Toukokuun turinat

Toivottavasti ei sentään mutta ei sitä ikinä tiedä kuitenkaan... Taas loppu supistukset ja pääsi neuvolakäynnille. Tää on tämmöstä vuoristorataa oikein taas.

En oikein tiennyt mihin tätä kirjoittaa, mutta onko muilla sellaista, että vauva kun hilautuu iiiiiiihan alas, niin alkaa kaamea kipu alavatsalla, joka "lamauttaa". Siis ei voi kävellä, seisoakin voi vain jalat levällään o_O

Meillä kun vauva ei ole vieläkään kiinnittynyt, mutta siirtyy alemmas, kun pyllystä hieman pitää vastaan. Tällöin alkaa tuo ihan kauhea kipu.
Huh..:confused:

Onko toi sellasta vähän hermokivun tyyppistä? Siis ei jomotusta, vaan sellasta, että ei vaan pysty olemaan. Jos, niin jep, sellasta on. Tavallaan kiva, että tietää, että jotain tapahtuu ts. vauva on alempana lantiossa, mutta ei niin kiva, koska toi on todella inhottavan tuntuista. Mulla säteilee just toi kipu vähän etureiteen, erityisesti oikealle, ja nyt tähän on yhdistynyt myös kipu SI-nivelen vasemmalla puolella/pakarassa ts. kävely siksikin hankalaa. Ja tohon inhaan tunteeseen yhdistyy ihan alavatsakipu vatsalihaksissa, siis et tekis mieli kädellä nostaa vatsaa ylöspäin, ettei vatsa "veny".

38+4 ihan pian. Harkkasupistukset melkeinpä kokonaan loppuneet noin viikko takaperin. Kertaakaan ei ole kipeitä supistuksia tuntunut. En ole kokenut myöskään mitään liitoskipuja tms. Pientä paineentunetta toisinaan alapäässä mutta siinäpä se. Meinaakohan kroppa levitä sitten kertalaakista synnytystä varten?! :|

Mun tutulla ei myöskään ollut supistuksia koko raskauden aikana. Synnytys käynnistettiin kun lapsivesi alkoi tihkua ja hän tunsi supistukset ekaa kertaa kun oli jo 2 cm auki. Kaikki on niin erilaisiii :joyful:.

Mulla oli esikoisesta jokunen harjoitussupistus, siis sellaisia just ja just huomattavia, ennen kun synnytys sitten alkoi vesien menolla. Nyt tämän toisen kanssa on ollut taas harkkasuppareita, mutta ne on olleet jo välillä sellaisia tukalaa oloa aiheuttavia. Vieläkään ei siis ole kunnollisia supistuksia tullut, mutta kyllä ne ehtii. :) Nyt siis menossa rv 38+5.

Odette, en oikein osaa selittää millaista tuo kipu on. :wideyed:
Se vain lamaannuttaa ja tikitettävä jalat suorina levällään eteenpäin :yuck: Heti kun vauva hilautuu hieman ylemmäs, niin helpottuu. Olen siis huomannut, että tuolloin tulee kivuton (?) supistus ja vauva samalla hilautuu alaspäin. Näin siis kävi eilen kun pitkästä aikaa lypsin maitoa ja alkoi supistelemaan.

