Toukokuun turinat

Mä pähkäsin kanssa tuon a-vitamiinin ja rasvojen ja kalaöljyn kanssa tänään. otin semmosen apteekin esitteen raskaana oleville apteekista ja luin siitä, et jotain kolesterolia vähentävää ainetta ei saa käyttää... samalla tajusin, et mä käytän levitteenä beceliä. Rynnistin tarkistamaan, onko siinä tuota ainetta. Ei ollu, mutta a-vitamiinia kylläkin.... :/ En ollu yhtään ajatellu edes moista. noh onneksi siinä oli 100% päiväsaanti annos, jos syö sitä beceliä 400g paketista 100g. Leivän päälle laittaessa tulee todella vähän siis saatua a-vitamiinia sitä kautta... onneksi. Toivotaan, ettei ole vaikutusta siis tuolla.

Sit aloin tutkimaan mun omegoita, kun muistelin, et niissä oli kalaöljyä... ja pähkäsin juurikin, et kumpi niistä oli kielletty. Paketin mukaan ei siis ole noissa minun syömissä kuin kalaöljyä, joka nyt tääläkin tuli teiltä todistetusti a-vitamiini vapaaksi. :wink Hyvä niin.

Alko silti jännittää tuo a-vitamiini homma... Otin nimittäin myös vahingossa yks päivä väärästä purkista vitamiinin... otin siis multivitan, vaikka piti ottaa raskausvitamiini. Tuossa multivitassa 300 (38% päivän saantisuosituksesta) a.vitamiinia yhessä tabletissa. :sad001 Harmittaa ja pelottaa, kun olin niin huolimaton.
 
Onnea Awsedr! :)

Kertokaa mulle, että oonko mä niin tyhmä kuin farmaseutti apteekissa mua piti? Kävin ostamassa Multivitan Raukaus Omega-3 -kapseleita, koska pelkkä kalan ajattelu saa mut voimaan pahoin ja ajattelin, että omegoita olisi kuitenkin tärkeää saada. Multivitan paketissa lukee näin:

"Äidin raskauden ja imetyksen aikainen DHA:n saanti edistää sikiön ja imeväisikäisen vauvan aivojen ja silmien sekä näön normaalia kehitystä. Positiivisen vaikutuksen saavuttamiseksi äidin on nautittava vähintään 200 mg DHA:ta päivässä tavallisen aikuisille suositellun päivittäisannokset (250 mg DHA+EPA) lisäksi."
Paketissa lukee, että se sisältää DHA:ta ja EPA:a yhteensä 304,8 mg.

Mä ymmärsin tuosta tekstistä, että DHA:ta pitäisi siis saada 200 mg + 250 mg = 450 mg. Ilmeisesti olen väärässä enkä osaa laskea. Kysyin farmaseutilta, että riittääkö tuo paketin määrä, jos en tosiaan syö yhtään kalaa. Hän väitti kiven kovaa, että purkissa on kaikki mitä tarvitaan ja mä olen ymmärtänyt tekstin väärin. Kai se on tyhjää parempi, mutta asia jäi kuitenkin vaivaamaan. Miten te ymmärrätte tuon tekstin? Uskaltaako noita pillereitä ottaa yliannostuksen?

Huomasithan, että valmistaja suosittelee ottamaan 2 kapselia päivässä jotta saantisuositus täyttyy? "suositeltu päiväannos 2 kapselia sisältää 1334 mg kalaöljyä, josta 854 mg omega-3 rasvahappoja (josta E-EPA 226 mg, E-DHA 560 mg)"
 
Mä pähkäsin kanssa tuon a-vitamiinin ja rasvojen ja kalaöljyn kanssa tänään. otin semmosen apteekin esitteen raskaana oleville apteekista ja luin siitä, et jotain kolesterolia vähentävää ainetta ei saa käyttää... samalla tajusin, et mä käytän levitteenä beceliä. Rynnistin tarkistamaan, onko siinä tuota ainetta. Ei ollu, mutta a-vitamiinia kylläkin.... :/ En ollu yhtään ajatellu edes moista. noh onneksi siinä oli 100% päiväsaanti annos, jos syö sitä beceliä 400g paketista 100g. Leivän päälle laittaessa tulee todella vähän siis saatua a-vitamiinia sitä kautta... onneksi. Toivotaan, ettei ole vaikutusta siis tuolla.

