Tuet, lomat ja muut etuudet

Nyt ottaa Kela päähän!!! Soitin sinne ku ei oo alkanut päätöstä kuulumaan 1,5 kuukaudessa. Vastaus oli et joo meilt puuttuu sun tammi-helmikuun tulotiedot. Totesin vaan et mä kävin Kelas ihan tekee sen asiakaspalvelijan kanssa hakemuksen ja sillon sanottiin et kaikki on ok ja jos jotain puuttuu ni sit soitellaan perään. Ni tän tädin mielest nyt kaikki ei ookkaan ok. Palkkatodistukset ei kuulemma kelpais jnejnejne. Sit ku huomautin nätisti et olis ollut kiva jos ne olis ilmottanut et jotain puuttuu ni täti vaan totes Ymmi Hinaajamaisesti: "Voi kuule ku mä en voi sulle nyt hakemuksen liitteiks muuttua." :smiley-angry019 Olen puhunut! Soitan nyt viel mun työnantajalle et rukaa sinne verkkoon ne mun tulotiedot jos ei oo viel sitä tehnyt. Mut jännä ettei oo muit tulotietoi tarvittu ku tammi-helmikuu!
 
Muokattu viimeksi:
AARGH! ärsyttää tollaset ammattitaidottomat ihmiset asiakaspalvelussa! Mulla oli kans ongelmia terveysasemalla kadonnen saikkupaperin löytymisen kanssa toissa viikolla. Asiakaspalvelijan panos asian ratkaisuun oli "no en voi sulle paperiks muuttua,mene vaikka odottamaan hoitajan oven eteen jos se tietäis"
 
En hakenutkaan vielä äityisavustusta, pelkät äityisrahan, vanhempainrahan ja lapsilisän. Äityispakkauksen voi hakee erikseen, niin teen sen ensi viikolla jolloin on viimeinen mahdollinen aika hakea.
 
Toi ketkua kun Kelassa yksi täti sanoo yhtä ja toinen toista ja joku muu jotain muuta. Meille töihin oli kuulemma aiemmin Kelasta annettu ohje etteivät tee niillä tulotiedoilla mitään ennen kuin palkanmaksu (siis se äitiysloman aikainenkin) on loppu. Ja sitten kun itse kyselin asiaa Kelasta niin vastasivat kaikki tiedot toivotaan mahdollisimman nopeasti hakemuksen jättämisen jälkeen. Mutta edelleenkään ei tieto liiku tuloista, eikä päätöksiä kuulu, murrrrrr....
 
Joo ja nyt siis soitin työnantajalle niin se kysy et oonko toimittanut raskaustodistuksen niille ni ne tekee sit sen.. Totesin vaan et eipä oo kukaan taas pyytänyt sitäkään! Kuulemma ei tee sitä Y17 lomaketta ilman sitä. Mikä TIEDONKULKU?! Ilmotin sillon joskus työnantajalle et jään 25.3 äitiyslomalle niin totes vaan et okei, asia kunnossa.
 
Muokattu viimeksi:
Tuhinamurmeli: Ihan perus Kelaa. I feel you. Itse 5-vuotta sitten olin osa-aikatyössä jonka takia sain asumistukea. Ja kävin joka kuukausi näyttämässä Kelan toimistossa palkkatodistukset ja kysymässä, että onhan kaikki ok! Etteivät maksa mulle liikaa tukea ainakaan. No joka kerta siellä virkailija sano, että on ok ja jos 3kuukauden tulot on isommat, kuin normaalisti niin nekään ei vaikuta tukeen, mutta jos menee yli 3kk:lla niin sitten vaikuttaa tukeen. No siitä huolimatta kävin joka kuukausi lappujen kaa siellä ja kaikki oli ok.

No puol vuotta tästä tulee kirje Kelalta, että olemme maksaneet liikaa tukea ja perimme takaisin. No sain tehtyä osamaksu sopimuksen Kelan kaa ja hoisin sen hyvin ja ajoissa, jopa monta erää ennen eräpäiviä oli maksettu etukäteen.

Sitten vuoden päästä pamahtaa ulosottokirje Kelalta. Yli 1000€ ulosottoon ilman mitään ennakkoilmoituksia tai mahdollisuutta maksaa ite ensin. Että olipa kiva! Se siitä sopimuksesta! Olipa kiva saada veronpalauutksia se 1300e, kun meni samantien ulosottoon ja oltiin muuttamassa vielä yhteen ja sumplinu raha-asiat niin, että tuleehan miulle tonni palautuksia. Ni jaa, eipä tuukkaa!

Ja ulosottopäätös oli tehty Kelan toimesta jo keväällä, kun on tullut tieto paljon saa palautuksia. Puolta vuotta ennenkuin tuli pelkkä ilmoitus ulosotosta! Et ei ees mahdollisuutta saanu maksaa ite. "Kelalla on oikeus tehdä näin ilman mitään ennakkoilmoitusta".

Onneksi siitä ei jäänyt mitään merkintää miulle, kun tämä sama oli tapahtunut tuhannelle muullekkin ihmiselle ja kihlakunnan vouti oli puuttunu asiaan.

KELA :Heartred "Kaikki on kunnossa"
 
Huhhuh! Laskiko ne sen veronpalautuksen tuloksi ja sitten keksi heittää siihen ulosoton?

