena mulle mukaan neuvolaan vietäväksi).
Nyt meillä on nimittäin sellainen tilanne, että raskaustesti on näyttänyt positiivista jo paria päivää ennen kuin tämä raskaus on edes saanut alkunsa (jos ultran antamat viikot pitävät paikkansa). Miten se voi olla mahdollista? Olisikohan edellinen ollut tuulimuna ja seuraava hedelmöittyminen tapahtunut ennen menkkojen alkamista? Mun munasarjojen epämääräisellä tuotannolla kaikki olisi kyllä mahdollista... Tai sitten apteekin raskaustestistä on tullut supertehokas, kun pystyy kertomaan tulevatkin raskaudet 

No, ehkä seuraavalla käynnillä (eri lääkäri), saan vastauksia kysymyksiini...
 
Ultrassa käyty ja kaikki oli pienellä hyvin. Vastasi päiviltään 2päivää pienempää. Oli kyllä ihana nähdä pientä <3
 
Meillä oli ensimmäinen neuvolakäynti 4.10. (vk 7+6) ja ultraan tuli kutsu 8.11. Pari viikkoa pitäisi siis vielä jaksaa odotella...
Neuvolatäti oli kyllä todella mukava, ja jo puhelimessa kun varasin aikaa hän onnitteli kovasti ja oli kovin iloinen. Toivottavasti pysyykin sellaisena. :D
Ymmärsin, että tuon ultran yhteydessä otettaisiin myös kaikki veri- ym. kokeet, mutta pitikö niihinkin tulla kutsu samoin kuin tuohon ultraan vai pitääkö niihin vain mennä? Neuvolakäynnillä minulta mitattiin vain verenpaine ja muuten vaan keskusteltiin kaikista perusjutuista.
 
Onnittelut kaikille hyvistä ultrakokemuksista :)

Meillä oli myös np-ultra eilen ja hyviä uutisia sieltä tuli kumminkin! Voi onnea, meinasi tulla tippa linssiin. Pienellä oli ilmeisesti jumppatunti ultran alkuun mutta väsähti heti kun olisi pitänyt alkaa mittailla. Syke huiteli 180 tuntumassa (yhtä huono kunto kuin äidillänsä) :D Saatiin mukaan 5 kuvaa joista valitettavasti 4 oli sellaisia alien-tyyppisiä kun pieni vaan tuijotteli "kameraan" eikä suostunut näyttämään sivuprofiilia. Lääkäri saikin tuuppia kaveria aikansa että saatiin niskapoimu mitattua. Turvotusta oli vain 0,4 mm, joten kaikki näyttää olevan hyvin. Nyt alan odotella että kohtu alkaa tuntua. Mulla tosin on kohtu kallistunut taaksepäin joten siinä voi mennä pieni hetki.. Niin ja vuosien aikana on kertynyt tuota *krhm* eristystä, joten tällä kertaa menee varmaan myös sen takia kauemmin kuin esikoisen kanssa ennen kuin kohtu tuntuu vatsapeitteiden läpi...
 
Takaisin
Top