Toukokuun pulinat

Minä olen jo kovasti koittanut rahaa laittaa jemmaan että jäis äitiyslomallakin vähän "käyttörahaa" :)

Ja päivähoito on kyllä sairaan kallista! Meillä menee esikoisesta 250e ja risat kuussa, sitten vielä tästä tulevasta menis lisäksi 230e kk. :s eli maksimi maksut, vaikkei omasta mielestä mitenkään paljoa edes tienata. ainakaan verojen jälkee.

Onneksi jään kotiin sitten äitiysloman jälkeen ja jatkan perhepäivähoitajana niin saa olla kotona lasten kans :)
 
No meillä tilanne on se että mies on työttömänä ja minäkin jään kohta kotiin. Jos ei mies löydä töitä, ettiny on koko ajan mutta ei oo löytyny, syyskuuhun mennessä niin tiukkaa tulee tekee. Että repikää siitä huumorii :D Mutta joo, kaikesta selviää kun on pakko.
Sossuun en mielelläni menis, on kokemusta sieltä, positiivisia ja negatiivisia. Yks täti siellä uhkas tehdä lastensuojeluilmotuksen meistä, ihan kun olis ollut meiän syy että rahaa ei vaan ole. Siellä se yhteistyön sujuminen riippuu niin paljon siitä että millasen tyypin saat hoitamaan asioitas..
Eli luultavasti mäkin joudun aika pian takas töihin, ei taida olla vaihtoehtoja vaikka olis niin kiva olla kotona pidempään :/
 
Pepa meil kans mies valmistuu ens kuus työttömäksi ku täl paikkakunnal viel asutaan eikä tääl oo sille töitä.. Kaiken lisäks se joutuu selkäleikkaukseen eli ei voi ees tehä töitä. Paraneminen kestää vähintään sen 2 kk ja on se alku semmonen et minä joudun siitä huolehtimaanki!! :D Pitää vaan toivoo et se leikkaus tulee ennen ku vauva syntyy, ku sittehä mullon kaks hoidettavaa!!! :O Meki varmaan yritetää sossust jotain, ku jään mammalomalle.. ainaki siihe saakka et muutetaan toiselle paikkakunnalle ja mies saa töitä.. Sit minun on haettava siirtoo varmaankin äippäloman aikana, et sovin et alotan työt vaan toisella paikkakunnalla.. Toivon tosiaan et onnistuu sillai.
 


Mua ahdistaa eniten se, että saahan toi mies tavallaan paljon rahaa siihen nhden mitä on kokemusta, mutta aika vähän sitten kun mä saan tukia tulee yhteensä :C
 
ddrops: Kun miehes jää sairaslomalle niin kannattaa kyllä pyytää neuvolasta apua! Usein lapsiperheille on tarjolla kaikenlaista kotipalvelua tms. Ei siis mitään lastensuojelun palvelua, vaan esim apua lastenhoidossa. Ja lastensuojelukin on paljon muuta kuin huostaanottoja! Sitten kaupungilta voi saada avustuspalvelua jos on itse esim sairaana ettei pääse kauppaan jne. Ystäväni sai tällaista apua kun mursi jalkansa. Kaupungilta tuli sitten työntekijä joka auttoi kaupassa ja siivouksessa jne... Kun hyvin perustelee niin varmasti saa apuvoimia. Mielestäni pieni vauva ja leikattu mies on kyllä tarpeeksi hyviä perusteita :D
 
Kotihoidontuki on Kelan mukaan 327,46e/kk ja päälle tulee hoitolisä jos perheen tulot on pienet. Sitten tietysti jotkut kunnat maksaa kuntakohtaista lisää. Ja saahan siihen sitten vielä tietysti lapsilisän.
Eduskunta on siis suunnitellut kotihoidontuen AJAN leikkaamista, eli sitä saisi vain siihen asti kuin lapsi täyttää 2v. nykyisen 3v sijaan. 
Tää on hassua että muut sanoo tulojen pienenevän, mulla opiskelijana tulot sen sijaan nousee vauvan myötä huimasti :) Vaikka eihän sillä rahalla yksin elä, eli jos on mies niin ei sossu maksa mitään. Miehellä kun on velvollisuus myös elättää omaa lastaan. 
 
