Toukokuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mira88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuuli90: Aika outoa, että sulla on pieni maha kun rv 32 ja sf 27. Mun äitiyskortin taulukossa se on nimittäin täsmälleen keskikäyrällä, eli ns. "täydellinen". Aloin vaan ihmettelemään tuota, kun mulla itselläni on sf 30 ja rv 31 ja mä meen jo yli käyrien eli maha liian "iso". Mä en muutenkaan kyllä enää tajua noita niiden käyriä ollenkaan, tuntuu että niiden kautta vaan turhaan huolestutetaan äitejä. emoticon Sentti sinne tai tänne, ei uskoisi että se vauvan kehittyminen on siitä kiinni kun se on kerta niin monesti todettu, ettei se sf-mitta edes kerro välttämättä juuri mitään vauvan todellisesta koosta.

Me saatiin äitiyspakkaus tällä viikolla, muttei olla vielä ehditty käymään sitä juurikaan läpi. Sen verran kuitenkin, että todettiin sen olevan se vuoden 2010 pakkaus. Ihan jees, vaikkakin tykkäsin enemmän sen uuden pakkauksen vaatteista.

Muuten ei mitään ihmeellistä, vauva möyrii ja kasvaa ja aika menee nopeammin kuin koskaan. Ei mitään ihmeellistä siis masurintamalle!

miima:
vitsi miten kiva yllätys! Ihan oon kateudesta vihreenä. :) Me just miehen kanssa puhuttiin, että on se kumma kun suomessa ei oo sellasta vakiintunutta käytäntöä noiden vauvajuhlien kanssa, mutta isälle järjestettävät varpajaiset tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Isähän ne juhlat tosiaan onkin ansainnut sen rankan 9kk odotuksen ja synnytyksen jälkeen...Argh! Kieltämättä ois ihanaa jos ennen tai jälkeen synnytyksen järjestettäisiin päivä, jolloin äitiä hemmoteltaisiin ja lahjottaisiin. Faktahan se nyt kuitenkin on, että äiti sen isoimman homman tässä lisääntymisessä hoitaa...

Sf-käyrällä meidän mitat menee keski ja alakäyrän välissä eli se ei näytäkkään kauheen pahalta. Mun ei oo tarvinnu ostaa mitään uusia vaatteita, kaikki housut mahtuu hyvin päälle ja asiasta tietämättömät ei arvaa että odotan vauvaa. Kohtu on kyllä taaksepäin kallellaan mutta lääkäri ja terveydenhoitaja sanoo ettei musta isoa vauvaa tule ulos missään nimessä. Säikäytti vaan kun tähän asti ne on hokenu että pieni vauvahan on vaan helpompi synnyttää mut sit yhtäkkiä lähettääkin tutkimuksiin. Tosin hyvä kun saa tietää mikä on tilanne ettei tarvi turhaa murehtia tai sitten syy selviää.

Mä tykkäsin kans enemmän 2011 äitiyspakkauksesta mutta saatiin 2010 malli. Enemmän varmaan tulee ostettua itse ostamia vaatteita mutta onhan äitiyspakkauksessa oma hohtonsa. Mies valitti että pakkaus on täynnä tavaraa vauvalle ja äidille on siteitä mutta isälle ei mitään. xD Tosiaan kyllä se äiti sen suuremman homman hoitaa ja kyllä mää jälkivuodon voisin mielellään isälle luovuttaa.

Mulla oli viikolla 30 sf-mitta 29 eli käyrienvälissä, mutta lähempänä yläkäyrää kun keski. Neuvola sanoi vaan että vauva kasvaa hyvin. Silti tuntuu kun kattoo joittenkin muitten masukuvia että onpas mulla ihan olematon masu. Se on kyllä vähän päivästäkin kiinni. Joinain päivinä tuntuu et oon ihan jättimäinen mut joinainen päivinä tuntuu ettei oo mahaa just ollenkaan.
Tuuli90: Mulla kanssa kohtu taaksepäin kallellaan ja muutenkin kuulemma tosi takana. mietin että oisko siitä ja aina vauvan asennosta riippuvaa se että miten sitä masuu näkyy. Tiiä noista sitten. Ylhäällä toi maha ainakin jo on, sen huomaa siitä että eteenpäin kallistuessa maha ottaa heti vastaan :D Nytkin potkitaan vastaan kun yritän tässä koneella istua :D