Okei, mä en tiedä onko nää mun vatsankovettumiset (joita on siis ollut jo kuukausitolkulla) jotain kivuttomia supistuksia vai muita, ja mun kipu ei liity oikeastaan niihin. Mut jos noita tulee sulla, kun vauva hilautuu alaspäin, niin voi tosiaan olla siitä, kun porautuu lantioon ja tuolla on tosi paljon kaikkia hermoja. Plus jos sullakin on häpyliitos löystymässä/löysähkö, niin voi olla just sitä. Heijasteleeko sun kipu esim reisiin mitenkään? Oon luullut, että liitoskipuja on tosi monella, mutta eilen googlailin ja ilmeisesti vain esim 10% odottavilla. :eek: Oon ihmetellyt, kun muutama mun kaveri on ihmetellyt, että miten tämä kuulostaa niin raihnaiselta ja oon vaan selittänyt, että kai se nyt on suht normaalia loppuraskaudessa. No, heillä ei siis mitään käsitystä tällasista kivuista. :rolleyes: Mä huomasin eilen, että kun th:n ohjeiden mukaan istuin pidempään jumppapallolla, illalla kivut olivat pahemmat kuin ns normaalisti ja SI-nivelen kohdalta sattui myös. Että varmaan tää jumppapalloistuskelu avaa lantionseutua eli liitoskivut tosiaan pahenevat. Tätä on jossain määrin ollut jo pitkään, mutta lähinnä just makuuasennossa kylkeä kääntäessä ja sit jos teen jotain sellasta, jossa pitää reisiä puristaa yhteen (salilla on pitänyt tietyt liikkeet jättää pois jo 5kk sitten). Toisaalta portaita noustessa ei satu normaalia enempää, vaikka "pitäis", että kaipa tässäkin on sitten yksilökohtaista vaihtelua. Mietin, että tänään menisin kokeilemaan pientä kävelylenkkiä, kun jalkojen turvotusta helpottais, että sais hieman liikettä niveliin.

Liitoskivut olen mielestäni erottanut kun niitä tuntuu tulevan esim makuulla asentoa vaihtaessa tai kyykyssä käydessä/juostessa. Mielestäni tämä on erilaista, mutta voisikohan se sitten olla juurikin hermoperäistä? Nyt taas viimeksi eilen tosiaan niitä tuli, niin miettii taas millaisia ne olikaan...

Edit. Lähti liian ajoissa ja muokattu loppuun.

Joo, mulla siis noita liitoskipuja ja sit sellasta hermoperäistä, joka selkeästi tuli sen myötä, kun vauvan pää siirtyi ns oikeaan paikkaan. On sellasta kokonaisvaltaista, joka pahenee, jos vauvaa työntää käsin varovasti alaspäin.

Nyt sit alko toivominen, et vauva ei syntyskään ennenku aikasintaan lauantina illalla. Lauantaina ois nimittäin ravintolapäivä. :laughing021 Tosin musta tuntuu, että ei syytä huoleen, kyllä hän siellä vielä pari viikkoo viihtyy muutenkin. :shifty: Huomenna puolestaan miehen synttärit ja ylihuomenna tulevan kummin synttärit, niin saa nähdä hypätäänkö kätevästi niidenkin yli. :rolleyes: Niin ja toukokuun 31pv on vielä yhden kummin synttärit, joten nyt on hyviä päiviä kerrakseen, millon vois syntyä. :hilarious:

He, äitini toivoi et esikoiseni olis syntynyt 20.4 ni olisivat saaneet saman syntymäpäivän jakaa, mut eipä neiti tulluy kuin vasta 25 päivä. Nyt olis sit taas parin kaverini, mm lapsuudenystäväni syntärit olisi 20 päivä.
Saa nähdä miten tulee ulos. Ihan väsy oloihin kun ei tuu ulos mut nukuttua ei saa supistuksilta. Sit pitää päivisin yrittää nukkua..

Yhä yhtenä palana.. ja ihan rikki!
En ole nyt neljään yöhön nukkunut paria tuntia enempää kipujen takia. Taas supisteli pitkin yötä, nyt jopa 5min välein. Nousin 5 aikaan ylös vessaan ja jäin sohvalle istumaan josko soitaisi sairaalaan..
Nukahdin sohvalle 30min kun supistukset loppui kuin seinään! Taas näin..
Menin takasin sänkyyn ja taas alkoi supistelemaan.
Olis niin kiva saada öisin nukkua. Ja sit näillä unilla pitäisi jossain vaiheessa jaksaa synnyttää!
Ei tule helppoa taaskaan.. esikoisen kanssa ei tahtonut myöskään ponnistella ja silloin oli kaks ei nukuttua yötä takana, nyt jo neljäs menossa... miten mahtaa käydä.

