Toukokuun kuulumisia :)

Mulla on tällä hetkellä huolenaiheena jokapäiväinen (ja melkeinpä kokopäiväinen) päänsärky :banghead: Seuraava neuvola 1,5 vk päästä, nyt mietin, et pitäiskö johonkin olla asiasta ennen sitä yhteydessä. Panadolilla pärjää, mut säryn syy huolettaa, vaihtoehdoista moni aika ikäviä. :nailbiting:

Mulla oli pari viikkoa kova päivittäinen päänsärky. En viitsinyt Panadoliakaan lopulta ottaa ettei kehity särkylääkepäänsärkyä. Luin että suurin osa raskausajan päänsäryistä on jännityspäänsärkyjä. Mulla taisi olla leuat jumissa. Nyt on helpottanut keppijumpan avulla ja varomalla leuan jännittämistä.
 
Teetkö sä omasta halusta vaan määräaikaisia sopimuksia? Niiden ketjuttaminen on laitonta, et vaatisin kyl ehdottomasti nyt vakkarisopimusta. Ei ne siitä voi kieltäytyä, kun oot ollu jo 5v siel töissä.

Tää ei taida päteä siihen jos tekee aina eri ihmisten sijaisuuksia kun niissä määräaikaisuuteen on peruste. Kunta-alalla ainakin moni on pitkään sijaisuuskierteessä ja avoimet vakkaripaikat voi silti mennä rekryssä jollekin muulle. Joka tapauksessa mun mielestä kannattaa aina liitosta kysellä jos vaikuttaa epäselvältä ja varsinkin jos on epäilys että raskauden takia oma tilanne jotenkin heikkenee!
 
Teetkö sä omasta halusta vaan määräaikaisia sopimuksia? Niiden ketjuttaminen on laitonta, et vaatisin kyl ehdottomasti nyt vakkarisopimusta. Ei ne siitä voi kieltäytyä, kun oot ollu jo 5v siel töissä.

Näinhän se periaatteessa olisi, mutta käytäntö eri.. Oon näinä vuosina sijaistanut työpaikallani lukuisia eri ihmisiä, eri asia olisi jos tekisin yhtä ja samaa "paikkaa". Tiedän monia alallani jotka on olleet paljon pidempiäkin aikoja määräaikaisena. :/
 
Tää ei taida päteä siihen jos tekee aina eri ihmisten sijaisuuksia kun niissä määräaikaisuuteen on peruste. Kunta-alalla ainakin moni on pitkään sijaisuuskierteessä ja avoimet vakkaripaikat voi silti mennä rekryssä jollekin muulle. Joka tapauksessa mun mielestä kannattaa aina liitosta kysellä jos vaikuttaa epäselvältä ja varsinkin jos on epäilys että raskauden takia oma tilanne jotenkin heikkenee!

Olitkin jo hyvin tähän asiaan vastannut. Kunhan saan seuraavat sopparit niin taidan kyllä ottaa liitosta mielipiteen että onko ok. :)
 
Puuh varasin vihdoin ja viimein sokerirasituksen ja hammaslääkärin (tai siis suuhygienistin)! Olin vältellyt näitä inhottavia ajanvarauksia kun tuntui ettei pahoinvointi lopu koskaan, mutta nyt on alkanut viimein oksentelu hellittää. Tosin sain sokerirasituksen vasta johonkin raskausviikolle 19 kun ei aikoja ollut, joten eihän siitä ole pitkä aika sinne rv 24 jolloin muutenkin olisi pitänyt mennä. Ja joudunkin uudestaan jos tämä eka on kunnossa.
 
Mulla on tällä hetkellä huolenaiheena jokapäiväinen (ja melkeinpä kokopäiväinen) päänsärky :banghead: Seuraava neuvola 1,5 vk päästä, nyt mietin, et pitäiskö johonkin olla asiasta ennen sitä yhteydessä. Panadolilla pärjää, mut säryn syy huolettaa, vaihtoehdoista moni aika ikäviä. :nailbiting:

Mulla on myös päänsärky vaivana :sad001 On mulla ollut aina tyttö oire, kun pojissa ei oo tätä ollut ja nytkin siis tyttö mahassa :) Oon ajatellut, et on vaan hormooneista tai niskajumeista.
 
