Tuet, lomat ja muut etuudet

hymykuoppa

Seurustelun sensei
Huhtikuunmammat 2014
Toukokuunmammat 2014
Oli tuolla neuvolakuulumisissa jo paljon puhetta äitiyspäivärahasta niin perustin tällasen keskustelun niin jutut löytyy sitten kaikki helposti saman otsikon alta! Tähän voi tietenkin jutella myös äitiyspakkauksesta, lomista ja kaikista muista tuista ja eduista mitä nyt tähän elämänvaiheeseen liittyy :)
 
Kirjoitan selvennykseksi tännekin, kun tuntui melko monella olevan hakuteil noi tukiasiat.


Äitiysraha maksetaan verotuksen 2012 mukaan. Ansiotuloista vähennykset pois niin se on summa, mistä äitiysraha lasketaan. Minkä voit laskea itsekin täällä: https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi. Ja tämä tieto löytyy viime vuoden keväällä saadusta 2012 verotuspäätöksestä, otsikon alta Ansiotuloista tehtävät vähennykset/verotettava ansiotulo -> Verotettava ansiotulo valtionverotuksessa XXXXXX€

Tuon kun laittaa laskuriin vuosituloiksi niin tulee oikein. Ja verotusprosentti pitää olla pari pykälää suurempi kuin tuolloin 2012. Niinkuin laskurin ?-ohjeessa neuvotaan.

Ja jos tulot on noussut nyt 6kk ennen la:ta niin voi hakea korotettua äitiysrahaa, mutta se pitää itse ilmoittaa hakiessaan, koska Kela ei niitä itse selvitä.
 
Mistäs tuon ennakonpidätysprosentin löytää? Edit; nyt mä tajuankin.. se on vaan sitä varten että saa arvion käteen jäävästä määrästä eli ei nii nögöä :)
 
Kiitos AnnaManna89 selvennyksestä! Tiedätkö sinä (tai muut) vielä miten se korotettuna hakeminen menee? Eli 6 kuukauden tulojen mukaan, mitkä kuukaudet sinne Kelaan on selvitettävä? Mulla ainakin äitiysloma alkaa kai maaliskuun lopussa, eli tulot lokakuulta maaliskuun loppuun vai hakemuksesta katsottuna 6 kuukautta eli elokuulta tammikuulle? Täytyy kyllä ensin kaivaa jostain tuo 2012 verotuspäätös, jotta voi laskea kumpi on järkevämpi tapa hakea koko tukea...
 
"Vanhempainpäiväraha lasketaan tarvittaessa vanhempainpäivärahakauden alkamispäivää edeltävän kuuden kuukauden tuloilla. Oikean lopputuloksen saaminen edellyttää, että olet antanut edellä vertailupohjaksi myös verotuksessa todetun työtulon määrän."

Lainasin suoraan Kelan ohjeesta. :) Eli ensin pitää selvittää millon aiot aloittaa mammaloman, 30 tai 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Senkin saa selville laskemalla tuolta: https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
Riittää siis kun laitat lasketunajan (=laskettu synnytysaika) :) Niin saat kummatkin alkamispäivä vaihtoehdot.
 
Last edited by a moderator:
Mun pitää myös hakea tuota korotettua, kun palkka on noussut reilusti sitten vuoden 2012 verotuksessa vahvistetuissa. Mulla on toukokuussa LA, joten kai sitten toimitan marras-huhtikuun tulot. Näin ymmärtäisin sen koommin asiaan perehtymättä :)
 
Kaikki keikkatyöläiset, yrittäjät, freelancerit ym: meille päivärahaa ei lasketa automaattisesti verotetun tulon mukaan, vaan ainoastaan sen tulon mukaan, josta on maksettu työnantajamaksuja. Jos olet saanut palkan sijaan palkkioita, KUKAAN ei ole maksanut noita maksuja puolestasi. Ne on pitänyt hoitaa itse maksamalla YEL-maksuja.

Aika monen keikkatyöläisen tilanne on se, että osa työnantajista hoitaa maksut, osa ei – tätä on hankala arvuutella, käytännöt vaihtelevat eri organisaatioissa. Työeläkeotteesta näkyy, miten maksuja on omalla kohdalla kertynyt. Verotettu tulo ei tässä tilanteessa kerro mitään, vaan paljonkin veroja maksanut yrittäjä voi jäädä peruspäivärahalle, jos YEL on rästissä.

Jos YEL on rästissä, ryhtykää HETI maksamaan sitä. Ilmoittakaa arvioitu tulo suht korkeaksi, tyyliin 50 000 euroa vuodessa – tämän arvion EI tarvitse olla realistinen. Siitä tulee kerralla aika iso potti maksettavaksi, mutta se kannattaa.