Onko kellään ollut ongelmia hampaiden harjausten kans? : o 

itelläni ainaki on joka ilta vaikeuksia hampaiden harjauste kans, vaikeeta pitää ruoka sisällä : D
 
pallero18 Kyllä oli, onneksi ei enää! Kuukauden ajan hampaiden harjaus oli ihan tuskaista, kun joka kerran yökin. Ihan onnessani tässä reilu viikko sitten aloin käyttää hammaslankaakin pitkän tauon jälkeen, kun tuo yökötys onneksi on helpottanut!
 
Apua! Alko ahistaa ku luki noita teidän rahakeskusteluja. Mulla kans mies jää työttömäks syyskuussa ja sitten saadaa ihmetellä et millä sitä pärjätään. Toistaseks oon koittanut säästää sukanvarteen.... mutta aika huolestuttavalta näyttää. Haluisin kans olla kotona pidempään, edes siihen asti et lapsi on1,5 v mut tällä hetkellä näyttää siltä et haaveeks jää.

Huomenna on muutto kohti isompaa asuntoa. Kaks päivää raahattuani laatikoita (tyhjiä ja täydennettyjä) ja samalla töissä kun on nostellut potilaita niin kyllä alkaa olla aika loppu. Alko ihan hirveet vatsakivut tänään illalla. Nyt pitää ottaa loppu ilta rauhallisesti.Toivottavasti huomenna ei enää tarvitse itse kantaa mitään. Odotan et mies tulee työkeikalta torstaina niin saan sentään purkuapua. Tää muutto kun on ohi ni en enää liikauta eväänikään mihinkään suuntaan :D

 


Vilukissa kirjoitti:
ddrops: Kun miehes jää sairaslomalle niin kannattaa kyllä pyytää neuvolasta apua! Usein lapsiperheille on tarjolla kaikenlaista kotipalvelua tms. Ei siis mitään lastensuojelun palvelua, vaan esim apua lastenhoidossa. Ja lastensuojelukin on paljon muuta kuin huostaanottoja! Sitten kaupungilta voi saada avustuspalvelua jos on itse esim sairaana ettei pääse kauppaan jne. Ystäväni sai tällaista apua kun mursi jalkansa. Kaupungilta tuli sitten työntekijä joka auttoi kaupassa ja siivouksessa jne... Kun hyvin perustelee niin varmasti saa apuvoimia. Mielestäni pieni vauva ja leikattu mies on kyllä tarpeeksi hyviä perusteita :D

Ai, empäs tiennytkään tämmöisestä... :O Mutta eiks kaikki nää palvelut oo maksullisia?? Sitten on kyllä selviydyttävä yksin, joko ison mahan kaa miehen hoidosta, tai vauvan
ja miehen hoidosta... Onneks on itekki lähihoitaja, ni eiköhän ne siirrot ja maholliset haavanhoidot mee vanhas muistist, vaik en oo niit töit tehny nyt neljään vuoteen :D Tai no, riippuu tietty omasta kunnosta, miten pystyn mitää tekemään.. Miehelleni tulee vielä leikkauksen jälkeen rasituskielto, eli ei saa istua, ei nostella mitään yms.. Ounou.. eli minä sit siivoon, käyn kaupassa, ja teen iha kaiken! Jos se leikkaus sattuu just sillo ku vauva syntyy ni joudun huolehtimaan myös siitä vauvasta yksin..sen miehen lisäks :S Kuulostaa erittäin lupaavalta.. Plus sit et rahat on tiukassa. Mut hyvä jos neuvolan puolelta saa apua, vielähän sen leikkauksen ajankohtaa ei tiedetä, kun sanottiin vaan et leikkausjonoon pääsee ja jono on 6 kk mitainen. Kiireellisenä tosin leikataan et on tietty mahdollisuudet et ennen maraaskuuta ois se leikkaus. Toivossa on hyvä elää! :)
 
Voi olla että noista palveluista voi joutua maksamaan jonkun pienen summan, semmosen käyntimaksun (riippuu varmaan kunnasta). Mutta kannattaa ehdottomasti puhua tuosta asiasta syksyllä neuvolassa, luulisi että ymmärtävät avun tarpeen. Onhan se parempi auttaa lyhyen aikaa etukäteen kuin odottaa että äiti kuukahtaa hoitaessaan sekä pikkuista että miestä! 
 
