Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime raskaudessa lopussa se oli ihan älytöntä, kun maha heilui puolelta toiselle, kun kaveri mylläsi. :D Toivottavasti tämä kakkonen olisi vähän rauhallisempi sen suhteen. ;)

Mä juttelin tuosta liikkeiden vähenemisestä tällä viikolla neuvolassa ja ihan normaalia on, että lapsen aktiivisuus vaihtelee. Aiemmin potkut oli kovempia ja keskittyi iltaan, nyt niitä tulee pitkin päivää, mutta ihan vain muutamia hentoja. Mulla on alkanut potkimaan enemmän alaspäin, eikä siksikään potkut tunnu enää niin kovilta kuin silloin kun tuli ihan pintaan navan viereen.

En tiedä, onko asia jossain jo otettu esille, mutta onko kukaan muu huomannut tätä uutista? :bored:http://yle.fi/uutiset/jaatko_perhevapaalle_kevaalla_lomakertyma_pienenee_huhtikuusta_alkaen/8607536
Tässä nyt siis pähkäilen, että onko järkevää jäädä mammalomalle jo maaliskuun viimeinen päivä vai ei.. Kelan laskurin mukaan jos jään 30 päivää ennen laskettua aikaa pois töistä, niin jäisin pois 18.4. Aikaisintaan voin jäädä pois 23.3. Laskettu aika on siis 24.5 ja mammaraha määräytyy luultavimmin 6kk tulojen mukaan. Olen vakituisessa työsuhteessa eli minulle kertyy täydet lomat ollessani poissa töistä. Pää on ihan pyörällä stressistä ja nyt kaipaisinkin jonkun fiksumman mielipidettä asiaan.. :woot: Onko kannattavaa jäädä töistä pois jo 31.3?

Mea! Ite mietittyäni neuvoisin jäämään aikaisemmin, ihan sen vuoksi että töitä ehtii tehdä mutta raskaus ja vapaa-aika (töistä) on semmosia asioita joista ei niin usein pääse nauttimaan! :) Koska sulla on vakkaripaikka ja saat rahaa joka tapauksessa niin se lienee painaa vähemmän vaakakupissa kuin se että pääset kotiin lepäämään aikoinaan ja odottamaan vauvaa<3 Ja reilu kaksi viikkoahan tuossa vain olisi 31.3-18.4 välillä :) Joten, minun mielipie on että jää maaliskuun lopulla :rolleyes:

Mä jään vasta 18.4., jos oon ok kunnossa. Mitä aiemmin jää, sitä enemmän lyhentää toisesta päästä. Toisaalta saa kans palkkaa pidempään. Myös työt siinä vaiheessa, etten voi jäädä aiemmin, jos vain suinkin oon kunnossa ja työkykyinen. Mua ottaa päähän kaikki leikkaukset, jotka just sopivasti osuvat tähän omaan ajoitukseen, mutta ei auta valittaa, pitää vain sopeutua.

Minä jään varmaankin kanssa vasta sitten kun on "pakko", jos vaan pystyn olemaan siihen saakka töissä. Toki lomien menetys harmittaa, mutta sille ei sitten voi mitään. Minä joudun kuitenkin jäämään vanhempainvapaan jälkeen kotihoidontuelle, jolla ei oikeasti elätetä kuuden hengen perhettä. En sitäkään aikaa sitten halua pitkitää kovasti. Olen siis kotona vähintään siihen asti, että vauva on vuoden, mutta näillä näkymin palaan töihin vasta syksyllä 2017 kun hoitopaikka taas avaa ovensa. Toki minä siinä välissä pidän lomapäiviä, mutta olen saanut sovittua töissä, että lasken ne niin, että minulle jää seuraavalle vuodelle vielä täydet lomat. Eipä sillä heille mitään väliä ole. Loppuvuoden 2017 teen myös lyhennettynä niin siitä jää kertymättä kanssa ainakin lomarahoja, mutta eipä sillekään mitään voi. Mieluummin pidän pientä lasta lyhyemmän ajan hoidossa ja käytän kesälomalla vähän vähemmän rahaa (tai säästän sitä vuoden mittaan). Nämä on niitä valintoja...

Mäkin päätin nyt jäädä äitiyslomalle normi 30pv ennen laskettua.. mulla on tarkotus palata kouluun 2017 syksyllä. Mahdollisesti teen jtn kesäkursseja taoi sit en... koulua jää n. puoli vuotta jäljelle. Opinnäytetyö tulee tehdyksi niimpä ei oo sitäkään taakkaa sit ku palaan kouluun. Vauva (silloin jo hurjat n.1v 3kk) menee varmaan hoitoon osa-aikaisesti kun mulla on tosiaan aika vähän kursseja sillon jäljellä.. mutta enempää en oo suunnitellu enkä ota valmistumisesta stressiä, koulua kerkee kyllä käymään.... :)

Juuri tänään sain neuvolassa positiivista palautetta rennosta asenteestani. Kun olen vähän sitä tyyppiä, että murehditaan sitten kun on oikeasti jotain murehdittavaa. Toki asioista on hyvä ottaa selvää ja miettiä vaihtoehtoja, mutta sitten on niitä asioita, joille ei vaan mahda mitään. Oltiin siis juuri puhuttu sokeriraituksesta yms. enkä minä mitään niitä jaksa sen kummemmin stressata. Jos on radi niin on radi ja sen kanssa sitten täytyy vaan elää. Tai jos kaikki ei mene ihan niin kuin olin sen suunnitellut (kuten meidän remppa, joka nyt iloiseksi yllätykseksi on edellä aikataulusta kun vielä vähän aikaa sitten oltiin vähän kiikunkaakun sen kanssa). Ei se maailmaa kaada. Siihen pitää vaan sopeutua ja mukauttaa elämä sen mukaan.
Ja siinä olet kyllä halimami oikeassa, että koulu kyllä kerkiää käymään. Se vauva on niin lyhyen aikaa vauva, että minä ainakin haluan nauttia siitä ajasta. MEidän esikoinen (mun vauva) ei enää oikein oo vauva kun on jo iso mies kun täytti 2 vee. :)

Mää jännitän et millon saan pakkauksen! Laitoin viime maanantaina hakemuksen menee, torstaina tuli jo kirje jossa sanottiin että hakemus hyväksytty, saapuu n. 2vk kuluessa.

Onko muut jo saanut pakkausta? Onko kestäny kauemmin, kuin 2vk?

Enpä oo miettinytkään tota äitiyslomalle jäännin ajankohtaa tolta kantilta..Oon jäämässä 30 pv ennen laskettua aikaa, eli 16.4. jolloin näköjään ei kerry sit lomat kuin kuudelta kuukaudelta jos hallituksen esitys menee läpi. Voihan se olla ettei meekään. Tässä kun tuntuu vaihtelevan nuo hallituksen päätökset. Luulen että pitäydyn alkuperäisessä suunnitelmassa ja jään vasta 16.4...

Takaisin