Tuleva synnytys (mietteet, toiveet, pelot ym...)

Synnytys on joka hetki pikkuisen lähempänä, mutta jännittävintä kai tässä on, että ei tiedä, milloin se tapahtuu! Pakkasin kassia jo valmiiksi viikonloppuna. No, ei tässä tarvi vielä synnyttelemään lähteä, kun ei ole minkäänlaista ennakoivaa merkkiä tiedossa, äsken juuri kävimme polilla kontrollissa. Ollaan jahkailtu kahden sairaalan väliä, Lohjan ja Jorvin. Nyt kun näyttää menevän niin kuin "normaaleilla ihmisillä", niin kallistumme pienemmän sairaalan puoleen. Meillä on donor-IVF -vauva tulossa, eli olin itse vähän jännittynyt raskausmyrkytysriskin vuoksi jne. Mikään mittaus ei ole antanut indikaattia, että pitäisi alkaa olla huolissaan. Virran mukana, sitten kun se päivä tulee. Toivon, että pystyn hengittämään ja pitämään itseni suhteellisen rentona tuntemuksista ja kivuista huolimatta.
Katjusha rv 33+4
 
Viikot käy vähiin ja synnytys on muutaman viikon sisällä. Kutkuttavaa odottaa,koska alkaa tapahtua ja samalla haikea mieli,että pian raskaus on ohi. Toivon vain,että synnytys menisi hyvin,että itse sekä vauva selvittäisiin hengissä,ilman mitään komplikaatioita yms. Muuten luotan,että kaikki sujuu omalla painollaan,ilman mitään erityisiä toiveita. 36+0
 
Minä kävin viime viikolla pelkopolilla joten senkin puolesta ollut synnytys mielessä.

Lopuksi sinne vähän toiveita merkkailtiin joihin kuului mm. että vauvan annettan itse ryömiä rinnalle. Ja jos vain mahdollista niin haluaisin ammeeseen, mahdollisesti jopa synnyttää sinne (joka tosin ymmärtääkseni rajaisi pois kaikki puudutteet).
 
Mulla on tosiaan uhkailtu selkä ongelmien takia että mahdollisesti käynnisteltäs joskus 37+0 eteenpäin :eek: kuulisinkin nyt mielelläni kokemuksia käynnistämisestä ja yleisestikin noilla viikoilla synnyttämisestä! Käynnistyksestä en oo mitään hirveän ruusuista kuvaa saanut, ei tarvi nytkään kaunistella mua varten ainakaan jos jollain on huonoja kokemuksia! :confused:

Pikkumyy 32+0

Mulla käynnistettiin 38+5 toinen raskaus, äitini oli pelottanu sillä et on IHAN KAMALAA! Mutta itse koin että ei se nyt mitenkään kamalaa ollu eikä supistukset sen kovempia kun mitä esikoisen kanssa... epiduraalia vaadin koko ajan kun kysyivät vointia ja niinhän minä sainkin... Mulle jäi vain hyviä muistoja... :) Ensin oli se pilleri ja sit sitä tippaa...
 
Minua jännittää nyt kun ei lapsella ole ollut hätää, eikä ole tullut myrkytystä, että synnytänkö alateitse vai leikkauksella. Ja mitä puudutusta sitä sitten kannattaisi käyttää, en tiedä ollenkaan, kun ensimmäinen tuli myrkytyksen vuoksi suunnitellulla keisarileikkauksella. Olisiko epiduraali hyvä? Alkaa kyllä melkeinpä hirvittämään. Olen jo vähän vanha kaikkeen repeytymiseen ja leikkaukseenkin, paranenko hyvin? Kaikenlaista tullut luettua ja alkoi vähän pelottamaan. Niin ja se bakteerin saaminen on yksi riski leikkauksessa. Alateitse jos voi synnyttää saisi lapsi hyvän alun, kaikki tarvittavat hyvät bakteeritkin ja voisin saada hänet ehkä rinnallekin syntymän jälkeen. Leikkauksen jälkeen hänet vietäisiin pois. Pitää jutella tästä huomenna kun menen polille ja kysellä mikä minun kohdallani olisi se paras vaihtoehto.
 
mom707, meille kerrottiin perhevalmennuksessa, että jos äiti joudutaan erottamaan lapsesta, hänet annetaan mahdollisuuksien mukaan isälle iholle vierihoitoon. Silloinkin, jos pieni tarvitsee valvontaa ja "huoltoa" nykyisin kai aika hyvin huolehditaan ihokontaktista jompaan kumpaan vanhempaan, vaikka olisi päädytty sektioon. Suunnitellussa sektiossa voi pyytää pientä pyyhettä tms. emättimeen, ja lasta voidaan hieroa synnytyskanavan bakteereilla synnyttyään.
 
