Toukokuisten ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kyklä ruokahalua, mutta välillä oon huomannut kans, et ei vaan vatsa vedä niin paljon kuin normaalisti. Mutta tämä on siis ehkä lähinnä hyvä asia, ettei pysty vetämään ihan sellaisia ähkyövereita, kun muuten on välillä tapana :D Kannattaa varmasti yrittää syödä mahdollisimman "tuhtia" ruokaa, eli juuri proteiini- tai rasvapitoista, ettei vatsa täyty höttöhiilareista. Toivottavasti saatte ruokahalun takaisin!

Mulla on ainakin tosi vaikee keksiä välillä ruokaa, koska mitä tahansa ei tee mieli. Nyt on siis tehny vaan kaikkee kevyttä ja jos meinaa "väkisin" jotain syödä niin meinaa laatta lentää...

Mulla on kyllä ruokahalu palannu... tuntuu että pitäis olla koko ajan syömässä.

Ruokahalu on kyllä palannut, mutt annoskoot on pienentynyt hurjasti. Ei vaan mahdu! Totesinkin viikonloppuna miehelleni, ett täytyy siirtyä oikeasti tohon "vähän ja useasti" -linjaan...

Mä tuun kanssa paljon vähemmästä täyteen kuin ennen. En oo osannut ajatella, että johtuisi siitä, kun maha on tiellä, koska tämä alkoi kyllä heti jo ennen niitä pahoinvointejakaan. Olen itse tulkinnut, että raskaana keho kertoo paremmin mitä se oikeasti tarvitsee ja itsekin on herkemmällä kuuntelemaan. Normaalisti siis mulla on annoskoot olleet vähän ongelma, eli tulee liian helposti syötyä ähkyyn. Ei tule enää. Varmaan kroppa kertoo, että pidäpäs verensokeri tasaisempana äläkä hölmöile sen ruuan kanssa. Ihanaa olisi jos tämä jatkuisi myös raskauden jälkeen :)

Enpäs oo muuten tuollasta tullut ajatelleeksikaan, mutta nyt ku mainitsitte ni niinhän se menee että useammin tulee kyllä syötyä, mutta maha täyttyy tuplasti nopeammin, vautsi.:cool:

"Kehosi käyttää kaksinkertaisen ajan syömäsi ruoan sulattamiseen." Voisko tuostakin johtu et tule nopeemmin täys olo? Ite reilu vuos sitten pienensin reilusti annoskokoja kun laihdutin niin ne on just hyviä tällein raskaanakin. Joittekinki ruokien kanssa pitäs kyllä olla sitä itsehillintää eikä mättää vaan hulluna sen takia et joku on niin hyvää :grin

Mulla on kokoajan nälkä ja pahoinvointi tuli takas, tosin vähäisempänä kahden viikon tauon jälkeen. Mulla vaan on niin päin, että tuntuu, et pitää syödä, jotta se helpottaa. Mul ei varsinaisesti oo sellanen olo, et ois pakko saada jotain tiettyä, mut osa sellasesta, mitä aiemmin oon syöny paljon ei nyt oikein maistukaan (esim. avokado ja pähkinät...) ja taas päivänvastoin, et maitotuotteita ja kananmunia jotenki elimistö vaatii ts. tuntuu, et ne helpottaa pahaan oloon (vaikkei sillai "himotakaan"). Ehkä sit oon tosiaan kasvissyöjänä saanu aiemmin liikavähän proteiinia. Ennen raskautta olin jo lopettamassa maitotuotteet ja munatkin, mut nyt siis oli pakko ottaa takas. Kattoo sitten uudestaan myöhemmin :) Maha on kyllä nyt pullahtanut vallan, housut meni viikossa pieniks. Oon siis ennestään ylipainon puolella (ei haittaa, kun taustalla monen vuoden anoreksia+ erimuotoiset syömishäiriöt). Eli painoa on tullut. Neuvolatäti tietää mun taustat ja on ihanan ymmärtäväinen onneks! Osittain tää maha on turvotusta, mut oon tuntevinani myös kohdun siellä pullottamassa. Viimehetkellä kerrottiin isovanhemmille viime vkl, mahaa ei ois enää pitkään piilottanu. Nyt en malta oottaa, että alan tuntea kaverin liikkeet, vaikka mua on kyllä varoteltu, että niihin kerkee mennä hermotkin...

Mulla on ihan sama ongelma Riinuska, vieläkin on kokoajan niin huono olo ettei saa syötyä juuri mitään (nyt on menossa 14+4). :( Vaikka kuin yrittää syödä vähintään tunnin välein jotain ettei tule viekin huonommaksi olo, mutta silti se paha olo yllättää. Varsinkin aamuisin ja iltaisin. Ja ruoka-annokset on jotenki ihan naurettavan pieniä. Yhdestä 2 dl viilistä tulee kahdesti maha täyteen. :D

Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut ekasta neuvolan lääkärikäynnistä? Mie kävin tänään aamulla siellä ja meni ehkä 10-15 minuuttia. Oma lääkärini on sairaslomalla vieläkin ja nyt ensin hoitaja mittas verenpaineen ja painon (joka oli taas laskenut) ja sitten menin viereiseen huoneeseen jossa lääkäri teki sisätutkimuksen. Hän kysyi miten olen voinut ja kun kerroin että vieläkin todella huonovointisesti ja väsyneesti. On kokoajan järkyttävän huono olo ettei oikeen saa syötyä ja olen vieläkin niin väsynyt kokoajan että meinaan nukahtaa vessanpöntölle :/ Ja kun töissä nostelee ja kantaa tavaroita sekä kurkottelee montakymmentä kertaa päivässä, on alkanut supistella useamman kerran työpäivän aikana ja kun laittaa sukkia ja housuja jalkaan niin vatsassa tuntuu paineen tunnetta ja onko se vaarallista. Niin vastaus oli "kyllä se olo siitä helpottuu ja raskaus ei ole sairaus. Noniin, lääkärin tapaat sitten seuraavan kerran vähän ennen synnytystä kun käymme sitä vähän läpi" ja sitten meidät vähän niinkuin heitettiin pihalle. Oltiin molemmat miekkoseni kanssa vähän ihmeissään että tässäkö tämä oli? :eek:

