Toukokuun pulinat!

romppu88

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt varmaan alkaa moni olemaan "selvemmillä vesillä" ja ainakin itsestä ihanaa, kun uskaltanut muutamille jo kertoa pienestä ihmeestämme. =) En kyllä rupea tätä fb:ssä julistamaan, että saavat suurinosa huomata jos huomaavat. Itse odotan kesäkuuta josko sitä sitten alkaisi tuntemaan niitä liikkeitä sopivasti vaikka syntymäpäiväni aikoihin (olisi ne viikot käsillä) <3
 
En mäkään aatellu tätä facebookissa alkaa jakamaan... sitten lapsen synnyttyä toki ilmoitan siellä perheenlisäyksestä :) On kyllä oikeesti hieno tunne kun 12 viikkoa on takana, jotenkin paljon levollisempi mieli kun ennen. Oltiin yötä miehen äidin luona ja vietiin sille muki jossa luki "mummi" ja mukin sisällä oli ultraäänikuva pikkusesta emoticon (Ajateltiin alunperin antaa se äitienpäivänä, mutta tuleva anoppi on sillon toisella puolella Suomea.) Ensin se luuli että se muki piti viedä mun miehen mummulle, mutta kuvasta sitten tajus mikä on homman nimi... onnitteli ja halasi. Mua siis, ei miestä... sama homma kun kerrottiin mun veljelle, sekin halas ja onnitteli ilosena kyllä mua mutta ei hoksannu miehelle sanoo mitään! Kyllähän se vauva on sillekin tulossa vaikka minä sen kannankin... onko kellekään muulle käyny tolleen?
Ja nyt kun anopeista puhutaan, niin hieman meinasi hermot mennä kun 7-vuotias tyttömme (minun aikaisemmasta liitostani) yrittää selittää siellä jotain, niin ei tätä naista kiinnosta... alkaa kesken lapsen asian puhumaan miesystävälleen tai jollekin muulle. Miesystävä on samanlainen. Kyllä minun mielestä lasta pitää kuunnella samalla lailla kun aikuistakin! Tyttö lopetti asian kertomisen ja sano surullisena mulle "äiti, ei kukaan kuuntele..." sanoin että minä ja iskä ainakin kuunnellaan, kerro vaan. Tyttö alkoi kertoa uudestaan ja taas keskeyttivät turhalla lätinällään, jolloin tytöllä tuli jo kyyneleet silmään. "Ei ne kuuntele!" tyttö sanoi lujalla äänellä, ja mä sanoin sitten yhtä kuuluvasti että "Minä en voi sille mitään jos muut ihmiset ei kuuntele." Sen jälkeen oli vihdoinkin vähän aikaa hiljaista. Itse teen niin, että jos se täti alkaa kesken lapsen asian mulle puhumaan, en kiinnitä mitään huomiota siihen ennenkuin lapsi on saanut asiansa sanottua. Ei ne lapsen asiat ole yhtään vähemmän tärkeitä. Tulipas avauduttua. No, tekee hyvää aina välillä emoticon
 
Zaana: Onpa tökeröä aikuiselta ihmiseltä. Pitäisi sen opetuksen kuitenki mennä niin ettei silloin kun aikuiset puhuu niin lapset saisi siihen väliin tulla keskeyttämään, mutta yhtälailla antaa se äänioikeus lapsellekkin. Tätä mieltä minä joku toinen varmasti erimieltä.

Tuo muki oli aivan ihana idea itsellä ei ole enään mummuja, eikä myöskään miehen puolelta ja äidit tietävät.. Höh.