Tuuli90, mä aion tehdä isälle oman isyyspakkauksen ja se saa sen sitten kun mulle tulee äitiyspakkaus niin on sillekkin sitten jotain eikä miehelle iske tunne, että tää vauva ei ois yhtään sen juttu. Aikooko muut värkkäillä isyyspakkauksia isille? emoticon

Kyllä mä ajattelin isukille värkätä pakkauksen :) Miettinyt tässä että mitä kaikkea sinne keksisi..

http://www.mussukat.fi/isyyspakkaus-c-2.html?gclid=CJ-y94KG2agCFc4e3wodWCbZ-Q < tuolla on ainakin kaikkea ihanaa emoticon

Pitääpäs katsoa sieltä :) 

Meidän kaveri pariskunta osti mun miehelle synttärilahjaksi tuon vauvan omistajan oppaan ,se on hauska kirja :)

Mutta, onhan siinä ä-pakkauksessakin kondomeja ja liukkaria, että ei nyt ihan vaan vauvakamaa. :-) 
Onkohan mummupakkauksiakin...mun äiti on niin into pinkeenä että! On neulonut jo talveksi puvun, ostanut kumisaappaat vaaville (nyt jo??) ja itselleen paidan missä lukee "Mummo on paras!" :D Äiti-kulta oli jo vissiin luopunut mummoutumistoiveistaan, ja nyt on aivan onnessaan sitten.
Tuuli, on kyllä hyvä että tutkivat niin ei tartte miettiä ja pohtia itseksiin sitten onko jotain vialla vai ei. Mulla menee ihan käyrillä noi mitat, mutta kun lääkäri mainitsi että aika kohtuukokoinen vauva vaikuttaisi olevan, että ei ainakaan iso, niin jo SE hetkeksi mietitytti itseäni. Vaikka kaikki ok. On se tämmöstä...hohhoi.
Miima sai kyllä tosi kivan yllärin, ihan tuli hyvä mieli sun puolesta. :)

Ihanaa miiima, mulle tuli tosi hyvä mieli sun puolesta, mieletön ylläri! emoticon

Toi on kyllä niin totta, että isukit kyllä juhlivat varpajaisiaan, mutta mites äitejä muistetaan? Synnytyksen jälkeenkin lähinnä kysellään sitten vauvan kuulumisia. Kyllä äiditkin jonkun juhlan ansaitsisivat. Mur.

Käytiin eilen anoppilassa äitienpäivävisiitillä, ja sieltä tarttui matkaan miehen oma Kulta-aika lapsuuden kirja. Sitä oli kyllä hauska lueskella, täytyy muistaa täytellä omalle pikkuiselle sitten semmosta. Ja juu, välistä löytyi miehen syntymäpäivälle päivättyjä ravintolakuitteja sen isukin (appiukon siis) varpajaisista :-D. Ja mies toki suunnittelee samaa, että vauvan syntymäpäivältä olis kiva saada varpajaiskuitit talteen, toivottavasti vauveli tajuaa ajoittaa tulonsa siten, että isukki ehtii vielä baariin illalla emoticon . TAYSissa onkin noiden osalta kätevää, kun isukit heitetään muutenkin pihalle sieltä klo 20, eikä perhehuoneita ole, niin senkun menee vaan mun puolesta, kunhan tulee sitten aamulla taas heti kun sinne tulla saa takaisin.

Joko teidän vanhemmat (vai te?) on päättäneet oman tulevan kutsumanimityksensä? Siis että onko mummu vai mummi vai mumma vai mikä jne.? Meillä oli tästä eilen anoppilassa puhetta, ja appiukko onkin jo aikaa sitten sanonut, että hän on sitten vaari. Anopin kanssa vielä oli vähän arpomista, kun anopin äiti on vielä elossa, ja on ollut mun miehelle aina mummi, ja varmaan on sitten meidän vauvalle isomummi. Anoppi meinas, että vois olla vaikka fammu (farmor kun on), mutta mun mies ei jostain syystä ollut niin kovin innostunut tästä (ehkä siksi, kun se oli ollut sen pikkuveljen idea emoticon ). No saas nähdä, ihan sama mulle, kunhan pääsevät johonkin kompromissiin keskenään. Mun isä onkin ollut tuolle esikoiselle jo pappa, ja pappana pysyy. Äiti mulla onkin kuollut jo ajat sitten, joten toisen puolen mummua vauvelilla ei sitten ole, tosin isän nykyinen vaimo toimittaa hyvin tätä virkaa. Esikoisen kohdalla häntä on kyllä kutsuttu vain etunimellä, mutta saas nähdä otetaanko siihen käyttöön vielä joku -mummu liite, voipi olla.