Täytyypä kyllä sanoa että kun en oo miettiny oikein mitään noita synnytysasioita (itseäni säästäen) niin kyllä kuulostaa ihan oudoulta asioilta omiin korviin. Mutta ymmärrän kyllä toki luettuani yskän/ongelman/pelon mutta parempi kun en niin tarkasti lue ja kommentoi :nailbiting: ei ala pelottaa oma synnytys :rolleyes:
 
Itse menin synnyttämään oikeastaan ihan kylmiltään. Eli en miettinyt etukäteen mitä kivunlievityksiä tahdon, enkä kyllä juuri muutakaan :grin Mielestäni kaikki sujui paremmin kuin hyvin, kun ei oikein ollut odotuksiakaan. Ja kätilöt oli ihania! Ne kyllä neuvoivat ja suosittelivat tilanteen mukaan ja kivunsiedon mukaan parhaat ropit. Itselläni niitä oli amme, ilokaasu ja epiduraali esikoisen synnytyksessä.
 
Mullakin neuvolan täti sanoi, että niin kauan kuin kyseessä ei ole hätäsektio, niin vauva annetaan äidin rinnalle ja jos jostain syystä lapsi ja äiti joudutaan erottamaan, niin sitten lapsi on isän iholla.

Kun se ihokontakti on jo maidonnousunkin kannalta tosi tärkeää ja täysimetystähän ne taitaa nykyään melkein joka sairaalassa tukea mahdollisimman paljon - mäkin opin eilen hörpyttämään vastasyntynyttä, mikä oli siis aivan uutta tietoa meikäläiselle.
 
Juu olenkin kuullut tuosta että emättimestä otettaisiin bakteereja johonkin pyyhkeeseen ja sillä siirrettäisiin vauvaan. Mutta aina ei lasta saa viereen, ensimmäinen lapseni vietiin heti suoraan minulle vilautuksen jälkeen teholle. Ei voinut olla isänkään iholla, koska oli letkuissa. Mutta tämä vauva voi olla eri tapaus leikkauksenkin jälkeen, jos saapi olla tarpeeksi kauan vatsassa kasvamassa niin että on tarpeeksi kehittynyt, että hengittää ja syö ilman letkuja. Tänään oli yllätys äitipolilla, vaavi oli jo 2596g. Kasvu on kiihtynyt nyt. Ensi käynnillä mietitään synnytystapaa. En osaa sanoa kumpi olisi parempi. Päätöksiä päätöksiä... paitsi jos on jotain riskejä ja siksi vain leikkaus tulisi kyseeseen. Alateitse synnytys olisi uusi kokemus minulle..Jännittää kyllä nyt aivan kauheasti.
 
Mä tulin eilen svo;lle taas näytille korkeiden verenpaineiden takia. No, tännehän mut sitten jätettiinkin enkä kotiin lähde enää yksin. Tiukasti kahelle sormelle auki. Edistystä eilisestä, eilen yhdelle sormelle... ja nyt makaan vuodelevossa. Ja synnytyksen käynnistämistä aloteltiin, äskön otin ensimmäisen murusen zytotecciä, katotaan vaikuttaako mihinkään vai ollaanko yhtenä kappaleena vielä sunnuntainakin... mutta toivottavasti ei! Rv 39+5
 
Tsemppiä kyfi (en lähe nyt kirjottaa numerosarjaa:grin) tuu kertomaan kuulumisia kun jaksat!! Toivotaan pikaista(ei liian) synnytystä! :Heartred
 
Minäkin eilen taas supistelujen ja erikoisen olon takia näytillä sairaalassa ja kanavaa ei oo jäljellä enää lainkaan, joku pehmeä reuna vaan ja vauva niin alhaalla että ei tosikaan. Olin myös muutamalle sormelle auki. Lääkäri piti epätodennäköisenä että päästäis rv 37asti.

