Toukokuun kuulumisia :)

Minäkin tunnustan salmiakkirikokset! Muutamia karkkeja olen ryöstänyt miehen irtokarkeista aina karkkipäivänä. En mäkään osaa ottaa tätä kieltoa niin vakavasti että osaisin pelätä noin pieniä määriä, kun edellisessä raskaudessa vielä suositeltiin matalaan verenpaineeseen pitämään salmiakkia mukana.
 
Miten mulla on joku hämärä mielikuva edellisestä raskausajasta, että noissa salmiakeissa ja lakritseissa on sitä haitallista glykyrrirsiiniä vain, jos ainesosana on käytetty lakritsijuurta. Tämä ei kyllä ole faktatietoa, ja ilmeisesti tuota ainetta ei ole pakko mainita ainesosaluettelossa, jos sitä on käytetty vain pieni määrä makeutukseen. Joissakin salmiakeissa ainakin puuttu tämä aineosista, niitä taisin pieniä määriä uskaltaa syödä viimeksi.
 
Miten mulla on joku hämärä mielikuva edellisestä raskausajasta, että noissa salmiakeissa ja lakritseissa on sitä haitallista glykyrrirsiiniä vain, jos ainesosana on käytetty lakritsijuurta. Tämä ei kyllä ole faktatietoa, ja ilmeisesti tuota ainetta ei ole pakko mainita ainesosaluettelossa, jos sitä on käytetty vain pieni määrä makeutukseen. Joissakin salmiakeissa ainakin puuttu tämä aineosista, niitä taisin pieniä määriä uskaltaa syödä viimeksi.

Jotain tällaista mäkin olen lukenut, että on vaikea tietää kuinka paha mikäkin salmiakki on.
 
Jotain tällaista mäkin olen lukenut, että on vaikea tietää kuinka paha mikäkin salmiakki on.

Joo ja ilmeisesti se glykyrrirsiini vaikuttaa kaikilla erilailla. Joillain pieni määrä ei välttämättä vaikuttaisi mitenkään istukan toimintaan. Mutta rotilla tämä on testattu jo kauan sitten ja ollut tiedossa. Määriä mikä vaikuttaa ja mikä ei niin on kuitenkin mahdotonta todistaa kun yksilöllisiä eroja on niin paljon. Yritin toissapäivänä etsiä netin läpi jos löytäisin joitain artikkeleita siitä ettei se ole niin justiinsa mutta löysin paljon vaan sellaisia missä ei suositella yhtään ja tuli vaan paha mieli.

Itsellä on työstä johtuvaa kovaa stressiä ollut jo puolivuotta niin en uskalla altistaa istukan toimintaa heikentämään tuota suojelua niiltä stressitekijöiltä. Olen onneksi löytänyt työnantajan kanssa yhteisen linjan asiassa että saan helpotusta työhön ja työtehtäviin. Vaikkakin se antaa enemmän aikaa miettiä kuinka paljon sitä lakua ja salmiakkia tekee mieli :hilarious: ehkä tää on joku vaihe joka menee ohi...

Pitää vielä sanoa ettei noissa ruoka-asiossa ole mun mielestä yhtäkään oikeaa tai väärää toimintamallia vaan se tulee toteuttaa juuri niin että itsellä on hyvä olla niiden päätösten kanssa. En ikinä haluais että kukaan arvostelee mitä syön ja mitä välttelen ja en myöskään arvostele muita. Yritin eilen googlettaa tuollaisia salmiakkikarkkeja missä ei olisi lakritsia mutta en löytänyt...:bag:
 
Lakritsaa tekee täälläkin mieli usein. En oikeastaan ole koskaan tykännyt muista kuin mustista karkeista ja nyt on ollut tuskaa olla ilman. Pitkään en maistanut yhtä ainoata, mutta nyt olen silloin tällöin syönyt pari.
 
Noinhan se menee että jos ei selkeää tutkimustietoa saada, ei suositella ollenkaan kun ei voida varmaa turvallista ohjetta antaa. Mä ymmärsin Eviran ohjeesta että edelleen verenpaineen nousun kautta se vaara tulee mutta ilmeisesti tässä on joku muukin riskimekanismi.
 
Mää en ennen raskautta muuta karkkia oikein syönytkään kuin salmiakkia, mutta nyt raskausaikana ei oo onneks tehnyt yhtään mieli. Jos oon karkkia syönyt, oon lähinnä syönyt kirpeitä hedelmäkarkkeja. Mieheltä oon syönyt ihan muutaman salmiakkikarkin tässä raskausaikana, enkä kyllä usko, että se noin 10 karkkia tässä yli 2 kuukauden aikana on mitenkään pahaksi.
 
