Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milloin muilla alkanu paino nouseen? Ite oon nyt 17+2 ja paino alku painosta -2kg. Onko ihan normaalia? Huolettaa..

Jose ole huoletta, mulla esikoisesta tuli yhteensä vain 6kg ja täysin terve lapsi on. Eka kilo tuli viimeksi rv22 (neuvolakortista lunttasin) ja ne loput sitten tasaisesti. Nyt tästä tokasta (14+6 tänään) olen lähtöpainossa ja ultrissa sikiö ollut normikokoinen.

Jos itse voit hyvin, pystyt syömään ja liikkumaan, niin kaikki on varmasti ok!!

Viiviv, mulla ei ole normaalisti migreeniä, mutta tässä raskauden aikana on ollut migreenityyppisiä päänsärkyjä. Ihan sama oli monta vuotta sitten, kun söin minipillereitä, mulla ilmeisesti hormonaalinen juttu, joka johtuu keltarauhashormonista. Lepo ja mammajooga (katson Youtubesta) ovat auttaneet, samoin se, että juon vettä ihan tolkuttomasti. Mutta migreeniin en osaa sanoa muuta, kuin että toivottavasti hieronta auttaa. Stressaaminen & kehon painopisteen muuttuminen voi aiheuttaa selän alueella muutoksia, joka sitten aiheuttaa niska- ja hartiajännitystä. Jooga kyllä auttaa sekä stressiin että kehonhuoltoon, joten sitäkin kannattaa kokeilla olon niin salliessa. Tsemppiä!

Tuohon painokeskusteluun voin sanoa, että se painon muuttuminen on ihan yksilöllinen juttu. Mulla paino on alkupainossa, tai ehkä hitusen allakin, mutta mulla onkin niin runsaasti lähtöpainoa, että se on hyvä vaan. Monella paino alkaa tosissaan nousta vasta vikalla kolmanneksella, joten ei tarvitse alkaa ahtamaan sisäänsä ylimääräistä ruokaa. Toisilla taas nousua tulee eka viikoista lähtien. Jos ruokavalio on perushyvä ja oma olo tuntuu hyvältä, niin lapsikin saa kyllä tarvitsemansa. Kohtahan on ultrakin, niin siellä sen vauvan olemisen sitten näkee. :)

Tästä aiheesta on omakin ketju mutta ajattelin että saisin täältä vastauksia paremmin.. :D Onko kellään muulla ollu pahoja migreeni/päänsärkykohtauksia raskauden aikana? :-( Mulla nyt viikkoja 16+4 ja migreenikohtauksia on lähes päivittäin ollut nyt n. 3 viikon ajan. Lääkärissä käyty 2krt ja määrätty vain panacodia, ei auta oikeen.. Huomenna fysioterapiaan ja hierojalle myöhemmin. Hartialihakset tuntuu ihan sairaan kipeiltä ja ovat jumissa, mutta en silti usko että syy on siellä. Voinko alitajunnassani stressata esim. opiskelujani ja niiden keskeytymistä keväällä? Apuja :-(

Migreeni ja jatkuvat päänsäryt ovat olleet vaivana täälläkin. On ollut ihan viikottaista juurikin sieltä viikoilta 15 lähtien. Ja aikaisemmin migreenikohtauksia ollut alle viisi koko elämän aikana, nyt raskuden aikana on ollut jo 4 kertaa + "tavalliset" päänsäryt. Panadolilla on menty ja kahdesti olen lääkärin luvalla ottanut myös 400mg buranaa Panadolin rinnalle. Olen ymmärtänyt, että päänsäryt ja migreenit on aika yleisiä raskauden aikana, :sad001 Nyt toivon että alkaisi helpottaa, viikkoon ei ole nimittäin särkenyt melkein yhtään... ja rv 18+6 tänään.... :rolleyes:

Stiffie, mulle taas sanottiin neuvolassakin, että migreenikohtaukset yleensä helpottuu raskauden myötä.. Itsellä kyllä vain paheni :( No toivotaan että tää nyt menis pikaisesti ohi ja pääsis nauttimaan raskaudesta :)

Viiviv! Kyllä mulla ainakin ihan selvästi johtuu raskaudesta päänsäryt.. ja kaikki muutkin vaivat voimistuneet. Ihan tuntuu kun niskat olisi jäässä kokoajan ja näkö sumenee ihan vaan sen takia kun tunnen kaikkien lihasten olevan todella jumissa. Sittenkun hieroo niin se päänsärky vaan pahenee kun lähtee kuona-aineet liikkeelle. Eli jos käyt hieronnassa niin ota ennen sitä särkkäri ;) ja runsas vedenjuonti tärkeää! En tarkoita litraa päivässä vaan RUNSAASTI xD itellä menee se 2-3l ja sit saakin nousta yöllä vessaan 3 krt... mut pakko!

Stiffie, mulle taas sanottiin neuvolassakin, että migreenikohtaukset yleensä helpottuu raskauden myötä.. Itsellä kyllä vain paheni :( No toivotaan että tää nyt menis pikaisesti ohi ja pääsis nauttimaan raskaudesta :)

Joo näin ne joskus väittää, itse olen törmännyt vain päinvastaisiin tapauksiin. :bored:

Mulla on ollut päänsärkyjä nyt viimeisen viikon aikana (rv 16+6 nyt). Kestää vuorokaudenkin, vedenjuonti auttaa ehkä hieman, lääkkeitä en ole kokeillut kun luulen, että tää on hormoniperäistä (eikä ole varmuutta auttaako ne lääkkeet siihen).

