Tuet, lomat ja muut etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mäkin olen aina reippaasti nostanut prosenttia palkkatyössä. Nytkin tuli verokortti vuoden 2012 tuloilla, jolloin olin töissä osa-aikaisesti noin puolet viikosta. Kerran oon saanut mätkyjä opiskeluaikana ja olen sen jälkeen varmistanut ettei niin pääse enää käymään. Nykyään olisi varaa alentaa veroprosenttia, mutta se on vaan niin kiva saada reilusti palautuksia joulun aikoihin. Kelan käyttämää prosenttia en oo koskaan muutellut.

Tuli mieleen kun ite aina tuskastelen esim kun kelaan soitan nii niillähän on se soittopyyntö mahdollisuus ettei tarvi jonotella tuntia luurissa. Jätin tänään soittopyynnön ja vartissa soitti täti takas :)

Sattuisikohan tältä palstalta löytyvän kiinnostuneita, jotka haluaisivat vaihtaa vuoden 2014 täysin uuden ja penkomattoman äitiyspakkauksen viime vuoden pakkaukseen, mikäli sellainen on vielä jollekin postitettu?

Onko kenenkään mies pitämässä isyyskuukautta? Olenko ymmärtänyt oikein; meillä loppuu äitiysraha 2015 huhtikuussa. Mies voisi pitää siis isyyskuukauden aikaisintaan ensimmäisen kerran 2015 toukokuussa ja viimeistään ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta?

Mun mies aikoo pitää kaikki vapaat mitkä saa. Eli sen 18 päivää siitä kun vauva syntyy ja sitten ne loput 36 päivää varmaan heti ensi huhtikuun lopussa, kun mulla loppuu vanhempainvapaa. Ja juu, nehän pitää isän pitää ennenkuin lapsi on 2 v.

Mun mies on yrittäjä (5 hengen yrityksessä) alalla, jossa nyt kesällä on kiireisintä, joten hän ei pysty pitämään nyt edes täyttä kesälomaa, eikä siihen sitä 18 päivää isyyslomaa... :confused: Yhteensä hän taitaa olla 4 viikkoa pois töistä, riippuen nyt koska lapsi syntyy. Ja heillä on yhdellä työntekijällä tulossa kanssa lapsi, kuukausi laskettu aika meidän jälkeen! Niin tämä toinenkin on sitten pitämässä kesälomaa ja isyysvapaata, ja se myös hankaloittaa mun miehen vapaiden pitämisiä.

Isäkuukautta ei olla vielä edes mietitty kauheasti.
Voiko isäkuukauden pitää, kun vanhempainvapaa on loppu, ja mä jään hoitovapaalle? Voiko isällä siis olla isäkuukausi ja mulla hoitovapaata samaan aikaan?

Juu hoitovapaalla voi olla samaan aikaan, se ei vaan saa olla äidin vanhempainrahakauden kanssa päällekäin.

Meillä isä pitää sen pari viikkoa (vai mikä se olikaan) siitä syntymän jälkeen suoraan ja sitten isäkuukauden jossain vaiheessa ennen kuin lapsi täyttää 2v. Riippuu vähän miten töissä on kiirusta, milloin sen ehtii pitämään. Lisäksi itse jätin 2 viikkoa vanhempainvapaasta isälle käytettäväksi, että toivottavasti sen pystyy silloin käyttämään, kun se pitää pitää silloin kun se on. Olen itse silloin virallisesti töissä, mutta käytännössä käyttämässä vuosilomia pois (en pidä vuosilomia ennen äitiyslomaa) ja jos nyt huonosti käy, ettei isän työt annan mahdollisuutta lomailla, niin olen "töissä" sen pari viikkoa ja nostan sitten sen minimin äitiysrahan mitä saa samalla, kun töissä tms. ettei tuet jää hyödyntämättä (kaikki raha kun on aina plussaa, kun on tiukempaa) :)

