Toukokuun pulinat!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja romppu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos vinkistä Meriy, pitää kokeilla tehoaako se tuohon mun päänsärkyyn :) toivottavasti. Itse en myöskään tykkää noista hammaslääkäreistä, jos joutuu poraamaan niin se pelkkä ääniki saa jo kylmät väreet ja sitten myös se viilan ääni, hyi..

Mulla viimeks jouduttiin paikkailemaan kaks hammasta, toiseen laitettiin ihan oikea paikka ja toiseen nytten väliaikainen lääkepaikka kun TAAS oli ihan hermoihin asti syvä reikä ja oli vähän tulehtunut, saa nähä, jos tämä missä on tuo lääkepaikka ei ole parantunu niin sitten joudun juurihoitoon ja en kyllä halua sitä, mies joutunu käymään siinä ku on päästäny oman hampaansa niin pahaksi ja kyllä se voivotteli ku kotia aina pääs.

Ja kaiken kukkuraks mulla puuttuu kolme hammasta ja vielä yks maitohammas suussa tuolla purukalustoissa :D hammaslääkäri onneks sano että ei revitä sitä ku ei liiku edes tai häiritse :D pelottaa nuo viisauden hampaat että jos niihin tulee reikä tjn ja se repiminenki käy kipeää. :/

Minnuska89, ihana toi sun vatsa! emoticon  mulla on kanssa ihan järkyttävän kokonen pallo jo, pikkusisko sano et on ihan samanlainen nyt 16 viikolla, ku oli mun esikoisesta joskus 22 viikolla! emoticon pitääkin joku päivä laittaa kuvaa tänne, kunhan sais vaan eka koneelle siirrettyä...
Moni on jo tuntenut vauvan liikkeitä! Vau! emoticon 
Ite en ekassa raskaudessa tuntenut liikkeitä, ku muistaakseni vasta puolen välin paikkeilla... Mulla oli sama juttu, ku Purrillakin, et istukka oli etuseinämässä niin se kuulemma vaimentaa noita liikkeitä aika paljonkin. Mut nyt tää toinen pikkuinen on yllättänyt mut ja olen jo ihan selkeesti tuntenu hänen liikkeitään, varsinkin ku ite rauhottuu ni johan sieltä masusta alkaa pienen pienet töytäisyt tuntua. emoticon

Heippa kaikki!
Ihanaa, että noin moni tuntee jo liikkeitä. Itsekin toivon kovasti tuntevani ja yritän niitä jatkuvasti kuulostella, mutta vielä en ihan satavarmasti pysty sanomaan ovatko tuntemukseni niitä vaiko kuvitelmaa/ilmavaivoja... :) Katsottiin myös mieheni kanssa jännityksellä jääkiekkofinaalia ja omituisia "sykäyksiä" tuntui pari kertaa kun Suomi teki maalin. Voisikohan meilläkin olla pieni jääkiekkofani tuloillaan. :D

Masu rupeaa täälläkin jo näkymään. Yllätyin ihan kun töissäkin ovat kuulemma huomanneet, vaikka työasuni on väljä.

No niin, nyt on sitten läheisimmille ihmisille kerrottu vauvauutiset. Kivasti kaikki ottivat ne vastaan. Tosin olin omille vanhemmilleni valmistellut yllätyksen: askartelin kortin ja liimasin yhden ultrakuvan siihen. Piti antaa äitille se syntymäpäivälahjaksi, kun sopivasti sattui synttärit. Mutta sitten edellisenä päivänä isä tuli yllättäen käymään ja näki yöpöydälläni neuvolan Saamme vauvan -esitteen. Olivat sitten sen illan kihisseet kotonaan, että tuleeko meille vauva vai ei :D Joten se siitä yllätyksestä!

Mulla on myös ollut koko raskauden ajan järkyttäviä päänsärkyjä. Migreenisärkyä on ainakin osittain ja koska parasetamoli ei ole mulla koskaan tehonnut mihinkään särkyyn, ei siitä ole nytkään paljoa apua. Eli aina särkee kerralla useamman päivän pää kun kerran alkaa. Kaikki mahdolliset poppaskonstit on kyllä jo kokeiltu, mutta ei ole apua... Pitäisi neuvolasta kysyä, uskaltaisiko jo ottaa silloin tällöin edes Buranan, kun kuitenkin ensimmäinen kolmannes on jo ohi... Kyllä tuon päänsäryn kotona kestää, mutta meluisassa ja hälisevässä työpaikassa sitä ei aina tahdo sietää.