Paino ei ole noussut mulla vielä, se laski pahoinvoinnin takia pari kiloa, nyt sahaa lähtöpainon ja -1 välillä. Oon niin kovasti ylipainoinen, ettei tarviikaan kyllä nousta :P

Mulla oli jokunen vuikko sitte hartiat tosi jumissa
Silloin oli migreenintyylistä päänsärkyä ja jumi säteili sormenpäihin asti särkien koko kättä.. edelleen hartia tuntuu ettei oo normitilassa mutta ei aiheuta kipua kuitenkaan..

Ekasta lapsesta paino on noussut +2kg rv23 mennessä. Nyt rv18 ja samat 2kg plussaa ja lähtöpaino oli 1-2kg esikoista enempi.. sinänsä en ressaa kun esikoisesta kaikki 12kg lähti alle 2kk pois pelkän imetyksen ansiosta. Täytyy vaan toivoa että imettäminen onnistuu tälläkin kertaa... liikkumalla ja ruokavaliolla mulle painon pudotis tulis olemaan tuskien taival...

mitenkään vähättelemättä niiden huolta joilla ei paino nouse vaikka haluaisi.. mua alkaa naurattaa kun itellä oli painoa noussut rv9 neuvolassa jo joku 2-4kg :D nyt sille voi jo nauraa ku painoa kytänneenä oli kova isku. Mutta todellakin varmasti vauva voi hyvin :) ja jokainen ollaan niiiin erilaisia! mulla tullut joka raskaudessa 15-20kg ja ehkä puoli vuotta mennyt kun lähtöpainossa (saattaa olla vuosikin en muista)

hausse toi herkkyys.. monta päivää ollu ettei oo itkettäny paha olo tai ilokaan. Tänään käytin 4 vuotiasta neuvolassa ja oli niin pikkuvanha ja reipas ni alko itkettää :'D

Minulla taas melu ja hälinä saa kiukkuiseksi ja väsyneeksi :( töissä kun on ääntä , hälinää ja stressinkin kiusaa :( niin illalla on aika väsynyt. Ja ei paljon jaksa puuhata . Onneks salilla on välillä päässyt käymään. Antaa voimaa..

Joo, mulla edelleen rv 16+0 on paino -6 kiloa siitä kun plussatestin tein. Edelleenkään en saa kunnolla syötyä, kun on mahalaukkukin melkoisesti tuntunut kutistuneen viimeisten kuukausien aikana, mutta onneksi painon lasku on nyt loppunut viimeisen viikon sisään. Parin viikon päästä toivottavasti suunta on jo ihan päinvastainen :D

fyssari teippas hartioita kinesioteipillä, toivotaan että se saa ihmeitä aikaan yhessä henk. koht. harjottelu/venyttelyohjelman kanssa nyt 2vko ajan! 18pv uus fyssariaika + sen jälkeen suositteli hierojaa :-) ehkä tää tästä :-)

Jokos te muut ootte käyneet jouluostoksilla? Mä kävin tossa torstaina, ihania löytöjä edullisesti. Nyt ei enään tarttee stressata joululahjoja :angelic:

Mulla on vielä ens vko sairaslomaa, jonka jälkeen ajattelin lähteä kokeilemaan työntekoa. Tämä sairaslomailu meinaan ei kannata taloudellisesti, ja pelottaa että tulot putoo niin paljon ettei pärjätä.
Muutenkin puhuin pomon kanssa, josko mä jäisin osa-sairaslomalle jolloin kela maksaa osan ja työnantaja osan palkasta ja mulle ei tulis tulonmenetyksiä mutta päivät olisi lyhyempiä.

Täällä jo vähän aloteltu jouluostoksia, ens viikolöa sit loput :)
Niskat myös aivan jäätävän jumissa että voisin itkeä.. Eilen 3 särkylääkkeen jälkeen VÄHÄN helpotti, sit vähä hieroin ja laitoin kylmägeeliä... Nyt aamulla tuntuu olevan raskaat ja jumiutuneet niskat mut ei vielä kipeet.. No eiköhän ne päivän mittaan taas kipeydy! 0.0
Täällä rv 16+4 ja +10-12kg... Viime raskauessaki tuli n 22-24kg. Tasan ei käy onnen lahjat :D Täytyy koittaa jos ees jotenki sais piettyä painok ettei enempää nousis....

Mieki pelkäsin jo valmiiksi hieman ylipainoisena että raskauskiloja tulee kauheasti, nyt kuitenki 16+6 ja grammoja tullu vaan 780g :D ootellaan paljon lopussa..

Meillä ei onneksi ole juuri mitään lahjoja ostettavana. Lähdetään kahdestaan jouluksi pois, joten muutamat lahjat pistän postiin ja se on siinä. Rahaakaan ei just nyt olis hirveästi lahjoihin laittaa, joten hyvä näin. :)

Takaisin