"Tyhmät" kysymykset?!

Mä oon varmaan huono äiti, mutta oon aina ollut sitä mieltä, että kroppa kertoo mitä se tarvii.

Kun syön normaalisti ja huomioin suositukset en pidä sitä pahana, että syön joskus sushia (yök!) tai salmiakkia (nam!) himooni tai joka toinen viikko kaadan pilantuneet maidot pois kun tällä viikolla ei mennytkään 2l/päivä.

Makeeta koitan välttää mutta kai siinäkin joku syy on, että nyt sitä tekee paljon enemmän mieli kuin normaalisti tai että kuplavesi ei ole pudonnut lainkaan vaikken aikaisemmin muunlaista vettä juonut juuri ollenkaan.

Muokattu viimeksi:
Minäkin syön ihan mitä sattuu juurikaan asiaa sen kummemmin ajattelematta, tosin kasvissyöjänä (lakto-ovo) ei tarvi kovin tarkkana edes olla. Ja mullahan "painolastina" vaikuttaa toki sekin, että 20v sitten kun ekaani odottelin, niin ainoa kielletty ruoka oli maksa ja heposti tulee ajatelleeksi, että joo kun sillon ei kohkattu listeriasta, niin miks nyt sit pitäis yht'äkkiä ruveta välttää tuotteita, joissa se saattaa muhia...

ma oon tainnut aikaisemmin todeta etta se THL lista on "idioottivarma" eli sita noudattamalla ei voi syoden aiheuttaa mitaan vahinkoa. Ne kasvikset (osa niista) on listalla sen takia etta ne sisaltaa runsaasti nitraatteja jotka isoina annoksina voi olla vahingollisia sikiolle. Mutta viime viikolla oli jo juttua siita ettei liika nitraatti sovi aikuisellekaan, oliko verkkohesarin artikkeli. Niistakin se nitraattipitoisuus katoaa/pienenee kypsennyksen yhteydessa joten ei nyt kannata panikoitua vaan syoda mika hyvalta tuntuu. Tuollakin kaytettíin sanoja isoina annoksina.

Listeria kannattaa ottaa vakavasti, silla se voi olla hengenvaarallinen/aiheuttaa vakavia kehityshairioita vauvalle, suositukset ovat muuttuneet toki rajusti kun ruokateknologia/pakkausmenetelmat yms ovat myos muuttuneet, eihan 15 vuotta sitten lihaa/kalaa ostettu vakuumista vaan ne ostettiin tuoreena tiskista.

Totta on myoskin ettei kaikki neuvolat ole samaa mielta THL:n kanssa, mulle on tanskassa todettu valta sokeria , suolaa ja alkoholia, joten se niista rajoituksista :s

Minäkin aloin miettimään nyt tuota punajuurta, että onko punajuuri itsessään ei-suositeltavien listalla? Kun punajuurisalaattihan ainakin on, kun siinä on sitä sakariinia.

Raaka punajuuri ainakin täällä listalla :) ettei sais syyä. Ainakaan paljoa.

Ilmeisesti aika paljon nuo suositukset vaihtelee, kun mulle neuvolassa sanottiin vaan että vältä raakoja lihoja ja pästöroimattomia tuotteita sekä tietty päihteitä. Välillä ihan ihmettelen kun täällä näkee vaikka mihin ruokiin rajoituksia, mistä en ole kuullutkaan ennen, enkäa ole osannut niitä ruokia varoa... Mutta tuskin pienillä annoksilla voi suurta vahinkoa tehdä. Itse en ainakaan siihen usko.

Rucola, raaka pinaatti, raaka punajuuri sisältävät niin paljon nitraattia, ettei niitä suositella (ainakaan suurina määrinä tai usein) KENELLEKÄÄN! Ainakin pienillä lapsilla vaikeuttavat hapensaantia, en tiedä onko raskausaikana sen vaarallisempaa kuin muulloinkaan. Itsellekin nuo tuli aika yllätyksenä. Olen helposti syönyt rucolaa rasiallisen kerralla, siis ihan salaatti pohjana ja esim raakaa punajuurta raasteena menee aina valtavat läjät, koska on vaan niin hyvää! :rolleyes: mutta täytynee jatkossa olla tarkempi..

Nuo etikkapunajuuret on varmaan kypsennettyjä? Mulle kun on välttämättömyys saada niitä lihapullakastikkeen kaverina.

Joo jos noita ruoka suosituksia alkaa lukee ja noudataa nii kyllä sitä itteleen vaikeen elämän tekee.. ennen vanhaa kin on syöty melkee mitä tahansa ja terveitä lapsia silti syntyny joten ite oon ainaki päätäny lopettaa tollasen höpö höpö homman ja syöny just sitä mitä mieli on tehny totta kai pienissä määrissä maalais järjen kera. (välttäny toki raakaa lihaa/kalaa ja syöny sit vaan pastoroituja maito tuoteita) mut siinä ne rajotukset sit onki mun osalta.. Turha aiheutaa itteleen mitään turhaa stressiä siitä että mitä saa syödä ja mitä ei..

Milloin neuvolasta pitää saada raskaudesta todistus kelaa varten?

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app

Kela: "Kun raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää (n. 5 kk), saat neuvolasta raskaustodistuksen."

Onko ihan tyhmää murehtia tällasta: tänään otettiin sormenpäästä neuvolassa hemoglobiini eli tuli se pikkureikä sormeen.. Tein sitten tänään ruuaksi lihapullia ja tein ne lihapullat ja taikinan paljain käsin. Nyt oon sit koko illan googlettanu että voiko se toksoplasma tarttua raa'asta jauhelihasta sormen "haavan" kautta? Välillä kyl on niin raskasta olla tällänen stressihirviö...

Mulle tuli eilen mieleen tosi höpsö hätää.... Siis se alkoi kun kuopus valitteli illalla jalkasärkyjä. Hieroin hänen pohkeita kun ajattelin sen olevan kasvukipua.
Kasvukipua, apua miettikääpä vähän:eek: Meillä kaikilla kasvaa kohdussa pieni ihmisen taimi. Ei kai niillä voi olla kasvukipujao_O?? Minä järkeilin että ei, mutta oon silti järkyttynyt. Ehkä enemmän omasta ajatuksenjuoksusta kuitenkin...:oops:

Ja kasvukivuthan ei nimestään huolimatta taida kuitenkaan johtua kasvamisesta, vaan päiväsaikaisesta ylirasittumisesta. Nehän on yleisiä tuollaisilla paljon liikkuvilla pikkuisilla, eikä sitten taas enää niillä murrosiän venähtäjillä.

Takaisin