"Tyhmät" kysymykset?!

Kyllä on yksi oireista kannattaa kuitenkin käydä tarkistuttamassa ettei verenvuoto johdu jostain muusta kuin raskaudesta. Raskaus muuttaa mm syljen eritystä ja koostumusta jolloin se ei suojaa limakalvoja tai ikeniä samalla tavalla.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mua hämmentää kaikki vaunuasiat. Olen koittanut lukea vaikka mitä keskusteluja siitä, millaiset pitäisi ostaa. Mutta
voisiko joku laittaa ihan kuvina, vaikka linkkejä googleen, millaiset on yhdistelmärattaat, integroitavat turvakaukalot, pehmeät ja kovat kopat jne. :)

Minä ostin kaverilta käytettynä, en sen suurempaa vertailua tehnyt. :D Mieti millaseen käyttöön itse vaunuja lähinnä tarvitset eli kuljetko paljon maastossa, hiekkateillä, metsäteillä (= isot renkaat paremmat), liikutko paljon kaupungilla/julkisilla (=esim. kääntyvät eturenkaat), miten pieneen tilaan vaunujen tarvitsee mennä (= auton peräkontti, sisätiloissa säilytys, kerrostalon hissi..)

Meillä tosiaan vanhat Briot, yhdistelmävaunut siis joissa kova koppa. Asutaan omakotitalossa hieman kaupungin ulkopuolella joten meidän vaunuissa isot ilmakumirenkaat, päässy hyvin myös metsälenkeille. Vaunujen mukana saatiin tarpeelliset härpäkkeet eli hyttysverkko, sadesuoja, rengassuojat, lämpöpussi. Meillä on iso farmari joten ei tarvinnut miettiä mahtuuko kyytiin. Kaupunkireissuille meillä on erikseen pienet matkarattaat joihin saa turvakaukalon kiinni. Täältä ei julkisilla pääse kaupunkiin, joten noiden "hyökkäysvaunujen" kanssa ei olla kauppoihin ahtauduttu. Nyt typy 1v, ja kotona ulkoillaan aina vaunujen ratasosan kanssa, kaupunkireissuilla edelleen matkarattaat. Tämä ratkaisu toiminut meillä, varsinkin kun tuota säilytystilaakin on.

Mä suosittelen menemään lastentarvikeliikkeeseen ja katselemaan myyjän avustuksella. Kävin itse tänään pyörimässä kaupoilla ja ne kyselivät paljon juuri noita mitä Ninna kirjoitti ja sen perusteella suosittelivat muutamia malleja. Mä taisin jo päätökseni tehdä, vielä kun mies saadaan samoille linjoille niin voisi käydä maksamassa ostokset. Siitä tuleekin sitten pitkä väsytystaisto, oli vähän hintava tutustumiskäynti kun eihän sitä näköjään halpaan voi tykästyä :grin

Lastentarvikeliike on ehdottomasti hyvä vaihtoehto. Jos sieltä vaikka pari-kolme hyvää vaihtoehtoa löytää, niin niistähän voi sit etsiä tietoa millaisia käyttökokemuksia on. Kannattaa luottaa omaan vaistoon. :D

Niin kyse on juurikin siitä missä käytät vaunuja ja mitä ominaisuuksia ite niiltä kaipaat. Itelle ehdoton ominaisuus ollut isot ilmakumirenkaat, kun tykkään et ne kulkee kevyesti maastossa ja hangessa :) Meilläkään ei tavinnu autoon/hissiin mahtumista miettiä. Oon kyllä menny noilla julkisissakin, mutta isothan nuo ovat eikä tietty niin ketterät kuin kääntyvillä pyörillä. Meillä ollu nyt siis brio happyt. Vaunuja on tosi monenlaisia ja niistä valitseminen vaikeeta.

Kannattaa miettiä just noita mitä Ninna listas ja käydä liikeis vähän testailee, mitkä tuntuu itestä hyvitä.

Yksi mitä kannattaa myös miettiä vaunuja hankkiessa on vaunukopan koko. Aikooko nukuttaa päikkäreille myös seuraavana talvena vaunuissa. Monissa jää koko pieneksi talvitamineissa. Ainahan voi sitten ottaa käyttöön ratas osan jos yhdistelmät ostaa mutta se ei ole niin suojaava ja lämmin. Meillä emmaljunha duo edget yksi isoimmista vaunukopista ja huhtikuun lopussa syntynyt poika juuri sopivasti mahtui vielä seuraavana talvena. Nyt kevään ja kesän nukkunut ratasosassa ja edelleen kaikki päikkärit nukkuu ulkona. Nyt sitten kauhea pulma tuplien suhteen. Ensin ajattelin etteo hankita mutta ehkä kuitenkin olisi tarpeen..

Toisaalta noita vaunuasioitakaan ei voi tai kannata liikaa etukäteen pähkäillä ja päättää: meillä myös huhtikuussa syntynyt esikoinen, mutta seuraavana talvena ei ollut puhettakaan vaunukopan käytöstä. Neiti olisi kyllä mahtunut hyvin, mutta kun hereillä ollessaan oli pakko päästä istumaan, että näki jotain, niin siirryttiin pelkän ratasosan (ja makuupussin) käyttöön jo puolivuotissynttäreiden kohdalla. Ja päiväunia ei ole vaunuissa nukkunut enää puoleen vuoteen, tyttö nyt siis 1v 4kk. Juuri myytiin yhdistelmät pois, kun on pelkät matkarattaat olleet käytössä pidemmän aikaa: niissä kääntyvät (lukittavat) etupyörät toisin kuin yhdistelmissä, niin paljon näppärämmät lyhyillä matkoilla. Pitkiä matkoja ei meidän taapero malta enää kyydissä istua, eikä siis vaunuihin nukahda, oli kuinka väsynyt tahansa. :)

Joten itse en kyllä usko, että tän kakkosenkaan kanssa koppaa enää vuoden päästä talvella käytetään. Todellisuus saattaa toki taas olla jotain aivan muuta... Ja siis uusi tulokas pääsee ostettaviin sisarusvaunuihin, siksi myytiin noi perusyhdistelmät jo poies.

