Toukokuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mira88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kare, toi "isi, tähtää ylemmäs" kuulosti superilta. :D Semmonen oiskin hauska.

Miima, kuulostaapa tutulta toi kämpän hullut projektit... täällä on jämähtänyt hyvin alkanut riehuminen. Aika mullistus päällä eikä mikään mahdu mihkään, pitäisi se muksun sänkykin pian hommata!! Nyt kun oon pois töistä jäänyt, niin pakko vaan koittaa ruveta jostain päästä...ähh.

Cadu, tuo se on hankala tilanne, jos toinen haluis toisen ja toinen ei...mutta tosiaalta, nythän teillä on aikamoiset mullistukset edessä ekan saapuessa, sehän saattaa molempienkin mieli muuttua tavalla tai toisella? Saatat itse haluta toipua ja totutella ihan kunnolla, ja toisaalta miehesi saattaa innostua vaikka kuin ekasta. :-)

Tuo ehkäisy...niin. Ei olla mitään ehkäisyjä käytetty melkein 10 vuoteen, niin TOSI outo ajatus että nyt tarttee sekin ottaa huomioon... :O Ehkä ne kumit sitten näin äkkiä mietittynä. Ja sekin pitäisi päättää, mennäänkö jälleen kohtalon ehdoilla, eli saako toinen tulla vai ei, pian se pitää meiän päättää koska ihan nuoria ei enää olla.
 Voihan hyvin olla etten enää edes tulisi raskaaksi vaikka mitä tehtäis, kun tämä nyt tulossa olevakin tuli täytenä yllärinä! Siinä mielessä tuntuis tosi kurjalta syödä pillereitä "turhaan". Ehkä katsotaan tuo synnytys, miten se menee ja mitä vauva tuo tullessaan, ja sitten jossain vaiheessa jäädään taas luonnon helmoille...siis että tulee se kakkonen jos on tullakseen. :-)

Niin se munkin mielestä on, että imetyksen aikana pillereistä vaan minipillerit käy. Neuvolassa ottavat ehkäisyasiat esiin sitten jälkitarkastuksessa, neuvolatäti sanoi esikoisen synnyttyä että siihen asti se ois kortsun käyttöä. :)

Huh hellettä! Kivasti turvottaa vielä enemmän kuin normaalisti. Terkuin, norsunilkka.

Voiko liitoskipuihin liittyä semmoset "pistokset" tuolla alakerrassa? Eilen ja tänään on nimittäin tuntunut sellasia, en muista että ois ihan vastaavia ollut aiemmin. Ja tietenkin huolestuin, että nyt siellä on sit alkaneet paikat aukeamaan tai muuta vastaavaa...Mulla on ollut nivusissakin taas pikkasen kipua, varmaan sen takia kun tuo maha kasvaa ihan älytöntä vauhtia. Mikähän sokerivauvahirviö mulla siellä on? Eilen käytiin perhevalmennuksessa ja mulla oli ehdottomasti suurin maha, vaikka la oli monilla aiemmin kuin meillä. Apua! :D

Tuosta tulevan mummon innokkuudesta..omalle äidilleni tämä on nyt ensimmäinen lapsenlapsi ja into sitä luokkaa. Lomat on otettu la:n tienoille jne..Mitenhän saisin sillain nätisti sanottua hänelle, että me haluttaisiin lapsen syntymän jälkeen olla ihan omissa oloissamme jonkin aikaa (esim. viikko)? Halutaan saada varmuutta ja rutiinia vauvanhoitoon ja vauva-arkeen ennen kuin ovesta alkaa lappamaan sukulaisia ja ystäviä. Se on kuulema ikävintä, kun alussa on itse ihan hukassa kaiken kanssa (imettäminen ei sujukaan niin helposti, vauva itkee eikä tiedä miksi..) ja toiset tulevat neuvomaan. Parhaimmillaan saattaa saada 10 eri neuvoa ja mielipidettä samassa tilanteessa. Tiedän, että tuleva mummo tarkoittaa vaan hyvää kun haluaa HETI tulla meille auttelemaan, mutta meille on tosi tärkeää saada myös omaa rauhaa. Eihän se vauva viikossa kuitenkaan teiniksi vartu ja muut ehtivät oikein hyvin näkemään vauvaa sitten kun meillä homma suurin piirtein hanskassa...

