Tuleva synnytys (mietteet, toiveet, pelot ym...)

En tienny ennakkoon mitään. Lääkäri katso nyt tilanteen. Kanavaa vähä jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki. Ballonki laitettu about tunti sitten. Kyllä oli erittäin epämiellyttävä kokemus. Osastolla nyt sitten hengailen ja ballonkia pitää kiristää joka wc käynnillä.
Eipä aineskaa vissii uusiudu se syöksysynnytys.
Aika pirun ärsyttävää olla samalla osastolla kun synnyttäneet. Huoh.

No jep...siellä kun on kaikki naisten taudit ymt samalla osastolla. Ei kiva munkaan mielestä.
Pitääkin lukea tosta ballongista.
Itelle ihan uus tuttavuus...
Et mikä se ees on? Ja miten se toimii??
Eikö oksitosiinia ehkä tarvitakkaan??

No sitten kun se ballonki on joskus tehnyt tehtävänsä ja tulee pois itestään... tilanteen mukaan kalvojen puhkaisu tai tippa.
Miten mulla on jotenkin hirmu epäileväinen olo ton ballongin suhteen....
Nyt vasta onkin odottavan aika pitkä. Ja täällä on osasto ihan täys.

Ps. Nyt alko kyllä supistella tujakasti et kai jotain tapahtuu.

Minua alkanu synnytys jänniittää TOSI paljon... vaikka 3 synnytys... pelko kivusta, pelko siitä että minne saan lapset, pääseekö mies mukaan, milloin synnytys alkaa?? Ääh... huomenna ylimääräinen ultra, koska sf-mitta tippunu ja toisen kanssa oli vedet vähentyny ilman että olin huomannu.. Jaksamista teille jotka ootte jo tositoimissa. <3
Vauvatoive 39+4

Meillä kanssa jännätään. Mullakin kolmas tulossa ja onneks lapsenvahti (sisko) on tunnin matkan päässä, mutta viime synnytyksessä mies ehti just ja just paikalle, tais olla puoli tuntia ennen paikalla ennenkun vauva syntyi, ääks.
Tosin tää on erilainen loppuraskaus kun viimeksi kun verenpaineet on niin kohoillaan.

Mä olin tosiaan synnärillä jo pari yötä tarkkailtavana viime viikolla, kotiuttivat keskiviikkona ja sanoivat että pitää tarkkailla mahdollisia raskausmyrkytysoireita. Perjantaina olin neuvolassa ja taas oli verenpaine koholla, soitettiin synnärille jossa käskettiin tarkkailla vielä viikonlopun yli ja soittamaan jos tulee oireita.
Tänään oli uusi kontrolli ja edelleen korkeat arvot. Neuvolantäti soitti synnärille ja sanoivat että heti huomenna uudelleen neuvolaan tarkistuttamaan paineet. Puuh. Alkaa olla jo turhauttavaa. Oon yrittänyt vaan lepäillä kotona koko viikonlopun, jos alkaa yhtään touhuamaan niin päätä alkaa särkeä. Eilen illalla oli päänsärky joka meni ohi nukkumalla. Tänään on ollut vähän hassu olo ja oon kahden vaiheilla pitäiskö mun soittaa vielä sinne synnärille ja kysyä neuvoa, mutta toisaalta jos huomenna meen taas neuvolaan niin ehkä tän yön nyt kestää vielä kotona. Mitään muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ei oo, tänään tein pissakokeen joka oli ihan puhdas, eli sillai ei kai pitäis huolettaa. Vauvakin liikkuu edelleen paljon.
Mä en jaksais ravata joka päivä tarkistuttamassa verenpaineita, kun ei ne näköjään nyt laske, joten saa nähdä mitä huomenna käy ja pitääkö taas käydä sairaalassa kääntymässä. Jotenkin melkein toivoisin että ne käynnistäis tän, alkaa olla turhauttava tilanne tää.
Toisaalta taas käynnistyskin jännittäisi. Mut viimeksi sanoivat että odottelevat vielä koska kaks ekaa on tulleet niin paljon La:sta myöhässä.
Hoh-hoijaa, kaikkea sitä. Nyt rv 38+5.

