Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kenelläkään muulla sama fiilis kuin mulla. Eilen rakenneultrassa ultraaja sanoi, et EHKÄ poika. Kuvakulma oli niin huono, et painotti sitä, et ei todellakaan uskalla varmaks sanoa. Mulla kuitenkin edelleen vahva olo, et tyttö siellä on. :oops: Pitääkö tässä varata aika jonnekin 4 d-ultraan, et jos sais paremman varmuuden. Täällä ku on julkisella puolella vielä noi "avaruusoliovehkeet"...

Eetla: Todennäköisesti teille on tulossa poika. Huippua! :) tyttöarvaukset on enemmän arpapeliä... Se 4d... KANNATTAA mennä! Me ollaan käyty kaikista lapsista ja menään nytkin. Nyt tulee pitkä paatostus:

Suomessa on ultria vain kaksi, joista viimeinen eli rakenneultra on jo raskauden puolivälissä. Rakenneultra viikoilla vauvan rakenteet ovat vielä kehitysvaiheessa ja osa niin pieniä, ettei hyväkään ultraaja vielä "löydä" kaikkia mahdollisia kehityksen poikkeavuuksia.

Olen kuullut useasta tapauksesta, joissa rakenneultrasta selvittiin puhtain paperein, mutta vasta 4d:ssä huomattiin poikkeavuudet mm. munuaisissa tai sydämessä.

Esimerkkinä läheisen ystäväni lapsi, jonka henki pelastui 4d ultran ansiosta. Ultrassa huomattiin rv 31 poikkeavuus sydämessä, joka piti hoitaa heti! Kiireellinen sektio suoritettiin jo samana päivänä ja pieni potilas kuljetettiin Helsinkiin useisiin sydänleikkauksiin. Loppu hyvin kaikki hyvin! :)

4d on siis hieno muisto mahavauvasta ja pieni kurkistus omaan pieneen. Hyvillä laitteilla piirteet ovat kuin valokuvassa. Pohjimmiltaan herkät ja tarkat ultrat, kuten 4d, mahdollistavat optimaalisilla raskausviikoilla jopa pienten suonien tarkastelun ja näin ollen pelastavat henkiä! Toki se sukupuolikin selviää samalla. :)

...minusta siis hintansa väärti kaikin puolin, mutta kandee käydä ennen rv30. Meidän vauvat on ainakin jo silloin niin lähtökuopissaan, että päätä ei saa ultrattua kokonaan. Sehän tarkoittaa hurjaa huolta itselle, kun tarkastukset tehdään synnytys sairaalassa perinnöllyyspolin kautta.

Summa summarum. Onnea terveestä pienestä! :)

Onko kukaan tietoinen yksityisen hinnoista? Kuulin kaverilta että hinta eroaa paljon riippuen asuinpaikasta, niinku aina. Kaveri kävi viime raskaudessa ru:n jälkeen uudestaan yksityisellä ihan vaan sen takia että sukupuoli jäi epäselväksi. Ru:ssa veikattiin tyttöä mutta kikulithan siellä sit yksityisellä näkyi... :)

No ku eilen just se ultraaja sano, et ei uskalla varmaks sanoo, et onks se napanuora vai pojan vehkeet. Tää raskaus on ollu ihan erilainen kuin esikoista (poika) odottaessa ja vahva tunne ollu alusta asti, et tyttö tulee. :D No ihan sama loppujen lopuks kumpi, mut mä vaan haluaisin tietää. ;)

Lahdessa Perhe-Artessa kätilön tekemä 4 d-ultra 120 euroa. Sisältää toimistomaksun ja muistitikun. Olisin jo varannu ajan, mut vielä ei ollu helmikuun aikoja varattavissa. ;)

Se etu ulkoistetuissa ultrassa on, että Terveystalolla on 4D laitteet eli saadaan jo ru:ssa "kunnon" kuvaa. :)

Meilläkin on ultrat Terveystalolla. Tykkään vaan niin kovin, että lääkäri katsoo vähän erisilmällä noin RV 27-30 4 d-ultrassa rakenteet. Ai miten niin huolissaan vauvan terveydestä? :oops:

Meilläkin on tuo "poika... tai napanuora". :D
Mutta siis ultrassa oli ärsyttävää, kun ei kertonut meille mitään, mitä ultraili ja oliko nyt hyviä vai huonoja juttuja. Sydäntäkin ultrasi varmaan 10 minuuttia ja katseli veren virtauksia ja otti sillä 4D:lläkin kuvaa. Neuvolakortista sitten luettiin, että normaalit rakenteet. Jäi jotenkin outo olo, kun ei mitään infoa saanut. Paitsi sen, että painoa vauvalla n. 300 grammaa (rv 20) ja että menee jollakin pituusmittarilla just ja just alakäyrää. Onkohan se kummakaan, kun me molemmat vanhemmat ollaan lyhyitä, samoin kuin molempien suvut. :D

Me ei kysytty rakenneultrassa kumpi tulee. Ekaki pidettiin yllätyksenä. Ekasta oli kolme ultraa täällä meillä kun ensisynnyttäjät ultrataan synnytystapa-arviossa synnytyssairaalassa. Nyt toisen kohdalla tämä kolmas sitte jää pois. Mutta neuvolalääkäri ultraa vielä 2krt.

