Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missä vaiheessa synnytys- tai perhevalmennus yleensä on? Mulla kun on muutto miehen luo toiseen kaupunkiin tiedossa n. 2kk ennen la. Pitäiskö se hoitaa jo täällä vai ehtiikö vielä ihan lopussa?

Mullakaan ei ole mitään hajua mistään valmennuksista ym.. ensimmäinen perus neuvolakin vasta ultran jälkeen! Rv 6+5 vaan katsellaan mitä siellä näkyy ja sitten vasta sovitaan aika neuvolaan... toisaalta kiva näin päin :) saa heti rauhan, toivottavasti!

Onneli84, riippuu varmaan kaupungista. Täällä Jyväskylässä ainakin suositellaan tulevan synnytysvalmennukseen, kun on 36 viikkoa täynnä. Joka lauantai järjestävät kahden tunnin valmennuksia keskussairaalassa. Sitten ne perhevalmennukset oli tehty laskettujen aikojen mukaan, itselle tuli kaikki 3 käyntiä helmikuulle. Sitten kaksi käyntiä on samassa, liikenne/suunhoito-valmennus oli tän vuoden puolelle jo.

Muokattu viimeksi:
Kiitos Graisu! Täytyy alkaa selvittelemään miten on tarjolla Espoossa. Ainakin joku valmennus olis ihan kiva, kun mitään kokemusta aiheesta ei ole. Vauvaa olen pitänyt sylissäni varmaan 3krt elämäni aikana! :D Onneksi isällä on kekemusta omista pikkusisaruksistaan. :)

Eipä mitään Onneli84, itsellekin kaikki nää jutut on uusia ja ihmeellisiä.. Toivottavasti ekassa neuvolassa selviää sit kaikki mieltä askarruttavat jutut, en edes tiedä oliko noihin pakko ees ilmottautua, mut tottakai meen ku esikoista odotan :)

Onneli84, kerro sitten mitä Espoon palveluista selviää. Minäkin olen pitänyt vauvaa sylissä viimeksi lähemmäs 15 vuotta sitten eli jaiks! :)

Joku huhuili täällä ikää, olen 32-vuotias :)

Minä ja avokki ollaan 23v, tämä tuleva olisi? on? tosiaan kolmas biologinen lapsi minulle. (Lapsia yhteensä 4, yksi ei siis tosiaan biologisesti minun, mutta yhtä rakas kuitenkin. :Heartpink ) Esikoisen sain vähän ennen kuin täytin 18. Vähän saanut päänpyörittelyä lapsilaumasta tässä iässä, heh. :grin

Kiitos tsempeistä mslola!
Yritän nyt ottaa seesteisemmän olotilan ja nauttia.
Joku kyseli ikää, molemmat 27-vuotiaita ja ensimmäinen tosiaan.

Aikoinaan menin valmennukseen rv35. Minä en ainakaan tiennyt vauvoista oikeastaan mitään, kun aloin odottaa esikoista, mutta kummasti raskausaikana ehtii tutkia ja monet asiat, joista stressasin meni ihan luonnostaan. Valmennuksessa ei tullut minulle ainakaan mitään uutta, mutta oli tosi kiva nähdä muita mammoja.

Joo noi valmennusten ajankohdat vaihtelee aika lailla eri kuntien kesken mut neuvolasta saa niistä sitten tietää paremmin :)

Ite taas oon sellane etten välitä nuista valmennuksista.. Luonto hoitaa asian :) Ja niin hoitikin! Enkä meinaa että ne valmennukset ihan turhiakaan olis, on niistä varmana apua monelle, itse en vain koe hyötyväni :)

Moikka, kai se olis uskaltauduttava mukaan ryhmään! eilen aamulla tehty testi näytti heti plussaa, laskureiden mukaan viikkoja tänään kuitenkin jo 5+1 ja LA 14.5. Eli viikon panttasin testin tekoa vaikka yleensä oon malttamattomin mulle kaikki heti-ihminen! viikko sitten to tein varmuudeks testin kun pe oli firman risteily ja la ois pitäny alkaa menkat. Mitään ei testissä näkyny ja juhlin muiden mukana ja lauantai-iltana jo kotona itkin miehen kanssa että kyllä ne menkat kohta alkaa kun masussa tuntu sellasta juilintaa.. Eipä vaan alkanu vaikka koko viikko tuli odoteltua ja nyt perjantaina hain testin että saadaan rauhassa testailla viikonloppuna. Mies on näyttäny ittestänsä jo uusia puolia tässä asiassa, on ihmeen innoissaan vaikka puol vuotta sitten vielä mietti ettei välttämättä haluu ollenkaan lapsia.. Niin se mieli muuttuu nyt toivotaan että pieni pysyy mukana!