Nyt taidanpi lähteä reippaalle lenkille. Pitäisi alkaa treenata vaellusreissua varten. Lekuri sanoi, että jos vain keho antaa myöten niin no problem. Kyllähän nuo 50 vuotta sitten paineli akat mennä pellolla ja johonki väliin pyöräyttivät sen mukulankin. Eka kovasti mietin mitenkä rinkka painaa, mutta sitä varten on onneksi mies joka voi kantaa painavimmat. ;)
 
Itse olen kyllä samaa mieltä, että pitää lapset opettaa niin etteivät jatkuvasti keskeytä aikuisten puhumista. Pieniltä lapsilta sen tietysti ymmärtää vaikka välillä keskeyttäisivätkin. Meillä kyllä tyttö osaa odottaa omaa vuoroaan, mutta nämä aikuiset eivät. Ja kun alkavat tosiaan puhua keskenään ihan muita asioita silloin, kun lapsi yrittää kertoa heille esim. mitä koulussa on tapahtunut. Luulisi, että heitä kiinnostaisi, mutta ilmeisesti sitten ei. Miten aikuiset ihmiset siis saisi odottamaan omaa vuoroaan, kun lapsi puhuu??
Vinkkejä otetaan vastaan...
tuon episodin jälkeen tyttö taas rauhoitteli itseään tyyliin: "mutta mähän voin äiti kertoa ton jutun sitten jollekin muulle..." emoticon on vaan surullista, kun näkee että tyttö ei oo yhtään lähentyny mun miehen äidin kanssa, vaikka 5 vuotta jo oltu miehen kanssa yhdessä ja miehen äitiäkin tyttö on nähnyt viime vuosina kerran 1-2 kuukaudessa. Suurin syy on juuri tuo ettei häntä kuunnella, ja hyvänä kakkosena tulee se, että varsinkin tytön ollessa pienempi olivat aina lääppimässä ja suurinpiirtein pakottamassa halaamaan... mun piti sillonkin tehä selväksi että ei mun lapsen ole pakko halata ketään, riittää kun tervehtii sanallisesti ja sanoo hei hei lähtiessä. Ei miehen äiti jaksa pelatakaan, saati piirtää tai leikkiä tytön kanssa, joten en ihmettele, ettei tyttö siellä viihdy. Eihän se haluais sinne hoitoonkaan, mutta n. kerran vuodessa on pitäny näin tehdä, että edes joskus päästään johonkin kahdestaan (miehen äiti asuu 100km päässä, mun omat vanhemmat 250km:n päässä ja tällä paikkakunnalla ei ketään hoitajaa ole). No, parempi kai vaan yrittää olla välittämättä... vaikeeta vaan välillä käydä semmosessa paikassa jossa omaa lasta ei ollenkaan arvosteta. Mä ainakin otan sen aika henkilökohtasesti. emoticon
 
Varhaisultran mukaan tänään tasan 12 vkoa täynnä :) Keskiviikkona ultra. Alkaa tosiaan jännittämään mitä lähemmäks sitä päästään..

Kaylies: Mun hieroja ei ainakaan suostunu tekemään etes kasvolymfaa. Ei kuulemma ensimmäisten kolmanneksen aikana ainakaan.
Pitääpä sit tosiaan miettiä muita rattaita, jos niissä Jovi Aireissa on tuommonen vika..

 
raapeli, onhan niitä mahdollisuus teettä vaikka millasia paitoja! Osta valmiiksi joku paita ja siihen sitte käyt laitattaa ihan oman tekstin ni ei oo sitte varmasti kellään muulla :D

Täällä oli puhetta vuodeosastolla töissä olemisesta niin itse olen siis vanhainkodissa töissä, mutta tällä hetkellä "kävelevien muistisairaiden" osastolla missä ei niinkään tuota nostelua ja ponnisteluja niin paljon ole (tietenkin jonkin verran) mutta siis enemmän pelkään näitä yllättäviä agressiivisia tilanteita. JO tässä pari viikkoa sitten sain nyrkistä aika kovan tällin mahaan. Se huolestuttaa todella, että kuinka sitten pärjään siellä. Voin tietenkin kieltäytyä hoitamasta "riskiasukkaita" mutta se taas tuntuu niin kurjalta työkaveria kohtaan. Mutta oletan heidän ymmärtävän kyllä! Töissä en siis kuitenkaan ole vielä kellekkään kertonut. Tosta vuodeosastolla työskentelystä niin kaksi läheistä ystävää ovat siellä raskausaikana työskennelleet ja aika hankalaa se on ollut. Sairaslomalle kannattaa jäädä heti jos siltä yhtään tuntuu. Selkä ja ennen aikaset supistelut ainakin näitä ystäviä vaivanneet! Raskastahan tuo työ on ilman mahaakin! emoticon Ja kukaan tuskin tulee ja palkitsee vuoden työntekijäksi vaikka kuinka raataisi selkäkipuisena jättimahan kanssa mummoja kääntämässä!