Puuh varasin vihdoin ja viimein sokerirasituksen ja hammaslääkärin (tai siis suuhygienistin)! Olin vältellyt näitä inhottavia ajanvarauksia kun tuntui ettei pahoinvointi lopu koskaan, mutta nyt on alkanut viimein oksentelu hellittää. Tosin sain sokerirasituksen vasta johonkin raskausviikolle 19 kun ei aikoja ollut, joten eihän siitä ole pitkä aika sinne rv 24 jolloin muutenkin olisi pitänyt mennä. Ja joudunkin uudestaan jos tämä eka on kunnossa.

Mulla ihan sama juttu, suuhygienistillä kävin tänään ja ens viikolla sokerirasitus. Kysyin neuvolassa voisko siitä kieltäytyä mut eivät mitenkään suosittele. Mulla on aina nää ekat rasitukset olleet ok ja sit poikia odottaessa siinä tokassa napsahtanut diagnoosi. Oon pyrkinyt nyt syömään sääntöjen mukaan, toki perus leipää en oo syönyt koska maha reagoi siihen. Jännä muuten miten siinä radi ruokavaliossa suositellaan niin paljon leipää...
 
Mulla ihan sama juttu, suuhygienistillä kävin tänään ja ens viikolla sokerirasitus. Kysyin neuvolassa voisko siitä kieltäytyä mut eivät mitenkään suosittele. Mulla on aina nää ekat rasitukset olleet ok ja sit poikia odottaessa siinä tokassa napsahtanut diagnoosi. Oon pyrkinyt nyt syömään sääntöjen mukaan, toki perus leipää en oo syönyt koska maha reagoi siihen. Jännä muuten miten siinä radi ruokavaliossa suositellaan niin paljon leipää...

Mäkin harkitsin voisinko vaan skipata tän ekan testin ja mennä ajoissa siihen myöhempään, mutta varasin sitten tunnollisesti kuitenkin. Oliko sulla miten hankala radi aiemmissa raskauksissa? Siinä suosituksessa on tosiaan paljon leipää! Oiskohan se siksi että liika hiilarien välttelykään ei ole hyväksi, koska kropalta voi hävitä entisestään kyky käsitellä niitä sokereita. Pitäisköhän tehdä oma ketju radiasioille... vaikka toivon ettei sitä tällä kertaa tule. Viimeksikin koko diagnoosi oli vähän kyseenalainen, mutta siellähän se nyt vainoaa papereissa.
 
Raskauskolmannekset

Perinteisesti on totuttu jakamaan raskaus kolmeen 3 kk:sta muodostuvaan jaksoon; ensimmäinen, toinen ja viimeinen raskauskolmannes. Koska raskaus normaalisti kestää pidempään kuin 9 kk, niin on järkevämpää jakaa 42 viikkoa 3:lla, jolloin saadaan raskauskolmanneksen pituudeksi 14 viikkoa: ensimmäinen kolmannes tuolloin käsittää viikkoja 1-14, toinen kolmannes viikkoja 15-28 ja viimeinen kolmannes viikkoja 29-42 (Lähde: Williams Obstetrics, 1991).

Silti monesti tarkoitetaan ensimmäisellä kolmanneksella esim. ensimmäistä 12 viikkoa. Tästä vanhasta luokituksesta ei ole nykyään enää hyötyä kliinisessa työssä sen takia, että em. luokitus aikoinaan oli tarpeen koska silloin tiedettiin, että lapsi ei voi jäädä henkiin, jos synnytys tapahtuu ennen viimeistä raskauskolmannesta ja yleisimmät raskauskomplikaatiot (kuten esim. raskausmyrkytys) esiintyvät vasta toisen kolmanneksen loppupuoliskolla. Oikeampi tapa puhua raskauden kestosta on ilmoittaa vain täydet viikot (esim. 13 viikko on täynnä – ja 14. on menossa).



Tämä jako on tullut itsellä vastaan paristakin lähteestä, ja tän mukaan itse ajattelen kolmannekset. :shy:
 
Hmm. Eli ton mukaan olisikin vielä viikko toiseen kolmannekseen. Vaikka eihän sillä oikeesti niin väliä :joyful:

Tuntuu vaan tosiaan vaihtelevan aika paljon toi miten se lasketaan ja mää oon vähän semmonen että haluan tietää missä mennään. Mutta ehkä tyydyn siihen, että tiedän millä viikolla mennään ja kyllä se toinen kolmannes sit varmaan viikon päästä viimeistään alkaa vaikkei kaikkien laskutapojen mukaan vielä nyt olisikaan alkanut :rolleyes::grin
 
Preglifen mukaan tosiaan rv15 on eka viikko toista kolmannesta. Haluisin kyl ite ajatella et eka kolmannes alkais olla jo koht taputeltu (nyt rv12):grin
 
Onks kellään menos rautakuuria? Itellä hg alhainen ja suositeltii ottamaa rautaa. Huomasin vaa et siit tulee sellane jännä huono olo, onks muilla ollu samaa?

