Toukokuun pulinat

Me ollaan hankittu turvakaukalo, isofix kiinnitteinen. Muuta ei harkittukaan,  kun kerta autosta kiinnikkeet löytyy. Meillä on ihana lime-musta :) Väri minun makuun!

Mammahousuja en ostele. En ole yhtä innoissani kuin esikkoa odotellessa. En sielloinkaan tarvinnut kuin 22 viikolla. Parit löytyy mummolasäilytyskaapista, mutta en niitä hae ennen kuin on pakko. Nyt olis tavoitteena, ettei kovin kauaa tarviis pitää ja ihan ehdottomasti en tule pitämään mammahousuja synnytyksen jälkeen. Näistä on eriäviä mielipiteitä niin monta kuin odottajaakin ;)
Mammapaitoja en ostele niitäkään, Tunikat ajaa saman asian ja tavan trikoopaidat, tunikat ja teepparit. alvempiakin ja voi pitää synnytyksen jälkeenkin. olematta mammavaatteissa. Mä käytän normisti xs-s vaatteita ja esikon synnytyksen aikaan oli s tai jotkut paidat m. Onneksi tulee kesä ja toivottvasti lämmin niin ei tartte pukeutua kerroksittain. Täällä pohjoisessa kun noi kelit ei oo niin varmoja, vaikka kesä olisikin!

Mulla omakohtainen kokemus sektiosta ja hyvä ja positiivinen sellainen. Paranin tosi nopeaa ja heräämöstä pääsin aikasemmin kuin normaalisti niin sekin jos sanoi, että tulen paranemaan pikavauhtia. Toisen voisin synnyttää myös sektiolla. Ei jäänyt pelkoja. Synnytyksessä voi repäytyä, joutua hätäsektioon, että ei se aina mene kuin tahtoisi. Se kannattaa muistaa myös, jos sektiosta puhuu. Suunniteltu sektio on sikäli turvallinen vaihtoehto, vaikka riskejä siihen liittyy. Kylä ne lääkrit sanoi silloin kun sektiosta puhuttiin, että tulet paranemaan hyvin ja nopeasti, koska liikuin ja huolhdin itsestäni myös raskausaikana. Ihnaa, että se näkyi päällekin päin! :)
Tiedän mä sellasenkin, joka ei parantunut 4kk sektiosta. Mä kävin ekan jouksulenkin kun esikko oli 3kk. Alateitse synnyttänyt, pahasti repeytynyt ei välttämättä kykene moiseen. Toki on mahdollista yms. Jokainen paranee omalla painollaan. Paha mennä vertailemaan ja sanomaan kuinka missäkin käy.
 
Meillä on katsottuna jo turvakaukalo, pitää vaan käydä hakemassa kotiin :) ja samasta paikasta saman merkin vaunut, mihin sen kaukalon saa napsautettua runkoon kiinni.

Huh, mä oon kuvitellut pelkääväni synnytystä, mut ei mulla niin hirveä pelko sitten taidakaan olla. Sektiota en halua ellei tule pakkotilanne eteen. Ja sairaalassa aion sanoa, että antaa vaan kaikki mömmöt mitä mahdollista ja mitä he vaan suosittelee milläkin hetkellä. Luomuna en todellakaan aio synnyttää, mutta jos täällä joku aikoo niin extratsemppiä teille vaan!
 
Tuo turvakaukalo on varmaan niitä ainoita juttuja mitä me aateltiin ostaa uutena, muuten ehkä metsästän tavaroita käytettynä netistä. Turvakaukalon kohdalla kun pitää varmistua siitä, että se todella mahtuu meidän pikkuiseen autoon eli en uskalla ostaa sikaa säkissä... Plus että jonkun pitää näyttää mulle miten se telakka asennetaan :) Olisin halunnut jos ostaa vaunut huuto.netistä kun ihania emmaljungia oli tarjolla vaikka kuinka mutta mies herätteli sitten todellisuuteen. Taitaa olla liian aikaista... Ehkä sitten heinäkuussa vois alkaa tehdä hankintoja kun on rakenneultra ja (ehkä) se sukupuolikin selvillä :)

Mutta tuosta raudasta. Ite oon koko ajan syönyt sellaista apteekin valmistetta raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville äideille. Siinä on myös hieman rautaa, mutta kyllä iltapäivisin väsyttää niin että voisin vetäytyä päivätorkuille... Eräs ystäväni muuten sanoi, että kun nyt raskausaikana yöllä heräilee esim pissalle
, herää vauvakin ja oppii tämän rytmin. Eli tulee sitten synnyttyään heräilemään suht samoihin aikoihin. En tiedä pitääkö paikkaansa mutta ehkä? Itse olen kyllä saanut illalla oikein hyvin unta (väsähdän jo iltaysiltä) mutta sitten heräänkin joskus aamukuudelta, ja kun aurinko paistaa ikkunasta niin eihän siinä sitten enää nukuta... Ärsyttävää.
 