Mulla oli pelkkiä kivuttomia "harjoituissupistuksia" siihen saakka kunnes kalvot puhkaistiin (vauhditettiin suuren koon vuoksi). Ja niillä "harjoitussupistuksilla" olin auennut 5cm. Eli ehtii ne kivuliaat kokemaan vielä ihan viime hetkilläkin. Ja homma saattaa edetä ilman kipujakin. :)

Heihei raskauskilot! Ei tuu ikävä! Tänään ekaa kertaa vaa'alle sitten synnytysaamun (poika nyt kaksi viikkoa), ja paino oli pudonnut 11,5kg. Raskausaikana painoa tuli 10,8kg eli ylimääräistäkin vähän lähtenyt jo, jes!

Just palattiin kättäriltä; pojan kielijänne katkaistiin. Nopea toimenpide oli, naps vaan ja yks parahdus pääsi pojalta ennen kuin nukahti uudestaan. Kerran on jo syönytkin sen jälkeen, kaikki siis hyvin. Paino oli noussut 90g kahdessa päivässä, mutta vielä vajaa 100g lähtöpainoon. Aion jatkaa täysimetystä, korviketta lisäks jos tuntuu viihtyvän koko ajan rinnalla tai on muuten tyytymätön.

Ai kun kuulin tänään "hauskan" jutun, kun oltiin koirapuistossa. Eräs nainen kertoi että hänen äitinsä oli saanut 2kk sitten vauvan ja vauva oli mennyt 4vk yli lasketun! Eikä oltu suostuttu käynnistää. :o oli vain sanottu, että kun vauvalla ja äidillä kaikki hyvin, ei ole syytä käynnistää, vaikka äiti sitä jatkuvaan oli pyytänyt.

Myöhemmin oli kuulema muutkin lääkärit ihmetelleet tätä tapausta, saati sitten ylipäätään muut ihmiset. Tosi outoo. Toivottovasti en satu saman lääkärin vastaanotolle, jos yliaikaskontrolliin mennään.. Ikävikseni kun joudun toteamaan, että tällä paikkakunnalla oli tapahtunut toi.

On kyllä TODELLA harvinaista, että en usko, että tuollaista hevin osuu kohdalle toistamiseen. En ole kyllä koskaan kuullut vastaavista viikoista, että olis annettu mennä noin paljon yli. Istukan toiminta alkaa heiketä usein jo 2 viikon kohdalla, että senkin takia siihen vielä kaksi ekstraviikkoa on aika paljon...

Joo, siis mäki jouduin varmistaa et olihan se nainen ihan perillä siitä mitä puhui, mut rv44 asti oli raskaus mennyt ja yli 5kg poika sitten syntynyt. :o en oo kanssa ikinä ite kuullu, oon luullut että 42 on ihan maximi yläraja, milloin sit viimestään käynnistetään. Oli kuulema ollu tosi vaikeat neljä viikkoo. Enkä kyllä epäile yhtään..

Mulla annettiin esikoisen mennä yli 3vkoa, jolloin siis itse päätti syntyä. Perusteena mullakin sama, että äidillä ja vauvalla kaikki hyvin, istukka hyvä; ei yhtään kalkkeutunut ja lapsiveden määrä normaali.

Henkisesti se oli ensisynnyttyjälle ihan hirveää, mutta näin jälkikäteen neljättä odottaessa mieluummin noin luonnollisesti kuin monenpäivän käynnistys.

Tämä siis Tyksissä.

Joo, on tuo ihan mahdollista, jos äidillä ja vauvalla kaikki ok. (Alan tässä kyllä toivoa, että tämä lähtisi ihan itsestään, ei ehkä ENÄÄ jaksaisi 3-4 viikkoa :D )

Takaisin