Toukokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, en mäkään oo aikasemmin kuullut. Mietin, että oisko sitten sairaalan joku uus käytäntö. Joku työntekijä vaikka saanu vahinkoa aikaseksi, etteivät enää uskalla mittailla pepusta. ;D

Täytyykin kysyä omalta th:lta tuosta kuumeen mittaamisesta, että mitä tietoa hänellä on :oops:
Mä en ole ainakaan koskaan kuullut ettei saisi mitata..

No piti vielä soittaa äitille, että miksi sieltä pepusta ei saa mitata. Niin kuulemma jonku tutkimuksen tulosta, että sillä voi saada vahinkoa aikaseksi. Ja koulussa opettavat myös nyt th:ille, että vauvojen kuume mitataan kainalosta. Sano vielä, että korvekuumemittarilla kuume pitää mitata tärykalvosta, ei käytävästä, eli korvaa pitää jotenki vetää, että käytävä suorenee. Taidetaan pärjätä ilman korvekuumemittaria meillä. :)

Kyllä vaan väkisin kaikesta yritetään tehdä vaarallista ja vaikeeta. Vähän niinkuin uuden auton huolto, edes lamppua et itse voi vaihtaa, kun se on tehty mahdottomaksi. En ymmärrä että mitä vahinkoa sillä nyt aikaseksi saisi, jos käyttää edes hieman järkeä eikä tunge sitä koko mittaria sinne pyllyyn :) Mutta ehkä se onkin siinä, että joiltain puuttuu se vähäinennkin järki, ja tolla kiellolla halutaan estää ne vähäiset tapaukset mitä saattaa tulla.

Mä mittaan ihan sen vuoksi kainalosta et se on sit iholämpö ja jos iholämpökin on yli 38 niin sillon on oikeesti kuumetta, pyllystähän tulee ns. sisälämpö ja se on muutenkin aina korkeampi kuin iholta mitattu. Lisäks mä muistan omasta lapsuudesta kun itseltäni otettu lämpö pepusta väkisin vaikka olin niin iso et sen olis voinu ottaa kainalosta niin nuo omat "traumat" vaikuttaa. Mä en ole myöskään esim suppoja käyttänyt lapsella koskaan lääkkeenä enkä tule käyttämäänkään, kun suun kautta nestemäinen tehoaa nopeammin, supot kun tuppaa viel luiskahta poiskin ennen kuin on imeytyny...

Mulla on kyllä Odecca vähän sama. Ja nythän toi nappula jo haluaakin, että mitataan kainalosta.

En minäkään isommalta pennulta pyllystä mittaa, mutta pieneltä kyllä, kaikista helpoin :)

Suippoja mäkään pahemmin käyttänyt tytöllä, muuten kuin ihan pikkuisena, kun ei vielä osannut hahmottaa edes mitä tapahtuu :)

Eipä se toisaalta ole ihme, että moni asia nykyään kielletään.
Aina löytyy jostain joku joka ei järkeä osaa käyttää.

Joku muuten jossain mainitsi FB-ryhmän, niin onko se meille kaikille kesäkuisille tarkoitettu vai joku inside? :)

Ne on vissiin aika suljettuja, mutta en tiedä kaikista. Kaksi vai kolmeko niitä ainakin on. Useinmiten ne tehdä niin ettei niitä muut näe tai edes löydä.

se ihan eka on avoin, mutta siel on aika hiljasta, ja se toinen on jäsenten pyynnöstä suljettu.

tuol on jossain se fb ketju niin siel on jossain aika alussa tiedot et kelle pitää facessa laittaa kaveripyyntö et pääsee siihen ekaan ryhmään, en muista kelle se oli

Mä kiukuttelen vielä tästä facebook-aiheesta, että ihan perseestä, kun iso osa tästä porukasta on kadonnut sinne! :angry2
Per-sees-tä! :smiley-angry016

mä ainakin olen vielä täälläkin :P ja mun mielestä täällä on aktiivisempaa keskustelua kuin fb:n avoimessa ryhmässä :)

