"Tyhmät" kysymykset?!

Mulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan sopparin ainoot erot on, että määräaikaista ei voi lopettaa ennen sen päättymistä. Luulisin raskauden toimivan ihan samalla tavalla kummassakin.
Oikeestaan mitä mä tähän edes puutun, kun en tosiaan tiedä :D

Mahdatko kuulua mihinkään liittoon, sieltähän sen saisi selvitettyä? Tai työkkäristä?

Ei tarvii kertoo, eivät saisi edes kysyä. Jos palkkaavat sut, voivat määrätä max puolet määräaikaisuudesta koeajaksi tai jos pidempi ku 8kk niin max 4kk.

Tänä aikana voivat siis purkaa työsopimuksen millä tahansa syrjimättämällä henkilöön perustuvalla syyllä. Raskaus ei siis ole koeajan purun hyväksyttävä syy. Ongelma voi tulla siitä ettei syytä periaatteessa tarvitse kertoa kuin vasta oikeudessa, jolloin todistustaakka on työnantajalla. Tiedän että koeajan purkuja on tehty myös raskaudesta johtuen ja tekosyyksi on keksitty jotain muuta.

Lomaa kertyy 2 päivää kuussa seuraavan lomanmääräytymisvuoden alkuun asti eli 31.3.2015 niiltä kuukausilta joina on vähintään 14 työpäivää tai työssäolon veroista päivää. Sitten kertyy 2,5pv/kk. Lomaa kertyy myös äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta mutta ei enää hoitovapaalta.

Mitäs muuta?

Aloin tässä miettiä että.... Tuo isyysloma/vapaa ja raha... Kellään kokemusta kuinka helppo sitä on saada jos ja kun ei asuta saman katon alla, eikä kyllä olla muuttamassakaan. Parisuhteessa ollaan ja mies haluaa olla isä lapselleen ja mä oikeasti tarvitsisin varmasti alkuunsa hänen apua/tukea ja olisihan se nyt hänen ja lapsetkin kannalta hyvä kun saisi olla siinä synnytyksen aikoihin olla mun ja vauvan kanssa.... Mutta jos se on palkatonta, ts. ei tipu hänelle Kelasta mitään niin ei ole kyllä mahdollista pitää vapaata palkatta.

Voiko Kela olla tosiaan niin julma laitos, että pakottaa ihmiset muuttamaan saman katon alle, muuttamaan elämänsä vauvan tuoman muutoksen lisäksi aivan uuteen uskoon ja velkaantumaan? Sillä velkaantuminen olisi edessä, miehen talo kaipaa kipeästi remonttia ennenkuin siellä voisi pienen kanssa asua = lainaa pakko ottaa. Tai jos sen myisi tuossa kunnossa, ei siitä saisi omiaan pois.
Itsellä pieni tölli vuokralla, mutta ei kyllä pysty ajattelemaan, että tässä yhdessä asuttaisiin, loppuu tila ja säilytys tilat ja mun koirat ja hänen koira ei vaan sovi saman katon alle...

Kellään kokemusta miten helppoa on nuo isyys rahat saada jos erillään asutaan?

Kuulun kyllä liittoon ja soittelenkin varmaan sinne jos jotain tulee, työkkäriin mun pitää olla yhteydessä heti haastattelun jälkeen. KVTES on ilmeisesti työehtosopimuksena ja siellä mainittu että
"1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää seuraavin edellytyksin: 1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän palvelussuhteessa välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista vähintään kaksi kuukautta ja 2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista ja 3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama sairausvakuutuslaissa tarkoitettu todistus raskauden kestosta ja lasketusta synnytysajasta."
Jos pääsen aloittamaan nyt lokakuun alussa niin ehtii 3,5kk tulla palvelussuhdetta ennen äippälomaa ja aion hakea kyllä tuota vapaata ajoissa. Mulla on tuohon marraskuun pv. mennessä esittää se todistuskin. No kaipa se tästä, on ees vähän lisää rahaa tiedossa jos tuon työn saa.