Jahas, kaikkea sitä tuleekin pohdittua kesken työpäivän, kaipa täälläkin alkaa aivot pikku hiljaa lahota. Vielä 5 viikkoa töitä jäljellä... emoticon

jigglypuff : Meillä kun on ennestään molempien vanhemmat mummuja ja paappoja.. Mun sisarusten lapset kutsuvat mun äitiä ja isää alavallin mummaksi-/paapaksi, mutta siellä ollessa lapset kutsuvat niitä mummaksi ja paapaksi. Mieheni vanhempia kutsutaan kipa mummaksu ja esa paapaksi kun heillä ei ole yhteisiä lapsenlapsia ,tämä meidän esikoinen on heidän ensimmäinen yhteinen lapsenlapsi koska mieheni on heidän ainut yhteinen lapsi. Mutta veikkaan että heitä meidän lapset kutsuvat mummi ja pappa nimityksillä. Mun mummia sisaruksen lapset kutsuvat rauha mummaksi /vanhaksi mummaksi ja samaa linjaa menee meidänkin poju sitten ja miehen mummaa sanotaan isoksimummaksi.  

Yona : Joo niin on,kondomit sieltä pakkauksesta ollaan annetta meidän kavereille, koska itse ei niitä käytetä. Joten paremmassa käytössä ovat tuolla muualla. Liukkari kyllä jätettiin meille :D

Miima : Tuo oli kyllä ihana ylläri emoticon 

Tuuli :  Mun kaverilla ei juurikaan masua näkynyt kun ihan lopussa ja kyllä sieltä tulla putkahti reilu 3kiloinen poju viime kesäkuussa ,mutta hyvä jos tutkivat että kaikki kunnossa . Nuo Sf mitat on kyllä niin mittaajasta kiinni, ne voi mittaajasta riippuen samalla kerralla heittää vaikka 3-4cm. en muista mistä siitä luin mutta joku oli kirjoittanut että samalla nva/lääkäri käynnillä sf.mittaaja ollut eri ja kaksi kertaa mitattu ni oli ollut 5cm. heitto :O 

Ihana kesäinen ilma taas ulkona, miehellä on tänään vapaapäivä joten meni hakemaan aitavärkkeja takapihalle ja teemme koko takapihan kokoisen puuaidan. Saa yksityisyyttä lisää tänne markille ja koirat saavat touhuta osan energiastaan takapihalla kunnolla touhuten. Sitten kun vauva syntyy on se helpompaa että saa laittaa koiria ulos irti peuhaamaan, ja meillä kun nuo koirat ovat niin maalaiskoiria että eivät muuta tekisivätkään muuta kun olisivat ulkona.. Onneksi niidenkin unelma totetutuu ensi keväänä kun pääsemme muuttamaan omakotitaloon ,oma piha,rauha jne. ja saan oman hevosenikin takaisin markille :) Voi sitä riemun määrää kun olemme mun porukoilla (kuten eilen) koirat ovat aina siellä mukana ja saavat olla irti juosta pitkin maita ja mantuja,uivat siellä,leikkivät kepeillä lastenkanssa..on niin mukava katsella kun koirat oikein nauttii kun saa mennä isolla tontilla miten itse haluaa,sitten se energia loppuukin ja ne vain makoilivat lasten ääressä hiekkakasalla :) 

kiitos kaikille :) ne juhlat oli kyllä ihan mieletön ylläri, varsinkin kun ne tuli mulle ihan puuntakaa. kehtaavatki höynäyttää raskaanaolevaa emoticon  kiva vaan että höynäytti :D