Minä nyt oon uusi täällä, mutta oon kyllä jo niin monessa facebook ryhmässä, ettei niitä kyllä tarvi enää lisää. :) Tää on kivaa vaihtelua.:)

Noista kuumeenmittailuista;
me käytetään otsamittaria (oliskohan ollut clas ohlsonilta:think005)- ollut jo kolmisenvuotta(?) käytössä ja pelittää ihan riittävän hyvin. vauvalta varmaan pyllystä mittaan jos tulee aiheelliseksi.
En kovin helposti mittaa kuumeita, kyllä sormituntumalla ja lapsen yleisololla tietää aikahyvin onko kuumetta vai ei-mutta kuinka paljon onkin jo mittarinasia..

Mä ymmärsin että sairaalassa eivät mittaa pyllystä koska siihen päälle pitää sujauttaa sellainen kertakäyttösuoja jossa oli aika raaka sauma (en kyllä oman vauvani uumeniin selaista haluais)- vaatis vähän tuotekehittelyä..näin mä asian järkeilin pari vuotta sitten.

Mä oon kanssa huomannut, että ihan otsalta kyllä tuntee jo onko kuumetta vai ei. Mutta hoitopäivinä tarvinnut kyllä ihan mittailla, jos yhtään epäilee. Ettei sit vie toista puolikuntoisena hoitoon.

Meillä on käytetty korvakuumemittaria jo varmaan kymmenen vuotta, enkä vaihtais pois:) Braunin mittari ja hyvin toimii. Kaikilta lapsilta ja aikuisilta myös ollaan terveenä mittailtu että tiedetään normaali vaihteluväli. Lasten kans kun on joutunu lääkärissä /päivystyksessä käymään niin korvasta on mitattu. Ihan ekat vauva kuukaudet oon mitannu kainalosta. Kainalosta suosittelivatkin ihan vauvalta lämpöä mittaamaan.

Paljon on porukkaa täältä kadonnu mutta onneksi kuiten keskustelua riittää:)

Tänään väsypäivä ei sitte huvittais mikään...plaah..

Kävin aamulla pitkästä aikaa vähän pidemmällä kävelyllä - tai no, lyhyitähän nuo kaikki nykyään ovat, mutta suhteessa pidempi - ja tuli mieleen, että onpa outo jakso tää viimeinen kuukausi. Tavallaan laskettuun aikaan on vielä tovi, koko äitiysloman ensimmäinen kuukausi, mutta tavallaan se on ihan oven takana :confused:

Huomasin eilen mahdollisia kotiutumisvaatteita seuloessa ja pesiessä, että eihän mulla ollut yksiäkään housuja sille lapselle... Tällasia asioita tulee koko ajan eteen. Että jotain (käsittääkseni) oleellista puuttuu. Sitte tulee ensin paniikki, että sehän on haettava niin kauan kuin on vielä jaloillaan - kunnes muistan, että kuukausi laskettuun aikaan, pitäisköhän rauhottua.

Kropankin puolesta on hassu väliinputoamisolo: ei vielä umpiraihnainen ja täysin kävelykyvytön, mutta ei kyllä mikään ketteräkään. (Viikonloppuinen relaksiinihormonista johtunut kaatuminen ei sekään lisännyt luottamusta toimintakykyyn hitaillakaan nopeuksilla, vaikka tiedän/uskon muuten olevani vielä ihan ok.)

Eli ei oikein osaa sanoa mihin kaikkeen pystyy ja mihin ei, mikä tekee tapaamisten ja tekemisten sopimisesta jotenkin epävarman olosta. Ehkä tää olis helpompaa, jos olis entuudestaan kokemusta, eli saattaa mennä kaikki newbie-osaston piikkiin :)

Takaisin