Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon siinä käsityksessä, et neuvolaterkka soittais jos jotain olis. Mut ei olis eka kerta tän raskauden aikana jos oon unohtanut jotain :P. Unohdin mm tilata sen ekan lääkärintarkastuksen... Mulla on kolmas raskaus, sokereissa ei aiemminkaan mitään vikaa, eikä sukurasitetta, joten en oikein usko, että niissä testeissä olis mitään löytynyt. Parin viikon päästä on neuvola, siellähän tuo sit selviää :)
 
Mulla ainakin käski soittaa seuraavana päivänä rasituksesta, koska muuten ei pakosta huomaa että oon käynyt rasituksessa.. :o
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Hgissä mä jouduin kahteen rasitukseen THL:n uusien ohjeiden mukaan, syynä vain se, että BMI 26 eli yli normaalin. Ei sukurasitetta, ei juurikaan painonnousua, ei yli 40-v ikää ja osin BMI johtuu lihaksista. Eli kävin ylimääräisessä alkuraskaudessa ja tässä normaalissa nyt jokin aika sitten. Normaaliin joutui, vaikka ekat arvot superalhaiset.

Vähän ihmettelin sitä ylimääräistä, mutta menin mukisematta, koska oma ja vauvan terveys on kyseessä. Ts ennemmin olen nyt rauhallisemmalla mielellä, että ei häikkää sokeriaineenvaihdunnassa, kuin että olisin skipannut ja nyt murehtisin. En osaa siis ottaa noita kokeita tai punnituksia tai muita juttuja "henkilökohtaisesti", koska niille on asiaperusteet.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kans Helsingistä, mut ei tarvinnut tosiaan käydä kuin yhdessä. Edellisissä raskauksissani (yhteen) sokerirasitukseen joutui jos bmi oli 30 tai yli, mut oon kyl kuullut, et pääkaupunkiseudulla olis sittemmin tiukennettu noita rajoja.
 
Mun ei tarvinnut käydä ollenkaan sokerirasituksessa. Ilmeisesti niitä ei enää tehä jos ei ole syytä, mikä ei kyllä haittaa mua yhtään :).
 
Näköjään tosi neuvolakohtasta. Mulla siis ei ole sukurasitetta, paino ei oo noussu ku 4 kiloa koko raskauden aikana, oon vähä yli 20v eli ainut syy on se lähtö painoni ja silti jouduin kaksi kertaa.. :s mutta tosiaan käyty mikä käyty ja pääasia ettei tarvi enää murehtia :)
 
Mä oon kans Helsingistä, mut ei tarvinnut tosiaan käydä kuin yhdessä. Edellisissä raskauksissani (yhteen) sokerirasitukseen joutui jos bmi oli 30 tai yli, mut oon kyl kuullut, et pääkaupunkiseudulla olis sittemmin tiukennettu noita rajoja.
Joo, nyt on tiukemmat ohjeet, terkka vielä tarkisti. Lääkäri tosin ihmetteli, että miksiköhän mun piti mennä, mut sanoin vaan, et menin, kun käskettiin. :D
 
Mulla oli sama homma. Jouduin koska oon 25v. Lääkäri kans kysy että miks ihmeessä terkka laitto sut sinne :o
Tämä vantaalla.
 
Meillä tosiaan terkka tarkisti Hgin linjauksista, kun alkoi itsekin vähän pohtia, että hetkinen, ettei hän ole vain sotkenut asioita... Mutta näin ymmärsin, että tuo BMI 26 yksin riitti (lääkäri oli sitä mieltä, että olis pitänyt olla yli 30, jotta olis kannattanut lähettää), vaikkei mitään muuta ollut.
 
Tässä kyllä taas näkee sen että neuvolassa tuijotetaan vaan jotain suosituksia ja väännetään ne vaikka pakolla koskemaan kaikkia. Terve maalaisjärki ja yksilöllinen hoito on hävitetty kokonaan suomalaisesta terveydenhuollosta... Itse olen käynyt 2 kertaa sokerirasituksessa mutta mun kohdalla siihen oli kaikki syyt olemassakin eli ylipaino, ikä ja sukurasite. Kummallakin kerralla arvot ok. Toisaaltaan olen myös nähnyt omien sukulaisten kautta kakkostyypin diabeteksen kaikki seuraukset niin olen muutenkin pyytänyt muutaman vuoden välein lääkärissä lähetteen paastoarvon mittaukseen. Itse ainakin yritän siirtää taudin puhkeamista mahdollisimman pitkään.
 
No, mua ei haittaa, koska ei neuvola tai th ole mikään pahis, vaan heidän pitää noudattaa tehtyjä linjauksia. Esim. D2 on todella alidiagnosoitu ja lisääntyy Suomessa huimaa vauhtia aiheuttaen monenlaisia ongelmia. Radi liittyy siihen eli mitä useampi jää kiinni mahd varhaisessa vaiheessa, sen parempi. :) Eli ei noita linjauksia ihan tyhjästä repäistä, vaikka kuntakohtaiset erot ovatkin jänniä. Mulla teoriassa olis voinut olla ongelmia, olen jo melko vanha ja ensisynnyttäjä.
 
Odette vei jalat suusta. Ei ne kenenkään kiusaksi ole. Eikä niistä varmasti kenelläkään haittaa ole.

