Onko täällä ketään kuka olis kärsiny sappikivistä/sappirakon tulehduksesta raskausaikana? Ite jouduin lähteä tänään päivystykseen sappikohtauksen takia ja tulehdusarvot ja leukosyytit koholla. Jos jollakin on ollu samaa vaivaa niin olisin kiitollinen jos kertoisitte miten teitä on hoidettu raskausaikana.
Mä sain toisen raskauden aikana kolme sappikivikohtausta. Pari viimeistä kertaa oli niin pahoja, etten pystynyt hengittämään. Olin kirurgisella puolella tutkimuksissa neljästi, mutta syytä ei löytynyt (silloin), ei voitu kuin ultrata ja tehdä muita hellävaraisempia tutkimuksia raskauden takia, ehkä siksikään eivät tajunneet mistä on kyse. Ekalla kerralla luulivat keskenmenoksi... Eli kun ei tiedetty mistä johtuu, ei mua oikein voinut hoitaakaan. Saikkua vaan kolme päivää kerrallaan kohtausten jälkeen. Kuukausi synnytyksestä selkäkipu sitten paheni hurjasti, ja erinäisten vaiheiden (kuten keltaiseksi muuttuneen ihon) jälkeen pääsin perusteellisempiin tutkimuksiin. Sappikivet todettiin tähystyksessä (suun kautta, kevytnukutuksessa) ja koko sappirakko leikattiin pois viiden viikon päästä toteamisesta. Nuorilla kai tuo sappirakon poisto on aika tavallista, mulla on kaksi kaveriakin, joille on tehty sama operaatio toisen lapsen saamisen jälkeen. Ne kivut kohtauksen aikana oli infernaalisia! Sanoisin, että pahempia kuin synnytykset. Eikä niihin auttanut mikään lääke edes. Leikkaakohan ne sappirakkoa pois raskauden aikana? Sanoiko ne miten ne aikoo edetä sun tapauksessa? Vai seuraillaanko tilannetta vain?