Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko täällä ketään kuka olis kärsiny sappikivistä/sappirakon tulehduksesta raskausaikana? Ite jouduin lähteä tänään päivystykseen sappikohtauksen takia ja tulehdusarvot ja leukosyytit koholla. :eek: Jos jollakin on ollu samaa vaivaa niin olisin kiitollinen jos kertoisitte miten teitä on hoidettu raskausaikana.

Mä sain toisen raskauden aikana kolme sappikivikohtausta. Pari viimeistä kertaa oli niin pahoja, etten pystynyt hengittämään. Olin kirurgisella puolella tutkimuksissa neljästi, mutta syytä ei löytynyt (silloin), ei voitu kuin ultrata ja tehdä muita hellävaraisempia tutkimuksia raskauden takia, ehkä siksikään eivät tajunneet mistä on kyse. Ekalla kerralla luulivat keskenmenoksi... Eli kun ei tiedetty mistä johtuu, ei mua oikein voinut hoitaakaan. Saikkua vaan kolme päivää kerrallaan kohtausten jälkeen. Kuukausi synnytyksestä selkäkipu sitten paheni hurjasti, ja erinäisten vaiheiden (kuten keltaiseksi muuttuneen ihon) jälkeen pääsin perusteellisempiin tutkimuksiin. Sappikivet todettiin tähystyksessä (suun kautta, kevytnukutuksessa) ja koko sappirakko leikattiin pois viiden viikon päästä toteamisesta. Nuorilla kai tuo sappirakon poisto on aika tavallista, mulla on kaksi kaveriakin, joille on tehty sama operaatio toisen lapsen saamisen jälkeen. Ne kivut kohtauksen aikana oli infernaalisia! Sanoisin, että pahempia kuin synnytykset. Eikä niihin auttanut mikään lääke edes. Leikkaakohan ne sappirakkoa pois raskauden aikana? Sanoiko ne miten ne aikoo edetä sun tapauksessa? Vai seuraillaanko tilannetta vain?

Lisäys vielä; koska mulla ei hoidettu tuota asiaa ajoissa kuntoon, mulla kerkesi tulehtua haima ja maksa. Niihin kipuihin ei auttanut edes lihakseen pistettävät lääkkeet (sain tipassa kipulääkettä myös, sillä ei tehnyt mitään), pelkästään sappikiven irtoaminen helpotti oloa.

Dee, siis on mahdollista että on kiviä vaikka ultrassa ei löydettäisi moisia? :o tänään kävin aamulla labrassa ja päivällä oli lääkäri, joka totesi että edelleen tulehdusarvot ja leukosyytit koholla. Mutta eivät rupea vielä antamaan antibiootteja tai muutakaan. 9.2. sappirakon ultra ja jos kohtaus pukkaa todella pahana päälle tai kuume nousee niin sairaalaan. Lääkäri sanoi että leikkaus todennäköisesti edessä synnytyksen jälkeen, mutta katsotaan ultra ensin. Ja sitten jos sappirakko tulehtuu oikein pahasti niin joskus saatetaan leikata raskaanakin. Mutta siis toistaiseksi vaan seuraillaan tilannetta..

Mulla oli nähtävästi aina kerennyt lähteä ne kivet siinä vaiheessa kun ultrattiin. Tähystyksessäkin muistaakseni näkyi vain sappirakon suuaukko vähän venyneen, ja siitä päättelivät, että sappikivet on syynä niihin kohtauksiin. Pieniä kiviä löytyi muistaakseni sitten sappirakon poistoleikkauksessa, joka sekin muuten tehtiin tähystyksenä, eli ei ole kovin iso leikkaus, ainakaan jälkien perusteella (kolme pientä arpea).

Onneksi sait hoitoa vaikka ultrassa ei näkynytkään :) luinkin jostain että vuodessa tehdään noin 10 000 sappileikkausta, joten aika rutiinilta kuulostaa :) meilläpäin oon kuullut että lopettavat herkäsi tutkimisen jos ultrassa ei näy mitään.. :(

Joo, eihän ne muakaan tutkineet (raskauden aikana) sen enempää. Mut sit kun menin hirveen kipeenä ja keltaisena päivystykseen ja oksensin odotusaulan roskikseen, ni pääsin heti parempiin tutkimuksiin :P Eli aika paljon se vaati.