Näin äsken ihanaa 1kk ikäistä kummipoikaani! Voi jestas! <3 Onnellisena työntelin vaunuja ja kuvittelin jo oman nyytin olevan siellä! emoticon

Mutta nyt taidan ruveta tekemään tuota äitienpäiväkorttia! Sinne sitten raapustan onnittelut tulevalle mummille, katsotaan mikä on reaktio sitten viikonloppuna! :))

Huomenna ultra! Jei! emoticon
 
 
Kirjoittelenpa minäkin tänne :)

raapeli kysyi mielipidettä vatsan taputtelusta... Mä en sitten voi sietää sitä! Esikoista (syntyi -99) odottaessa kärsein tästä että "naapurit ja kylänmiehet" kävivät mahaan kiinni ihan tuosta vaan, taputtelivat ja silittelivät ja jotkut hassahtaneet vieraat mummelit menivät jopa t-paitani ALLE taputelemaan ja tunnustelemaan josko masuasukki potkisi!

Nyt olen rv 12+1 ja odotan kauhulla miten tässä kaupungissa käyttäydytään vauvamasuja kohtaan...
 
Kerkesimpä vihdoin lukemaan kaikki viime kuun lopunkin jutut täältä.
Varhaisultra oli heti pääsiäisen jälkeen ja kahdella päivällä vaan heitti (11+5/ 11+3), eli samana pysyi la. Nyt olen niin tarmoa täys kun näki pikkuisen oikeasti olevan siel ja liikkuvan että pihaakin on haravoitu ja siivoiltu yms yms! :) Katsottiin ensin mahan päältä, sitten sisältä ja vielä päältä. Selkärankakin vilahti niin selvästi kun toinen käänti selän meille köllötellessää. Oli aikas itsepäinen mutta kyllä ne mitat sai jotenkin otettua, 4,4 cm ja niskaturvotus 1,1, eli OK. Aika hiljaseks veti minut ja jopa tuo ukko oli aika "järkyttynyt" mitä sen käytöksestä osaan päätellä näin jälkeenpäin, kun tuijotin vain sitä näyttöä kokoajan! =) Tällä viikolla olisi lääkäri tuossa omassa arvauskeskuksessa, mitä lie sielä sitten tehdäänkään..? Ja kesäkuun lopussa on se toinen ultra, rakenne? (joo, eka on kun en edes tiedä mitä missäkin ja koskakin tehdään/ tapahtuu) =/
Tuo mahaan koskettelu on alkanut minuakin mietityttämään, kun oma äitini koski mahaani katsellessaan että kyllä se alkaa pyöristymään... Ei se pahalta tuntunut, mutten nauttinutkaan, pikemminkin säpsähdin ja aloin vain miettimään miten jatkossa pitäisi toimia jos vieraammat alkaa hipelöimään...

Tällä viikolla pitäisi lähteä katsomaan housuja, tiedä sitten että "tavalliselta" vai äitiysosaltolta. Onneksi hyvä kaverini on tiennyt tästä jo alusta asti, niin ei tarvi yksin lähteä pyörimään pallo hukassa uudelle osastolle, ja on joku jonka kanssa ihailla/ vihailla äitiysvaatteita.

