Toukokuun pulinat

Näin unta viime yönä että vauva synty :D En oo vielä oikein osannu olla innoissani vauvan tulosta, tai siis tietenkin tää on ihan suunniteltu ja haluttu tapaus mutta siitä lähtien ku plussasin niin oon vaan ajatellu että apua, mihin mä oon taas itteni hommannu :D Oon vaan ajatellu sitä että miten paljon vaikeemmaks elämä taas muuttuu sitten kun lapsia on kolme. Nyt oon pikkuhiljaa alkanu ajattelee sitä vauvaakin enkä vaan pelkkiä ongelmia, ja sitä että miten pieni ja ihana ja pehmoinen se on.. pientä vauvakuumetta alkanu tulee :) Ei malttais enää odottaa että sais sen pienen syliin.

Vilukissa: Eipä oo tullut muuten edes mieleen että tollasestahan vois olla apua. Pitääpä katellakkin että jos sattuis jostain löytyy. Kiitti vinkistä :)

Lme: Mulla ihan sama, kun työpäivän jälkeen pääsee kotiin ja istahtaa sohvalle niin siitä liikkeelle lähtö on kyllä tosi hankalaa. Tuntuu että jalat lähtee alta.

Mulla on vähän päinvastoin että en työpäivän aikana ehdi juurikaan istumaan ollenkaan :D Eli seisomatyötä on. Ja paljon joutuu nostelemaan vaikka oonkin yrittäny niiden painavampien juttujen nostelua rajottaa, mutta en voi ihan kaikkea kuitenkaan jättää nostamatta koska sitten jää työtkin tekemättä. Vähän alkaa tuntuu siltä että tuun olee aika paljon saikulla sitten loppupäässä ennen äitiyslomaa.. :/
Mulla on nyt pari päivää vapaata ja sitten alkaa 7päivän työputki. Vaikka mä nimenomaan pomolta pyysin että ei enää laittettais mulle tollasii putkii kun en mä niitä enää jaksa. Että saa nyt nähdä millasessa kunnossa tuun olee sit sen jälkeen..
 
ompas ikävä tilanne teillä :/ itelläkin ollut selkä paskana vuosia, mutta  "onneks" oon semmoset työssä et joudun heti helmikuussa mammalomalle ku plussasin.. huono puoli tietysti se et miten vitussa mä mitään sille muksulle ostan jos kk saa 700e äiteyslomarahaa ku tottunu et palkkaa tulee se muutama tonni, niin laskujakin on reilusti yli tonnilla kuukaudessa :D noh ompahan ainakin ekaa kertaa elämässä kesäloma, vaikka sitä ei voikkaan festareilla tai terasseilla viettää. mutta onneks on aurinkotuolit ja terassi sentäs :)

Eilen oli hassua.. illal tuli maha jo kipeeks, niinku joku repis mun vatsalihaksia erilleen (ei kai ne oikeesti repee? :O ) ja yöllä paheni ja heräsinki kipuun välillä ku vaihto asentoa tms ja ajattelin aamulla soitella sit lekuriin.. mut aamulla kivut oli jo laantunu ja mun maha kasvanu! :D kauhee pömppä näky ku makoili selällään.. ehkä ne kivut johtuki sit oikeesti siitä et mestat anto periks? :O onko muille käyny noin? tai pitäiskö näil viikoil koht 19 tulla vieläkin mahakipuja?
 
Itekki mietin tota mammaloman rahaa, et mite helvetis sitä oikeesti selvii nii vähällä rahalla, ku kyllähä se on paljon pienempi entä palkka... Itelläki on autolainat, vakuutukset yms. ni tulee keskimäärin yli tonnin eestä laskui kuukaudessa.. Menee kaikki rahat pelkkiin laskuihin sitte.. Vissi syyään kaurapuuroa ja näkkileipää :D
 
Kyllä vielä noilla mammaloman rahoilla pärjää ihan kivasti, mut sitten ei paljon juhlita kun tippuu kotihoidontuille jos jatkaa hoitovapaalle. Mulla ei onneksi ole yhtään mitään lainoja joita tarttis lyhentää. Jos olisi, niin pankkiin pitäisi mennä juttelemaan ne uusiksi. Vakuutusmaksut meidän perheessä hoidan minä ja tarttee vissiin ottaa vakuutusfirmaan yhteyttä, että jaetaan niitä maksuja useampaan osaan kuin mitä nyt on, niin ei tule sellaisia 400€ kertamaksuja mitä nyt tulee. Tosin kyllä mies maksaa jos mulla ei rahat riitä, siitä olen varma. On jo puhuttukin, että hän valitettavasti joutuu enemmän maksamaan sitten, mutta ei se nyt paha nakki ole. Mä kuitenkin olen kotona lasta hoitamassa päivät pienemmällä rahalla ja molempien mielestä on tärkeää, että niin teen.
 