Mäkin oon syöny salmiakkia ja lakua. En toki mitään pussillista, mutta ihan kourallisia kuitenkin silloin tällöin. No yleisestikin suhtaudun aka rennosti noihin rajoitteisiin.
 
Apua, tietääkö joku saako tonnikalaa syödä purkista ihan sellaisenaan? Kun haluaisin sitä salaattiin laittaa mutta en ottanut mitään selvää noista suosituksista :hungry:
 
ohhoh what a morning.. heräsin miehen kanssa samaan aikaan kuuden aikaan, heti huimasi, silmät vaelteli. Nousin ylös ja otin lääkkeen, huimaus jatkui.. Menin vessaan kylmän hien ja huimauksen kanssa, tulin takaisin vähän ajan kuluttua ämpärin kanssa. Koitin käydä pitkäkseen taas mutta huimasi taas melko vahvasti, silmät ei pysyneet paikallaan. Nousin ylös ja oksensin, sinne taisi mennä ne aamun lääkkeet kun vartti vasta oli kulunut sen otosta. Mittasin verenpaineetkin ylös noustessani ja ne oli ihan hyvät, tiedä sitten mistä oli kyse. Mulla on kerran vuosia sitten ollut asentohuimausta, tämä oli ehkä vähän sen kaltaista mutta silloin se oli paljon vahvempana enkä oksentanut silti kertaakaan. Toivottavasti olisi ollut vain joku ohimenevä juttu eikä todellakaan asentohuimausta..
 
Apua, tietääkö joku saako tonnikalaa syödä purkista ihan sellaisenaan? Kun haluaisin sitä salaattiin laittaa mutta en ottanut mitään selvää noista suosituksista :hungry:

Käsittääkseni saa. Ekassa raskaudessa tätä pohdin enkä muista mistä tiedon sain, mutta oon kyllä tonnikalaa syönyt. Jotkuthan välttelee säilykkeitäkin, mutta en jaksa uskoa että normaalimääristä mitään metalleja merkittävästi imeytyy.
 
Mä oon syönyt tonnikalaa, mulla oli siihen oikein himokin pariviikkoa sitten, enkö löytänyt mistään, ettei sais syödä.

Salmiakkia oon kans syönyt aina välillä, irtokarkkeja ja pastilleja.
 
Eikö tonnikalassa se ainoa rajoite ole että maksimissaan 1 purkki / viikko mahdollisen elohopeapitoisuuden vuoksi? Ja kunhan ei raakana vedä esim. sushin päällä.
 
Pakko kysyy et missä sushissa on raakaa tonnikalaa? Oon kyl nähny semmosia tonnikalatahna sushia missä tonnikala on selkeesti purkkitonnikalaa....
 
Pakko kysyy et missä sushissa on raakaa tonnikalaa? Oon kyl nähny semmosia tonnikalatahna sushia missä tonnikala on selkeesti purkkitonnikalaa....

Mä just mietin saiskohan näitä syödä! Jos ei oo levääkään. Ei kai sushissa muuta kiellettyä ole kuin levä ja raaka kala/liha?
 
Mä just mietin saiskohan näitä syödä! Jos ei oo levääkään. Ei kai sushissa muuta kiellettyä ole kuin levä ja raaka kala/liha?

Mä oon kyl syönnyt sushii. Muutaman mis levää mut pääsääntöisesti vaan mis on vihanneksia ja tonnikalaa tai kypsennettyjä äyriäisiä. Inkiväärin olen jättänyt pois.
 
Pakko kysyy et missä sushissa on raakaa tonnikalaa? Oon kyl nähny semmosia tonnikalatahna sushia missä tonnikala on selkeesti purkkitonnikalaa....

Tonnikala nigirissä on usein raakaa tonnikalaa, sellainen aika kirkkaanpunainen. Löytyy myös sushia missä on purkkitonnikalaa mutta tuo raaka versio on mieheni suosikki.
 
Se tonnikalatahnasushi on itseasiassa mun lemppari. Ehkä täytyy mennä mättämään niitä. :p Levästä en ees pidä. Opin vasta vähän aikaa sitten tykkäämään sushista niin makuvalikoimani on vielä aika rajoittunut.
 
Mites muilla valkovuoto? Täällä tooosi vetistä ja nyt alkoi ahdistamaan että eihän vain ole lapsivettä.. Ei haise. Ollut kylläkin jo muutaman viikon ja ultrassa viime ma veden määrä oli normaali.. Mietityttää vaan että voiko todella olla näin vetistä. Jos oikeen tsuumaa niin vähän valkoista näkyy mutta on kyllä niiiin märkä olo koko ajan..
 
Takaisin
Top