"Tyhmät" kysymykset?!

Tänks! Mulla nyt menossa vasta 17+2 mut varmasti tossa puoli välin jälkeen otan iteki sen pois.. Ei toistaseks tunnu vielä "kireeltä" ni ei kai vielä oo mitään hätää.. :) Mut pois aion ottaa et ei ainakaan repee..

Ne äippäkorut on hiukan pidempiä et ne ei venytä sitä ihoa. Kavereilla oli sellaset ja tykkäsivät niistä.

Mä olen varmaan sekaisin näissä raskausviikoissa ja päivissä..
Olen nyt 16+5 - eli tietääkseni raskausviikolla 16? Neuvolassa jaetussa vau.fi oppaassa puhutaan 17. viikosta ja sivun ylänurkassa "Raskaus 16 viikosta 0 päivästä 16 viikkoon ja 6 päivään". Mihin se seitsämäs päivä jäi? Seuraavan viikon kohdalla taas lukee "Raskaus 17 viikosta 0 päivästä.. "
Eli olenko nyt raskausviikolla 16 vai 17 ??? Olin neuvolassa 2 viikkoa sitten ja silloin korttiin merkattiin 14+2 - eli oliko silloin raskausviikko 14 vai 15 ??

Solfiza, sulla on nyt menossa seitsemästoista raskausviikko, eli 17. raskausviikko. Eli olet ollut raskaana 16 kokonaista viikkoa, ja 5 päivää. Huomenna on 16+6, ja ylihuomenna tuleekin 17 viikkoa täyteen ja siirryt kahdeksannelletoista raskausviikolle (17+0).

Neuvolassa olit viidennellätoista viikolla.

Niin ja se seitsemäs päivä viikossa jäi siihen, että koska ensimmäinen päivä sitä viikoa on esim 16+0, toinen päivä 16+1, kolmas 16+2 jne... eli se nollapäivä on aina eka ja siksi siis kuudes viimeinen päivä viikossa.

Toi on musta vähän sekavasti esitetty, koska välillä puhutaa viikosta 17 ja välillä 17. viikosta, jotka siis on kieliopillisesti eri asioita.

Mutta kuten mmm ja Elya selvittikin, sen 16+6 jälkeen tulee 17+0 ja se on se "kuusitoista (16) viikkoa täynnä ja seitsemästoista (17.) alkanut".

En tiedä selventääkö yhtään enempää, mutta samalla tavalla kun on viidennellä kuulla raskaana, ei ole vielä ollut viittä täyttä kuuta.

Mä oon ainakin ihan hyvillä mielin syönyt Ceasar salaattia kastikkeineen enkä oo listeriaa saanut. Se parmesan juusto siinä ei ole kuitenkaan mitään "tuorejuustoa" niin ihan hyvillä mielin voi syödä. Jos nyt haluaa olla tosia varovainen, niin jätä majoneesi pois..
Oikeastaan ainut ruoka-aine, mitä oon hieman varonut on graavisuolattu lohi.

Tää on ihan "näkökulma" raskauden ajan ruokavalioon:

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Odottajan-menu-vaihtelee-maittain/

edit. En kannusta "väheksymään" suomalaisia ruokasuosituksia, vaan lähinnä haluan tuoda esille sitä, että muissa maissa ei olla aivan yhtä tiukalla linjalla kuin suomessa ja silti muissakin maissa syntyy ihan terveitä lapsia. Lisäksi mielestäni suomessa on todella hyvä hygienia ja olemme tarkkoja ruoan laadun suhteen..joten tuskinpa sitä tulee suuhunsa kuitenkaan laitettua ihan mitä sattuu :wink

