Toukokuun pulinat!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja romppu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaino-Annikki, hirmu paljon voimia ja jaksamisia teille <3 Tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu, itselläni 13.1.2010 todettiin rv 12+2 sikiö kuolleeksi ja silloin vastasi sikiölle viikkoja 7+0 ja vasta 1v 1kk jälkeen tärppäsi uudelleen ja nytten kaikki hyvin tällä vauvalla. Toivon koko sydämestä että seuraava tulokas teillä sitten pysyy matkassa <3 Isoja haleja sinne! <3

Tuli tossa mieleen, että onko teillä monilla jo tiedossa neuvolalääkärin ensimmäinen vastaanotto? Jotku oli siellä jo käynytkin... ihmettelen vaan, kun meillä ei oo neuvolassa ollu vielä mitään puhetta asiasta. Voiko neuvolalääkärin aikoja olla vähemmän, jos on uudelleensynnyttäjä? Itsellä toinen tulossa niin vaikuttaakohan se siihen ettei lääkärin aikaa oo kiirehditty. Jotenkin vaan tuntus että eikö ois hyvä tarkistaa kohdunsuun tilanne jne? Jos kehtaisitte mammat kertoa, ootteko jo saanu lääkäriaikaa ja oletteko ennen synnyttäneet, oisin kiitollinen. emoticon

Zaana se eka lääkärikäynti jää väliin uudelleen synnyttäjillä ainakin Vantaalla. En nyt muista minkä viikon se sano että mulla on eka lääkäri.

Kaino-Annikki, osanottoni puolestanne! emoticon toivon teille kaikkea hyvää jatkossa!

Zaana, mulla ainakin oli jo eka neuvolalääkärin vastaanotto tossa viikoilla 14+5 ja toista siis odotan. Jospa sekin on jotenkin paikkakunta kohtaista, et milloin eka neuvolalääkäri aika on... emoticon Ja voihan sitä tietysti kysellä neuvolasta, et milloinkahan sattuis neuvolalääkärille pääsemään. emoticon  Ei vaan, kyl mustakin oli kiva kuulla et kaikki oli hyvin, ja kohdunsuulla ei ollu tapahtunu mitään muutoksia. Ja saatiin kuulla ekan kerran pienet sydänäänetkin! emoticon

Omaa: onkos kellään muulla ollut muuten minkäänlaista mututuntumaa, et kumpi ois tuloillaan? emoticon Mulla ja anopilla oli aikaisemmin ihan sellanen olo, et nyt ois poitsu tulossa, mut nyt yhtäkkii ja varsinki ton neuvolalääkärin jälkeen tuli sellanen olo, et kyllä tääkin tyttö on. emoticon johtunee siitä, ku oon joskus jostakin lukenu et pojilla ois alhasemmat sykkeet ja tytöillä taas korkeemmat..? ja niin se vaan oli tälläkin vauvalla sykkeet 150-160 niinkuin oli esikoisellakin.

Paljon voimia Kaino-Annikille!

Itse kävin tänään np-ultrassa ja tosiaan melko jännittyneellä mielellä, koska raskausoireita ei juurikaan ole. Mutta siellä se pieni köllötteli ja ihan kunnossa oli kaikki emoticon Itku meinasi tulla silmään, kun hän siellä potki ja kääntyili. Mies ei valitettavasti päässyt mukaan ultraan ja hänelle asia on jotenkin kaukaisempi vieläkin. Niskaturvotusta oli vain 0,6mm joten mitään hätää ei pitäisi senkään suhteen olla.

Laskettu aika kyllä siirtyi, eli piti olla tänään 12+6 mutta koko vastasi 12+1. Eli uusi la vasta 24.11.

Nyt on todella hyvä olo. Allekirjoitin elinluovutuskortin. Olen jo pitkään halunnut sen allekirjoittaa, enhän minä elimilläni enää mitään tee kuolemani jälkeen. Toivottavasti sukulaisille tulee sitten kuolemani jälkeen hieman parampi olo, kun tietävät, että minun kuolemani on suonut jollekin toiselle elämän.

Np-ultra takana ja rennompi raskaus edessä!

Jännitin aika paljon tuota ultraan menemistä, olinhan nähnyt mahani sisälle viimeeksi joskus viikolla 5, jolloin siellä näkyi pelkkä musta möykky ja sen keskellä silloin tällöin häivähdys vaaleaa. Lekurilta saamassani lapussa luki tuolloin "ei sikiökaikua".