Ei kyllä yhtään haittaa jäädä pois töistä muakaan! Hirveesti napannut nykyiset työtehtävät enää aikoihin, joten ihanaa päästä pidemmälle vapaalle! Mäkin pidän säästöön jäävät ja kertyneet lomat tuohon vanhempainvapaan perään (10 viikkoa) ja sitten sen verran hoitovapaata siihen perään mitä perse kestää taloudellisesti.. mutta sitä voi onneksi miettiä vasta sitten vuoden päästä :) Ihanteellista olisi olla kotona siihen asti kun lapsi on 3 vee, mutta tuskin on mahdollista.. tai voihan se olla että on hinku töihin jo ensi vuoden kesän jälkeen kun on ollut kotona niin pitkään :rolleyes:

Voi teitä onnellisia, jotka saitte säästää jo kertyneet vuosilomanne vanhempainvapaan perään... mulla oli vaihtoehtoina joko pitää ne nyt ennen, tai vanhempainvapaan aikana (?! Kuka sitä nyt silloin haluaa pitää?!).

On kyllä iso etu näissä asioissa olla valtion leivissä. Ja ihan kiva tienata täyttä palkkaa pari kuukautta lomien ajan, ennenkuin jää sitten hoitovapaalle! Typerää kyllä ehdottaa, että pitäisi lomansa vanhempainvapaan aikana!

Isäkuukautta ei ole enää olemassa tämän päivän isille. Nyt on vain isyysvapaa jota saa pitää 54 arkipäivää yhteensä, muutamassa erässä.

Isäkuukautta ei ole enää olemassa tämän päivän isille. Nyt on vain isyysvapaa jota saa pitää 54 arkipäivää yhteensä, muutamassa erässä.

Joo näinhän se on ja toi nykysäännös on itseasiassa parempi, kuin isäkuukausi, koska isä saa tuon päivissä pidemmän loman ilman, että äidin täytyy jättää sitä 12 päivää (tai mikä se olikaan) vanhempainvapaasta isälle. Mut helpompi vaan puhua vanhalla termillä edelleen :) Tuossa uudessa taisi vain olla säännös (vai muistanko väärin), että siitä ei saa pitää kuin 18 päivää päällekkäin äitiysloman/vanhempainvapaan kanssa eli heti syntymästä ja loput (ellei kaikki) pitää sitten pitää ennen kuin lapsi täyttää 2v vanhempainvapaan jälkeen, mutta sitten äiti sai olla hoitovapaalla kun isä on isyysvapaalla. Nämä toki mutua, että ihan 100% en varmaksi näitä muistele :) Löytyishän tuokin tieto varmaan helposti kelan sivuilta, jos jaksaisi googletella :)

Muoks: Ja sieltähän se löytyi (ja muistin jopa oikein :) ). Ei tosin tietoa siitä, saako äiti olla hoitovapaalla isyysvapaan aikaan. http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha

Eiköhän sitä saa olla, kun sanotaan, että isyysvapaan saa pitää kun äidin vanhempainrahakausi (vai oliko se nyt tuo nimeltään) päättyy, eli sittenhän tippuu kotihoidontuelle hoitovapaalla, niin ei ole enää noilla tuilla.

En tiedä että onko tästä puhuttu täällä aikaisemmin, mutta kärsimätön kun olen niin kysyisin yhtä mieltä painavaa juttua.. nimittäin en ole saanut kunnollista vastausta milloin sitä äippärahaa ruvetaan maksamaan? Jään äitiyslomalle varhennettuna 28.5 ja jotkut tuttuni ovat sanoneet että heti sitä ruvetaan maksamaan, osa taas sanoo että se ikään kuin kertyy ensin, ja maksetaan joskus tyyliin kuukauden päästä takautuvana. Blondi ei ymmärrä :grin

m-annika, mulla just tuli eilen postissa kelanlippuset, ja työpaikka maksaa mulle siis tän paperin mukaan äitiyslomalta ensimmäiset 28 päivää ja 2.7. Kelalta tulee huikeat kahden päivän rahat :D ensimmäinen äitiysloma päivä mulla siis 27.5.
Kai sitä aletaan sitten periaatteessa heti maksamaan, mulla vaan työnantaja hoitaa sen ekan kuukauden maksun :)

Ja siis vielä sen verran että 18.6. tulee töistä viiminen palkka, sen jälkeen kela maksaa 2.7. sen kaksi päivää ja sitten seuraavan kerran 31.7. :)

Takaisin