Saigon, kyllä mullakin on erilaisia kipuiluja alhaalla vaihdellen, just semmosia teräviä pistoja ja jos istun vaikka pitkään ja lähden liikkeelle niin saattaa ihan repiä nivusia ikävästi...oon ajatellut vaan, että kuuluu asiaan kun paikat tuolla kasvaa ja muuttuu koko ajan.
Täällä on myös tuleva mummo(t) tosi innoissaan, etenkin mun äitini, niinkuin tuolla aiemmin olikin juttua. (ostaa kamaa ja neuloo, kokeilee masua yms..) Jotenkaan en pelkää että tänne kukaan kehtais änkee, kun meille nyt ei muutenkaan ole oikein tulemista ilmoittamatta.emoticon Melko paljon tosin käydään äidillä ja miehellään kylässä, syömässä ja saunomassa lähes viikoittain, eli sitä varmaan jatketaan kyllä, pääsee sitten siinä mummu hössöttään vauvan kanssa. Voisithan sanoa hänelle ihan suoraan, jotenkin tyyliin että hymyillen ilmoitat ekan viikon olevan omaa aikaa ja rauhaa ja sitten katsotaan miten jaksaa kyläilyjä yms.? Ikäänkuin asia on itsestäänselvästi näin ja piste. :))
 Äiti tosin tuntuu ajattelevan, että me kovinkin oltais hoitoon hänelle lasta antamassa, mutta se taitaa olla turha luulo...varmasti alkukuukaudet menee tiukasti ihan omassa hoidossa, eikä muutenkaan tule herkästi mieleen tilannetta, että pidempää hoitoa tarttis, siis esim yön yli. Eka hoitotarve taitaa tulla jo elokuun kieppeillä kun se mun viisuri pitää poistaa, mutta joko mies on silloin pois töistä, tai pyydän äidin sitten meille siksi aikaa kun meikä rääkättävänä.Ei siinä niin kauaa kuitenkaan mene. :)

Ihana ilma! Olispa kiva päästä siitä nauttimaan, mutta täällä vaan kökitään vielä officella. Työaamuja jäljellä 18kpl... onko se nyt sitten paljon vai vähän?!

Meillä on ajatuksena, että toinen sais tulla perään heti kun on tullakseen, eli ei mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Testataan vaikka se imetyksen teho ehkäisynä emoticon   Saas nähdä kuinka käy.

Saigon jossain päin Suomea ainakin ennen vanhaan on ollut tapana just tuo, että mummu (anoppi tai äidinäiti) tulee viikoksi-pariksi asustelemaan ja auttelemaan vauvan synnyttyä. Oli varmaan ennen ihan jees, mutta kyllä mäkin kaipaisin sitä omaa rauhoittumisaikaa ensin... Tietty jos on useampia pieniä talossa, niin on kivakin jos joku auttaa niiden vanhempien kanssa ja äiti saa keskittyä vauvaan, mutta ekan kohdalla olis kyllä kiva saada harjoitella ite ensin... No, mullahan ei äitiä enää ookaan, ja anoppikin, vaikka innokas toki onkin, tuskin änkee itteään meille ainakaan asumaan. Varmasti kyllä pyydettäessä auttaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. emoticon

Shakira; joo samaa mieltä. Ja varsinkin äitinä paljon vaikeampi antaa hoitoo.
Kyllä mun mies antais; mutta mä aina harraan vastaan emoticon

Kivasti tänne tullu tekstiä ! Kiva.
Ja myöhästyneet äitienpäivä onnittelut äideille. emoticon
Eilen oli tasan 2kk laskettuunaikaan ja tänään voi siis sanoa; 
että enään ALLE  2 KK ! Hurjaa !

si87 nimenomaan !
Silloin lapsellakin on hyvä kun äidilläkin on.  JA äiti jaksaa paremmin 
kun käy joskus tuulettumassa ym. 

miiima; ihana yllätys sielä sulle järjestetty ! ! Voi kuinka ihanaa!
vauvakutsut on niiin ihania. Mä en odota mitenkään, että nyt mulle järkättäisiin 
sellaset, kun esikoisen aikana mulla oli sellaset.  Justiin miehen kanssa
niitä muisteltiinkin kun ne oli viime vuonna lauantaina päivää ennen
äitienpäivää! Mulla ne vauvakutsut oli ihanat ja kivaa piristystä arkeen.
Kaksi entistä kaveriani ne oli järjestänyt. Mutta kutsujen jälkeen kummastakaan
ei kuulunut yhtään mitään.... Paskaa sain vain kuulla takana päin näiden
ihmisten suusta.... Että semmosia kavereita... Jälkeen päin
oon tosi onnellinen, ettei tekemisissä tarviikkaan olla. Miksi olla teeskentelijöiden
kaveria kun on oikeitakin? En vaan jaksa mitään kaksnaamaisuutta; mitä 
on koko ajan tullut ilmi. . . 
Ja en myöskään halua, että nämä ihmiset tulee mun lapsiani näkemään.
Olkoot ihan keskenään. 
Kaiken huippu oli se kun Turo-Eemil vihdoin syntyi, niin toinen näistä laittoi 
fb:ssä miehelleni yksityisen viestin missä onnitteli miestäni; muttei tullut edes mieleen onnitella esim mua?!
No näitä riittää; mutta en edes jaksa ajatella emoticon

isyyspakkauksesta; esikoisen aikana tein ja nyt oon kahdenvaiheilla;
että teenkö vai en.... Mutta voisinpa tehdä jos aika riittää. . . 

ehkäisystä; nimenomaan ei saa e-pillereitä syödä jos imettää; vaan silloin mietitään
jälkitarkastuksessa; että mikä olisi vaihtoiehtoinen ehkäisy... minipilleireitä saa syödä ja täälä yksi mamma joka söi sen 3kk niitä minipilleiretä ja tulos: 
prinsessa syntyy vajaan kahden kuukauden päästä.....
Mä todellakin otan nyt kierukan seuraavassa jt:ssa. kupari tai hormooni; en vielä tiedä...  enemmän ehkä hormoni kierukan kannalla; vaikka sen joutuukin ite maksamaan.... Mä kun en enää  halua lapsia... Mies olis halunnu mennä
katkaisemaan putket mutta kriiterit niin kovat; että se jää vain haaveeksi. Ja 
mä oon ollukki sitä mieltä,ettei kannata, koska nuoria ollaan ja vaikka mä en halua lapsia enään ja tiedän sen niin koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Voihan sitä tulla vaikka ero ja mies haluaakin toisen naisen kanssa lapsia tm.... elämästä kun ei tiedä. Nyt onkin ihanaa, kun ei tarvii ehkäisystä huolehtia. emoticonAhdistaa jo valmiiksi kun miettiikin sitä. . . Kare jt:ssa puhutaan ehkäisystä. Ja sielä kerrotaan kaikista mahdolisista. Ennenmmin sitä oikeestaa  turhaakin miettiä; kun ei tiedä tilannetta silloin. VOi olla että imettää ja ei saa niitä pillereitä tai voi olla jos on suunnitellut ottavansa kierukan niin ei onnistukaan vielä jos vaikka paikat revenneet pahasti ym....

varpajaisista: mä en oo oikee ikinä niitä ymmärtäny.... No joo; siinä
mielessä, että pääsee uusi isukki juhlimaan sitä, että on nyt isä; mikä
sen hienompaa! Mutta miten äiti? Kotona  vauvan kanssa; paikat kipeenä
ja kaiken sen työn tehneenä. . . Miehet juhlii, että sai 9kk sitten
loisto orgasmin emoticon Mutta ei mulla oo mitään niitä vastaankaan !
Esikoisen aikana mies ei pitänyt; koska meillä oli diili, että saa pitää
silloin kun ollaan vauvan kanssa vielä sairaalassa. Ja kun T-E syntyi keskiviikkona 
ja perjantaina päästiin kotiin; niin ei ehtinyt pitää.
Toisen kanssa sama juttu. Pitää saa  kun ollaan sairaalassa. . . 

Saigon toi masun koko on niiiiiiiiiiiiin yksilöllistä... Se voi merkata, että vauva on isohko tai iso tai sitten välttämättä ei. En muista kirjotinko tänne, että mun kaverilla oli ihan JÄTTIMASU ja vauva paino tasan kolme kiloa. Mun maha oli esikoisesta iso (ja nyt vielä isompi) jo tosi aikaisessa vaiheessa ja viikolla 42+2 syntyessään painoi 3500g. Että näissä tapauksissa ei ainakaan masun koolla ollut mitään tekemistä vauvan koon kanssa...

Mä en kans oikeen oo ikinä ymmärtäny varpajaisia, tai riippuu tietty minkälaiset... Meillä mies oli esikoisesta meijän kanssa sairaalassa, perhehuoneessa joten silloin ei varpajaisia vietellyt. Nyt ei myöskään taida onnistua vaikkei perhehuonetta otettaiskaan, kun on tuo poika hoidettavana. Mies kävi kavereidensa kanssa pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen ulkona syömässä, oikein pitkän kaavan mukaan ja tietty siihen juomisiakin kuului, mut melko kohtuudella. Ja kotiutuikin jo ennen puolta yötä. Että ihan kivasti mun makuun. :) Juhlistaa kun voi monella tavalla. :)

Kesä se vain meinaa tulla, kaksi päivää ollut tosi lämmin. Terassilla aamukahvia juodessa ihan hiki meinaa tulla :D Eilen olin katsomassa kaverini vauvaa joka on vajaa kaksiviikkoinen,voi ihanuus.. Kyllä se hätkähdyttää aina kun sellaisen nyytin ottaa syliin, on se vain niin ihmeellistä. Ei kauaakaan kun meilläkin on omat nyytit sylissämme emoticon

miima : Täälläkin aloitin kevät/kesäsiivouksen mutta keittiönkaappien siivoukseen se tyssäsi :D Pitäisi mennä vielä maakuhuoneiden kaapit läpi ja raivata vauvanvaatteille tilaa niihin, ehkä mä tässä jos tulee sadepäiviä, nyt ei kyllä malta kun on niin hieno ilma. Mieskin sai eilen alotettua takapihan aitauksen että mulla menee aurinkoiset päivät sitä maalatessa :)

saigon : Täälläkin on kellarissa välillä kaikenlaisia kipuja ; Vihloo,painaa/painontunnetta,tuntuu kuin joku iskisi puukolla/vetäisi jotakin lihasta poikki,välillä käveleminenkin sattuu .. Huomenna neuvolassa ajattelin ottaa asian puheeksi, mutta uskoisin että ihan normaaleja ainakin minun oireeni/kivut ovat ja samaa veikkaan että niin sinunkin . :) 

Mun äidillä alkaa loma elokuun alussa ja anopilla on heinäkuun jossakin välissä loma, molemmat ovat kyllä tohkeissaan tulevasta lapsenlapsesta mutta uskon että ne,sisarukset,ystävät ymmärtävät että kun vauvankanssa kotiin tulen tarvitsen aikaa palautua synnytyksestä jne. Meille toki saa tulla kylään kuten normaalistikkin, mutta ei siten että niitä tulee ovista&ikkuinoista :D Vanhemmini&anoppilassa me käydään aina kerran viikossa, minun vanhempieni luona me ollaan aina koko perhe koolla sunnuntaina syömässä ;kaikki sisarukset ja niiden perheet, se ollut meillä rutiini jo niin kauan kun me lapset olemme kotoa muuttaneet pois. 

