"Tyhmät" kysymykset?!

Mä ainaki syön kotimaiset ihan sulatettuna. Ulkolaisia en oo kyllä joutunu monee vuotee ostamaan, mutta ne kandee keittää.

Ulkomaiset marjat suositellaan kuumennettavaksi 90 asteessa 3 min ajan muistaakseni myös tuon listeria ja jersinia riskin takia mutta kotimaiset pakastemarjat voi käyttää sellaisenaan ja kotimaiset tuoreet pesun jälkeen.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

En minäkään kotimaisille marjoille tee mitään ja pihallakin syödään suoraan puskista. Ulkomaisia pakastemarjoja en ole tainnut koskaan kaupasta edes ostaa, ne toki keittäisin ensin. Tai kuumentaisin, mikä nyt on se oikea termi. :D

kotimaiset pakastemarjat voi käyttää sellaisenaan ja kotimaiset tuoreet pesun jälkeen.

Mietin tota marjojen pesua; esim. tilalta poimittuja mansikoita popsin ihan hyvällä omatunnolla ilman pesua :( Eihän niissä silmin nähden multaa ollut, mutta pitäiskö niitä pakkasesta ottaessa nyt sit yrittää jotenkin pestä..?

Tuskin oot vahinkoa saanut aikaan mutta kannattaa ne tuoreet pestä ennenku syö esim lintujen tmv maaperän pöpöjen takia.

Joo mä oon kans ruvennu peseen mansikatkin kun ei tiiä onko ne ollu maassa vai ei ja just toi lintuhomma kans. Pakkaseen tais kyllä mennä pari rasiallista ennen ku rupesin pesemään. Mietin kans tota pakastemarjojen pesua kun eihän niistäkään tiedä, mutta hankalalta kyllä kuulostaa.

Voisihan ne vaikka pikaisesti kuumentaa sulatuksen yhteydessä?

Pakkasmarjan mustaherukkaa oon syönyt sellaisenaan kun oon tarkistanut että ovat olleet kotimaisia. Oon niitä useamman vuoden käyttänyt eikä niissä ole ollut roskia eikä muuta.

Viime kesänä ulkomaisista mansikoista oli ihmiset sairastunut A-hepatiittiin :( Eli ulkomaiset marjat kannattaa kyllä kuumentaa huolella että virukset varmasti kuolee!

Niin sulatuksen yhteydessä onnistuu toki, mutta mä laitan yleensä marjat jäisinä smoothieen. Oon kans ostanu niitä mis lukee 100% suomalaisia marjoja. Yks kaveri vaan pelotteli etteihän niistäkään tiiä kun ulkolaisethan niitä ketää et jos heillä hepatiitti tms. Mutta en sit tiiä. Ja kuulemma saa laittaa suomalaisia marjoja tekstin, vaikka joku tietty prossa olis mukana ulkolaisia. No luotan kuitenkin et on 100%suomalaisia jos niin kerta lukee.

Miten nuo raskauden kolmannekset virallisesti menee, koska siis siirrytään toiselle kolmannekselle? Googlaamalla löytyi useampia laskentatapoja...

Mä olen käsittäny et ne viikot jaetaan kolmeen ja eka kolmannes loppuu viikon 12 jälkeen. Tai jotain :D En mäkään oo silti ihan varma :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

En minäkään tiedä miten ne ihan virallisesti menee, mutta ajattelen itse niinkuin Sanna että eka kolmannes = 12 viikkoa jne.

Ainakin Suuressa äitiyskirjassa raskauskolmannekset jaetaan niin, että ensimmäinen kolmannes on viikot 1 - 13. Toinen kolmannes viikot 14 - 27 ja viimeinen kolmannes viikot 28 - 40. Mutta voihan niitä tosiaan olla eri tapojakin laskea :confused005

Mäki oon ymmärtänyt että toka kolmannes alkais rv 14, eli eka kolmannes ois rv 1-13. Tai tän käsityksen sain neuvolatädin puheista, tosin sen oli jostain syystä pakko puhua hienosti trimestereistä... :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä itse kanssa päättelin että eka kolmannes olisi 0-12+6, toka kolmannes alkaisi 13+0 jne. Jotkut näyttää vaan pitävän 12 viikkoa rajana eli toka kolmannes alkaisi jo 12+0. En tiedä mikä sitten on oikea, pitääkin kysyä neuvolasta!

Itse ajattelin ainakin niin että jos laskee vaan 12 + 12 + 12 niin se tekee kuitenkin vaan 36 yhteensä...

Voiko raskauteen liittyä että ikenestä vuotaa verta

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin