Toukokuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On kyllä hyvä pistää mieleen tuokin vaihtoehto että hoitaja kotiin. En oo tullu yhtään ajatelleeksi.. yks vaihtoehto on ollu mielessä alkaa otte perhepäivähoitajaksi kun koulutus sen mahdollistais..
Mie en osaa ottaa ressiä töiden saannista vanhempain vapaan jälkeen. Oon tuytyväinen että työttömyyskorvauksen turvin voin lasten kans olla kotona, pelkällä kotihoidontuella ei olisi mitään mahdollisuutta. Ja yks mahollinen vaihtoehto olis yrittää vielä kolmas lapsi melko nopealla aikavälillä.. tosin esikoisesta ei menkat alkaneet ennen imetyksen lopetusta ja nyt haluaisin yrittää pidempää imetystä.. toisaalta sitte jos lahden kanssa tämä elo soljuu edes kohtuu "helpolla" niin lyhyelläkin ikäerolla voisi kolmatta yrittää... nonähtäväksi jää..

Moikka pitkästä aikaa kanssodottajat! Nyt tartteisin vähän teidän apua ja tietoa.
Eli minulla tilanne on se, että olen käytännössä koko raskaudenajan ollut yksin, eli odottanut yksin tätä vauvaa. Vauva oli toivottu tulevaksi, mutta heti plussatestin tehtyä lapsen isä alkoi elellä "sinkkuelämää", juoksemaan baareissa joka ikinen viikonloppu ja useasti kahtena päivänä putkeen (pe-la). Alkuun kun marmatin asiasta ja kerroin ettei se tunnu musta mukavalle, hän vähän väliä sanoi ja panosti mua tekemään abortin. Sitten pistin meidän suhteen jäihin ja sen jälkeen lapsen isä oli 6 viikkoa täysin tipattomalla ja lupasi jättää alkoholin pois. Tuolloin olin rv 12 suunnilleen. No sitä tosiaan kesti sen 6viikkoa ja joulukuun alusta asti alkoholi on jokaikinen viikonloppu ollut kuvioissa mukana. Olin tietysti tosi pettynyt kun mies ei pitäny puheitaan ja laitoin taas suhteemme jäihin, mutta on tässä viimeisen kk aikana yritetty olla taas yhdessä. Nyt kuitenkin sain selville että mies oli viimeviikonloppuna ollutkin juomassa eikä porukoillaan kuten mulle väitti, ja sunnuntaina minun piti kiireellä päästä sairaalaan supistelujen vuoksi niin mies edelleen väitti olevansa porukoillaan vaikka todellisuudessa makoili krapuloissaan omalla kämpällään. Nyt tosiaan päätin että nyt loppu, en jaksa enää hetkeäkään katsoa tuollasta touhua. Haluaisin täten myös yksinhuoltajuuden itselleni, ihan vain jo sen takia kun olen tässä 7kk yksin poikaani odottanut niin minusta huoltajuuskin saa tulla olemaan vain minulla. Tapaamisoikeutta en tietenkään kiellä. Kysymys kuuluukin että mitä perusteita tarviin että saan huoltajuuden kokonaan? Lapsen isä ei siis ole suostuvainen siihen ja haluaa yhteishuoltajuuden. Mua vaan suunnattomasti vituttaa että ukko on pistäny mut ja lapsensa kakkoseksi ensiksi 9kuukauden ajaksi ja juossut ties missä ja lätrännyt alkoholilla , ja sit kun lapsi syntyy niin sit hän saisi yhteishuoltajuuden kuin mikäkin vuoden isä ja kuin mitään ei oliskaan ollut. En epäile etteikö hänestä hyvä isä tule mutta ei se peli mun mielestä noin vaan vetele. Osaisko kukaan auttaa? :(

Niin ja tuohon selvennykseksi että asutaan erillään (yli vuosi asuttu nyt eriosotteissa) ja ei olla kihloissa/naimisissa.

Suosittelen ottamaan oman kunnan lastenvalvojaan yhteyttä ja sitä kautta selvittelevän asiaa. Mulla on esikoisen(tuleva isosisko siis) isän kanssa yhteishuoltajuus, joka siis tarkoittaa sitä että isommissa asioissa esim. passihakemuksessa, kouluhakemuksessa yms. virallisessa asiassa tarvitaan molempien allekirjotus. Meillä siis yhteishuoltajuus toimii. Sen lisäksi on erikseen tapaamisoikeus-sopimus.
Ehkä siis voisit jotenkin vedota siihen että sinulle on helpompi asioida lapsen jutuissa yksin kun miehellä on alkonkin kanssa ongelmaa. Mutta suosittelen jo nyt ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan joka voi näissä asioissa auttaa.