Täällä on et jos on yli 25 ja bmi yli 25, eli melkein kaikki. Ite tein vapaaehtoisesti reilu viikonloppu sokeriseurannan, koska on ollu niin matalia sokereita ja pahaa olla. Rasituksessa en matalien arvojen takia käyny ollenkaan
 
Hyvähän se on että seurataan. Mua ärsytti eniten se, että piti olla syömättä :D sit ku se oli ohi, niin olihan se hyvä kuulla et kaikki on kunnossa. Sitä alkaa tulla vainoharhaseks :D itellä ei tosiaan ollu muuta syytä kun että ikä on 25 ja se on täällä joku raja.. bmi 21 ja ei sukurasitteita.
 
Mulle th selitti että nykyään kaikki yli 25 vuotiaat seulotaan ihan tarkastus mielessä kun noita sokeri vauvvoja rupee oleen niin paljon. Eli yli 4kg syntyessään.
 
Kyllä munkin mielestä on hyvä, että seulotaan. Ei ne ole lainkaan turhia testejä. Itse menin siihen testiin ihan mielelläni kun tiedän, että kuulun valmiiksi jo riskiryhmään. Tosin sitten pitää muistaa myös se, että osa isoista vauvoista vaan on isoja. Minun esikoinen oli iso vauva, mutta poika on myös jatkanut kasvuaan samalla käyrällä edelleen. Toiset vaan on isoja. :)
 
Käytännöt jonkin verran vaihtelee paikkakunnittain. Mulla oli alkuraskaudessa sekä ylipainon & sukurasituksen takia sokerirasitus, josta yksi arvo ylittyi. Viikon kotiseurannassa kaikki ok, joten seuranta lopetettiin. Joskus rv 26-28 välillä oli toinen rasitus, siellä kaikki arvot oli hyvät, joten ei mitään seuraamuksia. Nyt on kyllä tullut syötyä karkkia, ja koska toi radi-diagnoosi silti säilyy koko raskauden ajan, niin pitäisi kyllä sen suhteen ryhdistäytyä. Pitää ajatella vähän enemmän vauvan terveyttä kuin omia mielitekoja, etenkin kun liikuntakyky alkaa olemaan niin nollissa. Siskolla oli muuten radi, joka pysyi kurissa hyvin ja ilman insuliineja, lapsi syntyi sitten todella pienenä ja sokerit hyvät. Ettei se radi automaattisesti tarkoita sokerivauvaa, mutta hyvä se seuranta on tehdä, niin voi ennaltaehkäistä ongelmia. :)
 
Maalaisjärki on kyllä todellakin hukassa neuvolassa ja se rassaa kyllä suunnattomasti asiassa kuin asiassa... minä en henk koht anna oikein mitään arvoa neuvolan 'ohjeille' ja suosituksille varsinkaan kun ne on niin ailahtelevia sitten kuitenkin paikkakunnan ja terkkarin mukaan. Ensin on muka valtakunnalliset suositukset mutta sitte toisaalla tehdään ja perustellaan toisin. Joten kopputulos on että meen ihan omalla fiilikselle ja lueskelen tietoa muualta muodostaakseni asioihin oman mielipiteen...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Meillä on tosi asiallinen kätilö-th, joka tietää, että mulla on esim. ravitsemukseen, liikuntaan ja terveyteen liittyvää pohjakoulutusta ja osaamista. Eli olen kokenut, että keskustelut ja kohtelu ollut asiapohjaista. Tiedän, mihin tietyt suositukset perustuvat, miten eri väestö- ja ikäryhmien riskit muodostuvat jne jne eli mun kanssa ei ole käyty sen tarkemmin läpi mitään painoon, syömiseen tai liikkumiseen liittyviä asioita läpi. Terveyspuolella esim. oireista olen kysellyt paljon itse, koska raskaus on uusi asia, mutta noin muuten meidän neuvolakäynnit ovat menneet musta hyvin ja olen kokenut ne plus tähän mennessä tehdyt kokeet hyödyllisiksi. :)
 
Kyllä mäkin pidän kaikkia kokeita varsinkin omalla kohdalla hyödyllisinä ja erittäin tarpeellisinakin yli 40v iän takia. Ihmettelen vaan noita normaalipainoisten ja nuorten rutiinimittauksia, jos ei ole syytä epäillä radia.
Omat neuvolakokemukset on vaan muutenkin todella huonoja tähän mennessä. Joka kerta eri terveydenhoitajaharjoittelija joka vaan tuijottaa jotain paperinpalaa ja latelee sieltä kysymyksiä. Ja meinaa sitten unohtaa tehdä perusmittaukset joista joudun sitten itse huomauttamaan.
Oma tietämystaso on jo vaan paljon isompi kuin sen 20v opiskelijan joka ei ole yhtään lasta tehnyt niin alkaa vaan nykyään ärsyttää nuo turhat käynnit. Jos saisin tikut kotiin niin voisin kyllä itsekin mitata proteiinini ym. Verenpaine mittari jo löytyykin. Mulla ei ole terveydenhuoltoalan koulutusta mutta laborantin kylläkin joten osaan kyllä käsitellä näytteitä jne. Ja jos on tuntunut että on jotain isompaa ongelmaa niin olen käynyt omalla gynellä kaiken selvittämässä. Ei ole tullut mieleenkään soittaa neuvolaan. Itse toivon että ensi viikon äitiyspolin lääkärikäynnistä on sitten oikeasti jotain hyötyä ja sieltä saa oikeata informaatiota...
 
Takaisin
Top