Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään muulla paniikkia siitä et aika käy vähiin? Siis mua rupes eilen oikein ahdistamaan ku tajusin että jään 3kk päästä pois töistä ja mulla on yks iso projekti tässä vielä mikä pitäis saada päätökseen ennen sitä... Plus tietty hölmö on viivyttäny opparin tekoa ja sekin täytyis saada tässä ennen toukokuuta valmiiks. Huoh...

Onko kellään muulla paniikkia siitä et aika käy vähiin? Siis mua rupes eilen oikein ahdistamaan ku tajusin että jään 3kk päästä pois töistä ja mulla on yks iso projekti tässä vielä mikä pitäis saada päätökseen ennen sitä... Plus tietty hölmö on viivyttäny opparin tekoa ja sekin täytyis saada tässä ennen toukokuuta valmiiks. Huoh...

Mulla ehkä niin päin, että olen kypsä pariin asiaan töissä, että tämä äitiysvapaa tulee erittäin hyvään saumaan. Isoja juttuja pitäisi saada myös valmiiksi, mutta ei suorastaan harmita, että tulee "pakollinen" tauko. Toisaalta tuntuu kyllä hassulta, että 4kk päästä meillä voi olla jo uusi perheenjäsen, en pysty oikein edes kuvittelemaan, että millaista se on. :D

Joo, kyllä itelläkin on loppuviimeks ihan kiva olo jäädä pois töistä mut haluan saada hommat kuitenki hyvin hoidettua ennen ku jään, ettei uudelle äippäloman sijaiselle jää kamalasti selvitettävää... :) Mut eiköhän se tästä.

Mulla ehkä vähän kans mietityttää äitiyslomalle jäänti. Mulla olis parin kans viä opinnäytetyö tehtävänä.. mut eiköhän pari tsemppaa ja onneks aikaa on tän vuoden marraskuulle. Uskon et äitiyslomalla voi vähän aikaa kuluttaa opinnäytetyöhönkin.. muita projekteja en sit otakkaan äitiyslomalle ja muuten en koululla itteeni stressaa :)

Mä niiiiiiin odotan jo että äippäloma alkaa. Alkaa kivut oleen sen verta kovat että työn teko ei oikein huvita. Mulla siis sellanen työ että oon lastenhoitajana perheessä niin se loppuu nyt sit ku palkkaavat tilalle uuden hoitajan. Mulla ei siis jää mitään "kesken". Voi kun tää aika menis nopeasti ja pääsis pian lomalle.

Mulla kanssa muutama projekti normaali töiden lisäksi menossa. Tai no toista en oo vielä edes ehtinyt alottaan... Toisen pitäisi olla valmis tammi-helmikuussa niin se ei jää vaivaamaan. Innolla odotan kyllä kanssa jo äitiyslomaa. Tulee pitkä kesäloma. :D

Minä oon ollu vasta 3kk töissä jota ennen reilun vuoden kotona niin nyt ei sinänsä oo mitään paniikkia kotiinjäännin suhteen.. tarkotus olis kuitenki olla kotona taas vähiintään se vuosi..

Mua vähän stressaa toi "ajan loppuminen". Toisaalta odotankin sitä, koska tää raskausaika on tuntunut lähinnä tympeältä. :grin Ja mulla on vielä niin itsevarma ja positiivinen fiilis synnytyksestä tällä hetkellä, että pelottaa jos alkaakin pelottaa ihan hirveästi. :eek: Koska tiedän, että mulle ihan varmasti tullaan jäkättämään siitä, etten aio suostua suunniteltuun sektioon. (Kaksi aiempaa leikkausta.) Mutta ehkä sen kestää lannistumatta. :rolleyes: Nyt on ainakin semmonen fiilis että kaikki sujuu hyvin. Mennyt tähän asti raskaus kuitenkin niin "oppikirjojen mukaan". :grin

Enemmän mua stressaa se, ettei ole vielä lipastoa nukkumisboksille enkä ole päässyt kangaskauppaan haalimaan kankaita tai lajittelemaan vaatteita... Näkyisipä sukupuoli "extra-ultrassa" niin tietäisi pitääkö hankkia paljon uutta. :eek: Nyt taitaa joku 80% vaatteista olla joko pinkkiä tai mekkoja... :smiley-ashamed008 Pinkki ei sinällään haittaa, mutta voi saada vähän outoja katseita jos melkein kaikki vaatteet ovat sen värisiä. Olisihan sitä voinut tyttöjen kanssakin ostaa neutraalimpaa, mutta kun äidin lempiväri on se pinkki niin minkäs teet. :smiley-ashamed005