Mulla tuli muuten mieleen tosta juomisesta synnytyksen aikana, että jos mahdollista niin muistakaa myös nesteytyksen lisäksi tyhjentää rakko! Mä jotenkin missasin sen esikoista synnyttäessä, varmaan kun sain epiduraalin niin se vei myös sen pissahädän tunteen. Ennen ponnistusta sekä synnytyksen jälkeen rakko se piti tyhjentää jollain letkulla (hyvin on taas termit hallussa ;) ) koska se oli ihan ylitäynnä. Se oli ihan älyttömän epämukavaa ja sattui, joten viime ja tässäkin synnytyksessä mun mantra on muistaa käydä pissalla tarpeeks usein :D

Mä olin tosiaan synnärillä jo pari yötä tarkkailtavana viime viikolla, kotiuttivat keskiviikkona ja sanoivat että pitää tarkkailla mahdollisia raskausmyrkytysoireita. Perjantaina olin neuvolassa ja taas oli verenpaine koholla, soitettiin synnärille jossa käskettiin tarkkailla vielä viikonlopun yli ja soittamaan jos tulee oireita.
Tänään oli uusi kontrolli ja edelleen korkeat arvot. Neuvolantäti soitti synnärille ja sanoivat että heti huomenna uudelleen neuvolaan tarkistuttamaan paineet. Puuh. Alkaa olla jo turhauttavaa. Oon yrittänyt vaan lepäillä kotona koko viikonlopun, jos alkaa yhtään touhuamaan niin päätä alkaa särkeä. Eilen illalla oli päänsärky joka meni ohi nukkumalla. Tänään on ollut vähän hassu olo ja oon kahden vaiheilla pitäiskö mun soittaa vielä sinne synnärille ja kysyä neuvoa, mutta toisaalta jos huomenna meen taas neuvolaan niin ehkä tän yön nyt kestää vielä kotona. Mitään muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ei oo, tänään tein pissakokeen joka oli ihan puhdas, eli sillai ei kai pitäis huolettaa. Vauvakin liikkuu edelleen paljon.
Mä en jaksais ravata joka päivä tarkistuttamassa verenpaineita, kun ei ne näköjään nyt laske, joten saa nähdä mitä huomenna käy ja pitääkö taas käydä sairaalassa kääntymässä. Jotenkin melkein toivoisin että ne käynnistäis tän, alkaa olla turhauttava tilanne tää.
Toisaalta taas käynnistyskin jännittäisi. Mut viimeksi sanoivat että odottelevat vielä koska kaks ekaa on tulleet niin paljon La:sta myöhässä.
Hoh-hoijaa, kaikkea sitä. Nyt rv 38+5.

Mulla oli kans ekassa raskaudessani korkeat verenpaineet noin rv 38 eteenpäin (alapaine 90-100 ja yläpaine 140). Päätä särki, mutta muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ei ollut. Mittailin verenpaineita kotona ja lähettelin lukemia neuvolaan omahoitopalvelun kautta. Mitään erityistoimenpiteitä ei tarvittu ja lapsi syntyi omasta aloitteestaan rv 39+6. Toivottavasti sinullakin olisi kyse vain loppuraskauteen usein liittyvästä verenpaineen noususta eikä alkavasta raskausmyrkytyksestä!

Mulle soitettiin tänään polilta magneettikuvien tuloksista, kun tää vauveli on perätilassa masussa. Päädyttiin siihen, että vauva syntyy sektiolla. Yhdestä mitasta oli kiinni, mutta en halua ottaa riskiä. Sektio jännittää! Hieman olen myös pettynyt, että en pääse alatiesynnytystä kokemaan, kun esikoista odotamme. Menemme maanantaina polille keskustelemaan sektiosta. Sektiopäivä olisi sitten torstai 24.11 :nailbiting::Heartpink Hui!

Rv 38+1

Täälläkö niitä kirjoittelimme että pelottaa jos tulee ties mitä ulostetta synnyttäessä. No tällä kertaa ei tullut. Että ei se aina tule :D
Mua tosin jännitti se käynnistys niin paljon et suoli tyhjeni luonnostaan parissa päivässä ennen synnytystä.