Mun paineet oli vaan 101/84 aikaisemmin, mutta nyt oli paremmat. Aika yllättäävää että käski syödä lakrisia kun sehän nostaa alapainetta nimenomaan ja eikös sulla olluy se just ihan hyvä...
 
siis kylhä se nostaa molempii, ylä sekä alapainetta.. valitin siitä päänsärystä ja huimauksesta ja väsymyksestä, ni sano et kokeilla lakua ja salmiakkii esim. just enneku ku nousee istuviltee seisoo ni ottaa lakupalasen jne. Ja sit käski välttää äkkinäisii liikkeit etten pökrää :D Jos nousee liikaa paineet ni sittehä se pitää lopettaa se lakun/salmarin syönti. Ens viikolla on neuvola, onneks mittaillaan sit siel taas lisää paineita.. Pieni verenkuva otettiin myös, torstaina kuulee mitä siel löytyy ja mikä on hb:n taso tällähetkellä.
 
Kyllä ne on ollu koko ajan liikkeitä, mitä olen tuntenu, ensimmäisen kerran pojan 2v synttäripäivänä eli alkaen 16+0 :). Tänään tuntu jo monta peräkkäin <3. Tässähän saapii alkaa jo ehkä vähä rentoutummaan.
 
noi teijän paineethan on vielä ihan hyvät, mul on yläpaine 80-90 ja alapaine n.50.. :D
 
Niinnu hui!! No en minäkään vielä huolestuis omista paineistani. Mut selittää kyllä oloni, ja kun nousen ni tipahtaa alle sadan yläpaine, niin tulee se huonovointisuus ja pyörryttäminen. Tuosta lakun ja salmarin syönnistä en sit tiiä onko siitä niin hyötyy, tietty jos ottaa palasen sillo ku heikottaa ni ehkä... ei oo kokemusta. Mut minä oon kyllä aika tarkka ettei herkkuja syödä keskellä viikkoo, kerran viikos max, et en tiiä tuleeks niitä sit puputeltuu :) Sitähän vaa lihoo :D Niinku täs ei muutenki, mut siis tiiätte varmaan mitä tarkotan :D
 
Oon päässyt viikoille 15+1 ilman mitään vuotoja, mutta eilen tuli yhtäkkiä illalla ihan vähän verta, nyt sitten tihkunut ruskeaa pikkuhousunsuojaan. En oo tuosta mitenkään huolissani, mutta kyllähän se aina vähän järkyttää :( Toivottavasti olisi kertaluonteinen juttu.
 
Lejon voi ei, uskon et järkyttänyt olo :( Pienest verenvuodosthan ei huolissaan pitänyt olla, mut varmasti järkyttää. Järkyttäis minuaki. Voihan siellä olla vaan joku limakalvorikko tms.. varmasti vuoto/tihkuminen loppuu :)
 
Lejon: Mulla kans raskaus mennyt alusta asti ilman minkäänlaisia vuotoja, mutta olisko ollut viikolla 12+ vai 13+ jotain, kun alko töiden jälkeen sit kans vähän tihkuttaa rusehtavaa vuotoa. No sitä jatku sit sen illan ja aamulla viel kerran tuli vähän runsaammin, sillon jo luulin et nonii nyt se sit alko... Siihen se kuitenkin loppu sitten eikä sen jälkeen ole mitään vuotoja taaskaan ollu. Neuvolaan siitä soittelin niin sanoivat, että kai jostain kohdun/istukan reunasta vähän voinut vuotaa ja päivystykseen vasta sitten, jos alkaa ihan kunnon verta tulla.

No, tänään sit eka neuvola ton tapauksen jälkeen niin voi kyl sanoo et pelottaa silti ihan v*tusti. :/ 
 
Joko olet Lejon tuntenu liikkeitä? Jos et, niin pääsisitköhän neuvolaan tarkistaan tilanteen? Varmasti tosi huolestuttavia kaikki vuodot, mie olisin huolesta sykkyrällä :(.
 
