Tuet, lomat ja muut etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varmaan eri asia jos työnantaja maksaa, mut kela ei maksa mitään "etukäteen". Eli jos sulla alkaa 28.5 äippäloma js äitiysraha maksetaan kuun 20. päivän tienoilla, ni eka maksu on ~20.6. Kelan nettisivuilla voit käydä omista tiedoista kattoon, millon eka maksupäivä on, jos kelan laput ei oo enää tallessa. Mulla esim äippäloma alkaa 16.6 ja eka äitiysrahan maksupäivä on 21.7.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Luulen, että oman työpaikan TESistä riippuu se, että maksaako työpaikka äitiysloman ajalta palkkaa ja jos maksaa, niin kuin pitkältä ajalta. Omasta työpaikasta ihan normipalkan 72 ensimmäisen äitiyslomapäivän ajalta ja sitten tippuu kelan rahoille. Vielä en ole omastani saanut päätöstä (jään äippälomalle vasta 7.6.), kun työpaikka lähettää Kelan vaatiman lomakkeen tähän liittyen vasta nyt toukokuun palkka-ajon jälkeen. Että ehkä joskus kesäkuussa saan tietää.. Tosin itsellä ei onneksi mikään hätä, kun tulee kesäkuun ja heinäkuun palkat normaalisti ja vasta sitten tipahdus. Ehtii saada tiedon onneksi hyvissä ajoin. Tosin malttamattomana haluaisin kyllä jo tietää, että millainen raha tulee olemaan (yritän saada sen paremman tuen laskettamalla viimeisen 6kk palkan, joka on siinä ja siinä meneekö läpi) :)

Ok, kiitos tästä :) olen kyllä käsittänyt niin että sekin riippju vähän la:n ajankohdasta? Sopimukseni on tarvittaessa töihin kutsuttava, mutta voin myös tehdä kyseisessä yrityksessä töitä milloin vaan, ja sopimus on siis edelleen voimassa. Maksaakohan työnantaja siis minullekin tuon ensimmäisen kuukauden? En ole vielä saanut päätöstä kelalta ja ressaa tämä asia.

Se riippuu ihan työnantajasta maksaako vaiko ei.. Kannattaa soittaa palkkikseen ja kysyä, tai sitten kysyä pomolta suoraan :)

Mä laitoin Kela-hakemuksen vetämään heti, kun sain raskaustodistuksen neuvolasta :D Päätöskin tuli jo ainakin kuukausi sitten, kun työnantaja ilmoitti oman osuutensa. Meillä työnantaja maksaa 3 kuukautta palkkaa. Oon ihan tyytyväinen siihen mitä Kela sitten syksyllä tulee maksamaan, koska oon alkuvuoden tehnyt lyhennettyä nelipäiväistä työviikkoa, niin muutos tuloissa ei ole iso.

Mä taas en oo yhtään tyytyväinen siihen mitä kela tulee maksamaan, koitin saada sen viimeisen 6 kk tuloilla, mutta jäi 400 eurosta kiinni että se ois onnistunu! :mad:

^ Jos kukaan täällä ei osaa vastata, niin kysäise Kela-Kertulta :) http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6037 Vastaus tulee n. 3 päivän viiveellä. Googlettamalla vanhoja ketjuja löytyi mainintaa, että saa, mutta tuo kotihoidontuken määrä vähennettäisiin työttömyyskorvauksesta (eli käytännössä plus/miinus nolla olis vaikutus).

Tyhmä kysymys, mutta tarviikos Kelalle toimittaa verokorttia tms. äitiys- ja vanhempainrahaa varten vai nappaavatko 20% veroa automaattisesti...? :oops:

^ Mä en osaa sanoa.
Mäkään en nyt yhtään tiedä, minkä veroprosentin mukaan mulla sitten se menee... kun siis alkuvuonna, tammikuussa, tein muutosverokortin, jossa laskin prosentin hiukan sen 20 alle, mutta en mä sitä mitenkään Kelaan erikseen ole toimittanut. Joten ottaako ne sen muutosverokortin mukaan, vai tuon 20%, vai sen, mikä mulla oli alkuperäisessä verokortissa ehdotettuna, ennen kuin sen muutosverokortin tein...?

Turhapuro ei mun mielestä ainakaan. Tein netissä niin ei siellä lukenut eikä puhelimessakaan kukaan sanonut että pitäis. Mut ehkä joku tietää 100%? :)

En muista tarkkaan mitä tukea varten mut jälkitarkastus lappu pitää kiikuttaa kelaan et saa rahaa. Kyse kuitenkin näistä äitiys aikana haetuista tuista.

hei maksetaanko nuo äitiyspäivärahat/vanhempainpäivärahat arkipäiviltä, siis niin et lauantai maksetaan arkipäiväks? sunnuntai ainut jolta ei makseta?

eeeeen jaksa lähteä just nyt ettimään tietoa muualta niin laitan kysymyksen tähän :p

Juu lauantai on arkipäivä :) Eli maksetaa ma-la. Sunnuntai on pyhäpäivä eli siltä ei makseta. Myöskään muilta pyhäpäiviltä (esim. pääsiäisen aikaan ym.) ei makseta.

Takaisin