Tuet, lomat ja muut etuudet

Olis niin Kelan tyylistä.

Kelasta vastattiin mun palautteeseen kyl niin ympäripyöreesti et meni omakin pää pyörälle. Kovastihan noi pahotteli sitä ettei mitään yhteyttä oltu puhelimitse ottaneet puuttuvista liitteistä ja kiittivät palautteesta.

Multa vissiin peritään kyllä kelan virheen takia liikaa maksettua sairauspäivärahaa takasin. Luottamus kelaan ei oo siis kauheen korkeella...

Tuli tässä mieleen et onhan multki peritty Kelan virheen takia joskus opintotukea takaisin. Olin lähettänyt kaikki tarvittavat muutoslomakkeet ja päätös oli jo tullut silti maksoivat liikaa opintotukea. En kyl oo viel tähän päiväänkään mennes tajunnut et ku ne peri siit opintotuest 80€ takaspäin ja mun laskutaidon (ja laskimen laskutaidon) mukaan se olis pitänyt olla 30€.. En jaksanut sit tapella siit enää niiden kaa siit ni annoin olla.

Kelan pakettia odottaen. Laitoin hakemuksen 27.2 ja 28.2 tilattu paketti (Kelan sivuilta tsekattu). 2 viikossa pitäistulla ja nyt siitä on tasan 2 viikkoa. Missä meidän äitiyspakkaus luuraa?

Mullapa aloitteleva pomoni miltein tyräsi äitiysetuuteni. Ilmoitin helmikuun alussa työnantajalle(pomolleni) äitiyslomastani ja kysyin vielä että riittääkö tämä suullinen ilmoitus. Juujuu sanoi pomo, ja nyt on palkanlaskija hieman hiilenä kun olis hänelle pitäny tehdä tämä ilmoitus kirjallisena kaks kk ennen äippälomalle jäämistäni. Noh, kun en tiedä kenelle ja miks se pitää olla just kaks kuukautta ennen ni nyt jännään sitte onks tässä nyt jotain ongelmaa. Ilmeisesti palkanlaskija laittanut sen versionsa kiireellisenä Kelaan tällä viikolla ja saan kaiken mitä pitääki. Hope so..

Serkku oli saanu Kelalta takasinperintäkirjeen opintotuesta ja syy oli, ettei opinnot ole edenneet niinku olis pitäny. Serkku pisti vastineen, ku oli ite opintojaan laskenu, että ei muuten pidä paikkaansa. Saa nähä miten käy. Jos Kelalla on joku eri matematiikka näissäkin o_O

Joo oon kuullu mieheltä ainakin, että opintotukeen pitää korkeakouluissa olla suoritettuna tietty opintomäärä, et jos se alittuu niin ei saa tukeakaan.

Juu niin on, mutta ei niitä tukia yleensä peritä takas. Niiden maksaminen vaan lopetetaan. En oo kuullu aikasemmin et ois heti ruvettu perimään takas!

Kyl niitä opintotukiakin peritään takas jos et oo edennyt tarpeeksi tai ei oo hyvää syytä selittää hidastuneeseen opintotahtiin... Just laittelin syksyllä itse selvitystä asiasta. Onneks meni läpi. Ja ens syksynä laitan varmaan kanssa ku oon nyt kaks kuukautta ollut saikulla ja kelan ohjeiden mukaisesti ( saa nähdä kuseeko tääkin taas omaan jalkaan ku niitä kuuntelin) nostin kuitenkin opintotukee ja säilytän saikkupaperit joilla voin todistaa tän kevään tilanteen sit myöhemmin jos/kun tarve vaatii...

Joo, niinhän tossa on se opistopisteraja, joka ylitty serkulla kyllä ihan hyvin. Sen takia hieman ihmetytti, miten Kela ne on laskenu.

Mulle tuli viime syksynä ilmoitus että asumistuki lakkautetaan. Se oli ihan ymmärrettävää kun olin ollu töissä jonkun viikon ja Kela perhana tietää kaiken... Sitten mulle tulikin ilmous että peritään takas jotain asumistukea ja enemmänkin kun yheltä kuukaudelta.. Mä raskaushuuruissani unohdin ottaa sinne mitään yhteyttä niin nyt näiden äitiysavustuspäätösten mukana tuli lappu että takaisinperintä perutaan koska summa on niin pieni! Kerrankin mulla kävi edes jonkinlainen munkki. Ehkä ne meinas et toi raskaanaoleva on niin kaffella et parempi jättää rauhaan...

Noi tukikuukaudet vaikuttaa, noihin kesätukikuukausiin tuli jokin muutos, et niitä sai helpommin, mutta ne pitää osata perua jos ei opintopisteet riittäis nostaa niitä. Aiemmin vissiin kesältä piti anoa ne erikseen, jos opiskeli, nyt pitää osata perua. Ihan satavarma tästä en ole, mut jokin muutos niihin tuli...

Milloin Muruska teit hakemuksen? Kun täällä ollaan yli 2 viikkoa odotettu, eikä vieläkään oo saapunut.

Jostain luin että oli pakkaus tullut postiin mutta saapumisilmoitus kadonnut matkalla. Kannataa varmaan, Ameeba, kysellä Kelasta. Mulle ainakin tuli paketti pari päivää vaille kahdessa viikossa ja usein taitaa tulla nopeamminkin.

Vein hakemuksen kelaan 27.2 torstaina, jos muistan päivämäärän oikein. Uusi pakkaushan julkistettiin saman viikon tiistaina

Takaisin