Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mihimpä (mistäpä) tää hemmetin valtio ei veis meiltä rahaa....! Leikkaavat joka asiasta mitä keksii ja vie pienituloisimmilta rahaa. Tota en oo ikinä tajunnu miksi perheiltä, vanhuksilta ja opiskelijoilta viiään eniten. Ja eniten saa mamut ja rikkaat työläiset & johtajat & yrittäjät.. Avautuminen :grin Mut en oo raivostunu ja päätä vaivannu nii paljo näillä ku aattelen että otan kuitenki sen mitä annetaan ja valittamalla & murehtimalla en enempää saa, se on fakta. Saan sentään lapsia :Heartred
 
Mieki laskin sen uusiksi ja tippuhan se huikeeseen 23,5 %, että joku vois kertoa millä ihmeellä on sen saanu alle 20 menemään. Ja huomautuksena kaikille, jos ja kun sitä muutosverokorttia hakee niin se pitää olla juurikin nimenomaan kelan etuuksia varten.
 
Jos se äitiyspäiväraha on tosi pieni niin ku mulla niin toki vero prosenttiki on pienempi. Sama juttu ku palkan kanssa.
 
Etuudessa veroprosenttiin vaikuttaa omat tulot, etuuksien määrä ja muistaakseni paikkakunta. Niin hullua kuin se onkin niin veroprosentit vaihtelee tosi paljo ja syytä en tiä. Esim aina olemme ihmetelleet kesäisin aikoinaan kun olen ollut töissä Atrialla, että miten kaverilla joka opiskelee on veroprosentti 8,5% eikä saa sitä millään pienemmäksi ja minä oon menny opiskelijana koko kesän jopa YHDELLÄ prosentilla. Ja olemme siis tienannut suurinpiirtein saman verran. Mutta ota ja tiedä miten nuo määräytyvät.. :s itse olen aina ihmetellyt kun prosentit on muita pienemmät, kun eikö prosenttiin pitäis vaikuttaa lähinnä vaan kunnan veroprosentti ja tulot ja etuuksissa etuuksien määrä..? :S
 
Muokattu viimeksi:
Voi pask*..pitikö tässä vielä joku muutosverokorttiki vääntään.. Inhoan yli kaiken näitä paperivenkoiluja ja ku ei niistä tajua mitään! :P
 
Vavavoom, eihän se mikään pakko ole :) sulla menee vaan sitä veroa 25% ja jos teet muutosverokortin niin prosentit voi laskea tai jopa nousta.. Ja tosiaan niinkuin kerroin, että omalla kohdalla 9 prosentin lasku tekee kuukaudessa 64e enemmän rahaa minulle, joka on taas vuoden päästä veronpalautuksista pois, niin en ainakaan itse nää juurikaan järkeä muunnella prosenttia.. :D mutta jotkut tykkää ottaa rahaa heti ja jotkut taas vuoden päästä jouluna :)
 
Noi muutosverokortit saa tosi kätevästi www.vero.fi-osoitteesta. Et kunhan kaivaa kaikki tiedot valmiiksi, ei oo suuri homma ja etuuskortti lähtee sieltä järjestelmästä myös suoraan Kelalle.
 
Mä aattelin muuttaa veroprosenttia vasta sitten kun jään hoitovapaalle (vai mikä se nyt on) vuoden päästä. Onkohan vielä mahdollista työskennellä sunnuntaisin ilman, että se vaikuttaa kodinhoidontukeen? Mulla ei ole aavistustakaan noista tukiasioista, kun olen aiemmilla kerroilla mennyt heti vanhempainvapaan jälkeen töihin. Mut eihän tässä kiire ole vielä niitä aatella :P
 
äitiyslomalla ei vissiin saanut sunnuntaisin työskennellä mt saakohan kun vanhempainvapaaksi muuttuu? täytyy ottaa selvää jos kukaan ei osaa sanoa :)
 
Mö olin siinä käsityksessä et missä vaiheessa vaan saa sunnuntaisin ja arkipyhinä työskennellä, mut toisaalta nää mun ymmärrykset on ollu nyt viimeaikoina jotain muuta kun sitä parasta luokkaa :D
 
"Äitiyslomalla voi tehdä töitä, mutta työnteosta on ilmoittava Kelaan, jos tekee töitä arkipäivisin (ma - la). Sunnuntaina tai arkipyhinä työskentelystä ei tarvitse ilmoittaa." Näin sanoi kela-kerttu 2015
 
just luin että jos on varhennetulla kuten allekirjoittanut, ei saa työskennellä tai opiskella ollenkaan ma-la. su ja arkipyhinä voi työskennellä. eli voin siis tehdä miehelleni sihteerin töitä sunnuntaisin, kunhan ensin pää selviää synnytyksestä :p

muoks: mutta niinku iinama kirjoitti, "normi" äitiyslomalla voi tehdä töitä mutta edellyttää sen ilmoittamisen kelaan, jolloin arkityöpäivistä maksetaan vain minimi-äitiyspäivärahaa.
 
