Tuet, lomat ja muut etuudet

Samana päivänä 27.2 mäkin tein hakemuksen. Pitäis olla 2 viikossa perillä, mut sit menin jostain lukemaan, et toimitus kestää noin 2 viikkoa ja nyt annan pari päivää armonaikaa Kelalle ja sit rimpautan. 28.2 lukee Kelan sivuilla, et tilattu.
 
Miekin laitoin hakemukset kelaan muistaakseni 26.2 ja kaks päivää sen jälkeen oli jo päätökset tehty. Tänään tuli ilmoitus äitiyspakkauksen saapumisesta postiin ja pitihän se heti sieltä kotiin hakea. Ja uusi pakkaus oli miun mielestä kokonaan, ei ollu vanhaa sekotettuna.
 
Hyvä juttu! Taidan siis uskaltaa laittaa hakemuksen menemään jo. Tää on mun viimenen mahdollinen viikko hakea.
 
Laitoin äityisavustushakemuksen kelan verkkosivuilta. Miksi sitä ei näy omissa aiemmin lähetetyissä eikä missään? Pitäskö sen näkyä? Aaapuuva...
 
Mitenkäs tuo isän lomapuoli oikeasti toimii? Kelan sivuilla sanotaan, että saa pitää heti vauvan synnyttyä 1-18 päivää, mutta siitä pitäisi ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen. Siis miten se on edes mahdollista? Siis tietäväthän he toki siellä milloin on laskettu aika ja kaikkea, mutta ei kai sitä voi Kelalta hakea isyysrahojakaan kun ei tiedä alkupäivää ja työpaikkakin saa kyllä ilmoituksen vasta sitten kun ollaan oikeasti synnyttämässä. Meillä olisi tarkoitus isän pitää varmaan noin viikon verran heti siinä alkuun ja loppuja mietitään sitten tilanteen mukaan. Miten Kela voi olla näin sekava laitos... Olisipa siellä sivuilla edes joku "toimi näin" -opas...
 
Ne oli laittanut töistä palkkatiedot Kelaan menemään... :cool05
Mutta ne oli ilmoittanut sinne 500 € pienemmän kk-palkan kuin mitä saan!!! :smiley-angry019

Mä en tajua mistä toi summa on repästy... Eikös sinne ihan bruttotulot pitäs mennä eikä mitään vähennyksiä tuossa tehdä? Huomenna toimistoon kyselemään. Ja mun sivutulojen maksaja ei yllättäen oo ilmoittanu sinne vielä mitään. Laitoin niillekin kyselyä, kuitenkin ne muutamatkin satalappuset vaikuttaa.

On se vaan vaikeeta.
 
Kyl sinne pitäs mielestäni bruttotulo tiedot mennä..

Joo, munkaan työnantaja ei ollut näemmä Kelaan mitään ilmottanut ja mun edellinen työnantaja oli todella vastahakoisesti laittamassa sitä tänään mut saa nähä saaks se mitään aikaseks. Haen siis tota äitiyspäivärahaa 6kk tuloista ja oon vaihtanut tos välis työpaikkaa..
 
Cedju2: isyysrahaa haetaan sit jälkikäteen, kun se isyysvapaa on pidetty. Sen eka 18 päivää voi jaksottaa 4 erään. Ja loput päivät voi isä pitää sit vanhempainrahakauden jälkeen max kahdessa eri jaksossa. Ja eihän sille pomolle voi muuta ilmoittaa, kun lasketun ajan, joka antaa vain osviittaa siitä milloin isyysvapaa mahdollisesti alkaa. Isyysvapaata ei voi aloittaa ennen kuin lapsi on syntynyt.
 
Huh, lopultakin sain haettua äitiys- ja vanhempainrahaa, ja vielä 12 päivää ennen deadlinea! Miksi minä aina jätän kaiken viime tippaan...onneksi ei tämä asia jäänyt ihan vihoviimeiseen päivään - ehdin vielä varmistelemaankin asiaa Kelasta hyvällä omalla tunnolla ensi viikolla, mikäli tarpeen. Onkohan minusta nyt hyväksi vanhemmaksi, kun tällaistenkin asioiden hoitaminen aiheuttaa stressiä...apua.
 
Jaahhans, ne ei ole Kelasta sitten ees lähettäny kyselyä mun sivutyönantajalle... Eli ilmankos eivät oo tienneet tehdä ilmoitusta.

Mä lähetin kyllä sivutuloista saamani palkkalaskelman Kelaan raskaustodistuksen kanssa, mutta tuskinpa niille se pelkästään riittäisi.
 
Jeps. Nyt on soitettu kelaan, joka oli kuulemma laittanut mulle postia (nyt vasta!!!) että pyydän toista työnantajaa täyttämään lomakkeen. Soitin saman tien sinne toisen työnantajan palkanlaskentaan ja täyttivät siellä saman tien sen lomaakkeen, pitäis lähteä postiin.

Täällä "oikeissa töissä" ne on sitten ilmoittanut kelaan vain 5 kk tulot vaikka antaneet aikajaksoksi 6 kk. :angry5 Selittää gapin summissa. Onneksi silti soitin kelaan, sanoivat että työnantaja voi ilmoittaa myös lomarahat vaikkei niitä just tolle jaksolle olisi maksettukaan. Money-money-money-money... :happy093.

Aamupäivä meni soitellessa sinne ja tänne mutta nyt pitäis olla kaikki hoidossa :cool: Hieman vaan jännittää mikähän siellä sitten seuraavaks tökkää...
 
Mun työnantaja on ilmottanu mun tulot väärin kelalle, kela on tehny päätöksen sairauspäivärahasta, raha on maksettu mulle, työnantaja on huomannu virheen, uudet tiedot on lähetetty kelaan ja nyt oon taas 300€ kelalle velkaa. Kyllä suututtaa!!!! Ei oo ollu mun virhe, enkä mä oo ees voinu kuvitella että olis maksettu liikaa kun rahaa on tullu niin vähän! Mistä mä nyt revin 300€? Persnahastako!?
 
Kurja homma hymykuoppa! Ei ne tuet tosiaan niin isoja ole että kauheesti jäis sukanvarteen takaisinperintöjä varten.
 
Ei kuulu eikä näy päätöksiä kelalta. Haluan nyt ja heti tietää paljonko tai siis kuinka vähän tulen saamaan rahaa äippälomalla. En ymmärrä miten vaikia on laskia, minunki rupusista tuloista se määrä :p jopa pelottaa kun toimitin paperisena hakemuksen ja netissähän en näe onko se käsiteltävänä vai missä, niin maalailen pelkokuvia että koko hakemus kadonnut ja en lopulta saa mitään.

Hymykuoppa: Voi ei mikä tilanne, itse olen myös sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka ja ei näillä sairauspäivärahoilla kovin juhlita, niin ymmärrän täysin että 300€ ei noin vaan revitä mistään :sad001

Itseä myös vähän tympäsee, kun hammaslääkärissä olen nyt hoidattanu hampaani kuntoon, niin tänään pärhäti reilu 300€ lasku. Niin kun sillekkään summalle ei olisi juuri nyt ollut muuta käyttöä, mutta ei siinnä on ainakin hampaat kunnossa.
 
Takaisin
Top