Toukokuun pulinat



Mullakin ihana tunne! Oon ite tuntenut liikkeet jo monta viikkoa, mutta nyt mies tossa sopertaa kyynel silmäkulmassa äitilleen, että tunsi vauvan potkun!! 

Tuurilla! Yleensä pikkunen potkii tosi napakasti harvoin, mutta kuitenkin muutaman kerran päivässä ja nyt just kun mies laitto käden mahalle niin tuli napakka potku!! Aww <3
 
Onnekas ja mansikkamaa, kiitos tiedosta. Neuvolaperhetyö kuulostaakin aika tutulta, oon varmaan joskus kuullutki jonkun puhuvan.. ehkä.. ? Mut Kiitos! :)

Mäki eilen aamuna ku heräsin, ni ku käännyin kyljelleen, ni tunsin kolme sellast pientä ja nopeeta ilmakupla sarjaa, vähä niinku ilmavaiva, mut ei minuu kyllä pierettäny Aattelin et onkohan tuo se vauva, mut en sit tiiä.. ? Eiks kuitenki osa alkanu jo tunteen liikkeet rv 14 eteenpäin ?? Tai siis virallisestihan rv15, kun olaan jo 14+2. No pitää kuulostella lisää, jos niit tuntis taasen Mulla on tänään se neuvolalääkäri, mut siel ei varmaan mitään ihmeitä ole, sisätutkimus vissii vaan.
 
meillä kun mies  laittaa käden niin se alkaa nukkumaan saman tien, eikä puhettakaan että liikkuisi :D ehkä ku se tuntuu musta hyvältä niin sit se öttimönkiäinenkin rauhottuu ja lopettaa mönkimisen tai jtn :D tosin en mä viel potkuja oo tuntenu.. mönkimistä vaan, lekuri puhui perhosensiipien hipaisuista, ei kyllä se mönkimistä on :D
 
Nääh, oon varmaan joku ainut kuka ei oo vieläkään tuntenu mitään. :/ Tai no joskus kyl tulee jotain pientä muljuamista ja elohiirimäistä nykimistä, mut niistäkään nyt sit tiedä onko vaan jotain ruokaa tai ilmaa mikä siellä menee.

Miten muilla on muuten ns. perusterveys ollu raskauden aikana? Mietin kun tässä nyt itselläni on jo kolmas tai neljäs sairasloma plussaamisen jälkeen, flunssan takia. :/ Normaalisti oon ehkä kerran, maksimissaan kaks vuodessa kipeenä. Nyt kooooko ajan jotain, alkaa jo hermot mennä kun jonkun pari viikkoo ehtii aina terveenä olla ja sit taas mennään. :/

 
 
Elohiirimäinen nykiminen mahan sisällä on musta hyvin sanottu, siis semmosta just tunsin eilen aamuna.. Onko ne sit niitä vauvan liikkeitä ni en tiiä ..

Mää oon ollu siis iha yhtä terve ku aina ennenki, en oo siis saanu mitään flunssaa tms. raskauden aikana. Mut en oo kyllä sairastellu muutenkaa mitään flunssia vissii 3 vuoteen. Oon tooodi harvoin kipee.
Mut noi veriarvot ja verenpaineet on kyllä heittäny häränpyllyä alaspäin, et siitä tulee sit nää mun raskausolot, huimaus, pyörryttäminen ja iha julmeton väsymys... alotin viime viikolla rautalisän ottamisen ja kliiniset oireet (eli just tää väsyttäminen, kalpeus yms.)  pitäs kk kuluttua helpottaa.. toivotaan et näin tapahtuu. Nytteki väsyttää niin paljon et meinaa töissä nukahtaa istuvilteen.. :S Pitää sit vaan nousta ylös jalotteleen tai just keskeyttää työnteko vähäks aikaa ku ei järki enää kulje :D
 


Mä oon ollut kotona kohta 2 viikkoa jatkuvan päänsäryn takia, rassaavaa...


Vauvalle tuli eilen se 16 vkoa täyteen ja tänäään oon koko päivän tuntenut niitä TOSI vahvoja potkuja, voi <3
 
Mulla on ihme kyllä noi veriarvot ja verenpaineet aina ollu tosi hyvät ihan pienestä asti, vaikka oon ollu tosi huono syömään. :D Ei raskauden aikana ainakaan vielä tähän mennessä tullu mitään muutoksia niissä. :) Eikä kyllä tarviikkaan!