Joo, niin mä ajattelinki että ei tuosta ehkäisystä ennen synnytystä kannata ruveta murehtimaan, kun ei tiedä mitä eteen vielä tulee.
Meillä kun on laskettu 21.7. niin mun äiti lähtee tätinsä luokse Kreikkaan elokuussa ja tulee syyskuun alussa pois, että saadaan ihan rauhassa harjoitella vauvan hoitoa ja luulenpa, että jossain vaiheessa mulla tulee tunne, että oispa äiti täällä! emoticon  Miehen äiti ei ole koko raskaus aikana ollut mitenkään yli-innokas. On hän toki kysellyt vointia yms perusasioita, mutta ei varmasti ole meille änkeämässä. :)

Mä liityin tuohon VAU:n kirjakerhoon ja tänään sieltä tuli se tervetuliaispaketti, vähänkö tuo vauvakirja on IHANA! emoticon Onko kukaan muu liittynyt kyseiseen kerhoon?
Varpajaisista sen verran, että meillä myöskin saa pitää kunhan pidetään sinä aikana kun vauvan kans ollaan sairaalassa.
Taidanpa alkaa syömään jotain kun maha jo kurnii, päivänjatkoja! emoticon

Hei vaan taas kaikille.

Hassua en ole ajatelut varpajaisia ollenkaan vaikka mies on kyllä niistä puhunnut. On aika hyvä toi periaate että varpajaiset saa pitää sillon ku minä olen sairaalassa ja jos pitää kotona niin paikkojen täytyy olla kunnossa kun me sieltä sairaalasta kotiudutaan... Täytyypä ottaa tänään puheeksi emoticon

Täällä muut on olleet sitä mieltä että haluavat olla rauhassa ensimäiset viikot vauvan syntymän jälkeen. No minä taas olin ajattellut kutsua pikkusiskoni auttamaan loppuraskaudeksi ja varmaan sitten ekoiksi viikoiksi... Miehellä kun alkaa isyysloma vasta heinäkuun puolessa välissä ja mun laskettu aikahan on jo 7... Eli jos vaikka syntyykin etuajassa niin mun pitäis jaksaa heti synnytyksen jälkeen hoitaa sekä vauva että koti... Ei oikein innosta. Lisäksi mietityttää tietysti että kestääkö oma selkä. Paras apu olisi tietysti oma äiti, mutta hänellä on valitettavasti lomaa vasta myöhemmin ja asuukin noin tuhannen kilometrin päässä joten... Toki haluan sitten isyysloman aikaan olla kolmestaanemoticon ja ajan luultavasti kaikki ulos....

Kare : Minä liityin siihen ja sain tervetuliais paketin viimeviikolla :) Oli kyllä ne kirjat ym. tosi ihania :)

Juu, ihanaahan se on, että on sitten synnytyksen jälkeen apua tarjolla (tuleva mummo kun on suunnitellut tulevansa siivoamaan jne) mutta hetken aikaa pitää saada hengähtää ja ihmetellä sitä elämänmuutosta. Meillä on myös koira, joka on perheenjäsen ja ansaitsee sekin aikaa ja rauhaa sopeutua uuteen "laumanjäseneen" ennen kuin paikalle säntää vielä joku toinenkin vieras tyyppi hääräilemään. Tuo viikko on nyt vain heitto, enkä oikein ole saanut selvää kuinka pitkäksi aikaa äiti on suunnitellut tulevansa tänne. Mutta kuulema aikoo ainakin päästä kylvettämään vauvaa kun se on suvussa perinteenä; että mummo kylvettäisi ekan kerran. Eikös vastasyntynyt kylvetetä joktap kerran viikkoon niin sen ehtisi hyvin tekemään vaikkei nyt heti synnäriltä kotiutumispäivänä olisikaan oven takana. :)