Kyllä mä ainakin luotan siihen että rakenneultrassa kun kaikki oli hyvin , niin kaikki on hyvin. Ei kai sitä muuten tehtäisi just näillä viikoilla. En ala kyllä panikoimaan ja maksamaan monia satasia yksityiselle menosta . Täälläki varmaan moni huokaissut helpotuksesta rakenne ultran jälkeen niin kiva sen jälkeen alkaa miettiä että jo ei varmasti kaikki olekaan hyvin. ....

Enkös mä kirjoittanut Misu 91, että "onnea terveestä pienestä"?! Pointti oli kertoa 4d:n hyviä puolia, niille jotka sitä miettii. Muutenkin monissa muissa maissa ultrataan vauva joka kuukausi, Suomessa vain kaksi kertaa. Asiat voi ymmärtää niin kun ne haluaa...

Mielestäni kirjoitit ettei hyväkään ultraaja löydä kaikkia poikkeavuuksia ja olet kuullut useasta tapauksesta jossa rakenne ultrassa kaikki ollut ok ja sit todettu 4 d:ssa vaikka mitä poikkeavuuksia. Täälläkin palstalla varmasti on meitä jotka murehtii jo valmiiksi kaikennäköistä, niin tällaiset kommentit ei oikein helpota.

Ei hyväkään ultraaja löydä näin varhaisilla viikoilla kaikkia poikkeavuuksia (rv 18-22). Se nyt vaan on fakta. Rakenteet on vielä niin pieniä eikä kaikki kokonaan kehittynyt. Eikä kehity vielä useampaan vuoteen edes vauvan syntymän jälkeen.

Muoks. Kirjoitin sydämen, munuaisten ja tiettyjen osien aivojen kehityksestä. Ne on siis samat jotka kehittyy just vielä vauvan syntymän jälkeenkin.

Ymmärtää ken haluaa. Joku muu voi kirjoittaa 4d:n huonoista puolista.

Muokattu viimeksi:
Nonni... Täällä jo rauhoittuneena. Huolissaan minäkin olen koko ajan ja itsellä vasta rakenneultra edessä ensi viikolla. Vielä haluan sen verran toimittaa, kun samassa veneessä tässä vähän kaikkien kanssa ollaan... Jos ja toivottavasti kun ensi viikolla ru:ssa kaikki näyttää siltä kun pitääkin, uskon itsekin, että kaikki on kunnossa ja terve vauva tulossa! Noi influenssarokotukset, 4d:t, vauvavakuutukset ja kaikki muut vapaaehtoiset hommat on ihan omaa valintaa ja ylimääräisiä. Itse saankin tältä palstalta eniten juuri erilaisista ajatuksista ja vaihtoedoista. Varsinkin, kun tämä raskausaika ja vauvan kehitys on vähän sellaista, mihin ei itse voi vaikuttaa. Silti odottavalla äidillä on sen sata miljoona vaihtoehtoa ja rajoitetta.

Näin rauhoittuneena näen toki Misu91 sinunkin puolesi asiasta, joka on siis sama kuin minulla: Oman pään kasassa pitäminen. :) Sooriii!

MaLinn, mä taas kiitäs sua tosta tiedosta. :) en oo tiennyt että siinäkään ei voi varmaksi sanoa, kun kehitys on niin alussaan. En itse sinänsä huolestunut tiedosta, vaan pidin sitä enemmän informatiivisena niille ketkä ei asiasta tiedä. Senhän perusteella jokainen voi tehdä omat päätökset.

Lahdessa vissiin oli se 120€ 4D, osaako muut antaa muiden paikkakuntien hintoja? Itse oon ollu halukas menemään siihen jos ei saada sukupuolta selville maanantaina. Ja tietysti on kiva nähdä pikkuinen vielä kolmannenkin kerran. :P ja aina plussaa kun pystytään uudestaan tarkistamaan kehitys.

Juu, toki ymmärrän niitä jotka haluaa vielä varmistua sillä 4 dllä et kaikki on kunnossa. Ite kun 6 vuoden yrityksen jälkeen tuli raskaaksi , on koko aika epäuskoinen olo että voiko kaikki oikeesti mennä hyvin loppuun saakka. Siksi olin päättänyt et rakenne ultran jälkeen alan luottaa et kaikki menee hyvin ja siitä syystä vähä harmitti tuo kommentti , ettei asia näin välttämättä olekaan. Mutta tosiaan, oma pää yritetään pitää kasassa ja toivotaan että ne kaikki saadaan pikkuiset syliin toukokuussa <3

Rakenneultrahan tehään viikoilla 18-22 yleisimmin ihan nimenomaan sen takia, että jos vakavia poikkeavuuksia löytyy niin on mahollisuus vielä keskeytykseen ja aika pitkältihän tuo tuntuu olevan, että jos lääkäri epäilee pientäkään poikkeavuutta, jota ei vielä siinä vaiheessa voi kunnolla nähä niin ohjaa uusiksi ultraan viikon parin päästä ja vaikka menis 4d ultraan, niin ei siitä siltikään voi olla varma näkyykö kaikki niin hyvin ko mitä sillä tekniikalla pitäis.

MaLinn, kuten ite sanoit, että teillä on ulkoistettu ultrat terveystalolle, eli et joudu maksaan sitä ite, toisin taas jos mie kävelen terveystalolle ja haluan 4d ultraan niin lasku tulee olemaan n. 200 euroa. En miekään vastaan pistäis jos sen ilmaseksi saisin.

Jatkan panikointia ootellessa huomista rakenneultraa.

Takaisin