Hei missä kohtaa teillä tuntuu noi liikkeet? Tuntuu et mulla se ihme nykiminen on aina alavatsalla, vähän oikeessa reunassa. Nyt kun se taas hetkeks alko niin vaivauduin sen verran kurkkaa, siellähän se koko vatsan pinta siitä kohtaa heilahti. :O Oon jotenki vaan niin kuvitellu tähän asti et noi on lihaksissa just jotain elohiiren tyylisii pikku kramppeja mutta... Onko sittenkää? Voiko ne potkut oikeesti nyt jo näkyä? :O
 
En oo minäkään vielä liikkeitä tunnistanu :( Jotain kramppeja ja ilmakuplia on ollu tai niiksi ainakin luullu. Mut voihan se olla, että ne ois myös vauvan liikkeitä. En tiedä. Ois kyllä kiva tuntea jotain :)

Sairaana en oo ollu sen enempää kuin ennenkään. Mulla on tosi harvoin yleensäkään mitään. Yhden oksennustaudin pidin tuossa keväällä, tarttui siskon lapsista. Se onkin ainut mitä oon nyt sairastellu *koputtaa puuta*. Verenpaine mulla on aina ollu hyvä samoin hemoglobiini. Tosin oli se laskenu normaalista kymmenisen pykälää (tai miksi niitä sanotaankaan). Ennen ollu jotain 155, nyt oli 144.

Oon kans miettiny noita rahajuttuja, että mitenhän sitä pärjäis jos jäisi kotiin vielä äippäloman jälkeenkin. Taitaa kuitenkin olla niin, että pakko se on palata töihin jos sit sais vaan muutaman satasen. Tosin meillä on yhteiset rahat, että ei se pelkästään minun elintasoon vaikuta vaan siis ihan molempien. Meillä on aina ollu yhteinen tili, että sieltä maksellaan laskut ja ostetaan ruuat, eikä niitä rahoja eritellä, joten pienet tulot näkyy vaan tilin saldossa. No, mut onhan tässä vielä aikaa miettiä ja vaikka totutella ensin vähän pienempään tulotasoon JOS vaikka sitten oiskin mahdollisuus pitää edes vähän vapaata.Tuntuu vaan niin pahalta jo nyt jos joutuu viemään alle vuotiaan tarhaan :/

 
Ei tunni liikkeitä vielä, tai sit en tunnista niitä vauvan liikkeiksi. Perusterveys on ihan sama kun ennenkin, et ei oo raskaus tuonu lisää sairastelua.

Meinasitteko jäädä äippälomalle kk ennen laskettua aikaa vai aiemmin? Mä jään muutamaa päivää ennen jo, niin ei tarvi kesken kuukautta jäädä :)
 
Mä katoin kelan sivuilt sitä vanheimpainrahan laskurii, ni se näytti et se äitiysrahakausi alkais niinku 22.10, kun La on 27.11. Eli sillon mää vissii sit jään äippälomalle :D

By the way, mies sai kesäks töitä (luojan kiitos!!!), ei uskaltaneet luvata ku 2 kk, ku oma porukka on kesälomilla! Sittekö ei tiiä et mis vaiheessa sil tulee se selkäleikkaus, ni ehtii 2 kk tienata, sit jos vaik jäis työttömäks, ni sit sairauspäiväraha pystytään näköjääs myös laskemaan pätkätöistä.. eli ku tarkastellaan sitä aikaa ennen sairastumista, ni minä ymmärsin niistä ohjeista et näitä kesäloman tulojaki voidaan käyttää sen tuen laskemisessa, vaik eivät oo jatkuneet 6kk. Siel on se pätkätöiden kohta :) Eli ei me nyt sit iha rahattomia ollakaan :)) Mies tienaa kuitenki töissä kaks kertaa enemmän kuukaudessa ku mää :) Ens viikol jo alottaa työt, ni ei voi ku taas todeta et turhaan ressaan, et aina kaikki järjestyy jollain lailla.. :) Milloha siihe vaan oppis luottamaan :)