Ja kaipa nuo kivut ihan normaaleja ovat, en ole niistä niin huolestunut että oisin esim. neuvolaan soittanut. Tuntuuhan se tietenkin ikävältä, mutta kaipa siellä alkaa systeemi valmistautumaan synnytykseen. Ei tolla tyypillä ainakaan vielä tunnu mikään kiire pois olevan kun taas on ollut väliin poikittainkin masussa.. :D

Ehkäisyasiat on kyllä niin perseestä! Inhoan kortsuja ja saan vuoroin lateksista ja vuoroin kumista allergisia oireita (tai sitten kortsuissa olevista liukastinaineista). Hormonaalinen ehkäisy ei vaan kerta kaikkiaan sovi mulle, turpoan (varmaan sen vuoksi olen turvonnut nyt raskaanakin heti alusta asti, hormonit kun on kuitenkin samat pillereissä ja raskaana ollessa) palloksi ja sekoan päästäni, eli mielialat alkavat heittelehtimään tosi rajusti. Olen kokeillut kaikkea mahdollista, minipillerit olivat vielä pahempia kuin yhdistelmäpillerit ton turpoamisen osalta. Ainoa järjellinen vaihtoehto keskeytetyn yhdynnän (ja sehän toimii, kuten tuota vatsaa katsoessa voi todeta...;) lisäksi on se ehkäisyrinkula mikä laitetaan emättimeen. Siten ne hormonit ei pääsis sekoittamaan koko systeemiä. No, mutta sitä on sitten aikaa miettiä ja tuskin ihan heti aletaan vauvan tultua uudestaan harrastelemaankaan. :)

Jenni, kuulostaa jotenkin että niillä sun parilla ystävällä se selän takana puhuminen ja muu vois olla jotain kateuttakin...että vaikka järkkäsivät sulle juhlat jne. niin ties mitä siellä heidän päissään sitten liikkunut, jotain vihreää kateuspilveä ehkä emoticon

Tuosta synnytyksen jälkeisestä ajasta ja kyläilyistä tuli vielä mieleen, silloin kun meikä syntyi, niin meille oli ollut vaikka ketä sukulaista, ystävää ja tuttavaa änkämässä kylään, äiti oli ollut aivan väsynyt ja uupunut ja kaikki olivat vaan olettaneet, että hän järkkäilee kahvit ja muut...voi kele mä sanon! Oli kuitenkin vasta 20v kokematon tytteli maalta, ja ois halunnut totutella rauhassa uuden vauvan ja tilanteen kanssa. No isäni äiti oli sitten jättänyt omat hommansa Vihdissä (maatilan emäntä) ja tullut yllättäen kylään myöskin. Kyselemättä mitään hän oli ruvennut pesemään mun harsovaippoja (silloin ei juuri muita ollutkaan) ja tekemään muita rästihommia. Äiti oli ensin säikähtänyt anopin tuloa, mutta vielä tänä päivänäkin kiittää häntä siitä, että tuli hädän hetkellä auttamaan. :) Jigglypuff, veikkaan että just tuommoisesta tavasta on ollut kyse tässäkin. :)

Juu, niin piti sanoakin, että meilläkin päin tämä mummon/anopin apuun tuleminen synnytyksen jälkeen on vissiin vanha perinne. Eihän sitä enää nykyään noudateta juurikaan, mutta jotkut (kuten äiti) ilmeisesti haluavat pitää kiinni perinteestä. Meidän äiti varmaankin ihan vaan siksi, että on niin innoissaan pienestä...