Kamalaa, te puhutte täälä jo vaunuista yms. kun me ei olla vielä edes puhuttu asioista, muuta kun viikkoja sitten että katsotaan sitten syksyllä!
Äitini hössöttää vaatteista yms. mutta sanoin että meille ei ainakaan tuoda vielä mitään tavaroita, niin piti sen sitten päästä mainitsemaan että "Ei ei, minä pidän kotonani ne kirppareilta ostamani vaatteet niin kauan kunnes saan ne tuoda"... Ja anoppi hoputtaa meitä kertomaan miehen siskolle kun se on nyt luopumassa reilu vuoden ikäisen poikansa tavaroista, mutta jos kerkiää luopumaan ni luopuu! (tosin, se ilmeisesti jo tietää meidän tulevasta)... Senverran innoissaan kuulema suku on (vaikkei olla kerrottu kun omille vanhemmille ehdolla ettei levitä eteenpäin)!!! että eiköhän noita tavaroita tule enemmän kun olis tarvis.
 
Jos mahan taputtelu ahdistaa tai ärsyttää, niin kyllä siitä saa ihan suoraan sanoa. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen asusti masussa joku tai ei. Ei kenenkään tarvitse sitä sietää, että tuntemattomat tai vähän tutummatkin tulee lääppimään. Ihme etteivät ihmiset osaa nykyään enää kysyä sopiiko koskea masua. Itselleni ei tulisi mieleenkään rynniä toisen masua hiplaamaan ilman lupaa.

Kylän tuppautuvista mammoista luulisi pääsevän eroon, kun käden lähestyessä masua huudahtaa järkyttyneenä 'mitä sinä teet?' ja näyttää oikein kauhistuneelta. Jos mamma alkaa jotain vinkumaan, miten on ollut tapana paijata vauvamasuja, niin voi ilmoittaa kohteliaasti, ettet sinäkään hänen peräpukamiaan tule taputtelemaan, joten voi ystävällisesti antaa masun olla. Katsoa saa muttei koskea.

Itseäni ei haittaa jos läheiset taputtelevat masua. Ainakin pikkusiskoni ja hyvä lapsuudenystäväni ovat ilmoittaneet olevansa halukkaita taputtelemaan. Tuntemattomat on sitten täysin eri juttu. Auta armias jos joku kadulla yks kaks 'hyökkää' masun kimppuun, niin huudan kuin palosireeni. En edes tiedä miten mieheni asiaan suhtautuu, hänellä on nyt jo suojeluvaisto todella korkealla. Bussissa en saa istua käytävän puoleisella istuimella, kun joku juoppohan voi kaatua mun päälle. Kadulla kävellessäkin mies koittaa tulla puskuriksi minun ja koko maailman väliin, ettei vain pienelle kävisi mitään. Toisaalta todella herttaista, toisaalta hieman ärsyttävääkin. Kaveritkin on nyt alkaneet holhoamaan, hyvä jos saan edes vesipulloni kantaa itse emoticon Hassua.
 
no noi o 2009 mallia että en tiiä onko uuvemmissa sitten parempaa menoa. kyl mä noist muuten tykkään mut toi oli miinus.

Mulla oli eilen ultra ja kirjotan siitä enemmä tonne toiselle puolen koha jaksan ku o tulossa stoori.
 
Hipskeikkaa kaikki kanssa sisaret <3

Täällä jännitetään torstaista ultraa jo ihan hulluna, tuntuu että kuolen ku pitää vielä huominen päivä odottaa :)

Hainpas tässä tänään postista semmosen kotidopplerin kun tilasin viimeviikolla että voi kuunnella ja seurailla vauvan sydämen sykkeitä :) No pakkohan se oli testata sitä heti että miten se uusi laite toimii ja sain kuulumaan vauvan sydämen sykkeen sillä laitteella :) Kuulu ihan kuin olisi tuulimyllyn vieressä seissy, semmonen "viuviuviuviu" ääni kuulu, vauva oli tuossa häpyluun kohdilla ja oikealla puolella kuulu. Jonkin aikaa siinä saikin ettiä :D

Tosiaan, kerron sitten ne ultra kuulumiset tänne sitten torstaina ja ultrakuvan laitan sitten tuonne ultrakuva osioon :)

Oikein ihanaa Tiistai iltaa teille ihanaisille :)
 
Meillä on torstaina np-ultra, jännittää että mitä siellä tehdään, kun en esikoisesta sellaisessa käynyt. Nyt kun on ikää enemmän (32 vee) niin ajattelin että käydäänhän katsomassa miltä siellä näyttää.
 