Voi jos minunkin ainoa pelkoni synnytyksessä olisi ollut se tuleeko kakka.. No tulihan se mutta se oli siinä tilanteessa niin olematon asia, kaikinpuolin muuten oli todella pitkä ja rankka synnytys.

Mua vähä jänskättää et jos joudutaan käynnistämään.. toki neuvolan täti sano tänää et esim. Ballonki ei aiheuta samanlaisia kipuja ku esim.lääkkeellinen käynnistys.. ensikertalaisena tosiaa pelottaa se et jos ne kivut on käynnistyksen takia paljon kovempia ku normaalisti.. vaikka kaipa sillonki saa jotai kivunlievitystä.. sunnuntaina ois yliaikaisuuskontrolli jossa ehkä pohditaan peräti käynnistystä.. jollei tää pikkutipunen päätä lähtee tulemaa spontaanisti,mitä totta kai toivon! Hyvin se kuulema on jo asemissa,pää tosi alhaalla ja kiinnittyny..
40+5

Mua vähä jänskättää et jos joudutaan käynnistämään.. toki neuvolan täti sano tänää et esim. Ballonki ei aiheuta samanlaisia kipuja ku esim.lääkkeellinen käynnistys.. ensikertalaisena tosiaa pelottaa se et jos ne kivut on käynnistyksen takia paljon kovempia ku normaalisti.. vaikka kaipa sillonki saa jotai kivunlievitystä.. sunnuntaina ois yliaikaisuuskontrolli jossa ehkä pohditaan peräti käynnistystä.. jollei tää pikkutipunen päätä lähtee tulemaa spontaanisti,mitä totta kai toivon! Hyvin se kuulema on jo asemissa,pää tosi alhaalla ja kiinnittyny..
40+5

Minä en halua pelotella, mutta mulla ei pelkkä ballonki auttanut. Ei sen 3cm avautumisen jälkeen tapahtunut mitään. Ballonki aiheutti menkkamaista kipua.
Kalvot puhkastiin. Edelleen vain 3cm vaikka supisteli jonkun verran.
Sitte oksitosiinitippa ja siitäkin meni tovi että alkoi kunnolla tapahtua. Tipan takia oli sitten ne varsinaiset säännölliset supistukset todella, todella kivuliaita, mutta spinaali puudutti hyvin. Ponnistusvaihe olikin sitten kivuton ja rauhallinen 11min.

On se ballonki niitä pillereitä kaiketi nopeampi ja parempi.

Ja niin siis tottakai saa kivunlievitystä :)
Jos ei sitten ballongin irrottua tapahdukin nopeasti. Ei näistä voi ikinä etukäteen tietää. Kätilö kyllä varmasti sitten auttaa tilanteen mukaan.

Ballongilla käynnistettiin 2 vuotta sitten ja oli kyllä kivulias se laitto, ei onnistunut ekalla kerralla. Ja kyllä ne ballongin aiheuttamat supparit sitten sattuikin. Minullakin avautui 3cm ja sitten loppui siihen ja sektioon päädyttiin.
Nyt kuulin lääkäriltä, että sairaalaan on hankittu jotain kaksoisballongeja, jotka on tehokkaampia! Minulla on käynnistys 7.12, jos ei siis tapahdu ennen sitä mitään. Jännittää!

Varmasti kaikki maholliset synnytyksen käynnistymiskeinot,oli sitten spontaani tai ei,aiheuttaa kipua. En oo viel kuullu et kukaa ois synnyttäny täysin kivuttomasti. Mutta selvästi meiän pikkutipunen tarvii apua ku ei se tajua ite tulla tuolta ulos. Mutta sunnuntaina olen viisaampi ku on yliaikaisuuskontrolli jossa ehkä tsekataan paikkojen kypsyys jne.. eihä sitä tiiä vaikka tekevät sektiopäätöksen.. pikkuhiljaa alkaa tuntuu et iha sama miten mut kuha tuon vauvan sais tuolta ulos!
40+6

Takaisin