Siksi tuntui käsittämättömältä nähdä kohdun pohjalla chillaava tyyppi, joka kääntyili närkästyneenä kun lääkäri tökkäsi sitä vatsan läpi sormella ja kommentoi perään, että "no, nyt se on kyllä jo kaikkea muuta kuin kaiku" <3

Pienellä oli kaikki olennaiset elimet, raajat ja muut setit paikoillaan. Niskaturvotusta oli 1,5mm, joka sekin kuulemma ihan normaali. Sydän kuulosti höyryveturilta ja lääkärillä oli hankaluuksia saada syke mitatuksi, kun repesin joka kerta kun ääni saatiin kuulumaan. Syke oli 171, mikä ehkä selittää tuon veturiassosiaation.

Nyt jotenkin uskaltaa viimein olla oikeasti raskaana, kun tietää, että se sytkärin kokoinen pienokainen on todella elossa ja olemassa.

Vatsanseudulle on myös ilmestynyt pieni kumpu, enkä ole ihan varma mitä mieltä siitä pitäisi olla. En ole vielä kertonut kavereille raskaudesta ja yhtäkkinen streittailu yhdistettynä pömppömahaan ei varmaankaan jätä kauheasti arvailun varaa...

Bessie: Meillä on sama la <3

Desiree84: Meillä taas tuleva mummo puhuu lapsesta jo tyttönä, ja minä koitan vienosti aina väliin muistuttaa, että saattaahan sieltä tulla poikakin :D Hassua kyllä, itselläni ei ole mitään käsitystä mahassa möyrivän tyypin sukupuolesta. Tuo korkea syke ehkä viittaisi urbaanilegendojen mukaan tyttöön, tai sitten siihen, että pienokainen on äitinsä tapaan innoissaan Pirkan Amppari-jätskeistä :P

Meriy hyvähän tuollainen teko on, mutta nykyisin kyllä kaikki ovat elintenluovuttajia jos eivät sitä erikseen kiellä kortilla :) Tuo uusi laki tuli voimaan muistaakseni viime kesänä jo.

Bessie: Juu, tiedän. Allekirjoitin myös siitä syystä, ettei sukulaiset voi kieltää elinluovutusta sen perustella, etten muka olisi sitä halunnut.

Mutta käsittääkseni sukulaisilla ym. ei ole asiaan mitään sanomista, jos kieltokorttia ei löydy. Näin olen ainakin itse antanut itseni ymmärtää. Olen kyllä minäkin kertonut kaikille läheisille, että haluan olla elintenluovuttaja jos sellaiseen kelpaan, eikä auta siihen kenenkään puuttua.

Juuri puheltiin miehen kanssa tuossa ruokapöydässä, että miten kertoisimme raskaudesta tuleville isovanhemmille. Emme ole siis halunneet ennen tätä np-ultraa kertoa. Jotenkin alkoi jännittämään, vaikka tiedän, että he ovat varmasti vain iloisia uutisesta. Ja harmittaa jo valmiiksi, miten ihan varmaan alan itkeä ko. tilanteessa. Olen ollut tosi herkkis nyt tämän raskauden ajan ja esimieskin sai melkein kyyneliin tänään. Kerroin siis raskaudesta ja etten olekaan käytettävissä syksyllä. Teen töitä nuorten parissa ja hän sanoi, miten työssämme näkee päivittäin, että kaikista ihmisistä ei ole vanhemmiksi. Mutta nyt tuntuu vauva menevän juuri oikeaan osoitteeseen. Kyllä lämmitti mieltä kuulla tuollaista sellaiselta vähän jurolta keski-ikäiseltä mieheltä!

Voi, Kaino-Annikki, kuinka surullista! :( Voimia teille hirmuisesti.

Ei minulle ainakaan ole vielä neuvolalääkärin tapaamisesta puhuttu. Kävin ensimmäisellä neuvolakerrallani (tuolloin siis joku rv 6?) lääkärillä sisätutkimuksessa, jossa hän arvioi kohdun koon ja tarkasti limakalvojen terveyden sekä kohdun suun.

Bessie: olipas ihanasti sanottu esimieheltäsi. Ei mikään ihme jos meinasi pienet itkut tirahtaa. :)

Bessie: Omaiset pääsevät vaikuttamaan asiaan vaikkakin hieman lakia kiertäen. He voivat väittää, että olet heille ilmoittanut, ettet halua luovuttaa elimiäsi. Eli kieltokorttia ei siinä tilanteessa aleta kyselemään vaan luotetaan omaisen sanaan. 

"Onko omaisella oikeus kieltää vainajan elinten luovuttaminen?

Omainen ei voi enää kieltää kuolleen omaisensa elinten luovutusta omaan tahtoonsa vedoten. Sen sijaan jos omainen tietää, että vainaja on elinaikanaan vastustanut luovutusta, elinluovutusta ei tehdä. Jos vainaja on eläessään ilmaissut oman tahtonsa, sitä on aina noudatettava.

Elinsiirtoa ei tehdä ilman huoltajan tai lähiomaisen suostumusta, jos lääkäri arvioi, että vainaja ei iän, kehitystason tai esimerkiksi sairauden vuoksi ole elinaikanaan kyennyt muodostamaan käsitystä asiasta.

Laki edellyttää, että vainajan lähiomaiselle tai muulle läheiselle selvitetään mitä elinluovutus tarkoittaa."

Tästä käy aika hyvin selville, että kyllä omaiset pääsevät edelleen tunkemaan nokkansa asiaan ja tämän takia elinluovutuskortin allekirjoitin.

Kaino-Annikki voimia ja haleja :(

Meriy: Minust toi elintenluovutus testamentti on tosi hyvä ajatus ja sit ainaki kaikki tietää mikä on sun toive sit ku susta joskus aika jättää..koska sukulaisille voi joskus olla vaikeeta ajatella et kuolleen rakkaan elimiä leikellään ja annetaan eteenpäin..Mä oon kans tehny sen koska mä en todellakaan tarvi mun elimiä sen jälkeen ku on mun aika lähtee ja mikä sen ihanampaa ku ajatella et viel mun kuoleman jälkeenkin voin auttaa muita :)

Zaana: tää on mun viides raskaus ja mul on kans neuvolanlääkäri viikolla 15, ja se on ihan normaali tääl Espoossa, tai ainaki luulen niin :) sit mul on  viel niit ylimääräsiä ultria ja lääkäreitä mitkä liittyy siihen verenpaineeseen.

Desiree84 mullaki on ensimäistä kertaa sellanen tyttö olo..en tiiä johtuuko siitä ku niin kovasti toivon tyttöä..4 pojan jälkeen 1 prinsessa olis kiva..tottakai poikakin on tervetullut :) sykkeet meilläkin oli 165 eli aika korkeet..

ON:mun pahoinvointi alkaa ehkä helpottaa, tänään söin jopa yhden leivän aamupalaksi ja en ees voinu todella pahoin ihan vähän vaan :) ainut mulla on vaan et täytyy muistaa syödä todella useasti tai se pahoinvointi tulee takas.. Mieskin tuli sieltä leikkauksesta kotiin ja ei sille  tehty lobotomiaa, tai ei se ainakaa vaikuta siltä, but u never know =D

Hyvää viikonloppua kaikille !

Bessie en ihmettele yhtään että herkistyit. Itellä siis aivan riesa tämä herkistely! Itken heti jos nään jonkun itkevän. Töissä kerroin kans toiselle pomoista raskaudestani niin hän herkistyi kanssa. Siinä sitten pillitettiin molemmat :D

Nyt oon ite sairaslomalla neljä päivää. Eilen heräsin aivan törkeeseen käsikipuun. Säteilevää kipua olkapäästä sormiin. Niin kovaa kipua et välillä ihan itku tulee silmään kun ei tiedä miten päin olisi että vähemmän koskisi. Nyt sitten yritetään hillitä kipua Panacodilla vaikka oon varma et kipu johtuu jostain tulehduksesta.

Hei vaan kaikille, täällä kovasti joka päivä taustalla pyörineenä ja teidän juttuja lukeneena uskaltaudun taas mukaan itsekkin. Oli jotenkin niin epävarma olo ennen nt-ultraa ettei uskaltanut paljon iloita vauvan tulosta, ollut lähipiirissä useampi keskenmeno niin sitä aina ajattelee pahinta. Mutta nt-ultrassa käyty keskiviikkona ja siellä sätki pieni tyyppi 55,4 mm emoticon viikot oli keskivikkona 12+1 eli vastasi sitä mitä varhaisultrassa, laskettu aika siirtyi menkoista lasketusta ajasta 4 päivää eteenpäin eli on nyt 22.11. Mies ei päässyt mukaan ultraan ikävä kyllä mutta kätilö oli todella mukava ja antoi 5 kuvaa pienestä kotiin, monesta eri suunnasta :) tuli tosi hyviä kuvia. Niskaturvotus oli 0,8 mm ja riskiohjelma laski T21 riskiluvuksi 1: 20 000 ja T18 & T13 riskiluvuiksi 1: 100 000 eli ei mitään riskiä käytännössä. Kaikki siellä näkyi rakenteellisesti olevan kunnossa ja napanuoravirtaus hyvä, istukka takaseinämässä. Kerta kaikkiaan hyvä fiilis jäi ja nyt voi iloita pienestä jo avoimesti kun kaikki oli hyvin emoticon nyt odotellaan sitten että liikkeet alkaisi tuntumaan ja että päästään rakenneultraan 8.7. Ja toki että maha alkaa kasvamaan vaikka jonkun sortin kumpu tuohon on jo kasvanut, normaali farkkuja ei voi pitää enää ja töissä sopivat on vain yhdet housut, enemmänkin se taitaa olla ihan läskiä kun ei ole jaksanut paljon lenkkeillä hurjan väsymyksen takia ja ratsastamisenkin lopetin jo 3 viikkoa sitten, mutta kai siinä jo vähän jotain muutakin on emoticon 

Kaino-Annikille paljon voimia täältäkin emoticon

Zaana mulla on eka neuvolalääkäri nyt ens tiistaina eli rv 12+1 ja toista lasta odotan. Esikoista odotellessa eka tais olla rv 16 mut silloin asuttiin Keravalla ja nyt Mäntsälässä.