Mun tilalle ei palkata ketään eli mun työt jaetaan muille. Sen takia pakko saada kaikki tiedostot ym sellaiseen kuntoon, että ovat mahd selkeitä. Mä teen jo nyt varmaan kahden ihmisen työt, että väkisin mun tontilta jää kyllä jotain tekemättä jatkossa..

Minun äitiyslomalle jääntiä odotetaan kauhulla, vaikka sanoinkin, että varmaan parin viikon päästä synnytyksestä voin taas tehdä tuntia/paria viikossa (sunnuntaisin). Jos siis mennään samalls linjalla kuin esikoisen kanssa, eli tallilta ajelen itse synnärille :hilarious:
Minun pitää tälläkin kertaa mennä sinne tarpeeksi ajoissa, jotta antibiootti ehtii alkaa vaikuttaa.
Täällä siis B-Streptokokki todettu esikoista odottaessa, niin sehän meinaa, että jokaisessa raskaudessa joudutaan antibiootti tippaan synnärillä.
Onko muita joilla todettu ennen?

frozenflower: mulla on ollut kahdessa edellisessä ja ab-tipan oon siihen saanut synnärillä. 2 tuntiahan sen pitäisi ehtiä vaikuttaa ennen vauvan syntymää. Viimeksi ei ihan ehtinyt...

Oon kuitenkin ymmärtänyt, ettei toi streptokokki ole välttämättä seuraavissa raskauksissa, joten ab-tippaakaan ei tarvita automaattisesti. Ymmärsin myös, että eri raskauden vaiheessa tulos saattaa olla eri ts. rv 30 alapäässä voi olla tietämättään bakteeri, muttei välttis enää rv 37 (tai luonnollisesti toisinpäin). Pari vuotta sittenhän sitä testiä alettiin tehdä kaikille odottajille. Ajankohta on siis tosi lopussa eli joku RV 36-40 just ton mikrobiflooran vaihtelevuuden takia.

Korjatkaa toki, jos on muuta tietoa aiheesta! :)

Mä en suoraan sanottuna ees muista että tuota olis mulla viime raskaudessa testattu, mutta siis varmaan joo testattiinkin. :) on unohtunu siitäkin ajasta aika paljon jo, vaikkei aikaa ole ku reilu 2v. Sen muistan et tuosta rh- puhuttiin, mutta oikeesti tämä äiti ei edes muista mikä on oman lapsensa veriryhmä! Näin laadukkaalla päällä mennään siis täällä raskauden "hehku-vaiheessa"... :)

MaLinn: hmm jännä. Minulle nimenomaan painottivat neuvolassa ja sairaalalla, että tämä olisi jokaisen raskauden kohdalla, kun kerran on havaittu. Onpa outoa tosiaan. Pitänee ottaa asia puheeksi parin viikon päästä neuvolassa. Nyt kun silloinen hoitaja on jo lopettanut ja toinen tilalla...

Edit. Kysyin mieheltä ja hänkin sanoi muistavansa täysin varmasti, että tuo on loppuiän oleva bakteeri, josta pitää aina mainita synnyttämään mennessä. Syystä että ehtivät antibioottia antamaan tarpeeksi ajoissa ja tarpeeksi usein.:happy3

Muokattu viimeksi:
Ohhoh... Johan on eri ohjeet. En epäile yhtään, etteikö noin voisi ollakin.

Täällä meillä päin on vähän isompia perheitä ja just yks rouva kertoi, että hänellä vaan 3/10 lapsen raskauden aikana on ollut toi b-streptokokki plussalla (eikä siis peräkkäiset). Multakin testattiin viime raskaudessa uudestaan, vaikka edellinen raskaus oli jo positiivinen.

Pääasia, että hoitavat! :)

Muoks. Vielä jäi mietityttämään asia, niin muistin vielä, että hädissäni kyselin lääkäreiltä ekan positiivisen raskauden aikana asiasta. Kaikkein selvin vertaus oli (huuli)herpes-virukseen. Joillain se aktivoituu ja toisilla taas ei eli kerran kun b-streptokokki on todettu, se on siis aina elimistössä, mutta se ei välttämättä aktivoidu joka raskaudessa. Siksi se kait multakin testattiin uudestaan.

