Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:) olipa ultria tai ei, niin suurempi todennäköisyys on saada täysin terve lapsi kuin se toinen ikävämpi vaihtoehto! :)

mh- : ne ulkoistetut
Terveystalon ultrat ovat Nt- ja rakenneultra, jotka tekee kätilö aivan normaalisti viikoilla 18-22. Se myöhäisempi varsinainen ylimääräinen 4d, jota tarkoitin, on sit omakustanteinen. Edelleen olen 4d-ultran puolesta puhuja, mutta mietitään silti tämän 4. kohdalla mennäänkö. Mies haluaisi ehdottomasti, mutta vähän tekstissäni jo avasin meidän viime 4d kokemusta, joka oli täysin katastrofaalinen. Saatiin aika siis vasta RV 30, jolloin poikamme pää oli niin alhaalla, ettei siitä saatu kaikkia tärkeitä rakenteita näkyviin. Elämäni hirvein viikko odottaa oysiin tarkastusta, jossa ei sielläkään voitu varmaksi sanoa mitään. Todennäköisempää kuitenkin oli muiden rakenteiden perusteella, että lapsi on terve. Toinen vaihtoehto oli siis tooodella kehitysvaimmainen ja sairas. Terve poika syntyi, kuten normaali rakenneultrassa oli näkynyt. Eli niin... Tieto lisää tuskaa. Ja ihan turhaa huolta.

Rosmariina: kiitos kommentistasi! Tuo oli juuri pointtini, harmitti jo että sain toisille turhaa huolta aikaan, koska itselle tuo tieto 4d ultraan pääsystä helpottaa kaikkia pelkoja. Eihän sinne tarvitse mennä, mutta on ainakin yksi keino lisää rauhoittaa mieltä, jos alkaa mietityttää, onko mahassa kaikki hyvin. :) Aina saa lukea myöhäisestä keskenmenoista ja kohtu kuolemista. :(

Hinnoista vielä. Kaarinassa on ehkä Suomen parhaat 4d laitteet (sitä uusinta mallia siis vain ehkä kaksi koko Suomessa) ja huippu lääkäriultraaja, Jussi Savonlahti. Hän siis tekee pelkästään noita hommia. Hintakin oli jotain 150€ (saattanut kyllä nousta parissa vuodessa). Oulussa on vain yksi lääkäri joka tekee, Terveystalolla kylläkin, 4d ultria, mutta se hintakin on joku 250€. Etelä-Suomessa taitaa olla enemmän valinnan varaa...

Muokattu viimeksi:
Huh ompa kalliita! Ite luotan normi ru ja huoletta sitte synnytykseen saakka meen, paitsi se ultraa vielä synnytystapa-arvioinnissa muistaakseni :)

Mulla on ultrattu molemmissa aiemmissa synnytystapa-arvioissa, tosin onhan niistä aikaakin reilu 4 ja 6 vuotta. Mut uskoisin, et ultraavat nyt tulevassakin, se on kuitenkin edessä kolmisen viikkoa ennen laskettua aikaa suunnitellun sektion vuoksi. Siitä ultrasta ei muistaakseni vaan saa itse juurikaan selvää kun vauva on jo niin iso siinä vaiheessa.

Mulle ei ainakaan tehty edes esikoisesta. Siinäkin asiassa taitaa käytännöt vaihdella aika paljon paikkakunnittain.

ainakin äidin koko ja lapsen koko vaikuttaa tuohon synnytystapa-arvioon, t. alle 150cm :grin en kyllä tiedä vielä että tehdäänkö se taas kun esikoisen sain kuitenkin puskettua alakautta, noh aika näyttää:confused013

Mäkin olin esikoisesta synnytystapa-arviossa kun vauva veikattiin isoks ja olin ensisynnyttäjä.. 4220g/51cm pötkäle tuli alakautta et en tiä tarviiko nyt toisesta mennä. Mun mielestä se arvio tehtiin kun la oli ylittyny. Esikoinen synty 10pv yli lasketun ajan.. et ehkä tehdään nytkin jos la ylittyy...