^samaa mieltä. Meillä oli pitkään käytössä sekä vaunu että ratas osa. Päikkärit vaunuosassa jossa myös saa selkänojaa ylös kun oli tup sama ettei makuulla suostunut olemaan ja ratas osa puistoreissuilla ja lenkeillä. Mutta siis tosiaan meillä ei ole vielä opeteltu sisäpäikkäreitä vaikka poika pian 1v4kk.. nykyään sammuu kuin saunalyhty päikkäreille rattaisiin. Mutta eihän kaikilla ulkona nulkuminen ole edes mahdollista, me asutaan niin syrjässä että se mahdollista ja kunnolliset vaunut tarpeen sorateillä ja metsälenkeillä..

Meil on kanssa noi emmaljungan duo edget ja tosi hyvä tuo Serin mainitsema kopan koko. Suurin osa tutuista joutui vaihtamaan aikapäivää ennen meitä nukkumisen ratasosaan..Ja muutenkin oon tykännyt, tosi hyvät :)

Meillä on yhdistelmät, joissa pehmeä kantokoppa. Meillä ongelmana ei ollu kopan koko, vaan jumppaava lapsi. Puolivuotiaasta tyttö oli pakko laittaa turvavöihin nukkumaan, kun meinas kammeta ittensä kopasta ulos :) Alkuun muutettii tuo pehmeä koppa makuupussiksi ja toimi hyvin.

Keväällä hankin talvimakuupussin, kun taipui paremmin istuvaan asentoon. Tyttö reilun vuoden ikäisestä nukkui talvimakuupusissa. Kovimmilla pakkasilla laitoin alle lampaantaljan ja päälle villaviltin ja tuulisuojan. Hyvin tarkeni näinkin.

Mutta näinhän se on ettei voi tietää millainen lapsi syntyy, joten aika näyttää mikä oman lapsen kohdalla sitten toimii :)

Muokattu viimeksi:
No tässäpä yksi tyhmä kysymys..
Olen pian menossa kasvohoitoon. Täytyykö minun kertoa kosmetologille että olen raskaana, voivatko kemikaalit jotenkin olla vahingoksi sikiölle? Hoito sisältää siis jonkin laisen naamion ja kuorinnan..

Se kai vähän riippuu millaisia tököttejä kosmetologi käyttää. Ainakin oma kosmetologini mainostaa nettisivuillaan käyttävän luonnonkosmetiikkaa.. Että kyllä asiasta varmaan kannattaa kysäistä eikä se varmasti yhtään ainakaan haittaa tee jos kosmetologi tietää raskaudestasi :)

Kannattaa kertoa. Minulle tuli aiemmin netistä vastaan, että kaikkia hoitoja ei suositella/tehdä raskaana oleville.

Mua hämmentää kaikki vaunuasiat. Olen koittanut lukea vaikka mitä keskusteluja siitä, millaiset pitäisi ostaa. Mutta
voisiko joku laittaa ihan kuvina, vaikka linkkejä googleen, millaiset on yhdistelmärattaat, integroitavat turvakaukalot, pehmeät ja kovat kopat jne. :)
Tässä https://www.youtube.com/watch?v=KU4_SdlnCUk on muita varten esittelyvideo Brion Smileistä. Oletan kaikkien yhdistelmävaunujen toimivan enemmän tai vähemmän samalla periaatteella. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä :)

Bonuksena Brion turvakaukalon asennus autoon (Brio Primo + isofix -telakka): https://www.youtube.com/watch?v=bLZW2CiyOJQ

Femmina, melkeen mihin tahansa menee ni kantsii se mainita et on raskaana :) hierojallekin.

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app

Hei kuinka nopeesti hemoglobiini voi raskauden aikana pudota niin paljon että sen huomaa (alkaa väsyttää tms.)?

Sent from my GT-I8160 using Vau Foorumi mobile app

Kannattaa mainita, esim akupunktiota ei suositella raskauden ensimmäisellä kolmanneksella keskenmenoriskin vuoksi

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

Jodelie, en tiedä kuinka nopeasti hemoglobiini voi romahtaa, mutta jos sulla on todella kovaa uupumusta ja huomaat, että olo on heikko jatkuvasti, sen voi käydä neuvolassa tai terveyskeskuksessa esim. sairaanhoitajan luona tarkistuttamassa. Raskauden aikana on yleistä, että hemoglobiini on alhainen lisääntyneen ja laimentuneen verenmäärän takia. Jos siltä tuntuu, niin käy tarkistamassa! Soita rohkeesti neuvolaan. Väsymyshän muutenkin kuuluu raskauteen eli on vaikea itse tunnistaa milloin kyseessä on raudanpuutosanemia ja milloin ns. normaali väsymys. Jos hemoglobiini on alle 80g/l, se alkaa olla jo sikiöllekin vaarallista.

Mama88, ehin jo eilen unohtaa että mullahan on neuvola tänään. :D eli tähänkin kysymykseen selviää vastaus! Mietin vaan että kun kaks viikkoa sitten hb oli hyvä ni voiko muka kahdessa viikossa pudota niin dramaattisesti että meinaan nukahtaa pystyyn koko ajan, vai onks tää vaan "normi-raskausväsymystä" :D

Sent from my GT-I8160 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin