Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaa kyllä kurjalta. :/ Meillä oli viime kerralla mukana just valmistumassa oleva th-opiskelija ja olin ihan yllättynyt, miten skarppi hän oli! Annoinkin lähtiessä palautetta, että hyvin meni. :)
 
Oonko mä ainut joka tykkää käydä neuvolassa? :D Mun mielestä sinne on kiva mennä ja meillä on aivan ihan täti siellä. :) Voisin käydä siellä vaikka useamminkin, mutta harmi vaan, kun toisen lapsen kohdalla käyntejä on vähemmän kuin ensimmäisen kohdalla. ;)
 
Hyvä se on mitata vaikka kaikki olisi ns näennäisesti kunnossa. Kaverini joka kävi sokerirasituksessa iän takia, vaikka vaan 25v., ja aina ollut itse pienikokoinen ja perusterve. Niin vaan huomattiin radi ja saatiin vauva hoidettua kunnialla ulos seurannan kanssa.

Itse käyn mielelläni neuvolassa. Vallankin kun se meille kunnallisesti tarjotaan.
 
Mulla ei oikeen kemiat kohtaa neuvolatädin kanssa, muuten kyllä tykkään käydä neuvolassa.
 
Kyllä minä tykkään käydä neuvolassa, koska: aivan ihana th ja ihana oli sijainenkin joka kerran oli tuuraamassa :) ja hyvin osaavat käyttää maalaisjärkeä ja voin kuvitella että ottavat jokaisen asiakkaan omana yksilönä, eivätkä tuijota suosituslappuja niin tiiviisti että kaikki menis saman kaavan mukaan. Mullekkin ois pitäny tehdä kaksi sok.rasitusta mutta skipattiin se eka koska oli niin voimakas pahoinvointi, että olisin vain turhaa mennyt paikalle koska oisin varmasti oksentanut testin pilalle.
Oon kyllä kokenu että aidosti haluavat auttaa, tukea ja hoitaa asian ku asian mallikkaasti.
 
Kyllä mäkin ihan mielelläni käyn noilla neuvolakäynneillä mut th on nuori ja kokematon, eikä tunnu siltä et saisin hirveesti apua kysymyksiin. Sokerirasitukseen se ei mua laittanu (ikää tulee ensi viikolla 29), tosin unohdin mainita et mun äidillä oli yhdessä raskaudessa sokereiden kanssa häikkää. En tiedä pitäiskö viä asia mainita..
 
Mäkään en tykkää käydä neuvolassa. Esikoisen kanssa tuntui kuin täti ois pitänyt mua ihan tyhmänä ja tietämättömänä mistään. Nyt on sit eri neuvola mut enpä juuri viihdy tuollakaan. Yleensä kyllä itse hankin tietoni ellei maalaisjärki jo sano jotain.
Mun siskolla on kyllä kiva neuvola täti ja jos ite voisin sinne mennä niin ehkä viihtyisinkin..
 
Minä kyllä käyn mielelläni neuvolassa. Mulla on aina ollut kiva täti siellä. On siis vaihtunut nyt pari kertaa. Vähän kyllä jännittää seuraava käynti kun taas vaihtuu th. Tosin tämä seuraava on edelleen sijainen ja oma th tulee takaisin varmaan jo viimeistään vauvan ekalle neuvolakäynnille. Meillä myös se vauvan eka neuvola on kotikäynti. Tai ainakin pari vuotta sitten oli esikoisella. Nyt ei oo ollut puhetta vielä siitä.
 
En ymmärrä miksi valitetaan siitä, että on joutunut/joutuu sokerirasituksessa käymään.

Joo inhotti itseäni sinne mennä, mutta ainoastaan litkun ällöttävän makeuden takia. Muutoin mielestäni on vain hyvä varmistaa ja kun se ei maksa meille asiakkaille yhtään mitään, niin miksi kitistä?!

Yleensä valitetaan, kun ei lääkärit ja hoitajat suostu jotain kokeita tekemään ja nyt sitten valitetaan, kun halutaan varmistaa äidin ja lapsen turvaamiseksi. Se sokerin takia kasvaminen kun EI ole vauvalle, eikä äidille hyväksi.
Eikä se radi-diagnoosi ole täysin ylipainosta tai iästä kiinni.
Onpa tullut tavattua niitäkin, jotka on alipainoisia ja ikää 19-22v ja silti useammallekin radi napsahtanut.
Tietenkin ylipaino ja ikä lisäävät riskiä, mutta ei nekään tarkoita, että sitä välttämättä tulee.

Maailmassa kun on isompiakin ongelmia, kuin se, että halutaan varmistaa äidin ja lapsen turvallisuus.
 
Itse ymmärrän, että sokerirasitus tehdään ja se on tärkeää että radi tulee esiin, mutta sitä en ymmärrä miten eri neuvolat/terveydenhoitajat toimii aivan eri tavoin ja en siis ymmärrä vieläkään miksi jouduin käymään kaksi kertaa, kun omalla paikkakunnalla kukaan ystäväni ei ole joutunut käymään. Ja tätäkään en varmaan ihmettelisi, jos neuvolasta kysymyksiin vastattaisiin eikä vain mumistaisi jotain epämääräistä. Tietysti tulee olo, että minussa/raskaudessani on jotain epänormaalia kun toimitaan eri tavalla kuin muiden kohdalla.. Mutta tarkoitus ei ollut varsinaisesti valittaa.. :D tai oli, mutta ei sokerirasituksesta vaan neuvolan toiminnasta lähinnä.. :D
 
Olen kyllä, frozenflower, kanssasi samaa mieltä. Siitä paastosta ja ylimakeasta litkusta olen kyllä kaikille valittanut. :) Sitä lähinnä olen ihmetellyt kuinka erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla on. Minä kun mitä suurimmassa määrin kuulun riskiryhmään ja minä kävin vain kerran. Jotkut vähemmän riskiryhmäläiset kun ovat käyneet sen kaksi kertaa. :confused:
 
No.. empä mäkään varmaan osais ihmetellä jotain sokerirasituskoetta, ellei lääkäri olis itse ollu niin ihmeissään siitä että miks ihmeessä terkkari laittoi mut sinne. :o

Mut asiasta toiseen, mä järkytyin tänään, kun jotenkin mulle tuli vasta nyt ilmi, että tosta päivärahasta menee 25% veroja..! Menny ihan ohi jos oonki sen lukenu jostain...
 
Siihen voi hakea muutosverokortin. Toki jos raha on iso niin sit menee enemmän mut ite sain 14 prosentilla ku se on niin pieni.... (750 €/kk) ku ollut nii olemattomat tulot.
 
Mä oon varmaan (toivottavasti) ymmärtäny nyt jotain väärin.. siinä luki jotai että "verotetaan saman prosentin mukaan mikä menee palkasta, mutta kuitenkin vähintään 25%"
 
Iinama, mäki olin ymmärtäny väärin :D tai oikeestaan lukenu huonosti. Se on vähintää 25% JOS ei vie muutosverokorttia..
 
Mä tykkään käydä neuvolassa! Esikoista odottaessa oli aivan ihana th ja nyt toista odottaessa samanlainen tapaus :) olen ravannut siellä varmaan kymmenen kertaa, kun täti välillä tarjoaa ylimääräisiä käyntejä, missä käyn vaan juttelemassa ja kuunnellaan vauvan sydänäänet :) hän jää nyt opintovapaalle, niin seuraavan kerran aika on vasta maaliskuun lopulla ja silloin siellä on sijainen. Toivon vaan, että kemiat kohtaa hänenkin kanssa. Lastenneuvolan hoitajat onkin sitten suurimmaksi osaksi olleet ihan hirveitä...

Mua ei punnita neuvolassa ollenkaan, kun painonnousu ahdistaa. Th sanoi, ettei tee mun painolla mitään, kunhan näkee ettei pissassa ole sokeria ja etten ole merkittävästi lihonnut. Mulla ei kokemusta ole sokerirasituksesta, mutta kuulostaa sellaiselta mihin en ikinä haluaisi osallistua :depressed: esikoisen kanssa painoa tuli lisää 18kg. Söin karkkia ihan hirveät määrät ja kermakakkuja meni aika lailla yksi per viikko. Joten ihme, että mua ei mihinkään testeihin pistetty :rolleyes:

Mun tämänhetkinen ainoa tulonlähde on sairauspäiväraha. Se on mulla muutenkin ihan surkea, kun ei mitään tuloja opiskeluiden takia ole ja siitäkin olemattomasta summasta viedään 20% veroa :banghead:
 
Mä tuos laskeskelin ja tein netis muutosverokortti laskurin niin huomasin, että eipä toi muutosverokortti tuo mulle ku 64e kuukaudessa enemmän rahaa tilille ja sitte taas vuoden päästä jouluna sais vähemmän.. Ja siis mulla laskis siitä kahdestakymmenestäviidestä kuitenkin kuuteentoista..
 
Takaisin
Top