Toukokuisten käsityöhullut mammat <3

Mulla on ongelma.

En löydä kaupoista valmista sopivaa reunapehmustetta vauvan sänkyyn, joka ei ole standardimittainen. On sellainen wanha, jatkettava itulaatikko. Kotona olisi yksi laadukas Vallilan verho, jonka mielellään kierrätän reunapehmusteeksi, kunhan vaan joku neuvoo mitä ompelen sen sisään, että on toimiva. Jotain, ööö, vanua?

En ole yhtään käsityöihminen, etenkin ompeleminen koneella on painajainen. Mutta eikö tuosta nyt rohkea nainen selviä? Ei tarvitse edes niitä kiinnitysnauhoja ommella, vain suoraa saumaa.... Neuvoja otan vastaan mielelläni.
 
Osta paksuinta kangaskaupan vanulevyä (myydään kangaspakoissa), mittaa tarvittavat suorakulmiot ja leikkaa ne samankokoisiksi sekä kankaasta että vanulevystä. Muista leikata kaikki palat n. 1,5 cm liian isoiksi joka reunoista mitaten (ns. saumavara). Tikkaa palaset kolmelta sivulta kiinni nurjat puolet vastakkain siten, että kääntöaukon kautta oikein perin kääntäessä kankaan kuviopjolet on päällä ja vanu jää niiden väliin. Ompele lopuksi viimeinen sivu kiinni. Kiinnitä nurkkiin halutessasi kiinnitysnauhat, joilla saat pehmusteet solmittua sängyn pinnoihin. Tässäpä yksi helppo ohje, kysy jos joku kohta jäi epäselväksi. :)
 
Ok, kiitos. En tajunnut/sisäistänyt kertalukaisulta mitään, paitsi saumanvaran. Ei se haittaa, käyn ostamassa tarvikkeet ja kokeilen sitten ohjeesi mukaan. Mitat onkin jo valmiina.

Ei muuta kuin entistä kässänmaikkaa haudassaan kääntämään, en ollut niitä kympin tyttöjä tässäkään lajissa...
 
Meillä kulkee ompelu verissä, äidinäiti oli ompelija ammatiltaan ja äidin kautta on taito ja into käsitöihin siirtynyt taas mulle. :) Saa kysyä selvennystä ohjeisiin jos on tarvetta, ja tee vaikka koekappale ennen varsinaiseen työhön ryhtymistä. Saumapurkuri on myös käsityöläisen ystävä, yrityksen ja erehdyksen kautta onnistuu!
 
Kävin kangaskaupassa hauskuuttamassa myyjää (me ei puhuttu samaa ompelukieltä) ja jopa ostin vanulevyä. Tarpeita on sen verran, että uskallan testata. Ehkä olisi pitänyt ostaa koneen neulojakin samalla lisää...
 
Mies harrastaa innokkaasti golfia, joten hommasin pikkuselle etiketin mukaisen vaatetuksen! Liiviä ei löytynyt mistään, joten äkkiäkös sen neuloin. Ohje löytyi ihan googlettamalla. :) Kaiken kruunaa tuo Caddie-tekstillä varustettu pipo! Ja voitte uskoa, että isi oli tyytyväinen!WP_20150323_003.jpg
 
mun pitäis neuloo parit nb koon villikset mut en oo viel saanu aikaseks, sit pitäis parit villaimut tehdä vaippoja varten vielä.. Jotenkin en nyt vaan osaa asennoitua vauvaneuleisiin vaan kädet tekisivät kaikkea muuta :D Yks syy on ehkä se, et noi villavaippahousulangat on niin ihania jo kerällä etten tiiä raaskinko alkaa neulomaan :'D
 
Ite pitäis löytää kipinä tehdä valmiiksi torkkupeitto, jonka aloitin jossain hulluuksissani. En siis ole yhtään käsityöihminen, sitä ennen en ollut varmaan 15 vuoteen tehnyt mitään! Jännästi kuitenkin muistuu mieleen kaikki, kai tuo kutominenkin on vähä sama kuin pyörällä ajo, että kun kerran oppii... :) Nyt on vaan selkeesti joku pikku paniikki päällä, että kaikkee pitää kauheesti ehtiä tehdä ennenku pikkunen tulee ja ei osaa rauhottua kutimen ääreen ollenkaan! En mä edes tiedä mitä kaikkee mä muka kauheesti teen, mutta kokoajan pitäis olla johonki menossa :p
 
Mulla taas kuluu melkein kaikki joutilas aika kutimet kädessä :D Nyt kun se vielä on mahdollista. Kohta on kädet täynnä vauvaa ja sen aika mitä ei oo vauvaa niin esikoinen varmasti vaatii oman osansa :D Tartteis ihan oikeasti ottaa itteään niskasta kiinni noiden vauvalle tulevien juttujen kanssa, muita voi sitten väsäillä silleen pikkuhiljaa ja noin :D
 
Miten teidän kädet kestää käsitöitä? Huomaan tänään, että virkkaustyön eilinen päättely kipeytti sormien nivelet. Muistan saman kipuilun imetyksen alkaessa.
 
mulla kestää oikeen hyvin :D Mut mä oon tämmöne HC-neuloja et oon vissii niin turtunut :'D En tiiä, pitää muistaa pitää taukoja välillä ja tehä käsi ja hartiajumppaa ja sen semmosta ni ei tee nii kipeää :)
 
Ei kipeydy kädet, eikä mulla ole ollenkaan turvotusta käsissä eikä jaloissa eikä missään. Niveletkään ei kipuile. Ja vihkisormus mahtuu yhtä sutjakasti sormeen kun aina ennenkin. :) Paksusta kuteestakin kestää virkata säilytyskoreja ihan normaalisti.
 
Joo, turvotusta ei oo täälläkään ollu! Esikoisesta näillä viikoilla olin jo joutunu ottaan sormukset pois sormesta, nyt noi lähinnä pyörii mun sormissani. Ja ei, se ei johdu siitä et paino olis tippunu :D

Oon kyl ilonen, kun käsityöt sujuu ilman ongelmia. Eniten ongelmaa tuottaa ehkä se, että tuolta sohvan perukoilta on nykyään niin haastava päästä ylös ku pitää punkee ja punkee ennenku perä nousee :'D

Ensi viikolla saan toivottavasti saumurinkin kuntoon niin pääsen hurauttelemaan noita kesto "vanulappuja" joita oon leikellyt valmiiksi, mut saumuri kosahti ennenku ehin tekeen niit loppuun.
 
Kuukiurustakesään kääk aivan ihana nallukka :Heartred :Heartred:Heartred voi itekki osais virkata noin hyvin :)
 
Takaisin
Top