Tuet, lomat ja muut etuudet

Mietin vaan et kannattaa oikeasti olla tuon suhteen tarkkana, koska esimerkiks joissain päivärahoissa edellisen suhteen lapset katotaan "huollettaviksi" ja se sit jotenki nostaa päivärahoja..

Mut siis karu ja inhottava totuus tuo kyllä on et heitä ei sen etävanhemman talouteen sen kummemmin lasketa vaikka muutenkin kun elatusmaksuilla elättää ja osallistuu.
 
Ei oteta, mut minkäs takia pitäs? Jokainenhan tekee valinnat ite? Joten miks valtion/veroista pitäs maksaa siitä?
Eihän tossa oteta huomioon ees et miten paljo sulla on esim velkaa olemassa?
Enkä oo väittäny et olis yks selitteisiä, mut ite sie aloit valittaa et kotihoidontuki on olematon, niinhän se on, sitä mieltä määkin oon. Mutta kun se on kaikille saman verran sitä ja hoitolisä on siihen päälle tuleva, jos perhe on pienituloinen, joten eikös se mee aika tasan silloin ne perheen yhteenlasketut tulot jos toinen saa sen palkkana ja toinen hoitolisänä, jokainenhan voi sit itte päättää mihin tulonsa käyttää....Ja mun mielestä kun ei kannata elää yli varojensa, ja miettii et onko kaikkea pakko saada, jos rahaa on vähän muutenkin....


Niin mä muuten siis tarkoitin sillä huomioimisella sitä, että vaikka paperilla meidän perhe on 3-henkinen, niin käytännössä silti menoja on useasti 5-henkisen perheen verran. Mutta totta, oma valintahan tää on että olen naimisissa miehen kanssa jolla on ennestään 2 lasta jotka asuvat pääosin äidillään :)
 
Itse olin esikoisen kanssa kotihoidon tuella joka nyt kakkosen myötä muuttui äitiys/vanhempainrahaksi. Ja mahdollisesti olen kotona kunnes kakkonen täyttää kaksi. Itse en uskalla ruveta työttömäksi (ei ole töitä mihin palata) koska yleensä löytyy kokille tai lastenohjaajajalle jotain pätkä hommia. Kovasti oon pohtinut rupeisko perhepäivähoitajaksi mut en tiiä kannattaako olla 600€ kotona saatavilla kun siinä on omat hommansa. Lisäksi en vielä tiedä miehen töistä jos on vuorotöissä niin ei onnistu ruveta tekemään kotona töitä.
 
-
 
Muokattu viimeksi:
-
 
Muokattu viimeksi:
Laitetaan vielä yksi lusikka soppaan, eli kävin siellä kelan sivuilla laskemassa sitä kodinhoidontukea, niin siellä on sellainen kohta, jossa kysytään vähennyksiä ja tarkennuksista vielä katsoin niin juurikin tarkoitetaan sinun tai puolison maksamia elatusmaksuja, joten Martuti niitä miehesi maksamia elatusmaksuja ei oteta huomioon teidän tuloissa jos jäät kodinhoidontuelle.
 
^ Oi, ihan totta? Mä en vaan jotenkin sit tajunnut. Mutta hyvä, tarviipa siis nyt ihan tosissaan laskea tuo!
 
...Ystävän kanssa tässä juteltiin noista tuista jos ne isommatkin muksut on kotona jäädessä kodinhoidontuelle (hoitovapaalle siis?)

On tainnu täälläkin olla puhetta jo niistä, mut miks ihmeessä alle kolmevuotiaasta kotona olevasta maksetaan rutosti enemmän kun yli kolme vuotiaasta :grin Siis en sillä naureskele, et jotenkin nyt miun elämänlaatu siitä huononis, mut hassu logiikka.
 
Tarkotus varmaan saada ihmiset töihin ettei jää moneksi vuodeksi kotiin ja työosaaminen sitten taas katoaa.. Vähän kökösti ilmaistu, mut toivottavasti ymmärsitte pointin!
 
Mulle sama tuli mieleen että kannustetaan takas työelämään, ja 3v taitaa olla se ns. rajapyykki kun lasketaan et ois hyvä aika. Niihän se hoitovapaaki on eikö oo, siihe ku lapsi on 3v?
 
Takaisin
Top