Ens viikolla olis sokerirasituskoe, joudun käymää kaks kertaa eli nyt viikoilla 14+ sekä sit myöhemmin uudestaa. Kuulemma iän ja painoindeksin takia, miulla on lievä ylipaino ja oon 30 v. Edellises raskaudes ei onneks ollu ongelmaa juoda sitä litkua, tuskin on tässäkään, eikä ollu diabetesta :grin ärsyttää vaa se istuminen siel labras ku käy aika pitkäks :grin
 
Suositeltiinko Jewell sulle mitään tiettyä merkkiä? Itse söin muutaman rautakuurin ennen raskautta ja silloin ainakin mainittiin muutama merkki, joka olisi vatsaystävällisempi. Itselläni tuli alkuun vähän vatsakipuja, mutta ei muuten huono tai jännä olo. Nyt syön sellaista Pregnacare raskausajan monivitamiinia, jossa rautaa on vain 17mg, joten se tuskin aiheuttaa huonoa oloa. Huomaan silti välissä, että huono olo iskee tuon tabletin ottamisen jälkeen, mutta kun se voi myös olla se ruoka minkä yhteydessä sen otan! Tai sitten se on se sinkki, jota tabletissa myös on...
 
Onko täällä muuten muita Momzie appin ladanneita? Itse latasin tuon ”äitien tinderin” tänään, kun olisi kiva löytää muita odottavia äitejä lähialueilta. Jos vaikka löytyisi kahvittelu- tai lenkkiseuraa.
 
Mun pitäisi syödä rautaa, kun ferritiini oli liian matala. Mulla on obsidan-merkkinen, ja siitä tulee mulle vähän huono olo, ja siksi en sitä halua syödä joka päivä. Pakko olisi tsempata tän suhteen. Kuulen mielelläni, jos jollain on hyviä ehdotuksia :)
 
Mä oon menossa rasitukseen ens viikon ke.
Mulla on kaikki riskit : ikä, ylipaino, sukurasite ( isällä oli tyypin 2 diabetes ) ja aikasemmassa raskaudessa ollut Radi.

En tosiaan oo varma et oliko mun tokassa raskaudessa Radi kun ainoastaan rasituksessa jäin kiinni eka arvo oli 5.1 kun raja oli silloin 5.0 ja mitä oon lukenut niin raja taitaa olla nyt 5.3. Tosin oon nyt 10 vuotta vanhempi että tilanne voi olla eri.
 
Onks kellään menos rautakuuria? Itellä hg alhainen ja suositeltii ottamaa rautaa. Huomasin vaa et siit tulee sellane jännä huono olo, onks muilla ollu samaa?

Ens viikolla olis sokerirasituskoe, joudun käymää kaks kertaa eli nyt viikoilla 14+ sekä sit myöhemmin uudestaa. Kuulemma iän ja painoindeksin takia, miulla on lievä ylipaino ja oon 30 v. Edellises raskaudes ei onneks ollu ongelmaa juoda sitä litkua, tuskin on tässäkään, eikä ollu diabetesta :grin ärsyttää vaa se istuminen siel labras ku käy aika pitkäks :grin
Mää oon ennen raskautta aina verenluovutuksen jälkeen syönyt niitä sieltä saatuja rautatabletteja ja mulle on tullut niistä huono olo. Nyt raskausaikana en oo ainakaan vielä joutunut rautaa syömään. Oon muilta kuullut, että nestemäinen rautalisä (esim floravital) vois olla parempi eikä aiheuta pahoinvointia. Omakohtaisia kokemuksia ei kylläkään ole asiasta.
 
Mulla on obsidan-rautalisä käytössä. Aloitan sen aina niin että otan aluksi joka toinen tai -kolmas päivä ja pikkuhiljaa lisään. Kroppa tottuu paremmin, eikä sivuvaikutkuksia ole juuri tullut.
 
Takaisin
Top