"Tyhmät" kysymykset?!

Jatkan vielä....
Oon muutenkin TOSI hätävarjelevainen ihminen. En juurikaan lue/osallistu viestiketjuihin joissa käsitellään raskauteen liittyviä komplikaatioita sillä sen jälkeen kuvittelen itselleni ne kaikki...:oops:

Happy sä oot löytänyt hyvän foorumin koska tässä helmikuu 2015 ketjussa ei lietsota paniikkia ja ketjuja lukee myös terveydenhuollon alan ammattilaisia joten saat varmasti ns kiihkotonta tietoa monesta asiasta :) dont cha worry

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä kans yksi tosi hätävarjelevainen odottaja + ylivilkas mielikuvitus ja kova stressiluonne :( On välillä kyl tosi raskasta pelkästään sen takia, että onnistuu kehittämään ajatuksiin jonkun ongelman mistä en pääse eroon ennen kuin saan asiaan varmistuksen tai jonkun ratkaisun.. (esim eilen tuo toksoplasma-paniikki, kun multa oli päivällä mitattu hemoglobiini ja illalla tein ruuaksi lihapullia ja tein sitä takinaa käsi ->olin ihan varma että sain sen toksoplasman sen hemoglobiini-reiäin kautta verenkiertooni :confused:

Hei tietääkö kukaan, miksi maha kasvaa enemmän toiselle lapselle (ja seuraaville)? Onko kroppa valmiiksi löystynyt? Entäs, jos lasten ikäero on hurja, 10 tai useampi vuosi? Rupesipahan mietityttämään :)

Siitä kai se tosiaan johtuu, että kroppa on valmiiksi löystynyt/ "tietää, mitä tekee". Joku täällä jossakin keskustelussa (Pikku kakkosen odottajat?) taisi todeta, että jos edellisestä on yli 7 vuotta, niin on sama, kuin olisi eka raskaus. Neuvolassa terkkari ei kuitenkaan tätä vahvistanut, vaan sanoi, että kyllä toinen raskaus on toinen raskaus, vaikka olisi pidempikin tauko välissä ja juuri siksi esim. maha voi pullahtaa aikaisemmin näkyviin.

Mulla ei oo yhessäkään raskaudessa maha näkyny :( Mä oon jokseenkin niin kateellinen teille, ketkä on oikeesti näkyvästi raskaana. Tai sitten se on vaan johtunu noista tytöistä, et maha on levinny muihin suuntiin, paitsi eteen :)

Ensimmäisessä raskaudessa kohtu kasvaa ja venyy. Sen takia, koska se on jo kerran venynyt kasvun seurauksena, toisissa raskauksissa kasvu tapahtuu nopeammin ja vaivattomammin. Tästä syystä raskausvatsa ns. pullahtaa nopeammin esiin.

Vaikka raskaudesta ja synnytyksestä olisi kulunut kuinka monta vuotta tahansa, on raskauden ja synnytyksen kokeneen naisen keho aina erilainen kuin synnyttämättömän naisen.

Oliko että panadol ainut särkylääke mitä saa ottaa? Aiva järkky päänsärky päällä ja pakko jo jotai keksiä tähä..

Joo ja mun mielest ei haittaa jos kerran ottaa buranaa mut pakkaus selostees pitäis lukee millä viikoil käy kuha ei jatkuval syötöl syö sitä :)

Esikoinen, panadol (eli kaikki valmisteet mitkä ovat paracetamol-vaikuttavaa ainetta sisältävät, paramax, panadol forte, panadol...)
Buranaa voi ottaa tokalla kolmanneksella hyvillä mielin, ekalla ja vikalla ei suositella. Eikä missään vaiheessa raskautta suositella että buranaa otettais kuurina, vaan yksittäisenä on ok :)

Panacod on sit erikseen. Se sisältää kodeiinia paracetamolin lisäksi mutta sekin on todettu olevan ok raskauden aikana mutten söis itse jos ei lääkäri määrää (onhan se siis myös reseptilääke, itsellä vaan sattuu oleeen kaapissa selkävaivojen jäljiltä)

Aspiriini on semmonen myös mitä ei suositella varsinkaan vikalla kolmanneksella, ja itse en ottais aspiriinia ellei se ois ainoo lääke mikä auttaa. Mut siis toki sitäkin yksittäisiä kertoja on ok.

Mulla kans löytyy kaikki mahollinen pabadolista kunnon myrkkyihin. Mut yritän pärjätä ilman että tarttee ottaa, tahtoo muutenki olla että panadolista ym "miedoista" ei enää omassa kropassa oo mitää hyötyä.. äiti onneks kävi hermorata hieromassa päätä ja sillä muutaman tunnin apu tuliki, nyt meinaa taas pahentua mut huomenna uus hieronta sessio :)

Esikoinen, buranaa itse oon järkyn päänsäryn kans ottanut 400mg muutamaan kertaan raskauden aikana, panadol auttaa jotenkuten sillon tällön, mut jos esim on kauhee särky ni otan yhdessä 1g panadol ja 400mg buranaa kun nämä kaksi lääkettä vahvistavat toistensa vaikutusta (ei siis vaarallista, vaan hyödyllistä) :)
Mut nuo vahvemmat jättäisin niin kauan kunnes lääkäri määrää toista jollon riski-hyöty suhde ja vaiva ym on mietitty lääkärin toimest :)

Nii se pitää ottaaki molemmat yhessä jos jotai vaikutusta haluaa.. mut toistaseks ainaki pärjänny ilmanki.. hetken oli semmonen olo että pakko ottaa mut se sit helpotti :) onneks on korkeempi kipukynnys :)

Joo mäkin oon pahaan migreenikohtaukseen ottanut tolleen panadol+burana yhdistelmän, kun tuolloin ei pelkkä panadol oikeen riitä. Tosin mulla onneks todella harvoin tarpeen :)

Hei osaako joku sanoa että jos teen määräaikasen sopparin nyt ja jään äitiyslomalle kesken sen keston niin miten noi lomat ja muut muuttuu? Vai muuttuuko mitenkään? Oon nyt ollu työttömänä. Ja eihän mun varmaan tarvii tässä kohtaa mainita mitään raskaudesta jne (siis haastattelussa) vaikka ois tekemässä mulle kesään asti sopparia?

Takaisin