Edit. Näköjään hymiöt väleistä katos eli näyttää siltä etten osaa oikein kirjottaa.. :D

Huomenta! Itse aion ottaa kaiken mahdollisen avun ja tuen vastaan mitä vain mahdollista :P vaikka olenkin ajatusmaailmalta juuri tuollainen "kyllä luonto hoitaa" niin silti tarvin jotain pohjatietämystä :P
Mieskin aikoo kuulemma olla joka jutussa mukana -jota arvostan suuresti <3
Niin ja olen 33 vuotias esikoista odottava :)

Onnea LareS! Me mennään aika samoilla ajoituksilla, mulla LA 13.5 ;)
Eilen yöllä olin jo paniikissa, kun heräsin "menkkakipuihin". Juili niin älyttömästi, että piti ottaa paratabsi! Pelkäsin että noniiiin se oli siinä ja kävin kaikki ajatusprosessit läpi :(
onneksi meni ohi eikä verta näkynyt... luin että normaalia, muilla myös?

Edit. Siis sellaista juilimista, että tuntui että räjähtää alaselkä ja nivuset. Ei mitään perus... :( kohtu varmaan vaan tekee tilaa asukille. aarg! Olisi jo se ultra!

Muokattu viimeksi:
Onnea uusille plussanneille, joita onkin viime kerrasta tullut tosi paljon lisää!!
Pahoitteluni km:n kokeneille.... :sad001surullista ja tuntuu varmasti pahalta, mutta kyllä se oma pikkuinen sieltä vielä joskus syliin asti päätyy. Uskon kovasti siihen.

Ensi viikon ke (rv 7+0) olisi varhaisultra, enkä malta odottaa!! Nyt siis rv 6+4 ja masun piilottelu alkaa muodostua ongelmaksi. Turvotus on laskenut, mutta masu jo jäi. Miehen kanssa pohdittiinkin jo, että joko raskaus on luultua pidemmällä tai kaksoset tulossa :grin
keskiviikkonahan sen sitten näkee.

Eka neuvola on kahden viikon päästä rv 8+5, mutta tietääkseni kuunnellaan vain sydänäänet ja ultrataan vasta rv 12-13.

Viisi vuotta sitten kävin sairaalassa synnytysvalmennuksessa eli ns. Kalvosulkeinen ja video. Perhevalmennuksessa en käynyt. Nyt en koe kumpaakaan tarpeelliseksi. En muista millä viikoilla tuo syn.valm. oli, mutta varmaan oli jo rv35+ koska olin jo niin jättimäinen + oli talvi.

Nyt yritän selvitä päivä kerrallaan ja toivoa ettei kukaan ala kyselemään mitään. Löysät neuleet on in! Paljastetaan sitten keskiviikon jälkeen. Eilen alkoi myös pahat olot ja jouduin sinnittelemään automatkan että pääsen kotia posliinia halailemaan:oops:

Lueskelen täällä, mutta en kovin usein kerkeä kirjoittelemaan, joten pahoittelen pitkääää tarinointia:smiley-ashamed008

Hyvää tulevaa viikkoa kaikille!

Eilen ja tänään kuukautiskipua.. Aamulla vuotoa ja siitä sitten menin käymään gynellä.. Keskenmeno todennäköisesti, ei näkyny ruskuaispussia eikä sykettä. Vielä on mahdollista, että raskaus olisi aikasemmassa vaiheessa kuin luultu joten myöhemmin kontrolli uä, mutta kyllä gyne oli vahvasti sitä mieltä että keskenmeno..
Tsemppiä kaikille muille! Ja onnea odotukseen!

Hei! Uusi täällä :) La olisi 13.5. ja viikon verran oon sulatellut yllätysplussaa, ja nyt sitten rohkenin tänne mukaan. Voimia keskenmenon kokeneille <3 Itse pelkään keskenmenoa kovasti. Nyt mulla täytyisi olla 5+2, ja tein varuiksi digitestin, joka näytti 2-3 viikkoa. Eikö nyt pitäisi näyttää jo 3+?

Meillä taitaa tuo 'synnytysvalmennus' olla tuo synnytyssairaalaan tutustuminen.. ekalta kävin ja sisältö sen laatuinen ettei uusintaa ainakaan näin lyhyen tauon jälkeen taida tarvia. Kätilö kertoi miten toimia kun synnytys käynnistyy ja mistä yöipäänsä 'tietää' sen käynnistyneen.. sitte kertoi synnärin tavat, kivunlievitysvaihtoehdot ja kierrätti osastolla. Synnytyssaliin pääsee jos tilanne sallii mutta meidän kohdalla ei näin ollut. Ystävä oli käynyt tutustumassa myös saliin ja ilokaasua oli tarjottu testimielessä myös kokeltavaksi. Yksi isi siellä sitten oliki hihitelly pikku höyryissä ;)

Siffu23, juuh noi menkkamaiset jullimiset on normaaleja kuulemma.. Itsellänikin vähän väliä noita.. Tunne että menkat alkais vakkka ei ne ala :) 1,5vk vielä neuvolaan :)

Nyt mulla täytyisi olla 5+2, ja tein varuiksi digitestin, joka näytti 2-3 viikkoa. Eikö nyt pitäisi näyttää jo 3+?

Minulla kävi samalla tavalla, mutta tein uuden testin kolmen päivän kuluttua ja sen jälkeen näytti 3+. Laskuri on kuitenkin vain laskuri ja hcg-tasojen kohoaminen on yksilöllistä. Älä siis murehdi.

Takaisin