No se voi selittää miksi mulle ei sitä tehty esikoisesta. Esikoinen kun syntyi ajallaan ja minä olen melkein 170 pitkä. Tosin esikoinen oli iso (4885g/54cm) ja oli jo varattu aika kokoarvioon, mutta en ehtinyt siihen. Jos olisin siihen ehtinyt niin olisivat varmaan samalla tehneet sen synnytystapa-arvion samalla. Tosin ihan hyvin tuli alakautta tuonkin kokoinen poika ulos. :)

Mä pääsin viimeksi synnytystapa-arvioon sen takia, koska meillä on äidin puolelta sukuvikana ahdas lantio. Siskollani ei esimerkiksi onnistunut alakautta synnyttäminen kyseisen "vian" takia, eikä mummoni ole aikanaan pystynyt synnyttämään alakautta.

Se on kyllä tosi hyvä, että siihen pääsee jos on yhtään epäilystä. Minun äitini, joka on aina ollut todella hoikka, on synnyttänyt kolme yli nelikiloista alateitse niin jotenkin en olettanut minullakaan olevan siinä ongelmaa. Meidän suvussa on sitten taas se ns. "synnyttäjän lantio". :joyful: Mutta siis minulla on yksi kaveri, joka ei ole voinut edes harkita alateitse synnyttämistä kun vauva ei vaan olisi mahtunut tulemaan sitä kautta.

Esikoiselta kävin oulussa mt en muista olisiko tarvinnut käydä ellei olisi ollut perätarjonnassa. Hyvin olisi mahtunut syntymään mt oli sit jalkaterät tulossa ekana ni meni sektioon. Sektion vuoksi myöhemmissä raskauksissa on joka paikkakunnalla (L-PKS ja Tays) tehty arvio. Mullakin 4 raskaus niin voi aika paljo rasittaa sektiohaavaa ja kun 5 1/2 vuoden sisään 4s.

Pääsenköhän/joudunkohan mää tohon arvioon, kun mullakin pituutta vain 151cm... Jännä nähdä. Neuvolassa varmaan ilmoittavat jos sinne pääsee/joutuu. En tiedä onko se nyt sit pääsemistä vai joutumista, kun toisaalta haluaisinkin siihen. :) tai pääseeköhän siihen pyytämällä?

Soiteltiin tänään terveystalolle ja mehiläiseen noista 4D ultran hinnoista. Meidän terveystalolla ei ole edes 4D laitetta käytössä. :( Mehiläisessä sitten puolestaan maksoi 285€. Huhu... Pitää varmaan soitella vielä lähikaupunkien hintoja. Lahteen olisi 100km, Kouvolaan 80km. Mahtaiskohan näistä löytyä laitteita.. Tai Lahdesta vissiin ainaki löyty. Ja hinta oli suunnilleen 120€?

Rosmarinaa, Lahdessa sellainen kuin Perhe-Arte. Heidän nettisivuiltaan katsoin tuon hinnan. Ja se on siis kätilön tekemä. :)

Kiitos tiedosta Eetla! :) tähän mennessä halvin, ja kun bensatkin haetaan aina venäjältä niin matkoihinkaan ei kulu sinänsä kauheasti rahaa, joten voi olla halvin. Pitää nyt yrittää vielä bongailla jos pikkusen lähempänä, kuin lahdessa olisi tuota hintaluokkaa tai vähän halvempaa. :)

Mulla oli ne synnytystapa-arviot kai siksi kun esikoisen kohdalla epäiltiin alkavaa raskausmyrkytystä ja kakkosen kohdalla podin synnytyspelkoa. Kokoarviot heitti ihan häränpyllyä molemmissa. Esikoinen arvioitiin 3800g ja kakkonen reilusti siskoaan pienemmäksi; painoivat sitten 4400g ja 4000g. Joo olihan se toinen reilusti pienempi, mutta silti sen kokoinen, ettei mahtunut ulos. Tuo 3800g olis kuulemma pitänyt mahtua lääkärin ultran ja "nyrkkitestin" perusteella. Olin kyllä molemmissa raskauksissa reilusti ylipainoinen (niin kuin nykyäänkin), että ehkä sekin haittasi kokoarvion tekemistä. Nyt ei onneks tarvii lapsen kokoa pohtia, kun leikataan eniveis :P Koko voi vaikuttaa kai vain leikkauksen ajankohtaan tjms.

Meilläkin se sta tehää kaikille. Oon 161cm, esikoisvauva syntyi 3vk etuajassa ja painoi 2655 /47cm :) En muista millä viikoilla arvio tehtiin ja että tehdäänkö se jälleen.

Takaisin