Yona: ihana kun äitis on niin innostunu :D Tää on meijän äitille jo 4 lapsenlapsi joten into jo hieman laantunut, mutta kyllä se jaksaa kaikkea ostella ja kantaa niitä sitten tänne :D

Jigglypuff: Meillä mun äiti on ihan mummi ja mun isä on vaari. Lapsen isän vanhemmista en tiiä että mikskä ne haluis iteään kutsuttavan, mutta se selvii tällä viikolla kun olis sinne tarkotus mennä kyläilee :)

Tänään oli sitten tää kauan odotettu psykologi aika. Olin ihan positiivisesti yllättynyt että se oli kahden tunnin aika kun oletin että olis vaan tunnin. kahessa tunnissa kerkis kyllä jutella huomattavasti paremmin ja enempi kaikesta. Alkuun siellä tuli itku kun piti alkaa taas mietiskelee kaikkee mikä vaivaa, mutta loppua kohden meni jo hyvin ja tuli tosi hyvä fiilis siellä käynnistä :) Saipahan puhuttua kaikesta mikä vaivaillu ilman että kukaan ottaa mitään puolia. Parin viikon päästä sitten uudestaan :) Sen jälkeen kipitin kauppaan ja ostin ison tuulettimen kesäks etten vahingossakaan jää tänä kesänä paitsi :D Viime vuonna kun ne tuulettimet myytiin loppuun jokapuolelta helteitten takia.. ja ruokakaupasta hain niin ison säkin persikoita ettei sietäs loppuu kesken :D niihin iskenyt ihan hillitön himo

Mulla on alkanut nousemaan maitoa! Saunan jälkeen tulee aina tippoja molemmista rinnoista. Jotenkin kauheen suloista ja helpottavaa vaikka eihän sitä tiedä tuleeko maitoa sitten kun vauva tulee ja tuleeko tarpeeksi. Kovasti haluaisin imettää. On se kroppa vaan aika ihmeellinen laitos!

Tänään soitettiin kätilöopistolta ja sain ajan tutkimuksiin jo keskiviikoks. Sitten varmasti huoli helpottaa. Yona oot kyllä niin oikeessa tossa että jokaisen kommenttiin takertuu vaikka oiskin ihan turhaa.

Ihana ajatus toi isyyspakkaus. En vaan usko että jaksan sellasta väsätä ja tosiasia meillä on että mä tulen lasta enimmäkseen hoitamaankin. Äitiyspakkauksen kortsuja toki mainostin miehelle mutta lisäsin kyllä että ne ei liity muhun yhtään sen vähempää kun siihenkään. btw synnytyksen jälkeinen ehkäsy ahistaa ja mietityttää jo nyt. Me tuskin toivotaan heti perään toista lasta joten varmaan pitäis pitkästä aikaa ehkäsynkin eteen tehä jotain.

miima hyvä että sait jotain irti psykologin tapaamisesta. Kahessa tunnissa kerkee kyl varmasti paljon enemmän kun yhessä. Toivottavasti saat käynneistä jatkossakin tukea.

Joo, täällä kans sama ettei ihan heti toista lasta haluta perään joten joku ehkäisy pitäis keksiä. Oon miettinyt e-pillereitä, tuttu ja turvallinen ja ku en muutenkaa tykkää kortsuista yhtään, yäk!

Täällä kans sama ettei haluta toista perään vaan vois jättää ens kesänä sitten ehkäisyn pois että muksuille tulisi sellainen 2w.ikäero. Kortsuista ei kumpikaan piittaa! Kierukkaa en halua vain hetkellisesti ,että sen laitan sitten kun lapsiluku alkaa olla täys : miehenkanssa unelma 4lasta :) Että kyllä ne on varmaan ne pillerit millä sitten mennään, ne saa lopettaa oman mielen mukaan :)

Asiasta toiseen taas, tilasin tänään miehen isyyspakkausta varten netistä tutin jossa lukee "Papa is best", Bodyn jossa lukee "isin kulta" ja ruokalapun jossa lukee "Isi, tähtää ylemmäs" En malta odottaa, että tuotteet tulis postista ja pääsisin väsäämään isyyspakkausta. Ajattelin kirjakaupasta käydä katsomassa oisko siellä jotain vauvan hoito-opas kirjaa.. emoticon