Minä en voi miehelleni jättää maksettavaksi omia laskujani.. pittää kärsii ja ku mammaloma loppuu ni mennä heti töihi, ei oo vara muuhun. Onneks noit perhepäivähoitajia on olemassa, päiväkotiin en ikinä laittais alle vuoden ikästa kersaa, ainakaan nykypäivänä, kun ryhmäkoot vaan suurenee ja suurenee.. Eivät saa mitään yksilölllistä hoitoa.
 
Toivottavasti löydät kivan perhepäivähoitajan sitten :) ja käy pankissa juttelemassa lainoista, että maksaisit vain korkoja äippäloman ajan tms. Vähän helpotusta edes saisit sillä. mä meinasin olla kotona 1,5v ja sitten lapsi hoitoon ja takasin töihin. Tai sitten vaan käymään töissä, jos vaikka tässä mammaloman aikana päätetään, että tehdään toinen vielä. Alle vuoden ikäistä en halua vielä hoitoon laittaa mihinkään ja mulla onneksi on mahdollista jäädä vielä kotiin. Katsotaan sitten lähempänä oonko 1,5v vai pidempään vai jopa lyhyemmän aikaa kotona, mut toi on nyt suunnitelmissa.
 
niinno mä joudun nyt oleen jo sen 9kk 700eurolla ja sit sen jälkeen kauan nyt suomes pitää olla ei mtn hajua.. mul on myös asuntolainat ja omakotitalon kivat 200-400e sähkölaskut, tietty kaikki osamaksu jutut, luottokortti maksut ym, et kyl niistä joku 1500e kk varmaan tulee laskuja.. nytki tili miinuksella ollu  jo viikon yli 100e ja seuraavat rahat tulee 2-3vk päästä taas.. että ei tästä lomasta kauheesti hyötyä oo jos ei oo rahaa ees bussilippuun et johki pääsis 4 seinän sisältä :D mies nyt tietty joutuu maksamaan sit enempi ettei mee perintään laskut, mut ois se kiva kun ois raha jtn edes tehdä ja hankkia.. kyl saa aika kauan sit käydä taas töissä enneku saa talouden takas raiteilleen sit joskus ku sinne töihin pääsee takas :D miten paljo se kodihoidon tuki sitte on jos sille jää? verrattuna että kuinka paljon maksaa laittaa lapsi hoitoon ? tästäkään ei oo mtn hajua, mulle selvis vasta nytten että päväkodit on maksullisia :O
 
Niih, no eiköhän sitä aina jotenkin pärjää. Muutenhan kysyisin esim. äitiäni tai jotain sukulaista kattomaan lasta äippäloman jälkeen, mut ku tosiaan kaikki asuu melkei 600km päässä, ni ainoa vaihtoehto on viedä perhepäivähoitajalle ja mennä ite sit töihin taas tienaamaan.
Minä en tarkkoi summii noista kotihoidon tuista tiiä mut muistelen et vaan jotain 300e/kk... Päivähoitomaksut taitaa olla kokopäiväsillä päälle 200e/kk.
 
Eihän sun butter mikään pakko ole olla mamma/perhevapailla pitkään. Vai olikohan siinä se 3kk "pakollista"? Mut ei kai ketään voi pakottaa? En mä tiedä.. Se hoitotuki on pyöreet 300€ http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument eli ihan järkyn pieni summa. Näköjään jotain hoitolisää voi saada, mut se olis sitten kiinni miehen palkasta ja me ei siihen olla oikeutettuja. Päivähoitomaksuista en tiedä. Tai en muista. Kerran puhuttiin tästä yhden kaverin kanssa ja hän sanoi paljonko maksavat, mutta en muista enää summaa. Se vaihtelee tietty sen mukaan kuinka paljon lapsi on hoidossa.
 
Anteeksi väärää tietoa!!! Ei sais ikinä nettiin laittaa mitään mistä ei oo varma!! Siis päivähoitomaksu on näköjään tuloista riippuvainen, eli se on 0-200e/kk. Eli ilmeisesti maksimissaan on tuon pari hunttii kuussa.
 
Joo taisin kuulla kanssa samalla, että tuloista kiinni toi maksu. Ja tietty siitä kuinka monta tuntia lapsi siellä hoidossa on. Veikkaan että meidän tuloilla se on se maksimisumma vaikka ei meillä siis mitään huipputuloja ole :P
 
Joo aika pienet ne tulorajat eli joka vaan töis on ni eiköhän ne maksimimaksut tule :) Nii maksu tietty pienenee jos tekee ns. e-sopimuksen eli vaikka esimerkiksi että lapsi on vain 10 hoitopäivää kuukaudessa hoidossa.
 