Ai juu ja simpukka78 missä neuvolassa sä käyt?? Eiköhän mekin nyt sitten jäädä lpr ni eli synnärillä nähään!! :D Muutetaan varmaanki vasta loppuvuodesta/ens talvena riippuen  miten mies kuntoutuu leikkauksesta ja mistä saa sit töitä.. Alan ettimään toista duunia äippäloman aikaan ja meen sit uuteen työpaikkaan ku mammaloma loppuu..
Mut sitä mietin, että ku mulla jää nyt tänä vuonna lomii pitämättä 2 viikkoo en ens vuodelta 5 tai 6 viikkoo.. Ni maksaakohan työnantaja ne lomat rahana, vai voinkohan pitää esim mammaloman jälkeen lomani ilman et käyn päivääkää töissä? Siis et mammaloman jälkeen pitäsin lomat, saisin sillä 2 kk lisäaikaa olla kotona vauvan kaa.. ? ei se taida iha nui mennä.... ?? Siis lomathan kertyy normaalisti vaik on mammalomalla, ainaki meillä, en tiiä muualla. Pitää tota varman tiedustella pomolta ku meen kesken äippäloman jutteleen sen kaa etten tuukkaa enää takasi ku mammaloma loppuu.
 
Mä oon ollut muuten hyvinkin terve raskauden aikana, ei edes mitään nuhaa tms, mutta kaksi vatsatautia olen ehtinyt sairastaa. Ensimmäisestä en ollut aluksi oikein varma oliko se pahoinvointia vai vatsatautia, mutta kyllä taisin sen ystäväperheestä käydä hakemassa. Toisesta ei sitten ollut epäilystäkään, kun vesikin tuli ulos. Jotenkin herkempi sitä kai on siitten ollut.
 
Ddrops, Uus-Lavolassa asutaan nin Kourulan neuvolapiiriin kuulutaan, vaikka tuo Sammonlahti ois meille lähempänä. Missä neuvolassa sinä käyt? Hyvä juttu, että asiat rupee menemään parempaan suuntaan ja niinhän se on, että ei ne ainakaan stressaamalla parane :) Synnärillä sit nähdään jos vauvelit pitää laskelmista kiinni :D
 
Täällä tuntui liikkeet ensimmäistä kertaa eilen myös miehen kädelle, ja näkyi myös ulospäin. Katseltiin leffaa ja tunsin potkut yhtäkkiä niin vahvana, että olin varma niiden tuntumisesta myös ulkopuolisille. Mies on aiemminkin yrittänyt liikkeitä tunnustella, mutta ovat olleet sen verran hentoja että vain itse olen ne tuntenut. Alavatsallahan nuo tuntuvat usein toispuoleisesti, riippuen missä asennossa vauva on.
Pienihän alkaa siis olla jo "iso" :)
 
Raha-asioista: Esikoisen raskausaikana painoin töitä todella paljon, koska halusin rahaa säästöön hoitovapaata ajatellen. Tarkoituksena oli olla kotona rahojen turvin ensi syksyyn, jolloin poika 1v 3kk. Tilanne on nyt tietenkin hieman muuttunut, mutta eipä noita säästörahoja ole enää edes nyt paljoa jäljellä. Onneksi olin nyt toukokuussa kolmisen viikkoa töissä, jotta tili sai mukavasti täydennystä.

Nyt on alustavana suunnitelmana, että palaan syksyllä 2013 töihin ja opiskelemaan, ja anoppi jää vuorotteluvapaalle vuodeksi hoitamaan lapsia. Nyt kuitenkin katse on enemmän lähitulevaisuudessa :)
 
mä en oo myöskään normaalisti koskaan kipeenä ja nyt on ollu 2 mahatautia myöskin täälä.. viimeks ollu joskus ala asteella yhen kerran vatsatauti, en koskaan tartu vaikka muut ois kipeenä joten ny tpitää vissiin olla sit varovaisempi kipeiden lähellä ku näömmäkin tarttuu helpommin.. ja toi vitun aivastelu! oon helmikuusta saakka aivastellut.. arghh.. siihen saa herätäkki muutaman kerran yössä ja alkaa niisteleen.. neuvvola täti sano et ois limakalvot niin herkät raskauden takia et tuuppaa aivastuttaan helpommin.. meil on 3 karvakasa koiraa joten karvojen joutumista nenään ei voi estää kyllä millään :D
 