Googlasin äsken sitä hoitovapaata enkä löytänyt kuin neljä vuotta vanhaa tietoa... Sen mukaan äitiys- ja vanhempainvapaalla saa työskennellä sunnuntaisin sen vaikuttamatta etuuksiin, hoitovapaalla työskentelypäivällä ei ole väliä vaan tuloilla. Ja kun tieto on noinkin vanhaa niin pakko kai se on käydä siellä kelassa sit ens talvena kysymässä, että miten se silloin menee.
 
Eikös se hoitovapaasta saatava korvaus ole kotihoidontuki..? Ja senhän saa tekee töitä tai ei kun peruste on se ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa...? Vai onko sitte vielä jotain muuta mitä maksetaan...?

Itse nimittäin nyt esikoisesta jäin vanhempainvapaalta tuöttömäks ja hain kotihoidontuen ja sitte aloin osa-aikatyöhön jolloin tuli tuki samanmääräisenä kuin siihenki asti. Tosin en edes kelaan oo tainnu ilmottaa olevani töissä ko ei oo tullu mieleen että vaikuttais meän saamiin etuuksiin...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Voi saada osittaista kotihoidontukea kun on töissä, jos työaika on max 80% normaalista. Vaikka siis lapsi olisi hoidossa. Itse tein 6 tuntista päivää kun esikoinen meni hoitoon noin vuoden ikäisenä. Sain siis osittaista kotihoidontukea ja yksityisen hoidontukea (kun on yksityinen palvelun tuottaja eikä kunnallinen päiväkoti). Kelalla on kyllä ihan joustavia ratkaisuja töihin palaamiseksi. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Kotihoidontuessa ei ollut mitään estettä työnteolla, siinä on ehtona vain, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa, niinkuin P-JET jo totesikin. Itse menin esikoisen aikaan töihin vanhempainvapaan loputtua, mutta tein vain iltaa ja viikonloppua. Mies kun on päivätöissä niin se oli meillä vähän niinkuin läpsystä vaihto. Nyt mulla ei oo työpaikkaa tiedossa vaan vanhempainvapaan jälkeen alkaa työttömyys :( toisaalta ihan hyvä että voi olla kotona vielä hetken, mutta vähän kuitenkin stressaa mistä töitä :confused:
 
itsellä kyllä ihan auki mitä vanhempainvapaiden jälkeen. "nykyiseen" työpaikkaan en kyllä enää halua, oli ihana kun sai hyvän syyn jäädä sieltä pois, oon niin laiska hakemaan uutta työtä joten sitä kitkutteli samassa paikassa vaikka meinasi pää hajota.

Mutta jos tuosta miehen sihteerin hommasta saisi rakennettua täysipäiväisen työn, olen ajatellut että vauvan kanssa sitä voi jo osittain ainakin toteuttaa. Ja kun olen lähihoitaja oikeasti koulutukseltani, tuntuu että pitäis jotain opiskella jos miehellä loppuu työt niin ei tarvi palata enää hoitajan hommiin. Tosin tykkään toisaalta siitä työstä, mutta kun se on niin uuvuttavaa. Mutta onko nykyään joka alalla hirveä kiire ja tahti?

Ja sitten kun noita pieniä on sitten 4 niin miten jaksetaan kuskata lapset hoitoon, tosin vanhin menee jo puolen vuoden päästä vanhempain vapaan loppumisen jälkeen kouluun niin tilanne olis lähes sama kuin nyt eli 3 tarhaan :P plus yksi kouluun, jota ei vielä uskalla 1. lk laittaa itsekseen menemään? On tuo tarhasouvvi kyllä noiden kolmen kanssa aikamoista, mutta kun en osaa ketään kotiini hommata hoitajaksi. taas olis yks kynnys ylitettävänä :P
 
Suosittelen miettimään kotiin palkattua hoitajaa. Itse oon sellasta hommaa tehnyt perheissä yli 7 vuotta ja mä oon tykännyt ja perheet on tykänneet. Mulla yleensä ollut hoidettavana 2-4 lasta kerrallaan ja palkka on tullut Kelalta yksityisenhoidontukena. Perheelle jää aika vähä loppu viimeksi maksettavaa (ei juuri sen enempää ku jos vie tarhaan ).
Hoitajan kanssa voi sitten sopia koti töistä ja ruoanlaitosta, ite oon aina päiväuniaikaan tykännyt laittaa kodin siistiksi , pessyt pyykkiä ja jos lounaalta ei oo jäänyt ruokaa niin oon tehnyt iltapäiväksi ruuan jotta kun vanhemmat tulee kotiin , ovat päässeet heti syömään lasten kanssa siistiin kotiin :)
Ja tässähän se etu on kun saa itse valita hoitajan, päiväkodissa se ei onnistu ;)
 
Takaisin
Top