oho, 300e/kk? :O millä ihmeellä kotiäidit elää? sossupummitkin saa laskujen JÄLKEEN 700e kk käytettäväks :O taiaa mullakin tulla talvella jo töihin lähtö sitten.. olin ajatellut päässäni ensi syksyä, et sillon menis töihin ja etsis lapselle hoitopaikan, täs meiän naaurissa (alle 500m) on perhepäivähoitaja sekä pieni päiväkoti, ihme tuuria ku asun kuitenkin pikkutuppu kylässä :D
 
kotiäidit elää säästöillä, miehen rahoilla, sossun&kelan rahoilla... Järjettömintähän tässä on se, että toi on kaikille sama ihan riippumatta siitä ootko yh vai rikkaan miehen vaimoke. Että näin. Näitä tukijuttuja pitäis kyllä tarkastella uusiks ja tehdä niille korjauksia. Ja paljon! Ton pikkurahan takia joutuu alkuvuodesta yks kaveri töihin, kun ei vaan ole varaa jäädä pidemmäksi aikaa kotiin vaikka halua kyllä olisi jäädä :(
 
nuo tuet on kyl tosi älyttömät ja älyttömintä täs on se et eduskunta suunnittelee edelleen leikattavaks pienemmäks tota kotihoidon tukee. Menipä poliittiseks nää jutut :D Mut siis itellä on myös tilanne se, et on pakko mennä heti töihin, ei oo vara millää jäädä kotiin noin pienellä tuella, vaik haluis kuin. Miehen rahoilla en maksata omia laskujani ja elämistäni, se on vaan niin vahva periaate mulle. Enkä kyl maksais miehenkää laskuja tms. jos sattuis tapahtuun jotain sellast. Minä oon sitä mieltä et jokainen huolehtikoon loppupeleis omasta persauksestaan, siis tarkotan just näitä peruselämisen kustannuksia, vuokra, puhlasku, oma auto, omat vakuutukset jne. Toki se joka tienaa enemmän, ni voi ostaa ruokaa enemmän, mut omat laskut pitää pystyy maksamaan ite. Minä oon aika jyrkkä näissä, mut en suostu myöskään ottamaan vastaa itelleni toisen rahoja vaan siitä syystä et itellä ei oo vara laskuihi.
Sossust tosiaan saa sit tietty (ehkä) lisärahaa, mut epäilen et jos mies on töissä ni eivät maksa lanttiakaan, koska nehän olettaa et mies elättää sen naisenki ja maksaa kaikki. Et melko pakkopulla on monille mennä töihi heti ku mammaloma loppuu. Kaveriki joutu pistää pienen lapsensa perhepäivähoitajalle, ku ei silläkää ollu vara jäädä kotiin :( Nää tuet on kyl tosi kököt :(
 
mä en oo oikeutettu mihinkään kelan tai sossun rahoihin paitsi näihin äiteyshommelihin mitkä kaikki saa, eli työt kutsuu siis heti kun toi hurja 700e raha tippuu 300euroon, koska sillä ei kyllä tee enään yhtään mitään, pitäis säästää se 10vuotta tai olla todella hyvä tuloinen että kotiin vois jäädä.. tälläsiäkin asioita ois mnuki kannattanu ehkä selvittää jostain etukäteen.. ois voinu säästellä eka muutaman vuoden (ja maksaa luottokortit esim käyttökuntoon :D ) ja sitten kun tarpeeks rahaa plakkarissa että tietää selviävänsä niin sit alkaa yrittämään lasta vasta.. mut se vasta tyhmää onkin jos yh:t saa saman verran! :O
 
Joo sossusta ei kyllä rahaa saa jos on mies kuvioissa. Yhdellä kaverilla oli niihin aikoihin kun esikoisensa sai, mut se mies oli työttömänä. Että ne sitten nosteli yhdessä kelasta ja sossusta rahaa. Pummeja mun mielestä olivat, kun ei kumpikaan mitään tehny. No joo. Mut meillä kyllä mies maksaa ruuasta sitten enemmän ja auttaa mun laskuissa, kun yhdessä tää päätös on tehty ja mieskin on tietoinen ettei mulla sitten ole paljon rahaa käytettävissä äippäloman jälkeen. Ei tietenkään äippälomallakaan mitenkään liikaa rahaa ole, mut ihan siedettävä summa se mun mielestä on mitä tilille sit rapsahtaa. En mäkään haluais maksattaa miehellä esim. mun omia vakuutuksia, mutta ei tässä ole vaihtoehtoja ja mies maksaa ihan hyvillä mielin enemmän sitten kun on pakko. Perheenähän tässä eteenpäin mennään ja mun mielestä siihen kuuluu toisen tukeminen kaikissa tilanteissa. Tietysti muutenkin parisuhteessa se kuuluu asiaan jos vakavissaan toisen kanssa ollaan :)
Eduskunnan hyypiöt on kyllä aika juntteja jos runnoo läpi jotain päätöksiä millä leikataan tukia entisestään! Tekee mieli muuttaa maasta kohta :D
 
Takaisin
Top