Femmina, parmesan juusto on aniharvoin tehty pastöroituun maitoon joten kyllä siinä se listeriariski on olemassa. Tarkoitus ei ole pelotella vaan neutraalisti kertoa faktat jokainen tekee omat valintansa. Majoneesi kannattaa tuotesisällön vuoksi vilkaista läpi siinä on ainakin kananmunaa, anjovista yms onko siinä "rajoitettavia" ruoka-aineita, ellei ole niin sen voi syödä huoletta kunhan se on säilytetty kylmässä eikä otettu tunneiksi laukkuun lojumaan--> jolloin bakteerit alkavat herkästi lisääntymään siinä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mutta se on silti valtettavien ruoka-aineiden listalla sen vuoksi ettei ole tehty pastoroituun maitoon, jokainen paattaa itse mita noudattaa mita ei, sita ei voida taysin sulkea pois vaikka epatodennakoista onkin. Tuo THL lista kovista juustoista sisaltaa vain kotimaisia esimerkkeja.
"Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään." Eli vaikka koostumus olisi kova, pastorointi tappaa listerian ja koska se ei ole pastoroitu pienenpieni riski on olemassa.
Pehmeat juustot jotka on tehty pastoroituun maitoon valmistetaan siten etta prosessi voi tuoda listerian niihin mukaan vaikka raaka-aine olisikin pastoroitu maito, mm valkohomejuustot jne. jalleen kerran todennakoisyys on pieni mutta pieni riski on olemassa, nama on naita asioita joista soisi viranomaisen/ terveydenhuollon ammattihenkilon antavan neutraalia faktatietoa jonka pohjalta jokainen sitten itse paattaa mita haluaa noudattaa mita ei.
Summa summarum kaikki juusto kuumennettuna kunnolla on turvallinen samoin liha.

Siis google anto niin sekavasti että saako punajuurta syödä? Entäs lighti limsaa? Koska ainaki jossaki lightmehussa oli se kielletty numerosarja joka oli siin listassa mitä ei saa syödä:O

Hei täällä uusi käyttäjä ensimmäisen raskautensa kanssa vähän pihalla... Aivan alhaalla vatsassa ja nivusissa tuntuu väliä kovaa kipua ja seisomatyössä välillä lähes mahdotonta. Ilmeisesti niitä liitoskipuja? Millonkohan voisi odottaa kipujen helpottavan? Viikkoja siis nyt 17+jotain :D

Alpakka noi kivut on aika yksilöllisiä. Joillain helpottaa, mut joillain vain pahenee loppuraskaudesta. Itellä ekassa raskaudessa alaselkä/häntäluunkivut oli pahimmillaan puolessa välissä raskautta ja helpottivat muutaman viikon päästä...

katiloliiton materiaaleissa vuodelta 2006 (HUOM voi tosiaan olla jo vanhentunutta tietoa) valtettavien listalla on punajuuri: mutta sen nitraattipitoisuuden vuoksi, esim rucolahan on paatynyt THL:n listalle saman asian vuoksi.
rucolaakin voi syoda, mutta ei kannata syoda isoina annoksina.

Samaisessa katiloliiton materiaalissa on myos maksamakkara yms valtettavien aineiden listalla, taman suositushan on muuttunut niin etta pienina annoksina harvakseltaan voi ihan hyvin syoda (runsas a vitamiini pitoisuus + mahdolliset raskasmetallijaamat)

Ma olen yhden kerran syonyt punajuurisalaattia mutta muutaman kerran olen syonyt lantturaastetta kun maistui niin hyvalle :) Tassakin kannattaa miettia se riski ja punnita sita sitten sen kanssa kuinka tiheasti/ paljon oli ajatellut syoda.

Nuo kevyt tuotteet, limsat yms syklamaatti ja sakariini on ohitettu lauseella ei suositella, mutta jos tolkin juo satunnaisesti niin tuskin sillakaan suurta vahinkoa aikaiseksi saa.

Tama THL:n listasta lainattu "

Keinotekoiset makeutusaineet
Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät.
"

Jos mietityttaa niin kysy myos neuvolasta tietoa, siella osatáan kylla vastata.

Jos noudattaisin kirjaimellisesti aivan kaikkia ruokasuosituksia mitä joka puolelta odottajille syötetään, mulla olisi todella suppea ruokavalio. Olen valmiiksi jo allerginen tosi monelle ruoka-aineelle ja koitan silti syödä terveellisesti, ja näitä kun lukee niin tulee olo että mitäs ihmettä mun pitäisi enää syödä kun kaikki on kiellettyjen listalla tavalla tai toisella :grin Onneksi suurin osa on sentään vaan suosituksia ja harvoinpa sitä syö niin paljon kerralla mitään että se oikeasti olisi vaarallista. Tää ruoka-asia on suo johon on todella helppo upota.

Mun on oikein tehnyt mieli punajuurta ja siksi oonkin sitä muutamaan otteeseen syönyt. Ja viimeksi eilen rucolaa. Ei ollu hajuakaan ettei suositella. Hups.
Mitäs vaivaa niistä voi tolle tyypille olla?

Neuvolan listassa ei ollut kumpaakaan. Piti oikein tarkistaa. Ja sen mukaan oon menny ja viimeksi tänään kehunu kuinka loppuviimein on ollut helppoa tän ruokavalion kanssa

Takaisin