Kun sitten haette äitiyspäivärahaa, ilmoittakaa että tulonne ovat nousseet ja siksi päiväraha on laskettava viimeisten 6 kk:n perusteella. Jos siellä on sekä YEL-maksuja että työnantajan hoitamia maksuja, molemmat lasketaan hyväksenne.

Jos YEL on kokonaan rästissä ja työnantajamaksuja ei ole kertynyt, joudutte aika tiukille.

MUOKS: "Viimeiset 6 kk" tarkoittaa äitiyslomalle jäämistä edeltäviä kuutta kuukautta.
 
Minä olen Freelancer-hoitsu, mutta minulla on palkoista mennyt kaikki niinkuin pitääkin. Riippuu varmaan palkanmaksajastakin ja muista seikoista.

Muista en tiedä, mutta minulla toi homma on onneksi toiminut. :) Ja palkkatodistuksestahan ne näkyy onko kaikki viety mitä tarvii palkasta viedä jos osaa katsoa.
 
Jep, tossa on paljon eroa eri alojen välillä. Hoitoalalla varmaan maksetaankin rutiininomaisesti myös free-työntekijöiden työnantajamaksut. Mä teen koulutus- ja kirjoitustöitä, ja käytäntöjä on ihan laidasta laitaan... mulle kertyy vuoden aikana 20-30 eri työnantajaa, ja niistä vain muutama hoitaa maksut, lähinnä yliopistot.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan että maksan YEL:iä, ja varsinkin nyt siitä on paljon hyötyä, sillä pystyin heti positiivisen raskaustestin jälkeen vähän taktikoimaan. Joskus on kyllä kieltämättä hankala selittää työn tilaajalle, että esim. 60 euron palkkio koko päivän työstä ei hirveästi lämmitä, kun verot ja YEL nielaisee siitä puolet.

Yksi free-kaveri on just tosi hankalassa tilanteessa, koska se ei ollut maksanut YEL:iä. Sille oli kertynyt työnantajamaksullista tuloa kahden vuoden aikana yhteensä 200 e. Siitä ei juuri päivärahoja saa nyt, kun hänen pitäisi jäädä sairaslomalle.
 
Kaunkos muuten ootte aikeissa olla poissa töistä? Mä olen aatellut että vuosi riittäisi, sitten ei menisi vielä rahankaan kanssa kovin tiukille. Mutta on yksivuotias kyllä vielä kovin pieni.

Olen miehellekin puhunut, josko hän haluaisi kanssa olla jonkun kuukauden kotona. Taloudellisesti tietty huono diili meille kun mies tienaa selvästi enemmän mutta eiköhän sitä pari kuukautta pärjäisi munkin palkalla.

Miehelle tuli kyllä ihan puun takaa tollanen kysymys. Sillä ei ole vissiin käynyt mielessäkään et hän jäis kotiin. Höpisi vaan jotain isäkuukaudesta että kai hän sen kai sit ehkä pitää. Kerroin sitte että tottakai hän pitää isäkuukauden mutta mä puhuin kyl ihan siitä että hän hoitais lasta ja mä menisin töihin :grin
 
Oon kans miettinyt et olis kyllä kiva olla pidempään ku vuosi, mutta mieskin on ilmaissut halunsa hoitaa vauvaa niin paljon kuin mahdollista. Eli saan varmaan kivasti luovuttaa hoitamista myös miehelle :)
 
Meillä ei ole vaihtoehtona toi että mies jäisi kotiin, ei vaikka hän ite sitä ehkä haluaisikin. Mun palkalla ei lainan lyhennyksistä selviä ja muista menoista mitenkään, joten ei oo vaan kyse siitä että oltais "vähän tiukilla", vaan on ihan sula mahdottomuus.

Yhtään ei vielä tiiä että kauan mä sitten olen lapsen kanssa kotona, oon alustavasti aatellut että 2v asti. Mutta sen näkee sitten.
Itse päivähoidossakin työskennelleenä tiiän kyllä sen, mitä pientenpuolen arki on. Jatkuvastihan siellä joku tauti jyllää, ja sit poissaoloja töistä tulis aivan varmasti paljon kun lapsi sairastaa.
Missään nimessä en ainakaan sellasta lasta veisi hoitoon joka ei vielä kävele itse. On niin surullista kun ne huutaa siellä lattialla kun sylejä ei ole riittävästi tarjolla. (pienten puolien lapsimäärä max 12-14 ja hoitajamäärä 3, niin siinä sitä onkin kun välillä on hetkiä että suunilleen kaikki tarttis jotain erityishuomiota!).