Laitoin tykkäyksen tohon tyttö kohtaan :dummy1: Tyttöä siis lupailtu mutta mun LA on kyl 28.4 mut oon hääräillyt tääl toukokuisten foorumilla alusta asti niin ehkä munkin vaavi syntyy sit Toukokuun puolella :p Mut voitte toki miinustaa mut tosta tyttö laskuista jos jotain häiritsee :grin

Samma här. Eli huhtikuun puolelle silloin la siirtyi, täällä kuitenkin käyn lukemassa ja välillä kirjoittelemassa vaikka ehkä enemmän höpötän nykyään tuolla naamakirjan puolella. Joo tiedän ei saa mainita kyseistä foorumia :D
Ja voi siis poistaa tarpeen mikaan noista tyttö-tykkäyksistä jos haluatte selvän toukokuun jakauman:)

.Huoh, mitä taistelua kelan päivärahoista :bored: pitkä juttu mut ovat pantanneet kelassa mun sairaspäiväraha hakemusta 17.12.2015 lähtien....nyt lähdin selvittelemään asiaa, ovat saakeli hävittäneet mun s.lomatodistukset 26.10.2015 lähtien tonne tammikuulle:mad::bored:
5 hlö perhe alkaa jo näkee nälkää kelan toiminnan vuoksi. Palkoista ovat paperit lähettäneet jo joulukuussa kelaan, itsekkin vielä varmuuden vuoksi vein paperit kelaan aaaaargh.

Asiasta sadanteen, ostin käytettynä 2015 akta gracon turvakaukalon vauvalle (joo aika ajoissa liikenteessä:joyful:) pesin kankaat ja nyt en sitten osaakkaan laittaa siitä kaukalon vöitä oikein takasin, se myyjä unohti antaa mulle käyttö-ohjeet.
kysymys kuuluukin mahtaako jollakulla teistä olla tuo kyseinen istuin, joka voisi neuvoa?

Kelan kanssa saa tapella aina. Itellä edessä nyt sairaspäivärahan haku, saas nähdä onko yhtä vaikeeta ku kaikki muukin sen toimiston kanssa.

Susaliini, meillä on Gracon turvakaukalo. En osaa sanoa onko samanlaiset vyöviritelmät kuin meillä, mutta nämä saa siis kokonaan irti.
Takana on koukku, johon vyöt pujotetaan. Ne siis pujotetaan istuinpuolelta takapuolelle ja sieltä pujotetaan tuohon metalliseen koukkuun molemmat omille puolilleen.
Itse soljethan saa pehmusteista yms läpi ihan sellaisinaan, ainut vain että saat turvakaukalon läpi, niin ne on irroitettava.

Mahtoikohan auttaa yhtään :P

Kannattaakohan toi turvakaukalo ostaa sellanen missä on tuo telakka? Vai riittäiskö pelkkä turvavyökiinnitys?

Minusta vöihin laittaminen on ihan yhtä nopsaa ja helppoa, en käyttäny ollenkaa viimeksi telakkaa vaikka omistan :) Turhaa rahanmenoa! Ja jotenki se ahistaa koko telakkahomma..

Meillä taas telakka oli ihan ehdoton. Ensinnäkään minä en olisi jaksanut alkaa virittämään sitä turvavyötä joka kerta ja toisekseen meidän autossa on melko lyhyet turvavyöt. Jos vaan mahdollista, kannattaa ensin koittaa onko autossa riittävän pitkä turvavyö. Kyllä siis meidänkin autossa sen kaukalon vyöllä olisi saanut kiinni, mutta sitä olisi ehkä saanut taistella vähän enemmän.

Meillä oli telakka ekan kanssa ja nyt toisenkin kanssa tulee olemaan, vaikka onkin eri auto. Ongelmana siis meillä oli se että turvavyöt ei autossa riittäny kaukalon ympärille ilman kiroilua. Muutaman viikon jälkeen telakka oli niin ihana kapistus että! :)

hmmm, onkohan noissa auton vuosimalleissa eroja... meillä kun on n.20v. vanhat autot käytössä :grin

Hyvä pointti! Meiän uuemmissa autoissa ollu riittävä vyö ja vanhassa nissanissa tosi lyhyt ja ärsyttävä :D Mut siis aiemmin olleet autot ei oo ollu ihan uusia nekään, eli riippuu varmana ihan autostakin, kannattaa sommitella hyvissä ajoin kaukalot :)

Meillä on 2000 luvun puolen välin paikkeilta oleva auto ja siinä on lyhyt se vyö. Anopillani on 1990 luvun alusta oleva auto ja siinä riittää vyötä vaikka kahteen kertaan kaukalon ympäri. :joyful: Taitaa olla siispä enemmän merkistä ja mallista kiinni se vöiden pituus. Kannattaa myös muistaa tarkastaa isofixit... Niitä ei kaikissa vanhemmissa autoissa ole. Muistelisin jostain lukeneeni, että 2001 vuodesta eteenpäin ne olisi olleet pakolliset, mutta en nyt varmaksi muista...

muoks. Oli pakko tarkastaa ja isofix-järjestelmä on tullut Euroopassa pakolliseksi marraskuusta 2014 kaikkiin uusiin henkilö- ja pakettiautoihin.

Muokattu viimeksi:
Hitsi ku en tosta vyöstä osaa sanoa. Tuleva farkku saadaan vasta maaliskuussa ja löysin sopivan kaukalon alennuksesta.. Osaaks joku sanoo millaset vyöt on volkswagen passatissa, farmari vm. 2003?

Takaisin