Oonko mä nyt aivan liian cool, kun en oo yhtään huolissani?! Siis toki järkytyin, kun sitä verta tuli, mutta se oli niin pieni määrä ja nyt tihkunut vaan vähän rusehtavaa, että vaikuttaisi niin selkeästi joltain limakalvorikolta tai vastaavalta. Kun kaveri on kuitenkin jo sen 10cm niin en osaa ajatella, että tuollainen pikku verenvuoto mitään tarkottaisi. Eri asia, jos jatkuu. Mutta ymmärrän, et varmaan nyt mietityttää ::marjo:: mutta varmasti saat kuulla sen ihanan helpottavan jumpsutuksen tänään neuvolassa :)

Lme Yhden kerran oon tuntenut liikkeen, kun kohtua selinmakuulla oikein etsimällä etsin, mutta se oli niin tuuria, että sen jälkeen en oo tuntenut ja menee kyllä varmaan viikkoja, että etsimättä tunnen.
 
taas niin paljo viestejä etei pysy perässä :DD  tänään tapahtu jtn tosi kummallista ensinnäkin nukuin 8h putkeen! en oo nukkunu koko yötä sitte helmikuun toisekseen eilen  maha oli ties kuinka iso ja meinasin jo kuvanki ottaa taas etuajassa ennen perjantaita.. tänään hyvin nukutun yön jälkeen oli painoa tippunu kilo ja vatsa taas poissa :D hassua.. se katos kerran aikasemminki ja tuli sit parin vk päästä takas. En usko et ainakaan syömisestä johtuu eilen söin veinaan tapojeni vastaisesti pitsan iltapalaksi, ku normisti vedän salaatin, kannattaa vissiin syödä pitsaa ku kilo tippuu sillä xD

jollain (anteeks niin paljo viestejä ettei enään muista) oli jtn vuotoa tullu. en usko että noilla viikoilla on mtn vaarallista :) kerrohan neuvolan jälkeen et olihan kaikki kunnossa? :)

turhauttaa vaan yrittää ees selittää koko juttua neuvolassa.. kun edes lääkärit ei oo tietoisia tosta jutusta mikä mulla on (mikä on suurin syy miks pelkään sitä synnytystä niin vitusti) , en tiiä missä neki on koulunsa käyny.. ni tuskin ainakaan mikään neuvolatäti tietää.. suomessa on yks asiaan erikoistunu lekuri vaan kuka jostain jtn tietää.. et en tiedä tietääkö kukaan synnytys sairaalassa edes koko viasta mtn, tuskin osaavat mtn asiaan siis edes sanoa.. no kattoo nyt saisko avattua sen suunsa, 3vk kuiteski melki neuvolaan viel..

mitäköhän viel piti pölistä.. :D en muista.. mut kiitos kaikille tsemppauksesta ! :)

 
Lejon, luultavasti on jotaki harmitonta, kun nuinki pitkällä tullee, itte tarttisin mielenrauhan mahd pian ko oon keskenmenon kokenu, joka alko ihan pienellä tiputtelulla. 
 
Huuuuhhh, täällä pelko oli ainaki ihan turha, hyvin kuulu sykkeet ja potkuttelut. Vielä kun alkais nyt tuntea ne liikkeet, niin vois (EHKÄ) lopettaa vihdoin tän kauheen panikoimisen.
En tajuu miten Lejon voit ottaa noin rauhallisesti, vaikka eipä tossa tosin kyllä mitään aihetta pitäis paniikkiin ollakaan. :) Varsinkin kun olet vielä pidemmällä mitä minä silloin, kun tota vuotoa tuli.

Muistan kun joskus aina vähän salaa naureskelin kaikille ketkä stessaili mitä saa syödä, mitä saa tehdä, mikä on ja ei oo normaalii... Kauhee järkytys et musta on sit kuitenkin tullu ihan samanlainen. :) En ole tännekään kovin aktiivisesti uskaltanu sen takia kirjotella, kun pelkään koko ajan et käy jotain. Ihan alusta asti kuitenkin näitä keskusteluja siis seuranneena.

Mut jospa tää tästä ja uskaltais vaikka viikonloppuna käydä ekat vaate ja/tai varustehankinnat tekemässä tolle potkuttelijalle. :)

 
Hei muuten tietääkö kukaan onko pinnasänkyihin mitään kattoa, siis et siitä tulis niinku "häkki", ettei esim. kissat pääse hyppäämään ja nukkumaan sen vauvan sängyssä....? Silloko se nukkuu ni makuuhuoneen ovihan on kii, mut sit ku kukaa ei nuku, ni varma et noi meijän katit menee nukkumaan sen vauvan sänkyyn!!! Tietääks kukaa??
 
Ihana kuulla ::marjo:: , et siellä ainakin kaikki oli hienosti. Oikeastaan oon itekin vähän ihmeissäni, että miten en panikoi, mutta kyllä se niin selkeältä vaikutti. Verta tuli siis hyvin pieni määrä, joka muuttui nopeasti rusehtavaksi. Nyt ei ole sitten päivän aikana enää tullut mitään.
 
Takaisin
Top