Voi mä täällä kateellisena lueskelen tehdän vauvamasuista ja kiristävistä housuista. Ja yritän tiirailla peilistä, että olisiko jotain muutosta havaittavissa :D Jotain kyllä on muuttunut, koska yhtäkkiä housut eivät enää pysy päällä vaan valuvat alas. Paino ei ole muuttunut mihinkään, mutta ehkä mahan muoto jotenkin kuitenkin. Kovasti odottelen, että alkaisi jo jotain näkyäkin :)

Bessie, eiks Burana oo kielletty raskauden viimeisellä kolmanneksella? En siis varmaks väitä, mut ois tämmönen muistikuva... Mulla ku Burana ei oo koskaa muutenkaa tehonnu, ni en tosiaan muista mitä siitä sanotaan :)

Ja päänsärkyilijät ootteko tsekannu, onko hartiat jumissa? Mulla tuli esikoisesta ihan järkkyjä hedareita, kunnes tajusin hieroa hartiat auki ja oikeastaa koko selän. Ja nytki huomaa, et pitäis saada hierontaa, kun alkaa hampaissa tuntumaan, et purisin niitä muka jatkuvasti yhteen vaikka en oikeasti puriskaan... Muistakaa sit myös venytellä niskaa ja hartiaseutua! Auttaa myös :)

Ah.. pääsen myöhemmin testailemaan kaverin kikkakolmosta ;) Kaveri sano, että torjui talvella flunssaa siten, että raastoi pakkaseen inkivääriä, mitä sekoitti teehen lusikallisen :) Raaste kuulemma ikään kuin liukenee siihen teehen, eikä sitä edes huomaa juovansa, mutta pitäis pitää flunssaa loitolla :) No mähän raastoin jo nyt sen inkiväärin, ihan vaa siks, että pääsen maistelemaan, et onko mun juttuni :) Kipeänähän sitä tosin juo mitä vaan :D

Buranasta: Mulle sanottiin neuvolassa, että mieluummin ottaa vaikka kaks 500mg tablettia Panadolia (tms. parasetamolia) kuin yhtään Buranaa. Ja oli pitkään ollu neuvolassa töissä se täti niin päätin uskoa häntä... sanoi että nykyään halutaan minimoida kaikki riskit ja siksi ei suositella Buranaa missään vaiheessa raskautta. (Buranan pakkausselosteessa tosiaan lukee vain että ei suositella raskauden viimeisellä kolmanneksella.) Mulla katosi päänsäryt oksentelujen loppumisen myötä, eli tais johtua nestehukasta. Jos sulla Bessie ei parasetamoli auta niin kysy neuvolasta/lääkäriltä mikä neuvoksi.

Juu minullekin neuvolassa sanottiin, ja itse asiassa tarkistettiin tuolloin lääkäriltäkin, että mikään muu kuin parasetamoli ei ole suositeltavaa raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Käskettiin sitten ottamaan vaikka sairaslomaa, jos töissä tuntuu päänsäryn vuoksi pahalta. No, olen yrittänyt vain kärvistellä, mutta nyt tosiaan pitää tarkastaa, sopisiko Burana tai mikään muu särkylääke joskus harvakseltaan otettavaksi. Ja Panadolia olen ottanut neuvolan ohjeen mukaan aina 1000mg kerralla. Joskus auttaa, useimmiten ei. Sama kuin vessasta vetäisi ne tabletit...

Heippa!

