Okei, mä en tiedä onko nää mun vatsankovettumiset (joita on siis ollut jo kuukausitolkulla) jotain kivuttomia supistuksia vai muita, ja mun kipu ei liity oikeastaan niihin. Mut jos noita tulee sulla, kun vauva hilautuu alaspäin, niin voi tosiaan olla siitä, kun porautuu lantioon ja tuolla on tosi paljon kaikkia hermoja. Plus jos sullakin on häpyliitos löystymässä/löysähkö, niin voi olla just sitä. Heijasteleeko sun kipu esim reisiin mitenkään? Oon luullut, että liitoskipuja on tosi monella, mutta eilen googlailin ja ilmeisesti vain esim 10% odottavilla.
Oon ihmetellyt, kun muutama mun kaveri on ihmetellyt, että miten tämä kuulostaa niin raihnaiselta ja oon vaan selittänyt, että kai se nyt on suht normaalia loppuraskaudessa. No, heillä ei siis mitään käsitystä tällasista kivuista.
Mä huomasin eilen, että kun th:n ohjeiden mukaan istuin pidempään jumppapallolla, illalla kivut olivat pahemmat kuin ns normaalisti ja SI-nivelen kohdalta sattui myös. Että varmaan tää jumppapalloistuskelu avaa lantionseutua eli liitoskivut tosiaan pahenevat. Tätä on jossain määrin ollut jo pitkään, mutta lähinnä just makuuasennossa kylkeä kääntäessä ja sit jos teen jotain sellasta, jossa pitää reisiä puristaa yhteen (salilla on pitänyt tietyt liikkeet jättää pois jo 5kk sitten). Toisaalta portaita noustessa ei satu normaalia enempää, vaikka "pitäis", että kaipa tässäkin on sitten yksilökohtaista vaihtelua. Mietin, että tänään menisin kokeilemaan pientä kävelylenkkiä, kun jalkojen turvotusta helpottais, että sais hieman liikettä niveliin.