Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kysymys:
Esikoisellani on isänsä sukunimi, enkä ole nykyisen mieheni kanssa naimisissa. Tuleeko meidän ensimmäiselle yhteiselle lapselle automaattisesti minun sukunimi ellei me mennä naimisiin ennen lapsen syntymää?
Esim. Oma sukunimeni on Turunen ja esikoiseni sukunimi on Miettinen. Avomieheni sukunimi on Korhonen, mutta lapsestamme tulee Turunen, koska emme ole naimisissa?

Naimisiin menoa olimme kaavailleet ensi syksyksi, mutta pohdimme nyt, pitäisikö "tahdon" sanoa jo aikaisemmin, niin ei tarvitsisi vauvan nimeen tehdä virallista nimenmuutosta muutaman kuukauden päästä syntymästä, vaan saisi suoraan isän nimen.... hmmm.....o_O

Pahoitteluni kaikille keskenmenon tai tuulimunan kokeneille :Heartpink itseäni pelottaa vajaan parin viikon päästä oleva nt-ultra, jos kaikki ei olekaan enää hyvin.....

Onnea uusille plussanneille!!:happy:

Me otetaan äitiyspakkaus, sillä edellisestä on jo 5vuotta. Ihana päästä hypistelemään paketin sisältöä:joyful:

Ei tule. Jos ei ole avioliitossa lapselle valitaan joko äidin tai isän sukunimi. Eli vauvanne voi saada isän sukunimen.

Isyys pitää vaan tunnustaa lastenvalvojalla ennen nimen ilmoitusta maistraattiin. Esikoisen kohdalla meillä jäi isyys tunnuatamatta ennen kastejuhlaa niin lapsesta tuli minun sukunimiseni.

No noin minäkin luin maistraatin sivuilta, tuttuni mukaan äidillä ei voi olla eri sukunimi kuin kahdella lapsellaan eli toinen saisi äidin sukunimen tai isän sukunimen vain jos äidillä on sama...... tämä tuttavallani on nyt niin, että 1.lapsella on isän (eronneet) sukunimi 2.lapsella äidinsukunimi (ei ollut naimisissa) ja 3.lapsella isän sukunimi, koska menivät naimisiin ennen kolmatta lasta. Äidillä kaksoissukunimi, jotta hänellä on samat sukunimet kuin 2. Ja 3.lapsella. Monimutkaista??:grin

Oon tmmärtäny niin että täyssisarukset ei saa olla erisukunimisiä. Muuten siis vanhempien oma valinta..

Mäkin olen ymmärtänyt että jos lapsen vanhemmat eivät ole avioliitossa ja omista samaa sukunimeä niin lapselle valitaan jommankumman nimi. Ja jos lapsilla on eri isät niin nimet voi olla erit. Tiedän naisen jolla on 3 lasta joilla kaikilla eri isät ja eri sukunimet, eli postilaatikossa on 4 nimeä.. Mulla esikoisella on mun sukunimi ja nyt tulevalla vauvalla siis eri isä ja tämä saa isänsä sukunimen.

Meillä käytiin tänään siellä neuvolassa. Onneksi mies kuitenkin pääsi töistä vapaaksi. Tuli nimittäin infoa ja tehtävää niin paljon etten pysyny kärryillä! Johtuen kyllä siitä että minut lähetettiin lisätutkimuksiin näiden kipujen takia.. ja en edelleenkään tarkoita normaaleja pikkuvihlontoja, vaan kovia itkun aiheuttavia kipuja koko alavartalossa.
Huomenna labraan uuteen virtsatestiin (tulehdusta ei ollut) ja maanantaina toinen ultra. Viikon päästä verikokeet. Onneksi ultraan pääsee taas! (Edellinen rv6+5. Huomenna 9+0) Kerronpa sitten tuloksia jos jotain selviää... rauhallisin mielin toivon ettei mitään pahaa :)

Kiitos halimami ja P-JET vastauksistanne. Haluaisin/toivoisin, että tulevalla lapsellani olisi sama sukunimi kuin minulla (koska esikoisella ei ole ja kadun silloin tekemääni päätöstä), joten jos naimisiin ei jouduta ennen nimeämistä pidän lapsen kanssa oman sukunimeni.... Mutta jospa tämä nyt helpottaisi asian miettimistä kun sai taas täällä pohtia :happy:

Hei Ms. Bloom!