Tosta buranasta! En muista kirjoitinko täällä jo niistä mun viime viikkoisista kovista hermosäryistä, mutta sillon lääkäri oli sitä mieltä ettei suosittele buranaa, jos ei ole AIVAN PAKKO ottaa. Siis yksi burana silloin tällöin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen on ok. Sanoi lääkäri tk:ssa. Mulle määräsi kuitenkin kovaan särkyyn Panacodia jopa 6krt/pvä. Ja se on kuulemma turvallisempaa. Sitä sitten popsin tohon järkyttävään kipuun, mikä onneksi helpotti jo! o/

Ihanaa, kun niin moni jo tuntenut liikkeitä. Itellä sellanen olo että saattaa olla että liikkeitä on tuntunu, mutten uskalla niitä hehkuttaa kun en yhtään ole varma. Mutta siis mahalla ollessa tuntuu sellasta pientä rapsutusta "hei olen täällä känny selälles" :D  (voi olla myös täysin omaa mielikuvitustakin! = ilmavaivoja) :DD

buranaa keskivaiheessa raskautta saa ottaa sillon tällön. ei säännöllistä ottamista. viimeisella raskauskolmanneksella ei saa ottaa buranaa(tai mitään vastaavaa) missään tapauksessa koska voi sulkea sydämen sen "läpän/reiän" ennen aikaisesti kun se ei saa mennä kiinni vasta kun synnytyksen jälkeen. burana/ibusal on noista tulehduskipulääkkeistä parempaa kun esim naprokseeni(jota jotkut käyttää esim migreeniin) koska burana on lyhytvaikutteisempaa kun naprometiini.

en mä nyt panadoliakaan käyttäys aivan säännöllisesti koska rasittaa maksaa, siis sinun maksaa. harvoin puhuttu mutta tärkeä puheen aihe. minä kyllä suosittelisin kaikki juttelemaan neuvolassa kaikista lääkkeistä ennen kun alkaa popsimaan.

Mitä sitä hätäilemään lääkäri ajoista sun muista, ne tulee kyllä kuhan sen aika on.

Mie nukun yleensä jalka tyynyjen välissä nii ei käy selkään eikä paina masua kylellää ollessa kun samassa asennossa tulee nukuttua. viel oo voinu masullaa nukkua mitä tytön aikaan en voinu tehä enää 8 viikon jälkeen.

Mie tunsin tytöstä liikkeet vasta 18 viikolla. etuseinässä oli sillo istukka. Kuplintaa ehkä jostai 16-17 viikon vaihteesta mut en osoo sanoo varmaksi kun oli paljo ilmavaivoja siihe aikaa.
Ihmeen aikasin tääl tuntuu kyl monella liikkeet. kiva vaan. harmi vaa että itellä ei tunnu mitää viel.mut niiden aika kyllä tulee vielä ihan LIIAKSIKIN.

MInähä jouduin ton selän takia syömää myös buranaa ekalla kolmanneksella. panadolia 1g 3kertaa päivässä ja buranaa 600mg 3-4 kertaa päivässä KUURINA. koska oli nii kovat säryt tuon hemmetin noidannuolen takia etten voinu liikkua istua maata. Lääkäri sano että onhan se tietty riski mutta onko sekää kivaa että huudan kurkkusuorana kivusta ja ramppaan lääkärissä jotka eivät voi asialle tehdä yhtää sen enempää kun panacodia en voi syödä codeiinin takia. että sellasta. Ja kyllä sitä buranaa voi ottaa pahimpaan hätään. jos kerran sillo tällö ottaa nii se vaikutus lapseen on todella vähäistä. jopa tupakan savussa oleminenkin on pahempaa.

Jottai muuta piti kirjottaa mut empä taaskaa muista.hemmetti. töissäkin jätin avain nipun asiakkaan luokse joka ei pääse ite liikkumaa et olis oven aukassu. JES hallihen

Purri oli kirjottanu aikovansa käyttää inkivääriä nyt tai tulevaisuudessa flunssan estoon. Vähän aikaa sitten oli just puhetta aiheesta kaverin kanssa ja hän laitto mulle tällaisen infon aiheesta:

Lähde: http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id=1120438

05.08.2009

Inkivääriä ei suositella raskaana oleville

Inkiväärivalmisteiden ja -teen runsasta käyttöä olisi syytä välttää raskauden aikana, suosittelee eliuntarviketurvallisuusvirasto Evira. Eviran teettämän asiantuntija-arvioinnin mukaan osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle ja aiheuttaa muun muassa solukuolemaa. 

Odottavia äitejä tuleekin jatkossa varoittaa inkiväärivalmisteiden käytöstä pakkausmerkintöihin tehtävällä erillisellä merkinnällä "Ei suositella raskaana oleville". Yritysten on tehtävä varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin, inkivääriteehen sekä sitä vastaaviin juomajauheisiin. 