Mulla on samat suunnitelmat kuin Manguella, että syksyllä 2013 menisivät lapset osittain ainakin hoitoon. Silloin on viimeistään ainakin palattava koulun penkille, joten on jotain keksittävä. Se hoitoonvieminen ei oikein houkuta, kun ei tämä toinen ole silloin vielä edes yhtä vuotta, mutta saapa nähdä mitä tehdään. On nää rahat kyllä pieniä, mitä nyt saa, mutta itse ainakin olen valmis kitkuttelemaan vaikka kuinka, että saisin olla nämä ainutkertaiset hetket kotona. Meillä on miehen kanssa myöskin yhteinen talous siinä mielessä, että mies maksaa asioista enemmän kun kerran tienaa, ja minä maksan kun jaksan. :)

Noista vauvanliikkeistä ootte paljon jutelleet. Mun mielestä teistä moni on tuntenut hämmästyttävän aikaisin liikkeitä, vaikka ensimmäistä vasta odotatte! :) Eli en kyllä missään nimessä huolestuis, että jos joku ei vielä vaikka viikolla 15 tunne potkuja ja liikkeitä. Itse oon parina viimeisenä päivänä tuntenut muutaman oikein kunnon pikkupotkun, sitä ennen on ollut vain hyvin hentoista muljahtelua. Hyvin tunnisti ne hennotkin heti, kun ei tosta edellisestä raskaudesta ehtinyt kulua montakaan kuukautta... ;) Itse tunnen ne potkut justiinsa siellä alavatsalla parhaiten. Mies tietysti odottaa jo ihan kuumeisesti, että pääsis jo itsekin ne tuntemaan, mutta kyllä toi läskikuori tossa päällä pitää huolen siitä, ettei mitään tunnu. :D

Mäkin muistan esikoista odottaessani, että sairastuin tosi herkästi flunssaan, mutta nyt taas olen ollut ihan vedossa eikä ole ollut mitään lenssuja. Pitää vissiin koputtaa puuta... Muistan kyllä, että joku ois joskus sanonu, että jotenkin raskaus alentaa sitä immuniteettia eli sairastelua olis enemmän, ainakin alkuvaiheessa. En sitten tiedä onko totta?
 
Hienoa ddrops!! :) kyllä ne asiat vaan järjestyy. Varmasti muillakin raha-asiat järjestyy.

Noista lomista. En nyt jaksa alkaa googlettelemaan, mut mun käsittääkseni se on ihan laissa, että lomat kertyy normaalisti äitiysloman aikana. Meillä täällä ainakin joku piti kertyneitä lomia vielä äippäloman perään ja tuli sitten töihin vasta. Täytyyhän ne lomat kuitenkin pitää. Mut jos ei meinaa palata nykyiseen työhönsä lomailun jälkeen, niin en usko että työnantaja antaa heidän piikkinsä pitää lomia enää. Ehkä kannattaa irtisanoutua vasta sitten mammaloman lopulla? Tai siinä vaiheessa, kun on tavallaan töissä jo, mutta pitämässä kertyneitä lomia.
 
Mä laskin kelan kotihoidontuki-laskurilla et saisin kodinhoidontukea yhteensä 682 ja risat. Niissä kun on kaiken maailman kk-lisiä ja kuntalisiä yms.
Kannattaa laskea, meillä onneks miehellä ei nyt niin korkeet tulot kun vaihtoi huonommin palkattuun työhön. Edellisillä tuloilla ei ois tullu senttiäkään.

ddrops: eikös sitä kannata loman jälkeen käydä edes sen yhden päivän töissä niin saa lomaltapaluurahat? Jos teillä semmoset on niin niitähän ei saa jos ei palaa töihin..tai mistä minä tiedän, kuhan höpötän :D
 
masunasukki12 nii, no mut ku muutan toiselle paikkakunnalla mammalomalla ni se ei oo siitä syystä oikein mahdollista :S Ehkä mä pyydän saada ne rahana, koska ei mulloo mahollisuutta olla sit töissä edes sitä yhtä päivää..
 
Eiköhän se työnantaja sitten vaan anna ne lomatkin rahana suoraan. Kysy, niin selviää!

Niin ja butter: moni työnantaja maksaa erillistä lomaltapaluurahaa vuosiloman jälkeen. Tästä en tiedä, et olisko jopa laissa tämäkin. Tai sitten se on ihan vapaaehtoinen ja kiva lisä.
 
Takaisin
Top