Tuet, lomat ja muut etuudet

Nyt on lähetetty hakemukset vanhempainpaista, ja teinpä jo lapsilisästäkin hakemuksen :rolleyes: saapa nähdä milloin työnantaja laittaa tiedot eteenpäin (hain 6kk tulojen perusteella)
 
Saa nähdä paljon sitä äitiyspäivärahaa saa, kun piti ilmoittaa matkakulut vähennyksinä.. melkoinen vähennys tulee niistä kun on tuo työmatka yli 90km suuntaansa.. enkä tiedä vielä meneekö verottajalle läpi viime vuoden osalta, joten sitten jos verottaja ei hyväksy niitä niin sitten pitää hakea muutosta äitiyspäivärahoihinkin.. haen 6kk tulojen perusteella, kun olin opintovapaalla viime kesäkuulle asti, muutenhan ei ongelmaa olisikaan jos menisi verottajalta suoraan tiedot. :sad001
 
Tänään kävin palkkiksessa juttelemassa tulevasta,siis siitä,että milloin aloitan äitiysloma jne.
Tulikin ilmi,että meikäläisellä on sitten 7 viikkoa pitämättömiä lomia (ylitöitä,kesäloma, talviloma)plakkarissa! Sovittiin niin,että,kun äitiysloma alkaa kesäkuun ekallaviikolla,niin aloitan loman toukokuun ekallaviikolla ja loput viikot saan sitten rahana. Elikkäs meikällä ei olisi enää töitä kun ensikuu,eli 4 viikkoa!! Aivan hurjan nopeasti on tämä aika mennyt!
Tavallaan ihanaa jäädä lomalle ja päästä puuhastelemaan kaikkia kotihommia ja varsinkin laittamaan vauvan huonetta valmiiksi,siis pestä vaatteita ja silittää niitä jne. Onhan tuota puuhaa siis kotonakin!
Ja ehtii mennä käväseen siellä kelassa toimittamassa kaikki mahdolliset palkkakuitit jne,niin otetaan palkka huomioon viimeisen 6kk ajalta joka vaikuttaa taas tuohon äitiysrahan maksuun.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään postissa odotti hyväksytyt päätökset äitiysavustuksesta sekä äitiys- ja vanhempainrahasta. Nyt vaan odotellaan, koska posti tuo lapun pakkauksen saapumisesta :)
 
En oo seuraillu tätä ketjua.. mut pakko päästä avautumaan.. täytin just netissä hakemuksen noista äitiyspäivärahoista...

En ymmärrä, enkä tiiä uskallanko lähtee kelalle kiukkuumaan ennenkun alustavia kyselyjä muilta, ehkä tietävämmiltä teen.. muttah. miks kelessä miun 2012 verotietoloissa näkyy tulot 26xxx ja sitten Kela väittää miun verotietoloiks tuolla palvelussa 23xxx :sad001

Siis tuo eka luku, minkä kirjoitin on siitä paperiversiosta mikä on se veroselvitys... sitten kuitennii tuolla asiointipalvelussa kelan sivuilla on kuitenki huomattavasti pienempi summa. Pitää miun kelalle toimittaa tuo raskaustodistus vielä.. niin sottailin uskallanko millä mielellä käyä urputtamaan tuosta :grin
 
röllykkä, onko sulla siitä isommasta summasta vielä tehty jotain vähennyksiä myöhemmin?
Mulla esimerkiksi kilometrikorvaukset muuttivat ansiotuloani pienemmäksi melkein 6000:lla eurolla.

Ärsyttävää että se menee niin, että kilometrikorvaukset pienentää ansiotuloa, sillä nyt sitten maksetaan pienemmän tulon mukaan ne vanhempainpäivärahat. Huijausta koko systeemi... :mad:
 
aaaarrrggghhh!!! No oonhan mie muistaakseni sitten tuon ilmoituksen jälkeen sinne laittanu just km-korvaukset ja meniköhän just ensiasunnon korot (vaikuttaako lie ollenkaan) pitää viel tarkistaa oliko tuo se lopullinen versio, ennenkuin enemmän revin hiuksia päästäni.. o_O
 
Juu tsekkaapa vielä ne km-korvaukset, ne tosiaan pienentää vielä ansiotuloa.
 
Tyhmä kysymys, voinko hakea tukea 6 kk:n mukaan jo nyt, jos työnantaja toimitta selvityksen tuloista vasta toukokuussa? Tietysti voisin jättää hakemuksen vasta 2.5. eli juuri kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta pelkään, että unohdan (raskaus on selvästi jo pehmentänyt päätä :p). Entä mitä sitten, jos Kela ei hyväksykään 6 kk:n tuloja eli ne jää rajan alle? Pitääkö hakea uudestaan vai laskevatko Kelassa automaattisesti vuoden 2012 tulojen mukaan?
 
Ymmärtääkseni Kela antaa määräajan jolloin kaikki hakemuksen liitteet oltava perillä, onko se noin kuukausi hakemuksen lähetyksestä.
Voit hakea 6kk tulojen mukaan, en ymmärrä miksi kela hylkäisi sen, jos tulot ovat 20% suuremmat. Enkä tiiä kuinka tarkasti ne sen kattovat. Muutenmenee edellisenverotuksen mukaan. Sitten, ku päätös tulee ja jos ei oo mieluinen, ni ainahan siihen voi hakea muutosta.
 
Hei mites se verotushomma menee...?
Meneekö vainempainrahasta se veroprosentti, joka mulla on ollut silloin vuonna 2012 vai meneekö se nyt uuden mukaan? Tein tälle vuodelle muutosverokortin heti vuoden alussa, meneekö sen mukaan...?
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Mun mielestä kela ottaa aina vähintään sen 20%. Ja lisää sun nykyiseen +2, eli jos nyt olis verotus 22 niin kelan hommista menis 24. Ja nykyisellä menis.
 
-
 
Muokattu viimeksi:
-
 
Muokattu viimeksi:
Joo no siis ei mulla alle sen 20 ole todellakaan töissä ollessa, niin mietinkin just että onko se nyt sitten liian suuri mikä mulla on tällä hetkellä, että pitäisikö laskea... tarviipa tuo vielä tarkistaa. Saako sen nyt siis vielä muutettua, vaikka tukea on jo hakenut?
 
-
 
Muokattu viimeksi:
Mutta entäs jos olen sen muutosverokortin tehnyt jo ihan alkuvuodesta, pitääkö se silti itse toimittaa Kelaan...?
 
Minnuu nyt ihan oikeesti suomeks ja suoraan sanottuna VITUTTAA nuo kelan rahahommat et tästä tunnetilasta ei ehkä loppua taas tule ennenkun selviää onko äippärahat todella niin naurettavat vai ielä ihan inhimilliset. En mie nyt millään hassuilla euroilla rupea elämään ja omaa osuuttani perheen eteen hurjasti pienentämään kun millään sontapalkalla en niska limassa ja pylly hiessä oo töitä tehny.

Kiitos ja anteeks. keljuttaa vaan ihan sikana tän valtion porsaan reijät.
 
Takaisin
Top