Sit aloin tutkimaan mun omegoita, kun muistelin, et niissä oli kalaöljyä... ja pähkäsin juurikin, et kumpi niistä oli kielletty. Paketin mukaan ei siis ole noissa minun syömissä kuin kalaöljyä, joka nyt tääläkin tuli teiltä todistetusti a-vitamiini vapaaksi. :wink Hyvä niin.

Alko silti jännittää tuo a-vitamiini homma... Otin nimittäin myös vahingossa yks päivä väärästä purkista vitamiinin... otin siis multivitan, vaikka piti ottaa raskausvitamiini. Tuossa multivitassa 300 (38% päivän saantisuosituksesta) a.vitamiinia yhessä tabletissa. :sad001 Harmittaa ja pelottaa, kun olin niin huolimaton.

THL suosittelee maksamakkaraa korkeintaan 100g kerrallaan ja siinä on keskimäärin 2 436,7 µg A-vitamiinia. Siihen nähden 1 monivitamiinitabletti jossa on 300 µg ei oo juuri mitään! Voit siis olla huoletta sen suhteen :)

Edit vertailuna vielä että thl sanoo " Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g (= 2 rkl = 2 viipaletta) vuorokaudessa" Tämä annos sisältää siis n. 730µg A-vitamiinia, ja tätä määrää pidetään vielä turvallisena päivässä.
 
Huomasithan, että valmistaja suosittelee ottamaan 2 kapselia päivässä jotta saantisuositus täyttyy? "suositeltu päiväannos 2 kapselia sisältää 1334 mg kalaöljyä, josta 854 mg omega-3 rasvahappoja (josta E-EPA 226 mg, E-DHA 560 mg)"

Ai jaa? Mun paketissa luki, että päiväannos sisältää tuon mainitsemani 304,8 mg, joten ajattelin sen tarkoittavan juuri kahta kapselia. Kiitos selvennyksestä! :)
 
Mä pähkäsin kanssa tuon a-vitamiinin ja rasvojen ja kalaöljyn kanssa tänään. otin semmosen apteekin esitteen raskaana oleville apteekista ja luin siitä, et jotain kolesterolia vähentävää ainetta ei saa käyttää... samalla tajusin, et mä käytän levitteenä beceliä. Rynnistin tarkistamaan, onko siinä tuota ainetta. Ei ollu, mutta a-vitamiinia kylläkin.... :/ En ollu yhtään ajatellu edes moista. noh onneksi siinä oli 100% päiväsaanti annos, jos syö sitä beceliä 400g paketista 100g. Leivän päälle laittaessa tulee todella vähän siis saatua a-vitamiinia sitä kautta... onneksi. Toivotaan, ettei ole vaikutusta siis tuolla.

Sit aloin tutkimaan mun omegoita, kun muistelin, et niissä oli kalaöljyä... ja pähkäsin juurikin, et kumpi niistä oli kielletty. Paketin mukaan ei siis ole noissa minun syömissä kuin kalaöljyä, joka nyt tääläkin tuli teiltä todistetusti a-vitamiini vapaaksi. :wink Hyvä niin.

Alko silti jännittää tuo a-vitamiini homma... Otin nimittäin myös vahingossa yks päivä väärästä purkista vitamiinin... otin siis multivitan, vaikka piti ottaa raskausvitamiini. Tuossa multivitassa 300 (38% päivän saantisuosituksesta) a.vitamiinia yhessä tabletissa. :sad001 Harmittaa ja pelottaa, kun olin niin huolimaton.
Ei se yks vahingossa otettu vitamiini vaikuta mihinkään. Ja becel on ihan tavallinen margariini sitä saa syyä. Kiellettyjä on nää keiju alentajat, benecolit ja mitä näitä nyt on...
 