Itsellä samanlaiset kokemukset. Nopeasti käytiin taustat ja alkuraskauden vointi läpi. Sisätutkimus, doppler ja verenpaineet. Koko homma oli 15 minuutissa ohi. Kaikki on kunnossa, vointi ok (paitsi alhaiset verenpaineet), eikä minulla ollut kysyttävääkään. Silti tuntui oudon lyhyeltä käynniltä.

Mulla on toi neuvolalääkäri 18.12. ja mietinki et mitä siel tehdään, terkkari sano et aikaa siihen on varattu noin 20min...sano vielä et sisätutkimusta ei ees välttämättä tehdä jos sille ei oo mitään "aihetta" et jää sekin sit arvotukseks :confused: mies tulee mukaan kun lääkäri antaa sille todistuksen puolustusvoimia varten et mä oon raskaana...(se sai kertausKÄSKYN toukokuulle, su-la kestävään kertaukseen joka alkaa vajaa pari viikkoa ennen laskettua. Ei oo menossa :grin )

Mulla on lääkäriaika sillain, että ensin on 20 min "omaa aikaa", jolloin pitää itse tehdä pissatesti, verenpaine ja punnitus. Sitten noin 20 min lääkäriaikaa, jossa sisätutkimus "tarveharkintaisesti". Ajattelin kyllä sitä pyytää, kun on ollut pari kertaa yhdynnän jälkeen pientä vuotoa. Katsokoon silmällä onko siellä kaikki ok :)

Joo mulla tokassa neuvolassa oli kaikki ookoo paitsi hb laskenu :) Mulla oli toista päivää kestävä migreeni joka laukes eilen aamulla ku halaili pönttöö hetken :( meillä on onnellinen tilanne et neuvolassa on ultra nii saa nähä pikkusta joka neuvola käynnillä <3 3 viikon päästä on jo puoliväli huh Huh aika menee äkkiä <3

Jonsku & Toukka 17+0 <3

Olisi kyllä ihanaa nähdä pikkuinen joka neuvolakäynti! ♥ meillä ei ikävä kyllä ole sitä mahdollisuutta mutta onneksi dopplerilla kuulen ja "kohtahan" sen alkaa tuntemaan ja näkemään päältäpäin :)

Juu toissayönä kun olin yövuorossa( onneksi viimeinen yövuoro raskauden aikana) meni kroppa sekaisin. Aamulla vauhdilla ajelin kotii ku oli kauheen heikko olo ja kun kotiin pääsin niin äkkiä vessaan halailemaan pönttöä. Ruokahalut palasivat kyllä illalla sitten. Huomenna tulee 15 rv täyteen ja pahoinvointi senkun jatkuu.. Joo mulla kans toisella neuvolakäynnillä katottii verenpaine, pissitesti, paino joka tippunut vähän ja sydänäänet pikkuselta, oli kyllä ihana kuunnella :) käynnillä meni ehkä se 20min maximissaa. Joulukuun puolessa välissä sitten lääkärikäynti..

Voisiko jo liikkeet tuntua? :) eilen oli semmosta jännää pientä tunnetta alavatsassa :smiley-angelic002

LA 22.5 :Heartbigred

Minäkin oksensin oikein antaumuksella vatsahappoja tänään. Myöhästyin ehkä minuutin, leivät oli jo paahtimessa ja olo helpottu heti kun sain syötyä :D

Ehkä hiippailen huomenna neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan. Orpo olo kun seuraavaan kertaan on vielä 2,5 viikkoa, ja liikkeistä ei tarvinne vielä viikkoihin edes haaveilla taaksepäin kallistuneella kohdulla ja istukalla etuseinämässä! Nyt siis 14+5.

Täällä kans kohtu taaksepäin kenollaan ja tässä töissä ollessani istahdin hetkeksi alas ja kas kummaa, joku kutitteli mua tosta oikealta puolelta:love017 Sitä jatkui pienen hetken ja pari kertaa senkin jälkeen on samanmoista kutittelua tuntunut :) Viikkoja oli silloin siis 16+6 vielä hetken aikaa.

Musta tuntuu että mä plussasin vasta ihan just äsken, onko muita joilla aika menee hirveetä vauhtia?:rolleyes:

Siis tavallaan joo, kaikki tapahtunu ihan yhtäkkiä, mutta näin kärsimättömänä ihmisenä tää menee niin hitaasti ku haluais jo oman käärön syliin.♡

Musta kyllä tuntuu että aika ihan matelee... onneks tässä on joulu ni rakenneultran odottamisesta ei tuu ihan tuskaa. Sitte pitää keksiäkki seuraava etappi ku äitiysloman alkuun on vielä aikaa. Talviloma olis varmaan sitten. Ei kyllä kovin myöhään viiti pitää että jaksaa jotain tehäkki.

Mä vaan odotan liikkeitä ja vatsan kunnollista näkymistä, siuhen asti tuntuu et viikot matelee. Sitten veikkaan et ne rupee kiitään ohitse, kun iskee paniikki gradun loppuunsaamisesta ennen äitiyslomaa..

Takaisin