Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liekö pystyvät koskaan selvittämään mistä alunperin lähti, pikasella googletuksellaki se löytyy jo niin monesta paikasta. Toki ilmeisesti asian huomasivat, koska eihän tuo enää toimi.
 
Mun mies taas sanoi, että taitava googlaaja oikeastaan olisi pystynyt löytämään ilman, että kukaan varsinaisesti tiedon vuoti, koska alunperin polkua ei ollut oikein piilotettu (oli siis Google Analyticsiin sidottuna ihan) - myöhemminhän se hakemistopolku poistettiin. Sori etten käytä oikeita termejä, itsehän en ymmärrä näistä jutuista mitään. :'D
 
Joo, siis jos joku on etsimällä etsinyt, ton on voinut kyllä löytää, jos tietää, mitä etsii, kun osoite oli tuollainen.
 
Eduskunta sai näköjään läpi tuon lakimuutoksen, että lomia kertyy äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaalla vain 6kk ajalta.. ja se tulee voimaan heti huhtikuun alusta. :meh:
 
Mä oon toisaalta aina ihmetellyt, että miksi äitiysvapaalta ylipäänsä kertyy mitään lomia (tiedän kyllä miksi, mutta työnantajan näkökulmasta tavallaan tyhmää), että sikäli ei haittaa. Ok, saavutetusta edusta luopuminen harmittaa tietysti, mutta tällä mennään, mitä on päätetty.
 
No voi kakka! Eipä mullakaa siinä sitten oo muuta kun, että pitää laskea tarkkaan, että jää riittävästi lomapäiviä kokonaiseen kesälomaan. Meillä kun lapset on sitten yksityisellä hoidossa niin siellä on pidemmät lomat.
 
No voihan kökkö... On se sillain tyhmää et kun palaa töihin niin ei saa pitää lomia normaalia määrää ja kotona ois pieni lapsikin. Mitenköhän sekin menee ku päiväkodit on yleensä kiinni jonkun aikaa kesäisin?
 
Aina on joku päiväkoti jonka vuoro on päivystää :) Kaikilla ei ole koskaan samaan aikaan loma ja lapsilla pitää päästä hoitoon.
 
Kävin lukemassa eduskunnan sivuilta tuosta päätöksestä ja siellä luki, että työehtosopimuksella voidaan päättää asiasta toisinkin. Itse kuulun palvelualojen ammattiliittoon ja pamin tes on voimassa ensi vuoden tammikuun loppuun asti ainakin. Siellä eduskunnan tiedotteessa lukee, että todennäköistä on, että TES:ejä muutetaan ajan mittaan enemmän lain mukaisiksi.

Sitä jäin miettimään, että koskeeko tuo päätös myös meitä, joilla äitiysloma alkaa jo ennen huhtikuuta? En ole vielä löytänyt tietoa siitä.
 
Muokattu viimeksi:
Tarkottaaks toi nyt siis 7,5 päivän menettämistä, kun lomapäiviä kertyy se 2,5/kk...
 
Ymmärtääkseni siis jos mammaloman aloittaa viimeistään 31.3, niin saa täydet lomat. Tuo muutos tulee voimaan 1.4., kun vuosilomaa aletaan laskemaan uusiksi ensi vuotta varten. :)
 
Onko tää nyt jo ihan lukkoon lyöty koskemaan meitä? Vai onko tässä vielä jotain mahdollisuuksia että lomat kertyisikin normaalisti? Mulla äitiysloma pitäisi alkaa 13.4. :/
 
Mulla alkaa äitiysloma maaliskuun puolella ja käsittääkseni kertyy lomat vielä vanhan lain mukaan. Eli jos jää perhevapaalle viimeistään 31.3. noudatetaan aiempaa lakia.
 
https://www.eduskunta.fi/FI/tiedott...mään-ja-lomalla-sairastamiseen-muutoksia.aspx

Eli siis se lakiesitys on viimeistä vaihetta vaille läpi... Voimaan se tulee 1.4.2016 eli jos jää maaliskuussa jo vapaille niin sovelletaan vanhaa lakia. Itse ajattelin ainakin töissä selvittää ajaako työehtosopimus tämän lain ohi nyt vielä vai onko siinä edes mitään mainintaa koko asiasta (eli lakia aletaan soveltamaan heti).
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
https://www.eduskunta.fi/FI/tiedott...mään-ja-lomalla-sairastamiseen-muutoksia.aspx

Eli siis se lakiesitys on viimeistä vaihetta vaille läpi... Voimaan se tulee 1.4.2016 eli jos jää maaliskuussa jo vapaille niin sovelletaan vanhaa lakia. Itse ajattelin ainakin töissä selvittää ajaako työehtosopimus tämän lain ohi nyt vielä vai onko siinä edes mitään mainintaa koko asiasta (eli lakia aletaan soveltamaan heti).

No juuri tätä mäkin ajattelin, olen kunnalla töissä ja voimassa oleva Kvtes on voimassa 31.1.2017 asti. Voiko ne muka alkaa muuttamaan sitä kesken kaiken?
 
Minä olen tuskaillu kun en saa tietoa oman alan tessistä sitten millään.....pitää varmaan taas huomena soittaa ja kysyä....huoh...
 
Mua on alkanut vähän jänskättää, et tuleeko tää ulos ennen aikojaan, joten valmistelut vauvan tuloon on aloitettu (vaikka tarkoitus oli aloittaa vasta äippälomalla kolmen viikon päästä). Laitoin miehen kokoamaan vauvan sängyn eilen, pesin vuodevaatteita ja tänään lajittelen pienimmät vauvan vaatteet sinne sänkyyn (hylly niille puuttuu vielä). Pitäis käydä läpi myös mun valtava kestovaippavarasto (niitä on jotain jätesäkillinen ainakin) ja asentaa pieni valo sängyn viereen (et on helppo hoitaa yösyötöt ja muut herättämättä toista aikuista), ja ja ja... Hommaa tuntuu kertyvän sitä mukaa mitä sitä tehdään. Vauhti ei ole kovin huima kyllä, supistukset pitää siitä huolen.
 
Osaa olla kovapäinen ja ilkee tommonen reilu kilonkin pötikkä, tunnin ajojahti ja taistelu, että saatais käyrät ja hän vaan mielenosoituksellisesti potkii anturia. :D
 
Takaisin
Top