Ja Eviran mukaanhan A-vitamiinin tarve itseasiassa lisääntyy varsinkin loppuraskaudesta.

"A-vitamiinin saantisuositukset ja rajat
A-vitamiinin saantisuositus on miehillä 900 μg RE päivässä ja naisilla 700 μg RE päivässä. Raskauden aikana saantisuositus on naisilla hieman tavallista suurempi eli 800 μg RE päivässä, sillä A-vitamiinin tarve lisääntyy hieman etenkin loppuraskaudessa."
- -
"Koska sikiö on herkkä A-vitamiinin liikasaannille, raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3000 μg RE päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saatavan retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 μg RE.

Maksan ja maksaruokien käyttö
Maksa on monipuolinen ruoka-aine, joka sisältää ravintoaineita, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Näitä ovat mm. folaatti, A-vitamiini ja rauta. Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä."
 
Eli toisinsanoen, voisin syödä maksaruokia toisinaan - kunhan en ihan joka päivä tai viikkokaan niitä syö? Onko kellään mitää käsitystä, että minkälaisia määriä tuota retinoidimuotoista A-vitamiinia on esim. maksalaatikossa ?
 
Minä täällä pähkäilen kovasti, milloin kerron töissä. Nyt vasta viikko 5 menossa ja kesäloma alkaa viikon päästä. En halua kertoa vielä, mutta mutta... Palaan seuraavan kerran töihin elokuussa ja silloin on jo maha näkyvissä. Pitäisikö kesälllä pomoa tiedottaa vai kerronko sitten elokuussa vasta?
Toisaalta onhan siinä sitten vielä vuoden loppuun aikaa reagoida ja ikinä kun ei tiedä miten kaikki menee.

Jotenkin vaan olisi kivempi tulla töihin, kun olisi kertonut jo asian.
 
Minä syön kalaöljyä tupla-annosta ja foolihappoa ja D-vitamiinia. Siinäpä noi tabletteina otetut lisät. Meinasin ostaa jonkun raskausvitamiinin, mutta en uskaltanut, kun viime raskaus päättyi keskenmenoon, niin pelkään, että jos liikaa luotan tähän raskauteen, niin huonosti käy taas...
 
Kyllä maksalaatikkoa voi välillä syödä, valmisruokana maksan osuus kuitenkaan ei kauhean suuri :-D tietty jos itse teet niin sitten on eri juttu mutta voi sitäkin kai syödä, kunhan ei usein :-)
 
Onko joku ollut ulkomailla aikaisemman raskauden aikana? Tai nyt lähdössä reissuun? Me ollaan suunniteltu reissuun lähtöä kun ois viikot 15-16.. tarviiko tietää jotain erityistä tai onko vinkkejä yms? :)
 
M
Onko joku ollut ulkomailla aikaisemman raskauden aikana? Tai nyt lähdössä reissuun? Me ollaan suunniteltu reissuun lähtöä kun ois viikot 15-16.. tarviiko tietää jotain erityistä tai onko vinkkejä yms? :)
Minä lensin viimeksi rv19 Saksaan. Ei kait siinä sen ihmeempiä vielä siinä vaiheessa, maalaisjärjellä hygienian ym. suhteen :) Ei nyt ainakaan muistu mieleen mitään.. Sitten kun on enemmän viikkoja niin tarvii lääkäriltä luvan lentämiseen.
 
M

Minä lensin viimeksi rv19 Saksaan. Ei kait siinä sen ihmeempiä vielä siinä vaiheessa, maalaisjärjellä hygienian ym. suhteen :) Ei nyt ainakaan muistu mieleen mitään.. Sitten kun on enemmän viikkoja niin tarvii lääkäriltä luvan lentämiseen.