Meillähän mies joi oikeastaan joka vkl esikoista odottaessa. Kehotin häntä juomaan silloin kun siihen mahdollisuus oli ja hän joi. Lapsi kun syntyi, niin onkohan käynyt tämän 2v aikana hurjat 6x kavereiden kanssa muutaman oluen ottamassa, itse olen ollut näistä 2x mukana. Muuten erittäin vastuuntuntoinen ja meistä huolehtiva mies on.
Minua se ei haitannut, kun en ollut miehestä riippuvainen edes raskauden aikana. Ja minähän häntä kehotin lähtemään kavereiden luo jos joku heistä miestäni sinne kysyi :)

Pointtina taisi olla, että parempihan se on juoda ennen kuin lapsi on syntynyt, eikä sitten niin että juoksee pitkin kyliä kun lapsi ja puoliso odottaa kotona :)

Tietenkin jokainenhan tuntee ukkonsa paremmin, mutta meillä ainakin miehelle se raskaus ei ole niin konkreettista ja en halua toista rajoittaa liikaa.
Nyt ensimmäisen lapsen jälkeen olen järjestänyt jo kolmesti miehelle saunailtoja oluiden ja kavereiden kanssa, kun ei muuten kotoa lähde omatoimisesti ja tiedän että kavereiden seura saa hänen stressiä lievemmäksi :)

Huh, anteeksi sekavaa tekstiä. Tsemppiä kuitenkin valintaasi! :)

Taustalla kun on muutakin, kuten että humalapäissään mieheltä häviää ns. estot ja käyttäytyy muita naisia kohtaan kun sinkku. Ja muutenkaan en ymmärrä miks sen alkoholinkäytön pitäs olla jokaviikonloppusta raskausaikana. Ei sitä tartte kuitenkaan täysin lopettaa lapsen saatuakaan, kun eihän se elämä siihen lopu eikä vapaaillat. Kyllä mä pyhittäisin viikonloput vielä yhteiselle tekemiselle ja kahdenkeskeiselle ajalle, vielä kun niitä on max 10 jäljellä, mutta toiselle on muut jutut tärkeämpiä joten antaa olla

Tsemppiä omenansiemen!! Ei kyllä kuullosta kovin kivalta toi sun tilanne. Itekään en ymmärrä joka viikonloppuna juomista keltäkään, mut meitä on moneen junaan! :/

Taustalla kun on muutakin, kuten että humalapäissään mieheltä häviää ns. estot ja käyttäytyy muita naisia kohtaan kun sinkku. Ja muutenkaan en ymmärrä miks sen alkoholinkäytön pitäs olla jokaviikonloppusta raskausaikana. Ei sitä tartte kuitenkaan täysin lopettaa lapsen saatuakaan, kun eihän se elämä siihen lopu eikä vapaaillat. Kyllä mä pyhittäisin viikonloput vielä yhteiselle tekemiselle ja kahdenkeskeiselle ajalle, vielä kun niitä on max 10 jäljellä, mutta toiselle on muut jutut tärkeämpiä joten antaa olla

Mä oon samaa mieltä ettei joka viikonloppu kyllä tarvis mennä juomaan. Raskausajastakin vois nauttia yhdessä ja tehdä vielä yhdessä asioita mitä ei sit lapsen synnyttyä voi tehdä..
Ja ymmärrän että kaikki odottavat äidit eivät kaipaa miestä viikonloppuisin ja silloinhan mies voi huoletta juoda ja viettää iltoja muualla. Asia on eri jos nainen haluaisi että mies olisi kotona eikä kävisi niin paljon juhlimassa.

Asia on mulle vaan kovin vaikea koska mut on esikoisen odotusaikana jätetty yksin raskauden aikana ja lapsen synnyttyä, oikeestaan koko yhdessä olo ajan. Miehen menot (opiskelija-illat, saunaillat, harrastemenot yms.) meni aina perhe viikonlopun edelle. Muistan useita viikonloppuja kun pyysin exää jäämään mun kans kotiin ja hän ei jäänyt. Olo oli tosi kurja ja hylätty. Tuntu kun toista ei kiinnostas! Tosin exä oli sillon 18v, joten nykyään ymmärränkin että sillon ei varmaan tajunnu ihan raskausajan merkitystä..
Erosin tästä miehestä tytön ollessa 3,5v, niin kauan jaksoin olla aina tokalla sijalla miehen elämässä.

Nykyään on onneks täysin erilainen mies ja häntä saakin patistaa joskus lähtemään ulos. Mutta molemmat ollaa kovin perhekeskeisiä ja nautitaan kovasti perhe ajasta ja viikonlopuista yhdessä!! Luulen että kun tää meidän toka/eka yhteinen syntyy ni miestä on vieläkin vaikeempi ajaa välillä ulkoileen :)

Kaikki sympatiat sinne ja voimia tilanteeseen! Meillä juuri sama tilanne, tosin asumme yhdessä ja ollaan kihloissa.. koko raskausajan olen harkinnut omaa asuntoa, koska mies juo, ja riidellään ja ihan kunnolla tapellaankin siitä, varsinkin aamuöisin kun mies tulee kotiin.. On välillä tosi turvaton olo, enkä ole aina ollut varma uskallanko tänne jäädä sitten vauvan kanssa :( noh, nyt kun on tehty niin että minä olen vanhempieni luona 50km päässä silloin viikonloppuisin kun mies on baarissa, niin hänhän sai tilaisuuden pettääkin.. oivoi taas avaudun omista ongelmista, ku oli vaan tarkotus antaa tsempit sinne, aikalailla samassa tilanteessa olemiseen!! <3

Onko sulla viiviva ketään kelle pystyt asiasta puhumaan? Tai ketään lähellä kenen luo pystyt menemään tommosessa tilanteessa, siis muita ko vanhemmat? Mulla jostain syystä tosi paljon ahistaa tuo sinun tilanne sinun puolesta.