Jäin yöksi tarkkailuun ja sain supistusten esto lääkettä mikä ei kyllä auttanut mitään. Unilääkettä ja särkylääkettä sain myös. Aamulla onneksi päästivät kotiin kun tänään 36+0 ja vauva saa nyt syntyä jos on syntyäkseen, niin tulin sitten kotiin odottamaan synnytystä. Sanoivat että hyvällä lykyllä voi tilanne pysyä samana viikkoja jos ei supistuksia enää tulisi, mutta yhtä hyvin vauva voi syntyä vaikka tänään.

Nyt kyllä kieltämättä alkoi vähän jännittämään, että tosiaankin kohta voi meidän perhettä täydentää pieni poika <3

Frida^ 36+0
 
Hui Frida. Siellähän on tilanteet hyvinki kypsät! Mäki haluan saman tilanteen 2vk:n päästä.

Tsemppiä sinne supistusten keskelle ja tulevaan synnytykseen :)

Rv 34+0
 
Nyt tänään oon siis saanut neljä kertaa cytotec tabletin muruja suun kautta otettuna. Ei muutosta muuta kun ehkä vähän "menkkamaista" jomotusta ja tää lääke on jotenkin pistänyt vauvan kauheen levottomaks, liikkuu siis RAIVOLLA ihan jatkuvasti. Kaikki paikat on nyt tosi kipeenä, en oo koskaan kävellyt ja kääntänyt kylkeä sängyssä näin hitaasti ja vaikeasti että itku meinaa tulla... ja ihan JOKAISELLA askeleella vihloo TOSI lujaa alapäähän! :'( Hirvittää vaan ajatella että tää vaan pahenee tästä entisestään... No nyt otin panadolin ja unilääkkeen yötä vasten ja aattelin käydä vielä suihkussa "rauhoittumassa" ja mennä nukkumaan... Viime yö tuli nukuttua melko huonosti, ja nyt "joudun" nukkumaan vielä huonetoverin kanssa,viime yön sain olla yksin...
 
Kiitos Eea ja kaikki muutkin tsempeistä, nyt tosiaan kotona odotellaan mitä tapahtuu. Kauan aikaa viihdyin nyt illalla saunassa, teki vain hurjasti mieli istua siellä lämpöisessä omissa oloissa.

Nyt sitten muutaman kerran supistanutkin jo kipeästi, mutta vielä epäsäännöllisesti. Selkä alkaa taas olla tulessa ja alavatsalla menkkajomotusta. Ehkä tää tästä etenee, kyllä vähän jännittää..

Frida^ 36+0
 
Iik, en kestä! Kohta me kaikki synnytetään! Pitääkö jo ruveta panikoimaan? Lietsotaan oikein kunnon joukkohysteria marraskuun alkuun mennessä. :smug:

Aika rauhallisin mielin sitä kyllä ainakin vielä toistaiseksi on oltu.. meinasin ruveta sitä sunnuntain synttärikakkua tekemään vielä tässä illan ratoksi, ehtiipähän sitten alimmainen kerros rauhassa jämähtämään ennen kuin lätkäisen seuraavan kerroksen huomenna siiheb päälle.

Muuten te joilla on kissoja.. kuorsaako ne? Tuo oma prinsessa on alkanut kuorsaamaan nukkuessaan ihan niin kovaa, että vaikka telkkari on ihan normi volumella, niin silti kuulen tuon kissan korinan useamman metrin päästä.
 
Mä oon kans yllättävän rauhallisin mielin synnytyksen suhteen.. toki ku en tiiä esim.et kui kipeetä se tekee..mut uskon kyl et viimestää sit ku sen aika on ni tää mamma on iha paniikissa ja unohtaa tyylii hengittää tai jotain.. enemmä mua jännittää se synnytykaen jälkeinen aika,edelleen.. sit ku ei oo ketää neuvomassa et mitä tehdä..
 
Takaisin
Top