Kirjoittelinkin tuonne FB:n puolelle tästä järjettömästä siivoushulluudesta. En vaan KESTÄ enää mitään likaa, missään. Kaiken pitää olla järjestyksessä ja turhaudun ihan suunnattomasti sotkusta. Eilen tosiaan aloin itkemään kun huomasin kaapinovessa likaa. Ei jee...

Kävin eilen äitiyspoliklinikalla tutkimuksissa tän olemattoman mahan takia. Painoarvio ultran mukaan tällä hetkellä 1700g eli ei mikään ihan pieni olekkaan. Nyt ei tarvi sitäkään murehtia ja sain vielä uuden ajan kolmen viikon päähän. :)

Jälkitarkastuksessa niitä ehkäsyasiaoita ilmeisesti mietitään. Mä ite tällä hetkellä ajattelen etten haluais mitään ehkäsyä edes käyttää vaan antaa kakkosen tulla kun tulee. Mies vaan ei halua vielä aikoihin lisää lapsia. Kummankin mieli voi tosin muuttua suuntaan tai toiseen ja mä luotan että miehen. ;D

Mulla asuu perhe kolmen tunnin matkan päässä ja ne tulee vauvaa katsomaan varmasti heti kun annetaan lupa. Mun äiti tosin sano että hän ajatteli tulla vähäks aikaa sit kun tullaan sairaalasta kotiin. Olin tosi yllättyny koska se ei yleensä oo mitenkään tungetteleva vaan erittäin hienotunteinen. Varmasti se malttais odottaa jos niin toivottais mutta mä luulen että otan tarjouksen vastaan koska mies ei aio isyyslomaa pitää. Aikoo olla vapaalla sairaalaolo ajan ja toivotaan perhehuonetta, mutta sit palaa taas töihin. Äitin apu voi siis olla hyvinkin tervetullutta ja hän voi sit hoitaa vaikka koiran. :D Muut tulkoon sitten kun meistä sitten tuntuu. Miehen kaverit tosin saattaa paukata paikalle millon vaan mutta mies saa hoitaa kestitsemispuolen. 

Pitää täälläkin mainostaa: Oletteko kuulleet HUS::n valtakunnallisesta teratologisesta palvelupuhelimesta? Sieltä saa kysyä tietoa ulkoisista tekijöistä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset.Teratologinen tietopalvelu vastaa myös imetyksen aikaista altistumista koskeviin kyselyihin.

Itse menin unohduksissa syömään korvasieniä ja neuvolantäti suositteli tuonne soittamista. Kovin oli ystävällinen palvelu ja minua ei pidetty hysteerisenä mammana vaan otettiin ihan vakavasti ja rauhoiteltiin kivasti. Täältä voi varmaan kysellä esim. mitä lääkkeitä voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Meillä ainakin on välillä vähän vaikea päästä neuvolaan puhelimella läpi kun puhelinaika on vaan sen yhden tunnin keskellä päivää. Tämä palvelupuhelin on auki klo 9-12 ja ainakin nyt vastattiin heti.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1%2C28%2C824%2C2049%2C2265%2C2260%2C3437

Yona; joo näin mäkin sen ajattelen....

kyläilystä; muistan kun tultiin esikoisen kanssa kotiin; niin mun äitini, isäpuoleni ja pikkuveljeni tuli muutaman tunnin kotiutumisen jälkeen, sitten tuli mieheni äiti, mieheni veli perheineen ja vielä äitin veljeni vaimo ! 
Silloin mua ei haitannut!

Oli ihanaa, että sukulaiset tuli ihailemaan meidän rakkautta.
Mutta eilen sitten puhuttiin miehen kanssa tästä asiasta ja sanoin, että nyt
en tahdo meille ketään kun kotiin tullaaan !
Ainoat jotka voi tulla on mun vanhemmat.
Koska ne tulevat auttamaan siivoamisessa, leipomisessa, koirien kanssa ja ennen kaikkea hoitavat täälä muutenkin sen ajan Turo-Eemiliä kun sairaalassa ollaan....
Koska me pidetään sitten T-E:n synttärit 30. heinäkuuta.  Saavat silloin kaikki muut nähdä uuden tulokkaan. 
Ja sitten yritän josko saisin ristiäiset heti elokuulle. Olisi nekin jaloista pois. ja vois huokaista helpotuksesta vain olla ! 