Kaunis kiitos ja halaus Vilukissalle. Onneksi avasin suuni, en kyllä tämmöisistä mahdollisuuksita edes tiennyt.. Pitää tosiaan ottaa syksymmällä neuvolassa puheeksi asia :) Meillä ku ei tällä paikkakunnalla asu kummankaan perhettä/ystäviä, niin varmaan pitää turvautua tiukan paikan tullen ostopalveluun, et saadaan kotiin apuja :)
 
pallero18 Kyllä on! :D Varsinkin aamusin tekee tiukkaa.. en ees muista koska olisin viimeks pystyny harjaamaan takahampaat kunnolla ilman yökkimistä :/ Oon sit yrittäny jauhaa purkkaa enemmän ku normaalisti, en tiiä onko siitä mitään hyötyy :D
Kiva tietää etten oo ainoo jolle tuo hampaiden harjaus tuottaa ongelmii :)

Armi Onnea uuteen kotiin!

ddrops Toivottavasti saatte sitten apua vaikka sen neuvolan kautta, ei kyllä kuulosta kauheen helpolta duunilta hoitaa vauvaa ja miestä :)
 
ddrops meillä päin sitä kotiapua kutustaan neuvolanperhetyöksi.
Mä jouduin turvautumaan siihen kun esikko oli 2kk ikäinen ja mies lähti 5kk reissuhommiin. Tosin meille siitä ei ollut mitään apua kun en osannut nukkua päivällä kun ei ollut tarvetta, tai tehdä muutakaan. Se jäi siihen yhteen kertaan. Meillä se maksoi 4.5 euroa /kerta ja kerrallaan se työntekijä olisi ollut 3h. Eli ei se ole kallista. Ja sitähän ei välttämättä saa joka päivä. Mä en voi puhua etelän asioista, mutta täällä oli, että kaksi kertaa viikossa se 3h.

Kun mä sain esikon niin mä lopetin juuri opiskelut ja mies oli/on opiskelija. Rahaa ei ollut säästössä ollenkaan ja mä sain sen pienimmän äippärahan. Oli tuskaa, mutta mies on käynyt reissutöissä 10 vuotta kesäisin niin mitään tukia me ei saatu kun opsikelijan tulot lasketaan joka kuukaudelle, vaikka käy vain kesäisin töissä. Muta hyvin ollaan tultu toimeen ja en voi valittaa, mies on maksanut laskut sun muut ja vuorostaan minä kun tuloja on tullut enemmän. Näin meillä. Meillä ei ole omia rahoja ollut koskaan, vaikka ne omalle tilille tuleekin. Kaikki maksetaan yhdessä ja punnitaan tarvitaanko jotain.
Nyt on itsellä hyvin kun saan kesän liitonrahoja ja syksyllä ehdin olla vielä töissä, jos jaksan tehdä. Todennäköisesti kyllä tai sen on tavoitteena, Ja sitten syksyllä mä saan ns täydet äippärahat eli enemmän kuin viimeksi. Mä menen töihin kun siltä tuntuu. En osaa ajatella sitä rahan kautta. Esikon aikaan menin kun hän oli 1.5v ja se oli hyvä aika sekä lapselle että äidille. Hoitoon opettelu ja työn teko oli helppoa kummallekin, vaikka pelkäsin. Nyt tällä hetkellä ajattelen, että menen töihin kun lapsi on sen 1.5v, mutta mieli voi muuttua ja ehkäpä haluankin olla kauemmin kotona, koska tämä on meidän viimeinen lapsi. Tästä ajasta täytyy osata nauttia eri lailla. Mulla ei ole työpaikkaa, mihin palata, mutta en usko, että se hidastaa. Sosiaalialalla on aina töitä. Toki se kolmivuorotyö ei mua kiehdo oman elämänrytmin takia.
 
Päivähoitomaksun suuruuteen vaikuttaa perheen koko ja palkkatuloiksi laskettavat tulot. Mä olen tällä hetkellä opiskelija eikä opintorahaa lasketa tuloiksi (onneksi, sillä sitä se ei ole.. kotihoidontukikin on isompi), joten vain mieheni palkka otetaan huomioon ja päivähoitomaksumme sen perusteella on 40 euroa kuukaudessa.

Meillä alkaa "juhlat", kun äitiysloma alkaa, sillä se tulee samojen tulojen mukaan, kuin edellisestä lapsesta (ikäero alle 3v) ja tulen saamaan aikaisempaa palkkaani vastaavan määrän rahaa taas tililleni. Pääsee velkoja lyhentämään eikä tarvitse äidille soitella, kun lapsilta hajoaa kumisaappaat tms.