Zaana, mul ei oo puhuttu mitää neuvolalääkäristä, eikä mulla taida neuvolaakaa olla ennen ku vasta joskus heinäkuussa seuraavan kerran? Ja toista odotan tosiaan... Vaihtelee varmaa hirveesti neuvolasta, et koska lekurille pääsee..

Huhhuh.. panikoin tänää ihan turhaa useamman tunnin, et mies nostaa hirveen metelin.. Ostettii semmonen romuauto ja siis ihan näkemättä ensin ja näin.. No mies oliki sit iha tyytyväinen siihen ja kuljettaa sen viikonloppuna jonneki muualle tosta kadulta.. Onneks ei siis itte pidetä tota, en suostu enää ikinä menee ton auton kyytiin!!!

Midge84 ja Purri: mun mies myös samasta maasta ku teidänkin :)

Kaino-Annikki: paljon voimia teille!!

ON: kävin eilen sokerirasitustestissä (kun tuossa edellisessä raskaudessa oli se raskausdiabetes (TOSI lievänä kylläkin)). Ja sain taas koko päiväksi mojovan päänsäryn... :( huhhuh, kyllä otti koville hoitaa esikoista. Mies oli taas ollut yön töissä, joten siitä ei oo mitään apua, kun nukkuu koko päivän.

Tänään oli jo parempi päivä, mutta meinaan kyllä just nyt lähteä nukkumaan (klo 21:55), kun tuo esikoinenkin simahti tuossa vajaa puoli tuntia sitten. Väsy on edelleen aivan järjetön... kyllä sais jo helpottaa.

Ja Zaana: mulla kans toinen lapsi tulossa, mutta en tiedä koska on neuvolalääkärin tapaaminen. Mä asun kans Espoossa, joten kai se riippuu neuvolasta tääkin asia (joku tuolla aiemmin mainitsi asuvansa Espoossa ja tietävänsä että menee lääkärille viikolla 15).

Nyt nukkuun. :)

Moikka.

Peekay kiva että on muitakin joilla mies on samasta maasta :)
Mä mainitsin aikasemmin että mulla on lääkäri viikolla 15 tääl Espoossa..Kait se riippuu aika paljon sit neuvolasta, meijän neuvolassa ite piti varata ultra aika ja sit taas kaverilla neuvolasta laitettiin sinne lähete, et ilmeisesti kaikki neuvolat omalla tavallaan,mikä on tosi hassua kun kuitenkin samalla alueella ollaan.

Mullakin on sokerirasitus ensi viikolla ja kauhistuttaa ajatus jo valmiiksi YÖK!! oon kahdessa edellisessä raskaudessa oksentan sen litkun ylös ja sit se rasitus on pitän keskeyttää ja tehdä uusiksi..seuraavassa koitan vaan olla vahva :D

Näkeeks muut tääl painajaisia ku mä? mä näen ihan hirveitä painajasia liittyen vauvan menettämiseen ja avioeroon..ja samat unet toistuu joko yö ja se on todella ahistavaa :(

Mut nyt taidan painua yöpuulle ku toi mieski jo kivasti tuolla kuorsaa :D

Midge meetkö Jorviin synnyttämään? Täällä hus alueella se myös riippuu synnytyssairaalasta miten se ultra ajan varaaminen menee. Jorviin soitetaan kun taas kättärille ja naistenklinikalle menee lähetteet. Tai kättäristä en oo täysin varman mutta naistenklinikalle ainakin.

Mä en nyt muista millä viikolla mulla on se sokerirasitus, mutta oli yli 20 viikolla. Kävin Janikastakin, se litku meni ihan ok alas mutta se viimenen verikoe samasta reiästä alko tekee tiukkaa.

Joo näin toissa yönä unta että ukko petti mua edellisensä kanssa joka oli muuttanu Kemistä tänne Vantaalle :D onneks ei sentään toistu :)

Pitäis alkaa järjestelemään Janikan synttäreitä tässä, kun jaksais.

Ukko repäs eilen ja tilas meille phil&teds explorer rattaat sisaristuimella. Noh eipä mun tarvii sitten miettiä päätäni kipeäki minkä tyyppiset ja väriset tilataan :D Vois tulla jo niin pääsis toteamaan onko ne nyt niin hyvät :)

Takaisin