No kyllä meillä mies jäi kotiin jos minä pyysin :D
Ensimmäiset 3kk sai rellestää miten halusi, kun itse olin ulkomailla sen ajan.
Ymmärrän kyllä teitä, jos kerta teillä ollut miehiä, jotka eivät pyytämälläkään jää kotiin seuraksi ja joilla estot katoaa juomisesta (KOSKAAN ei saisi estot kadota, vaikka joisi mitä. Se kun on tiedossa, niin sitten ei juoda niin paljoa!).

En varmasti olisi minäkään kehottanut miestä menemään ryyppäämään, jos hän olisi seuraavassa hetkessä heilunut hepin kanssa joka suuntaan. Syyttäen alkoholia. Joo ei se alkoholi ole syyllinen jos on pettäjän vikaa ihmisessä.
Sama homma myös, että jos mies oikeasti haluaa olla naisen kanssa, jää hän pyydettäessä kotiin ennemmin kuin lähtee rilluttelemaan ja jättää naisen kotiin itkemään.

Onneksi meillä suhde niin vakaalla pohjalla ollut, että molemmat luotetaan toisiimme ja vaikka mies saattoikin käydä monenakin viikonloppuna putkeen kavereilla saunomassa, niin hän jaksoi huomioida meitä silloin aina vain enemmän, eikä koskaan vetänyt krapulaksi asti :)

Onko sulla viiviva ketään kelle pystyt asiasta puhumaan? Tai ketään lähellä kenen luo pystyt menemään tommosessa tilanteessa, siis muita ko vanhemmat? Mulla jostain syystä tosi paljon ahistaa tuo sinun tilanne sinun puolesta.
Eipä oikeestaan ole..

Hei omenansiemen,
eikö lapsi ole automaattisesti sinun yksinhuollossa, jos ette ole naimisissa ja lasta ei ole tunnustettu? Tällainen käsitys minulla on. Voi olla vääräkin. Silloin kylläkään ei lapsella virallisesti isää kait ole eikä varmasti perimisoikeutta ym.

Itse olen todella helpottunut, että sain yksinhuoltajuuden eron jälkeen tosin ihan käräjäoikeudessa asti. Mies oli yhdessäolon aikana todella vaikea ja käytti päihteitä. Itse kai kuvittelin, että päihteet jää, kun lapsi syntyy mutta ei jäänyt ja kaikki meni vain vaikeammaksi. Mies tuli vain välinpitämättömämmäksi minua kohtaan ja jopa agressiiviseksi. Ei sopinut lapsiperhe-elämään laisinkaan. Eli kannattaa realistisesti miettiä sitäkin, että ei ne päihteet taikaiskusta välttämättä jää lapsen tulon myötä pois.

Viiviva, niin ja se minun piti kysyä, että onko teillä ollu jo aiemmin tuommosta, vai vasta nyt raskausaikana? Ja miten ne sinun siskot, et pysty niille puhumaan ja kertomaan? Muistaakseni kirjotit johki, että toisen pitäis vissiin kuiten tulla jo toukokuussa takas paikkakunnalle, jos sieltä sais ainaki semmosen paikan mihin vauvan kans mennä, jos tilanne jatkuu.

Viiviva, niin ja se minun piti kysyä, että onko teillä ollu jo aiemmin tuommosta, vai vasta nyt raskausaikana? Ja miten ne sinun siskot, et pysty niille puhumaan ja kertomaan? Muistaakseni kirjotit johki, että toisen pitäis vissiin kuiten tulla jo toukokuussa takas paikkakunnalle, jos sieltä sais ainaki semmosen paikan mihin vauvan kans mennä, jos tilanne jatkuu.
No on joo ollut jo aikaisemminkin, mutta nyt ihan reilusti pahentunut tilanne :/ ja siis joo veli asuu helsingissä, ja sisko tulee silloin kesän alussa takaisin sieltä tänne, mutta en oikein niillekkään osaa puhua :D mutta siskon luo kyllä pääsee sitten aina jos tarvetta on. Ja nytkin jos viikonloppuisin sattuisi tulemaan riitaa miehen kanssa,niin siskon mies tietää että saatan sinne tupsahtaa yhtäkkiä :D

Viestintätöitä(kin) tekevänä pakko sanoa, että vaikka oli kiva nähdä pakkaus, niin sympatiani ovat kyllä sen puolella, jota tuosta syytetään... voisi käydä kelle vaan. Sinänsä kiinnostavaa, kuka tuon linkin on vuotanut. Ei löydy ihan helposti, koska pitää tietää täsmällinen osoite.

Takaisin