Toisaalta, nythän sitä ei tarvi enää niin miettiä, kun tosiaan kaikilta otetaan se näyte. Ja ensikertalaisille vielä tarkennuksena, että meilläpäin testi tehdään viimeisen lääkärineuvolan yhteydessä eli 36+. Se näytteenotto on toimenpiteenä ihan semmonen, että pumpulipuikoilla (tai mitä ne nyt on) pyyhkästään emätintä ja peräaukkoa (voi että näistä puhuminen ei ole vieläkään mulle kauhean luontevaa :D). Niistä näytteistä sit viljellään tulokset. Molempien pitäisi olla puhtaita.

Minä narahdin itse ainoastaan noissa testeissä ja siksi sain ab-tipan ennen synnytystä. Se suojaa vauvaa saamasta bakteerin syntymän yhteydessä. B-streptokokki voi olla myös aikaisemmilla viikoilla ennen testiä. Usein oireena on kovat supistelut liian aikaisilla viikoilla. Tuolloinkin vaivaa hoidetaan antibiooteilla, ja vaikka bakteeri olisi "parantunut" synnytykseen mennessä, annetaan ab-tippa varmuudeksi joka tapauksessa.

Näitä asioita minulle tuli mieleen. Halusin jakaa nämä, koska ei tuostakaan asiasta puhuta ennen kun/jos positiivinen tulos pärähtää. Itse olin aluksi harmissani, olenka aiheuttanut sen omilla toimillani. En kuulemma ollut! Muutenkin b-streptokokki kuulostaa ihan sukupuolitaudilta! Säikähtää vähemmästäkin. :D

Onko muilla kokemuksia?

Muokattu viimeksi:
Odette: aa totta, kirjoitin tuossa lopussa epähuomiossa väärin. Bakteerihan se tietysti on, mutta lääkärien mukaan se käyttäytyy herpesvirukset tavoin. Anyway, sitä hoidetaan antibiooteilla, mutta ikinä se ei parane kokonaan eli lähde täysin elimistöstä pois.

Muoks. Korjasinkin sen virheen heti, ettei tule väärinkäsityksiä.

Muokattu viimeksi:
Työasiaan... Mulla ei olis ollut kiire pois töistä ja sinnittelen siellä kyllä niin kauan kuin voin. Oon viransijaisena ja viranhaltija on nyt palaamassa omalle paikalleen, kun mä jään pois (ihana pomo järkkäsi näin ♡). Mulla ei siis äippäloman jälkeen oo paikkaa minne palata :(

Mua vähän stressaa toi "ajan loppuminen". Toisaalta odotankin sitä, koska tää raskausaika on tuntunut lähinnä tympeältä. :grin Ja mulla on vielä niin itsevarma ja positiivinen fiilis synnytyksestä tällä hetkellä, että pelottaa jos alkaakin pelottaa ihan hirveästi. :eek: Koska tiedän, että mulle ihan varmasti tullaan jäkättämään siitä, etten aio suostua suunniteltuun sektioon. (Kaksi aiempaa leikkausta.) Mutta ehkä sen kestää lannistumatta. :rolleyes: Nyt on ainakin semmonen fiilis että kaikki sujuu hyvin. Mennyt tähän asti raskaus kuitenkin niin "oppikirjojen mukaan". :grin

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikset halua kolmatta sektiota? Onko sulla alatiesynnytyksiä niiden lisäksi jo takana? Mullahan on kaksi sektiota myös ja itse olen tavallaan helpottunut, että kolmaskin tulee sektiolla. Molempia edellisiä yritin synnyttää alateitse, esikoista vajaa 2 vrk ja toista 3,5vrk (käynnistyksineen), joten en usko, että kolmaskaan onnistuisi mun kohdalla sen paremmin.Toivon, että suunnitellun sektion jäljiltä olisin myös paremmassa kunnossa, noiden käynnistysten jälkeen mun kroppa oli järjettömän väsynyt ja crp huiteli melkein 300. Oltiin lasten kanssa antibiootti- jne tipoissa monta päivää.

Takaisin