Mä en ole yhdenkään lapsen kanssa voinut olla kotona äippäloman jälkeen ainaisen vaikean rahatilanteemme takia (milloinkohan tää loppuu ja voisi olla vaan?) ja molemmat lapset on mennyt päivähoitoon alle vuoden ikäisinä. Ja niin tulee menemään varmaan kolmaskin. Lohdutuksen sana jollekin (käytän tätä myös itselleni), että ruotsalaistutkimuksen mukaan juurikin alle vuoden (tai vuoden) ikäisinä päivähoitoon menevät lapset tulevat olemaan pidetympiä työelämässä, koska heidän sosiaaliset taitonsa ovat kehittyneet paremmin. Ihanahan se olisi olla kotona ja onnea heille, joille se on ollut mahdollista, mutta jokainen elämä on erilainen. Onneksi mieheni vuorotyön ansiosta olemme saaneet pidettyä päiväkotipäivät kohtuullisen pituisina.

Pallero18 Eilen teki hampaiden harjaus taas niin pahaa ja lasten edessä pakko vaan yrittää eikä näyttää omaa oloaan. Mulla pahoinvointia on vain iltaisin ja iltapesut yhtä tuskaa.

ddrops Mulla kävi kunnalinen kodinhoitaja viime kesänä siivoamassa ja viemässä lapsia puistoon, jotta sain vähän nukkua. Vanhemman lapsen päiväkoti suljettiin enkä saanut uutta hoitopaikkaa kuin syksyksi ja vaaveli oli ihan pieni vielä ja mies teki paljon töitä, niin kyllä se apu oli tarpeen. Täällä meidän paikkakunnalla se maksaa n. 9 euroa/tunti ja ne kävi kaksi tuntia viikossa. Ajattelin tänäkin kesänä yrittää heitä pyytää, kun mies on poissa maasta 5 viikkoa ja raskaus tuo omat haasteet tähän kesään.
 
Mansikkamaa oletko kenties väärässä ketjussa kirjoitelemassa? Ei sinänsä haittaa, mutta jos haluat "omien" kanssa keskustella.
 
Ehkä väärässä, ehkä oikeassa. Aikaisempien synnytysten perusteella voi olla, että joulukuu on mulle väärä paikka.. Tuppaan pulauttamaan reilusti etuajassa.
 
Meilläkin on mietitty tuota mun työhön (tai lue opiskeluun) palaamista melko nopeasti. En voi olla omasta opiskelupaikastani enää pois kuin nyt seuraavat kolme lukukautta, muuten menetän opiskeluoikeuden. Muutenkin haluaisin joskus valmistuakin... Ja meidän perhe on kaksikielinen (suomi-ruotsi) niin todennäköisesti siksikin haluaisin lapsen melko pienenä päivähoitoon jotta kuulisi sitten enemmän sitä omaa (ja isän) äidinkieltä eli ruotsia. 
 
Meillä on kanssa viime aikoina puhuttu noista raha-asioista kun vauva tulloo. Itse tuun varmaan saamaan juuri sen minimi summan kun tulot on niin pienet. Ollaan mietitty vielä isompaan asuntoon muuttamista. Siinä ollaan jo sen verran viisastuttu, että vähän halvempikin kelpaa :D
Tällä hetkellä jo mies makssa enemmän ruuasta, kun enemmän tienaa. Ja olis hänen jatkossakin maksettava enemmän.
Musta olis kiva jäädä kotiin pidemmäks aikaa lapsen kanssa, mutta ei tosiaan paljon noilla rahoilla juhlita. Autolaina, vakuutukset, kaikki laskut ja mahdollinen tuleva asuntolaina. Hyvä jos ne saa maksettua tälläkään hetkellä. Ja sen olen päättänyt etten ikinä hanki luottokorttia, se on vaan turha stressin aihe :D
Oon kuitenkin ajatellu, että hakisin uutta työpaikkaa mammaloman jälkeen.. samalta paikkakunnalta.. tällä hetkellä työmatka on eestaas 66km .. ei paljoa, mutta mielummin vietän sen ajoajan lapsen kanssa sitten :)
 
Mä oon niin onnessani! Bongasin äsken kunnolla liikettä masussa. Makasin ihan hiljaa selälläni ja huomasin, että hei, mun vatsahan "pomppii" <3 Oon jo hetken aikaa miettinyt, kun olen pitänyt käsiä vatsan päällä, että onko ne liikkeitä vai kuvittelenko sormenpäissäni tuntuvia omia sydämenlyöntejäni liikkeiksi. Harmittaa vaan, että mies ehti lähteä töihin ja missasi maagisen tapahtuman. Tuli melkein itku silmään, kun äsken chatattiin <3 Oioi, nyt on ihana mennä nukkumaan!
 
Takaisin
Top