Mä muistelisin et oon kuullu jostain että pillereitä ei saa syödä sillonkun imettää. Poikkeuksena sitten nää yhdistelmäpillerit/minipillerit.. En sitten tiiä onko tuo ihan totta vai ei, mut näin olen jostain kuullut. Neuvolassahan ne tietää sitten asiasta tarkemmin :) Onhan sitten tää väite et raskaaksi ei tuu jos imettää mutta sekään ei kyllä toimi kaikilla.. Tiedän useampia ihmisiä jotka tullu raskaaks vaikka on imettänyt, eli itse en ainakaan siihen luottaisi.

Tää mun pesänrakennus/kevät siivous ei oikein etene.. Oon alottanu niin idioottimaisia projekteja ettei näissä oo mitään järkee. jostain syystä nyt just on siivottava kaikki kaapit ja laatikot ja saatava kaikki turha pois.. Ei tästä tuu varmaan ikinä valmista. Tuntuu et oon saanu aikaseks enemmän sotkua kun siivousta. Ja jokaisen tavaran kanssa on käytävä se tahtojen taisto, heittääkö pois vai säästääkö? Apua tarttisin kovasti tässä projektissa niin ehkä joskus tulis valmista...

Kare: Meillä toi lapsen isä osti itelleen sellasen hassun kirjan kun aloin odottaa, mikä oli tällänen humoristinen vauvan hoito-opas. En muista oliko ihan tolla nimellä mutta joku vastaava se oli :) Suomalaisen kirjakaupan sivuilta löytyi tällänen kirja: http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=4396537
Toi vaikutti mun mielestä aika hauskalta lisältä vaikka siihen isyyspakkaukseen :)
tässä on linkki mistä näkee useitakin kirjoja jos jotain kiinnostaa käydä kattelemassa vaikka inspiraatiota :) http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productFamily&productFamily=1387&productFamilyName=Kasvatus&openHier=1127.1387

huoh.. ite haluaisin lapsia kovasti ainakin yhden tän lisäks joka on tulossa mutta mies on vähän eri mieltä :/ se on jotenki saanu mut maahan ku ite haluaa ja toinen ei. :/

Meilläkin on jo mun puolelta isovanhempien tittelit valmiina kun siskolla jo kaksi poikaa. Ja itte ovat päättäneet että haluavat olla muori ja faari :D
Äiti tässä just joku päivä sanoi että katokki että synnytät sit viimeistään laskettuna päivänä että hän pääsee heti kattomaan. Hänellä alkaa lasketusta päivästä seuraavana päivänä loma ja sit on suuntana meri. Ja äiti sanoi että isi tuskin kääntää paatin ympäri siinä vaiheessa kun mä ilmotan että lapsenlapsi on syntynyt. Ja jos nyt yli menee ni siinä vaiheessa kun lapsi maailmaan haluaa ni äiti sanos hyppäävänsä lähimmässä saaressa, josta joku yhteys mantereelle, kyydistä ja tulee sit vaikka bussilla sairaalaan. :D
Ja tosiaan vaikka jo kolmas lapsenlapsi tulossa ni muorin into ei oo laantunu mihinkään. Nyt se on ehkä vielä enemmän innoissaan kun me asutaan vaan 25 kilometrin päässä ja sisko ja sen pojat taas melkeen 200 km päässä..

Kiitti Miiima kirjavinkeistä, täytyypä vilkaista. emoticon
Joo noista pillereistä vielä sen verran, että mä en tosiaan saa syödä noita normaali e-pillereitä siis vaan syön minipillereitä, koska mulla on aurallinen migreeni ja sillon e-pillereitä ei saa syödä. Minipillerit on siitä vähän huonot kun mulla ei sillon kun niitä syön niin tule ollenkaan menkkoja, eli koko ajan saa olla vähän varuillaan. emoticon Ajattelin kyllä jossain vaiheessa ottaa neuvolassa ehkäisyn puheeksi jos eivät itse ota.
Täällä paistaa niin nätisti aurinko, toivottavasti ei tuulis samanlailla kuin eilen. emoticon

Takaisin