Vedonika, sairausvakuutuslain 9 luvussa on säännökset oikeudesta vanhempainpäivärahoihin, joihin siis myös isyysraha luetaan. Siellä 9 luvun 1 § 3 momentissa sanotaan näin: Vanhempainpäivärahaa koskevia säännöksiä sovelletaan isään ja adoptioisään, joka on avioliitossa lapsen äidin kanssa eikä asu välien rikkoutumisen vuoksi hänestä erillään. Lisäksi vanhempainpäivärahaa koskevia säännöksiä sovelletaan vakuutettuun, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää lapsen äidin kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa, ei kuitenkaan vakuutettuun, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää adoptiovanhemman kanssa yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa.

Eli kyllä tämän mukaan isyysrahan saamisen edellytyksenä on joko avioliitto tai avoliitto sekä yhteisasuminen äidin kanssa.

Kelan sivuilla taas oli sanottu jotenkin että isä voisi asua eri osoitteessa esim. töiden tai muun syyn vuoksi?

"Isyysrahan saanti edellyttää, että asut yhdessä lapsen äidin kanssa. Voit saada isyysrahaa poikkeuksellisesti, vaikka asuisitte eri osoitteessa, jos erossa asuminen johtuu esim. työtilanteesta eikä välien rikkoutumisesta." - Kela -
Toi on sitten varmaan kysyttävä ihan suoraan kelalta, enkä osaa sanoa hyväksyvätkö eri osoitteet jos on sama paikkakunta. Enkä toki tiedä miten pitkä välimatka teillä on.

Täältä tulee nyt vähän moraalisesti arveluttavaa kommenttia:

Untuva: jos se on kunnan/valtion duuni, antaa mennä vaan etkä mainitse mitään raskauksia. Saatpahan palkan äitiyslomaltakin. Ei ne lomat ym. ainakaan huonompia ole kuin työttömällä.

Vedonika: yhdessä asuminen tarkoittaa, että kirjat on samassa osoitteessa. Tokihan te nukutte öitä yhdessä nytkin? Se toinenkin paikka on silti pakko olla olemassa, koska koirat. Jos teillä on lisäksi jotain tukikuvioita, toi ei ehkä onnistu.

• Tykkään
Reaktiot: mmm
Tukikuvioita? No juu ei ole, koska kumpikin ihan töissä käyviä ollaan. Itse tulen kyllä varmasti joutumaan äitiyslomalla hakemaan yleistä asumistukea kun eikös se ollut niin, että eka 3kk maksaa työnantaja ja sen jälkeen Kela?

Todellakin miehen taloon ei tule lämmintä vettä, ei peseytymismahdollisuutta siis. Lisäksi siellä pesutilat remontissa ja remonttia kaipaisi koko muukin pirtti.

Yhteenmuutto ei ole meillä rahallisesti järkevää/kannattavaa toistaiseksi, eikä oikein muistakaan mainituista syistä. Lisäksi eihän meillä ole parisuhdetta kaa takana kuin n. 5,5kk ja siihen päälle n. 7 kk jonkinlainen suhde jota ei määritelty... niin ei, en pysty näkemään itseäni vielä hänen kanssaan täysin saman katon alla.

Tarvii marssia Kelaan varmaan selvittelemään, koska onhan tuokin nyt kohtuutonta, että mies joka haluaa olla isä, joutuisi ottamaan palkatonta esim. Ollakseen mukana synnytyksessä, saati minun ja lapsen tukena ensimmäisten viikkojen aikana vain siksi ettei asuta saman katon alla...