Jos et ole lapsen isän kanssa naimisissa ennen vauvan syntymää, tulee sukunimi automaattisesti äidiltä! Eli synnytystodistuksessa lukee esim. poika Turunen. Isyyden tunnustuksessa voi tosiaan vaihtaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi.

Ei oo tullu pariin viikkoon kirjoteltua tänne mutta seuraillut olen taustalta. Onnea yhteisesti uusille plussanneille ja pahoittelut keskenmenon kokeneille.

Omalla kohdallani kivi vierähti sydämeltä kun pääsin ekaan ultraan tänään! Neuvolan laskujen mukaan siis ois ollu jo 12 viikkoa täynnä ja siksi nt-ultrakin jo nyt. Ultrassa näkyi pikkuinen joka kovasti heilutteli raajojaan ja sydän sykki kovaa vauhtia. Rakastuin heti ensi silmäyksellä tähän pikkuiseen <3 viikkoja siis nyt kasassa 10+4 (oma arvio siis osui oikeaan!). Niskaturvotusta ei voitu vielä mitata joten pääsen uudestaan ultraan kahden viikon päästä. Mutta kyllä oli helpottava tieto että masussa on oikeasti elämää!! :)

Todella kurjaa, että täälläkin keskenmenouutisia :/ Pahoittelut ja tsempit !

Muakin huolettaa, kun olo ei ole raskaanaoleva ja alaselkää senkun pakottaa jatkuvasti. Laitoin viestiä neuvolaan, josko ensimmäisellä käynnillä saisi sydänääniä kuunnella. Reissuun lähtö olisi pian käynnin jälkeen ja haluaisin tietää onko kaikki hyvin vai onko edes mitään mikä voisi voida mitenkään. huoh.

Voiko olla niin erilainen raskaus toisella kertaa? "säästää sua, että jaksat peuhata esikoisen kanssa" Ihan kivasti tehty jos näin on, mutta sais edes tietää onko nyt kyse siitä.

Mamis, täällä kans toinen raskaus menossa ja täysin erilainen kuin ensimmäinen. Ensimmäisessä raskaudessa oli kaikki mahdolliset oireet mitä vain voi olla, mutta nyt ei juuri mitään pientä etomista lukuun ottamatta. Ei ollenkaan tunnu siltä, että olisi raskaana. :O Mikäs näitä pyöräytellessä, jos tämä oleminen näin helppoa on. :D

Eetla, no sanoppa muuta? Ehkä sitä sitten säästellään, jos jo yhden olohirviön kanssa taistellut ja uskaltautunut uudelleen lisääntymään. :eek:

Piti vielä kysyä, syökö porukka raskausajan vitamiineja ja minkämoisia? Söin ensimmäisen kanssa Ladyvita mamaa, mutta nyt tuli Tallinnasta ostettua "Pregnacare original" -nappeja.. Näinköhän osuu yhteen suomalaisten suositusten kanssa.. Kun pitää joka asiasta huolestua, niin miksei tästäkin. Ainakin näytti olevan eri aineita ja eri määriä :bag:

Mä ainaki syön minisun mamaa :) meilläpäin apteekkari suositteli :)

Minulla on nyt kolmas alkuraskaus menossa (ensimmäisestä syntyi terve poika, toinen jouduttiin keskeyttämään) ja kyllä olen tyytyväinen kun tämä on enemmän ensimmäisen raskauden kaltainen. Yhdessäkään raskaudessa en ole oksentanut, mutta edellisessä oli kyllä ehdottomasti eniten oireita. Väsymys on minulla se pahin. Siitä kun selviää niin kaikki on hyvin

Minä myös syön minisunin mammaa. Aloitin syömään sitä kun ekaa raskautta aloitettiin suunnittelemaan alkuvuodesta 2013 ja siitä asti sitä olen syönyt. :joyful:

Täällä Ladyvita mama ja Multitabsin raskausajan omegat.

Nyt on Multivita raskaus ja imetys, edellisessä raskaudessa Multitabs raskaus ja imetys.
Katsoin, että tässä Multivitassa on enemmän tiettyjä vitamiineja ja hivenaineita, niin siksi valitsin sen.

Takaisin