Joo niin mä vähän mietin et ei varmaan mitään ihmeempiä! Tietty varmaan ruokien kanssa saa olla tarkempi.. mites oliko sulla jotkut lentosukat tai vastaavat? :D
 
Joo niin mä vähän mietin et ei varmaan mitään ihmeempiä! Tietty varmaan ruokien kanssa saa olla tarkempi.. mites oliko sulla jotkut lentosukat tai vastaavat? :D
Ei ollu, sen verran lyhyt lento oli kyseessä :)
 
Mä lensin viime raskaudessa monta kertaa ruotsiin, lyhyt lento. Oisinko viimesen kerran lentänyt viikolla 30? Ei ollut mitään ongelmia :) pidemmälle en olisi uskaltanut lähteä, jos synnytys käynnistyisikin.
 
Hmm..mä tuun pähkää tähän kans mun matkustus mietteitä!

Mulla tilanne, että olen kaksi rv jäljessä yhtä tuttavaani joka asuu yli 600km päässä, mutta Suomessa kuitenkin. Hän on kyllä saanut muut lapsensa n.viikkoa-kahta ennen laskettua.

Eli mietinkin tässä jo valmiiksi, uskaltaisinko lähteä heitä tapaamaan kun lapsi syntyy? Itse olen silloin n. rv 36-37.

(Toki tässäkin voi käydä välissä vaikka mitä! Omaa jaksamista täytyy kuunnella ymsyms! Ja jos hällä meneekin lapsi yliaikaseksi, on asiat täysin erilailla)

Lähtisittekö itse noin myöhään enään?

Ja mietin sitäkin, että jos nyt synnytys käynnistyisikin matkalla, niin saako sitä sitten mennä vain johonkin sairaalaan synnyttämään?:D toki soiton kera, mutta niin... :D
 
Toki synnyttämään saa mennä sille synnärille, mikä lähimpänä h-hetkellä on. :)

Itse en lähtisi mihinkään kauas enää viimeisen odotuskuukauden aikana, koska ajatus siitä että synnytys käynnistyy kaukana kotoa, on minusta jotenkin ahdistava.
 
Mäkään en lähtisi enää noilla viikoilla pitkälle. Ihan jo sekin, että pitkään autossa tai junassa istuminen voi tehdä todella häijyä. Lentää ehkä voisi, mutta mä en muista mitkä on viikkorajat kotimaan lennoille. Usein ensisynnyttäjillä menee raskaus yliajalle, mutta en ottaisi myöskään riskiä, että synnyttäisin jossain muussa kuin lähellä olevassa sairaalassa, jossa on jo ehkä käyty tutustumassa ja muutenkin tuttu paikka.
 
Mä Lensin esikoista odottaessani rv27-29, kirjaimellisesti maapallon toiselle puolelle. Lento oli kahdessa osassa ja jaksoin hyvin. En olisi lähtenyt jos yhtään olisi siltä tuntunut että jokin on huonosti. Mulla oli erittäin kattavat vakuutukset ja maha-asukille oli omat vakuutukset jos synnytys olisi siellä käynnistynyt. Päästiin kotiin yhdessä osassa. Lentosukkia käytän muutenkin lentäessä ja nyt ne oli luonnollisesti jalassa.
Nyt mä en menis minnekkään missä on zikavirusta ja katsoisin thl:n suositukset. Muuten voisin matkustaa kunhan vaan olo on sellainen että se itsestä hyvältä tuntuu.
 
Mä voisin lähteä, kun on kyse suomen sisäisestä lennosta. Saathan sinä synnyttää sitten lähimmässä sairaalassa jos kävisi niin. :) ja vastasyntyneen kanssa todennäköisesti helppo matkustaa takasin kun on äidin syli ja maito saatavilla :)
 
Takaisin
Top