No niin täällä oli tänään ultra. Kaikki oli hyvin. Pikku veijari porskutteli niin kovaa vauhtia ettei meinattu kuvaa saada. Mahan päältä tehtiin tuo ultra mihin olin ehkä hiukan pettyny. Oli niin kovin epäselvä kuva :( Mutta kyllä tuo kätilö siltä kaiken tarvittavan näki. Niskan mittasi ja sanoi siihen jotain 0,8 ihan tarkkaa en muista tähän hätään. :) Mutta alle millin. Verikokeissa kävin samalla ja tuloksia saa parin viikon päästä.

Rakenneultra ajan sain heinäkuun 3. :) Sitä odotellessa! :)
 
Me käytiin kans tänään ultrassa. Teki ensin sisätutkimuksen ja sit ultras mahan päältä. Kuvat ei tosiaan ollu mitään kovin hyvälaatusia, mut pääasia, et kaikki hyvin. Viikot oli samat, ku varhaisultran mukaan eli nyt 12 + 3.
Sydänääniä ei kuunneltu. Onko muilla kuunneltu ultrassa? Tietenki siinä näky, et sydän sykkii, mut ku en oo ikinä kuullu ni oisin halunnu kuullaki :) Rakenneultra varattiin sit 7.7.
 
M1inttu, minulla ei myöskään ultrassa kuunneltu sydänääniä. Kuvassa toki näkyi että hyvin pamppaili. :) Neuvolassa kuunneltiin 12+1 viikolla ja kuului pienen etsimisen jälkeen. Ed.kerrallakin yritettiin mutta ei saatu kuulumaan, eikä mikään ihme kun viikot silloin 8+2(tätä ei tiedetty silloin). Ilmeisesti sekin vaihtelee paikkakunnittain milloin yritetään neuvolassa kuunnella. Jossain kai vasta 14+ eteenpäin. Kai se johtuu siitä, että jos ei vielä saadakaan kuulumaan, voi äiti pelästyä turhaan. Voithan ainakin pyytää seuraavalla kerralla että kokeillaan, jos ei vielä sitä muuten ehdoteta. Onko monella noita kotidopplereita tai oletteko ajatelleet hankkia? Kiinnostaisi kyllä, mutta ehkä tyydyn siihen että neuvolassa kuunnellaan. Ovat aika tyyriitä ja kuitenkin se käyttöaika on varmaan aika lyhyt ennen kuin liikkeet alkaa jo tuntumaan.
 
Heissan!

Oon puoliks haudassa (tai olo on semmonen) mutta pikasesti. Mun LA on 22.11 eli olin itte laskenu lähemmäs ku neuvolantäti!! Että :P vaa sille :D :D  :D Ja sit kävi tässä flunssa/allergia huuruissani semmonen hauska ajatusmoka (onneks en äänee sanonu) et katoin et "sehä on poika"... Oli napanuora jalkojen välissä XD Ois ollu rv11+1 lapsella aika iiiiso mela siellä ;)
 
tavallisessa np ultrassa harvoin kuunnellaan sydänääniä. Mulla kuunneltii ku olin lääkärin vastaanotolla eripaikassa ku ei ollu todellakaa se tavallinen. Mut siis mulla o kyl kaikissa muissa ultrissa aina sitten katottu myös ne tai siis katsotaan napanuoran virtausta josta kuuluu se syke.
 
Ei meilläkään ultrassa ole varsinaisesti sydänääniä kuunneltu. Tokassa neuvolassa ekan kerran esikoista odotellessa mut hienosti se näkyi kuvassa. Ja tosiaan sen napanuoranvirtauksen ne katsoivat multakin monesti. (Ultrattiin loppuvaiheessa moneen otteeseen kun oli raskausmyrkytysepäily ja jouduin ravaa äippäpolin päivystyksessä).

