Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meiän neuvolass aina, kun on aika, käydään ensin pissaamassa purkkiin jonka ne äkkiä stiksaa ennen ku menet sisään. Ei tartte mihinkää ite huolehtia! :) Jep ja sokerit tarkkailee myös (rd)

Mä kävin pari viikkoa sitten neuvolassa. Pissan stiksas sielläkin ja myös joka kerta. Silti sain mukaani pissanäytepurkin ja sen tuubin. Missään ei kuitenkaan lue et miten ja mistä virtsasta se otetaan. Onko siis väliä onko aamuvirtsa vai kelpaako päivällä otettu. Jos otan aamuste niin säilyykö koko työpäivän ajan mun laukussa/jääkaapissa vai täytyykö mun kiikuttaa se jo aamulla labraan?

Huoh, ehkä vaan yritän väkisin huomen päästä pois töiden lomasta ja saada soitettua sinne neuvolaan...

Katso, jos se ohje löytyy labran sivuilta. Mulla on ainakin fimlabin ohje sen pissapurkin mukana.

Meillä ainaki pitää ite varata aika verikokeisiin ja mulle annettiin kaks näytepurkkia ja toisessa mukana yks putkilo ja toisessa kaks. Toisen piti olla mielellään aamuvirtsasta (väh 4h) ja toiseen riitti pari tuntia. Molemmissa ohje lappuset mukana.

Tuo missä on yks putkilo + pipetti on klamydia- ja tippuritutkimusta varten. Ei alapesua ennen näytettä ja alkuvirtsasta ja tosiaan riittää sen kaks tuntia virtsaamatta ennen tuota. Säilyy 2vrk huoneenlämmössä, mielellään kuitenki viedä samana päivänä. Putkilon kylkeen tarralappu missä nimi ja henkilötunnus.

Sitte tämä kahenputkilon näyte (KemSeul, Solut ja BaktVi) yli neljä tuntia virtsaamatta, mielellään kuus tuntia. Ensin alapää pesu ja keskivirtsasta näyte. Säilyy huoneenlämmössä enintään 8 tuntia ja jääkaapissa max 24 tuntia. Ja tuossa oli mukana lappu mihin tulee tiedot: nimi, henkilötunnus, mahd. antibiootti ja koska näyte otettu.

Toivottavasti oli apua! :)

Juu siis jossain näköjää tutkitaan klamydiakin automaattisesti. Meillä ei muistaakseni. Ja joo. Neuvolassahan katotaan joka kerta toi kemiallinen seula kun sielä käydään. Mietin vaan, et oonko missannut jotain, kun mulle ei oo kukaa pisssanäytteestä kukaan puhunut.

Meillä ei ainakaan ekalla kerralla neuvolassa katsota pissanäytettä niin siksi on se purkki. Kai siitä jotain muutakin katsotaan, mutta meillä ei ainakaan katsota tuota klamydiaa automaattisesti.

Eiku jaa, on saattanu muisti mennä mut muistaakseni esikoisen kohalla katsottiin taudit multakin... Varmaa siitä pissasta, aika kultaa muistot! :)

Klamydia otetaan alkuraskaudessa Alle 25vuotiailta tai jos historia koetta edellyttää. Tapauskohtaisesti siis ellei jo ikä sitä sanele. Ja tosiaan se toinen 4h rakkovirtsa on ihan normaali keskivirtsanäyte, josta tulehdukset katsotaan. :)

Mä olen elänyt siinä uskossa että klamydia testataan raskaana olijoilta aina iästä tai mistään muustakaan riippumatta.

Nyt kun rupesi miettimään niin eipä kerrottu mitään siitä, mitä testataan tuolla ladrassa verestä taikka virtsasta. Saa vähän arvuutella. :laughing002 Kaipa siellä toisella neuvolakäynnillä sitten viimeistään kerrotaan jos on jotain mistä huolestua, outoa kylläkin miten vähän tietoa tuntuu saavan heti alkuvaiheessa.
Kai sitä pitäisi vaan osata itse valmistautua siihen, mitä haluaa tietää että osaa kysyä.

Mä kävin aamulla neuvolassa ja ultrassa. Siellä se pienoinen näytti uiskentelevan :) meillä tutkitaan pissasta bakteerit eli tehdään bakteeriviljely tulehduksen varalta. Ja sitten joka neuvolakäynnillä katsovat sokerit ja oliko valkuaisaineet vai mitkä. Tarkistan myöhemmin jos papereissa lukisi. :) verikokeilla katsotaan hepatiitti ja hiv.

Mä ainakin soitin sit neuvolaan kun kokeista oli kulunut pari päivää. Toki mulla katsottiin myös nuo kilppariarvot että tarviiko lääkitysmuutoksia mut samalla kysyin myös pissatuloksen ja terkkari kerto veriryhmän jota en ollukaan aiemmin tiennyt:)
Mut kyllä ne sieltä kai myös soittelee jos kokeissa kptain erityistä, mutta itse soittamalla saa myös tulokset:)

Eikös ne tulokset tule myös sitten sinne kantaan? En kyllä koskaan ole itse siellä käynyt katsomassa, mutta näin olen käsittänyt. Meillä pitää ainakin ne verikokeen tulokset pyytää printtinä neuvolasta mukaan np-ultraan. Täällä meillä on siis ulkoistettu yksityiselle lääkäriasemalle seulonta ultrat niin he eivät pääse niitä tuloksia mistään näkemään.

Yritin käydä kannassa mut mulle niitä ei ainakaan vielä ole sinne siirretty, vaatii hoitajan tai lääkärin(?) hyväksynnän, ja ainakin ne eka pitää kuulla ammattilaiselta ennenkun on kannassa nähtävillä. Näin oon ymmärtänyt.:)

No minun täytyy aina kuitenkin soittaa niistä neuvolaan kun tarvitsen sen tulosteen niin kertovat yleensä siinä samalla kaikki tulokset. Hyvä kuitenkin tietää jatkossa, että näin on. :)

Kävin viime torstaina antamassa näytteet ja nyt oli vastaukset kannassa. Kaikki oli onneks niinku pitikin :)
Ainoa mistä en ymmärrä yhtään on noi tollaset jotkut tropiinit ja niiden alayksiköt...

Verikokeista osa on sikiöseulontoihin liittyviä ja tosiaan myös veriryhmän määrittämiseen. Neljä putkea otti multa perjantaina että useammanlaista tutkitaan..

Takaisin