Omat kokemukset rajoittuu opintotukiin, joita oon viimeksi nostanut 10 v sitten. Mulla sujui kaikki silloin ongelmitta, mitä nyt jonkun verran piti maksaa omatoimisesti takaisin joskus. Mutta kavereille sattui näitä että teki just niinkuin neuvottiin ja sitten pamahti kauheat jälkimaksut päälle. Siinä on sitten ihmettelemistä mistä maksat kun kuvitellut tekevänsä kaiken oikein eikä noi tuet niin hulppeita ole että niistä hirmuisesti säästöönkään jäisi.
 
Ei näköjään Kelalla taas vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Jos luvataan soittaa, ni prkl soittasivat sit. Ihan pistää vihaks teidän puolesta :angry5
 
Nipsumuki: En tiiä, mutta olivat sillon keväällä kattonu kuitenkin, et oon saamassa palautuksia että ottaavat sit niistä. Eipä hirveesti selityksiä tullu, kun vaan "kelalla on oikeus sopimuksesta huolimatta tehdä näin"
 
Voi apua, mä en vieläkään tajua tota verojuttuakaan... mulla on ollu korkeahko veroprosentti ainakin viimemmäks ku noista työttömyysetuuksistakin rokotetaan aika rutkasti. Mut nyt kun mulla ei oo ollu eikä tuu olemaan muuta tuloo ku toi äitiysraha ni luulis sen 20% ainakin riittävän!
Pitänee mennä verotoimistoon. Netin kautta siel ei ainakaan onnistu mikään. Mihinköhän aikaan menis ettei ehtis pissiä housuun odottaessa...? :D
 
Luulis että noissa kaikissa virastoissa on asiakasvessa? Niissähän joutuu odottaan aina tuntitolkulla niin pakkohan siellä on olla.
 
Juurikin tästä syystä suhtaudun suurella varauksella siihen Kelan puhelinsoittoon ja vakuutteluun, että lopetan vaan tän kotihoidontuen...

Mun tuttu soitteli monta kertaa Kelaan joistain tuista ja sopivat puhelimitse miten homma menee ni eikös niille kans napsahtanu postista joku karhukirje ja moitteet, ettei tää yhteiskunta nyt näin pyöri. Tempparementistaan tunnettu mies lähti sitten Kelan toimistoon niiltä jalkojensa sijalta "asioimaan" ja oli saanut anteeksipyynnön ja pahoittelun kun kirjeen sävy oli sellainen. Kovasti olivat selitelleet, että kirje oli lähtenyt automaattisesti ja pohja on aina sama.

Omituista, etteivät ole laittanu sitä lisäselvityspyyntöä jos joku liite puuttuu o_O Minusta tuntuu, että mulle niitä rapsahtelee tasasin väliajoin ku tukea saa. Vähän väliä pitää toimittaa tietoja puolison tai omista tuloista.
 
Äitiysavustus oli ainakin käsiteltu pikavauhtia ku äsken kävin Kelan sivut kattomassa. 11.3. tein hakemuksen ni päätös oli annettu 12.3. Vanhempainraha ja lapsilisä oli käsittelyssä. Eipä tuossa vanhempainrahassakaan pitäs ihmeellisiä olla ku lapsille tulee se alle 3 vuotta ikäeroa. Saapi nähdä. Nii ja kotihoidontuki oli lakkautettu ihan oikein siihen äitiysloman alkuun :rolleyes:
 
Joo meillä oli miehellä myös lopetettu kotihoidontuki automaattisesti mun äitiysloman alkuun. Ja päätöskirjeet molemmista tuli nyt yhtä aikaa tällä viikolla. Hakemukset laitoin kuitenkin jo ajat sitten. Mutta olivat tarkistelleet noita tuloja ja ootelleet työpaikan papereita, niin venähti vähän. Yleensä täällä on ollut nopeampaa toimintaa, niin ehdin jo vähän ihmetellä.
 
Eihän äippärahaa voi periä takaisin, kun se on kerran laskettu ja ei saa muuta tuloa ko. aikana?
Oon toooosi skeptinen ton kelan suhteen, että ootan jo äippärahoistakin ulosottokirjettä..
 
Ku on Kelasta kyse ni en menis takuuseen! Ei vaa, uskoisin ettei sitä voi perii takasin jos mitään muutoksia ei tuu tuloihin tai ei tee töitä kesken äippärahan saannin. Meinaa sit jos ei oo muutoksii tullut ja ne alkais takasin perii rahoi ni se menis kyl niiden virheeks!
 
Mutta sepä ei oo ennenkään estäny Kelaa perimästä takaisin vaikka ois niitte oma moka. Se tässä vähän vetuttaa, et ihmiset joutuu kärsii Kelan omista mokista! Eikä niinkään, että annettais osa anteeksi koska he itse ovat töppineet. Mut ei.

Pelottaa vaan, kun en aio tehä mitään töitä äippälomalla enkä muutakaan mistä saisin tuloja. Kun Kela on mikä on ! Niin pelottaa, kun ei ite voi tehä asialle mitään, kun ne toitottaa vaan, et asiat on kunnossa ja sit eipäs ookkaa. Kinder Surprise! :oops:
 
Takaisin
Top