Turvallista rajaa mahdoton asettaa

Varoitusmerkintä merkitsee myös sitä, ettei inkivääriä sisältäviä tuotteita voida mainostaa odottaville äideille. Inkiväärin on perinteisesti uskottu helpottavan raskauden aikaista pahoinvointia ja markkinoilla on ollut erityisesti odottajille suunnattuja inkiväärivalmisteita.

Asiantuntijoiden mielestä tieteellisesti ei ole mahdollista asettaa turvallista rajaa inkiväärin käytölle raskauden aikana. Inkiväärivalmisteiden käytöstä raskauden aikana tulisi siksi aina keskustella neuvolan terveydenhoitajan, lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa. 

Inkiväärin tunnettuja kemiallisia ainesosia ovat muun muassa zingibereeni, bbisaboleeni, seskvifellandreeni, ar-kurkumeeni, geraniaali, citronellyyliasetaatti ja gingerolit. (Ruokatieto)

Matkailijan ohjeet raakojen elintarvikkeiden syömiseen (20.5.2009) 
Väitös: Neuvolan terveysvalistus auttaa äitiä laihtumaan (9.2.2009)
D-vitamiini voi tehostaa istukan vastustuskykyä (4.12.2008)

Muualla verkossa:
Evira: Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin juomajauheisiin

Pulina: ookei.. enpä oo koskaa kuullu tollasesta? No, ei se inkivääri siellä pakkasessa pahaksi mene, että sinänsä.. säilyypähä siellä sitte..

Hei vaan kaikille :)

En oo nyt pariin päivään kerenny kirjottamaan ku on ollu kiirettä mut oon kyl käynny lueskelees mitä muille kuuluu :)

Raynan: Meillä lapset tulee oppimaan 2 kieltä suomen ja englannin, itse siis puhun lapsille suomea ja lapset on suomen kielisessä päiväkodissa, koska musta on kuitenkin tärkeä että lapset osaa Suomessa suomea ja englanti on hyvä kansainvälinen kieli.

Purri: Mun miehen kieli on ibibio. Eli meijän kaikkien miehet on kotoisin eri alueilta Nigeriaa :)

Mä kans aina raskausaikana käytän Panadolia jos on pakko, nyt oon käyttän panadolia ku on niin kovia päänsärkyjä :( ja sit jos on tosi kovia kipuja raskausaikana ni sit lääkäri voi määrätä sit panacodia.

Mä oon kans tunten vauvan liikkeet jo jokusen aikaa..mul on eteenpäin kallistunu kohtu ni mä tunnen ne liikkeet tosi selvästi ja ne tulee näkyy ulospäin myöskin aikasemmin ja mahasta kuulemma kasvaa suuri kohdu asennosta johtuen :)

Puhuin siitä miehen leikkauksesta jossa se oli..no se on nyt sairaslomamalla seuraavat 8 viikkoa ja mä en oikeen tiedä et kuinka me selvitään tästä ku nyt jo viikon jälkeen ollaan toistemme kurkussa kiinni :D kun ei olla totuttu olemaan näin paljoa yhdessä ku mies on aina tehnyt paljon töitä..yritän nyt nauttia tästä yhteisestä ajasta mutta välillä se vaan on niin rasittavaa..sit mies ei saa viel 6 viikkoon laskea painoa jalalle ollenkaan eli se kävelee keppien kanssa joten ei voida ees tehdä mitään hyödyllistä...eikä siitä oo nyt hyötyäkään lasten hoidossa tai kotitöissä..on aika rankkaa hoitaa kaikki yksin..mut eihän se miehen vika oo et jalka piti leikata..ehkä tästä selvitään..

ainiiii mul on huomen sokerirasitus..mua inhottaa jo valmiiks ja mul on jo nyt kova nälkä vaikka oon ollu syömättä vasta 1½ tuntii :DD

Mut nyt maate..öitä kaikille :)

Voihan keturan tuiske, että ärsyttää. Rinnat on lähtenyt oikein räjähdysmäiseen kasvuun ihan pelottaa millaiset lollot mulle loppujen lopuksi tulee. Nyt alkaa D-kupin liiveistä nännit kurkistella ja ääni takaraivossa kuiskuttelee, ettei kannata edes vielä ostaa uusia isompia kun pieneksi jäävät kuitenkin. Pitää varmaan siirtyä urheiluliiveihin niin ei tarvitse jatkuvasti olla nykimässä nänniä piiloon emoticon