Mies aloittaa isyysloman siitä päivästä kun synnytys käynnistyy ja pitää perään kesäloman. Mahtava homma ! [:

Edellisyö tosiaan meini meille supistusten kanssa valvoessa.... Taas tuli niin voimakkaina, että suoli tyhjeni... Olinkin jo ehtinyt unohtaa sen kivun....
Mutta nyt taas kaikki ok !
Enkä enään jaksa ressata. Ollaan jo niiin hyvillä viikoilla. <3

Kiva kuulla teidän kuulumisia! <3

Tuli piipahdettua porukoilla pari päivää kyläilemässä, kun tätä ylimääräistä aikaakin on. Samalla reissulla kolusin serkun vauvatarvikkeet/vaatteet, eihän niitä ollut kuin 5 pahvilaatikollista + kaikkea muuta mitä ei laatikoihin mahdu. Pari pahvilootaa valkkailin mukaan pienempiä 50-80cm vaatteita, lakanoita, pinniksen reunapehmusteet, sitteri, puuhamatto+lelukaari, tuttipullojen sterilointilaite (vanha, mutta toimiva) jne. Pääsääntöisesti oli poikien vaatetusta, joten kunhan nyt selviää kumpi tulee niin voi käydä uuden reissun, nyt yritin ottaa vaan mahdollsimman neutraalin värisiä, mitkä käy kummalle vaan.

Reissussa ollessa oli tullut postiin äitiyspakkaus, oli pakko eilen illalla rynnätä se vielä hakemaan, kun just postiin ehdin. Mies vaan urputti, että ihan turhaan lähdet sitä hakemaan näillä bensan hinnoilla (matkaa keskustaan 12km suunta), hän olisi sen voinut tuoda tänään töistä tullessaan. Kyllä sekin sit lopulta illalla innoissaan tutki mitä pakkauksesta löytyy.
Eka koneellinen käytettyjä vaatteita on pesussa. Nyt pohdinnassa pitäskö pakkauksen haalari, makuupussi ja peitto pestä ennen käyttöön ottoa vaiko ei.

Kai se ois kohta pihallekkin auringon paisteeseen lähdettävä, äsken tuli rekkakuorma multaa pihalle, alkaa mullan levitys, jotta saataisiin nurtsi kasvamaan. Kävin jo ihmettelemässä ulkona mihin pitää kaivaa istutuskuoppia mm. omenapuulle jne. Nyt pitäs vielä keksiä mitä muuta tahdon pihalle kasvamaan ja mihin kohtaan, vaikeeta päättää!

Pakko tulla tännekkin vähän hehkuttamaan! (Fbssä oon jo hehkuttanu)
Lähden kohta tekemään viimeistä työpäivää ennen lomaa ja äippälomaa! Oon niin mielissään, vaikka mua ei kyllä yhtään kiinnosta lähtä töihin, mutta kun tietää ettei tarvi mennä vähään aikaan enää sinne niin ehkä jaksan vielä tämän päivän! emoticon Sitten ylihuomenna pääsenkin Espanjan lämpöön! Sieltä ku tullaan niin alkaakin sitten kodin järjestely.
Kyllä elämä on ihanaa! emoticon
-Kare ja masuasukki rv 30+3-

Heissan kaikille!
Näin uutena tänne liittyneenä..
Miellä siis toista mukulaa ootellaan ja nyt jotenkin tullut sellainen aika että kaipaa kuulla muiden odottajien jorinoita ja tuntoja, siksi siis täällä.

Takaisin