Huomenna olis sitte jännä päivä. Jännittää niin et on ihan paha olo. Heti aamusta Hyvinkäälle ultraan. Katselin just edellistä äitiyskorttia ja kävin tasan vuosi sitten 5.5 myös samassa paikassa. Vähän eri tilanteessa vaan. Esikoinen täyttää ens viikolla vuoden <3 Saa nähdä viedäänkö anoppilaan hyviä vai huonoja uutisia mennessämme kun perjantaina lähdetään sinne viettämään poitsun synttäreitä. Läheisimmille kerrottiin jo ihan alussa tällä kertaa koska oli vaikka mitä säätöä töiden yms. kanssa.
 
Puhuin joskus aikaisemmin tuosta ongelmasta käsien kanssa. Toista kättä on leikattu (kystan kaavinta ja ontelon täyttö) ja tehty korjaavaa toimenpidettä kolmioruston repeämän takia tähystyksessä jne, ja nyt VIHDOIN, kahden ja puolen vuoden kuluttua oireiden alkamisesta kirurgi myönsi, että mitään ei oo enää tehtävissä. No tulipahan edes joku päätös asialle. Tosi inhottavaa ollu viime vuodet rampata lääkärissä parhaimmillaan parin viikon välein... tästä sitten seuraava etappi on kuntoutuslääkärin vastaanotto, jonne jossain vaiheessa saan ajan. Tiedän, että tulee vauvankin kanssa olemaan vaikeaa kun vaatii ranteilta tosi paljon, mutta en mä nyt sen takia ois voinu mitenkään jättää toista lasta vaan haaveeksi... emoticon pitää sit varmaan vahvempia kipulääkkeitä pyytää jos menee kivut ihan mahdottomiksi kun vauvaa hoitaa. Mutta tällasta täällä...
 
Heissan, np-ultra takanapäin ja siellä se papunen hengissä oli ja liikku kovasti, otti pienet hyppyspurtit siellä kuvaruudussa :) Laitoin uudet ultrakuvat pienestä tuonn Ultra kuvat foorumille jos joku haluaa käyä vilkasemassa :)

Eli niskaturvoke oli 0,9mm ja downriskiin ei ollu tullut tuloksia vielä, tulee neuvolaan kuulemman ja kotiakin tulee jotaki papereita. Nooh, vauvalle mitattiin pääperä mitaksi 66mm, et aika iso verrattuna esikoiseen O_o ja mulla viikkoja tänään siis 12+5 ja sikiölle vastas viikkoja 12+6 :)  ja multa ultrattiin ensin mahan päältä ja näky hyvin ja sitten kun mittoja ei oikein meinannu saaha niin piti siirtyä alakautta mittaamaan :)

Esikoisesta oli np-ultrassa pääperä mitta 57,6 ja olin sillon viikoilla 12+2 ja esikoiselle silloin vastas viikkoja 11+6 ja niskaturvoke oli esikoisella 0,8mm..En tiedä sitten miten tämä on isomman kokoinen kuin neiti oli...

Kaveri sano että jos mulla on poika masussa että siks se on paljon isompi kokoinen, mutta en oikein tiedä. :) Rakenneultra on 1.7 :) ja sokerirasitus viiminen päivä tätä kuuta, neuvola 1.6 yms yms :) onneks rakenneultra on ennen meidän häitä :)

Mutta np-ultrassa tosiaan kaikki hyvin ja se oli kyllä tosi ihana uutinen, kerroinkin sille naiselle että mikä helpotus se oli kun näin sydämen lyövän kun 1/2010 sikiö todettiin silloin kuolleeksi rv 12+2 np-ultrassa. Mutta nyt voi oikeesti alkaa nauttimaan ihan täysillä jo tästä raskaudesta :)
 
Takaisin
Top