Raapeli odottaa poikaa :) Ainakan jos näihin uskomuksiin on uskominen ja miksipä ei olis ;)

Mulla oli Janikasta hirveästi finnejä ja nyt alkanu tulemaan kanssa että oisko sieltä toinen tyllerö, kun töissä sanoivat sillon että tyttö tulee jos paljon finnejä( tyttö vie äidiltä kauneuden)  :)

Mulla on tota ihokarvojen tummumista JA finnejä, kumpikohan mulle sitten on tulossa! emoticon

Mulla on toistaiseksi tullu huomattavasti vähemmän finnejä kuin esikoisesta mutta esikoinen oli poika ;) Kaipa nuo kerkee vielä :D

Mullakin on hirveästi finnejä! Tosin samoin oli hyvällä ystävälläni ja poika sieltä tuli. Joten tiedä häntä sitten :)

Mulla tummu ekassa raskaudessa kainalot ja napa?? Siis iho tummui sellaseks likaisen näköiseksi ruskeeksi, mut lisääntynyttä karvankasvua en kyllä erityisemmin huomannu.. Sit mulle tuli tosi vahva linea negra. Se alko nousta noin viikosta 20 ylöspäin, ja tosi hitaasti lähti sit pois synnytyksen jälkeen. Puoli vuotta siinä meni. Hieman nopeemmin hävis kainaloiden ja navan tummuus. Sit mulla oli myös finnejä jonkin verran, mut niitä on nyt muutenkin niin paljon, et raskausaikana oli ehkä vähemmän.. Ja kaiken kruunasi ihanat raskausarvet mahassa ja kyljissä!! Nii ja rinnoissa, mulla oli b kuppi ennen raskautta, sit se kasvo odotusaikana c:hen (ja tuli paljon arpia) sit maidon noustessa ne varmaan kävi d:ssä mut keskimäärin oli sitä c:tä ja nyt ne on sellaset nahkaretaleet... Arvista ei sit pääsekään niin helpolla eroon, kyllähän ne vaalenee mut näkyy silti tosi hyvin.. Mut toivon todella ettei niitä enää tulis lisää, samoilla arvilla vois mennä!!

Eli nää kaikki ynnättynä (+turvotus lopussa) ei tosiaan saanu mua tuntemaan itseäni mitenkään hehkeäksi odottajaksi.. Kauhee valitusvirsi..Sori !!
Mut nyt vast jälkeenpäin huomaa kun oikein paneutuu ajattelemaan asiaa, et mulla ainakin keho muuttui tosi paljon odotusaikana ja lapsen saaminen jätti selvät merkit, mut olo oli kuitenkin koko ajan tosi onnellinen!! Pitkään haaveiltu lapsi oli tulossa ja jännityksellä odotti miten arki pienen kanssa lähtee rullaamaan :)

Nyt tähän mennessä vointi on ollu aika samanlainen ku ekasta, pahoinvointia ei oikeastaan ollu, pari viikkoa etovaa oloa oli mut oikeastaan vaan ku nälkä yllätti.. Painoa on tullu vähemmin, ei oikeastaan ollenkaan mut lähtöpainokin on nyt korkeempi ku sillon.. Eli mulla on tosi vahva poika fiilis.. Tyttö ois ihana, niin sit ois molemmat, mut eipä sillä nyt muuten oo väliä :)

Mulla on niin että jos olen vasta sheivannu sääret niin menee joku 2-3 päivää niin tuntuu jo sänkeä, eli täällä omasta mielestä kasvaa nuo säärikarvat tosi nopeasti, niitä pitää olla jatkuvasti sheivaamassa ja esikoisesta mulla oli naama ihan täynnä finnejä ja tässä raskaudessa ei oo ku muutama finni naamassa mikä on ihan hyvä :) Tiiä sitten kumpi täällä tulee, moni veikkaa poikaa :D Niin ja esikoinen on tosiaan tyttö ja naama kukki sen odotusaikana minkä kerkesi :D

Takaisin