Ai kauhee mä en varmaan pysty viemää mun lasta (kunnalliseen) hoitoon ollenkaan kun tietää mitä se arki siellä oikeasti on! :)
 
Opiskelijoita kun ollaan molemmat, niin on mukavasti varaa puljata. Ajattelin olla pois vuoden tai sitten vähän vajaa ja tehdä pari harjoittelua. Vähän fiiliksen ja vauvan mukaan. Mies voi sitten jatkaa siitä ja opiskella kotoa sen verran kun huvittaa/jaksaa/onnistuu tai olla kokonaan opiskelematta (mun opinnot on valitettavasti on/off). Ja jos koko vuoden olisin äitiyslomalla, niin ehtis se valmistuakin. Taloudellinen tilannekin on ihan ok, kun ollaan molemmat käyty opiskelujen ohella töissä. Ens kesästä puhuttiin, että ollaan vaan kotona ja fiilistellään vauvaa :Heartred
 
Mä haluun mahdollisimman nopeesti takas töihin. Meillä on toki se etu, että kun ollaan molemmat ravintola-alalla niin työajat on vähän erilaiset, enkä mäkään meinaa tehä täyspäiväsesti töitä varmaan vielä hetkeen. Molemmat oltais kotona aamupäivät, minä poissa illat ja isukki sit yöt. Koko ajan olis sit kuitenkin jompikumpi kotona. Ekan 3kk aion kuitenkin ottaa ihan rauhassa. Sen jälkeen on pakko mennä tekemään pomon kesäloma :D
 
No mä olen opiskellut ja nyt ollut töissä näiden viimeisten odotusten väleissä. Hoitoalalla, kun olen niin viimeimmäks olivat kaks vanhinta vuorohoidossa, mut ihan opiskeluaikaan olivat kunnallisella pph:lla. Ja suosittelen lämpimästi pph:ta ihan pienille, ne on kuitenkin useimmiten todella lämpimiä ihmisiä, jotka tekee hommaa oikeasti sydämellään, ja yleensä kunnallisella puolella pelaa varahoito ja "hoitajan vahtiminenkin".

Nytkin oon töissä äitiysloman loputtua, mut muksut on isän kanssa kotona kunnes minä jään taas äippävapaalle. Jos se vaan onnistuu, niin on ihan paras vaihtoehto, et lapset saa olla iskänkin kans kotona.

En oikeastaan ole nyt edes rahan takia töissä, vaan lähinnä oman pään keston. Vaikka kuinka tykkään lapsista, kodinhoidosta ja kotonaolosta, ei se tunnu millään riittävän, vaan aivot ja kädet kaipaa tekemistä.. no eiköhän sitä ens kesäksi sitten riitä kotonakin, kun on neljä alle kouluikäistä..
:happy093

 
Mä olen ollu nyt reilun kaks vuotta kotona. Ja jatkan kotona oloa uuden vauvan synnyttyä ainakin vuoden. Sen jälkeen mietittiin miehen kanssa vaihtoehtoa, että tehtäisiin kumpikin osa-aikasta ja voitaisiin hoitaa lapset kotona. Nää järjestelyt on sitten työnantajista kiinni. Ekasta ja tokasta lapsesta palasin opiskelemaan ja töihin ku he olivat vuoden vanhoja. Olihan se vähän kurjaa viedä niin pieniä hoitoon, mutta olivat kanssa pph:lla. Ihana ihminen :) Esikoinen oli samassa hoidossa sen viisi vuotta ja siirty sieltä suoraan esikouluun. Kakkonenkin ehti olla hoidossa pari vuotta.
 
Mies ajatteli ottaa opintovapaata töistä, joten oltaisiin kesä ja syksy suht vapaita fiilistelemään vauvaa kotona... Ja sitten jossain vaiheessa sumplitaan vanhempainvapaata niin, että me molemmat ehditään olla kotona lapsen kanssa vuorollamme eikä tunnu, että kumpikaan jäisi mistään paitsi.

Päivähoitoa pitää miettiä sitten, kun tiedetään, innostutaanko tekemään toinen lapsi heti perään vai kaivataanko siinä vaiheessa lomaa vauvoista.
 
Meillä molemmilla on myös mahdollisuus tehdä lyhennettyä työviikkoa, mistä oon tosi tyytyväinen. Meidän tulotaso ei ole todellakaan korkea, mutta ollaan hyviä pihistelemään, ja mielelläni mä lasken pennejä jos sillä saa yhteistä aikaa.
 
Mä en tiedä tosiaan ainakin sen 10kk oon kotona. Sen näkee sitten.. Ja mieskin valmistuu nyt ihan kohta niin jos se saa sen paikan mitä sille on tarjottu yliopistolta niin se varmaa tekee duunia. Luulisin ainakin jotta saa työelämäst kiinni heti valmistuttuaan. Itselläni on toi duuni vähän auki, kun ei pysty tätä duunii tekee sairauden takia, että.. Tosin oon heittäny omas mieles sellasia ajatelmia jos yrittäis toista heti perään :P
 
Takaisin
Top