Vedonika: Riipitii käsittääkseni tarkoitti, että ootteko miettineet sitä mahdollisuutta, että mies muuttaisi paperilla sun luokse, vaikkei niin käytännössä tapahtuisikaan. Onhan näitä nähty; itse muutin aikanaan toiselta paikkakunnalta mieheni luokse Helsinkiin sellaiseen kämppään, jossa hän asui varsin mutkikkaista syistä pimeästi vuokralla. Kirjat siirsin tuolloin miehen vanhempien luokse (miehen äidin ehdotuksesta), jotka myös asuivat Helsingissä. Näin sain ostettua esim. matkakortin edullisempaan helsinkiläishintaan. Toki, jos aiot esim. sitä asumistukea hakea, niin se ei varmaankaan onnistuisi.

Kannattaa sitten muistaa, että jos tuollaisesta viranomaisen harhauttamisesta ja etuuksien nostamisesta väärin perustein (oli ne lain pykälät ja perusteet väärinkäytölle sitten mitä tahansa) jää kiinni, ei siinä enää riitäkään pelkkä etuuksien takaisin maksu, vaan kyseessä on rikoslain petoksen tunnusmerkistön täyttävä teko.

Samsam, kiitos kun suomensit :)

Mörri-Möykky on oikeassa. Tosin sitten synnyttyä se ensisijainen asuinpaikka saattaa oikeasti olla siellä lapsen luona ainakin tilapäisesti.

Riipitii: juu niin mä tässä oon meinannu että oon ihan hiljaa aiheesta, koska täällä on myös jotkut työkkärin/kelan virkailijat tosi hankalia ja saattais tulkita sen kertomisen sillä että oon edesauttanu sitä etten tuu valituksi ja pam karenssia pukkaa. Mun vatsa ei vielä näy (oon vaan lihonneen näkönen) eikä esim. kukaan naapureista oo asiaa huomannu.

Nyt on niin tyhmä kysymys taas että ei terve... :D
Jos on valmiiks jo tosi leveä lantio ni leveneekö se silti raskauden aikana? (Tämänki vois toki googlata ihan ite mut jos nyt kuitenkin yritän teiltä ensin :D)

Jodelie: Tää tulee nyt ihan mutulla, mutta eiköhän se leviäminen liity pitkälti siihen nivelten ym. löystymiseen, joka kuitenkin tapahtuu kaikille. Ero on toki varmaan selkeämmin silmin havaittavissa, jos lähtökohta on kovin kapoinen. Korjatkaa, jos olen väärässä...

Ei mulla ainakaan ole lantio mitenkään levennyt (ulkoiset mitat siis) ensimmäisenkään synnytyksen jäljiltä. Jos jotain levenemistä oli, niin se johtui kyllä sitten rasvakertymistä :)

Mulla myös lantio löystyy, ja nyt huomaa että läskiä ruvennut sinne keräänty. Sit lähempänä synnytystä löystynyt vielä lisää, ja siitä se mun pingviini kävelytyylini alkanut edellisissä raskauksissa :)

Kyllähän niiden liitosten löystymisien kuuluisi palautua ennalleen sitten synnytyksen jälkeen, eikä "jäädä päälle".

Riipitii: juu niin mä tässä oon meinannu että oon ihan hiljaa aiheesta, koska täällä on myös jotkut työkkärin/kelan virkailijat tosi hankalia ja saattais tulkita sen kertomisen sillä että oon edesauttanu sitä etten tuu valituksi ja pam karenssia pukkaa. Mun vatsa ei vielä näy (oon vaan lihonneen näkönen) eikä esim. kukaan naapureista oo asiaa huomannu.
Hui, mulle ei tullut mieleenkään, että siinähän on tosiaan tommonen mahdollisus! Mitäs tossa sitten teet, kun kela syyttää laistamisesta jos kertoo ja työnantaja ei huoli töihin ja työnantaja epälojaaliudesta, kun tietää olevansa vain 3,5kk töissä vaikka soppari on 8,5kk:ksi... Mutta sitä varten ne lait ja TESsit on.

Takaisin