Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varmaan enempi merkkaa toi et miten kiinteänä paikat on? Se verrattuna pituuteen. Itellä oli nyt perjantaina äitipolilla siis sen vajaa 4cm ja vähän pehmentynyt paikat, ei tarvinnut vielä huolestua. (Lääkäri ei sanonut siellä muuten et on pehmentyny, mut kortissa on raksi siinä kohtaa) :D Supistuksien takia kuitenkin lepoa. Eilen maanantaina oli lyhentynyt vielä 0,5cm, mutta nyt kiinteä. Jos olisi ollut edelleen pehmeä ja lyhentynyt niin olisi voinut vielä määrätä seuraavaan ultraan. Nyt pystyn kuitenkin kotona seurailemaan, kun tiedän että paikat ovat kiinteänä. Eli jos ei sen pahemmin supistele niin voi huoletta olla kotona kunhan nyt ei vaan lähde taas rasittamaan itseään et tapahtuisi enemmän lyhentymistä tai pehmentymistä kun siitä liikkumisesta ja touhottamisesta selkeästi pahenee.. Näin käsitin :D

ps. Saikkua jatkettu 20.3 saakka, tokkopa pääsen enää ollenkaan töihin. Menen kyllä jos pääsen mutta lääkäri eilen sanoi että eiköhän nyt ole parempi keksiä kotona tekemistä, kun töitä kerkeää tehdä vielä aika kauan äippäloman jälkeen taas :D uskon tämän mutta silti tekis mieli töihin kun siellä on nyt kaaos tietysti meneillään kun en ole siellä... :( mut ei voi mitään!
 
Juu eipä siis täälläkään ole kertaakaan katottu mitään noita juttuja :shifty: Tosin uskon ettei oo ollut sit ehkä tarvis, kun on multa kyllä joka kerta kysytty että onko ollut harkka suppareita, ja kun ei oo, niin eikai paikat sit ittekseen lähde aukeen ja pehmenemään.
Ja jos käy niin kuin esikoisen kanssa, että kaikki alkoi yhdessä pläjäyksessä: eka meni vedet, sit alko supparit (pitkinä, kivuliaita 2-6min välein) ja sit paikat aukeen jne..
Mutta eipä oo tehty kyllä mitään vauvan painoarvioitakaan,.. Esikoinen oli kyllä siro 3220g, et jospa ei pikkusiskostaan tulis myöskään nelikiloista..
 
Sokerirasituksessa... nyt kun on käynyt jo varhaisraskaudessa tämän niin tuntui että litku oli kahta kamalampaa kun tiesi mitä odottaa :D Tunti vielä!
 
Mithra, tsemppiä! Mulla oli eilen rasitus ja mulle se oli kolmas kerta 9 kuukauden sisään ja voin kertoa että se litku on joka kerta vastenmielisempää ja oksettavampaa..
 
Mithra, tsemppiä! Mulla oli eilen rasitus ja mulle se oli kolmas kerta 9 kuukauden sisään ja voin kertoa että se litku on joka kerta vastenmielisempää ja oksettavampaa..
Miksi sinä niin monta kertaa olet joutunut käymään?! Minä onneksi selvisin taas tällä yhdellä kerralla, joka siis oli minullakin eilen. Tuloksia odotellessa... Tosin en usko niissä olevan mitään häikkää kun ei ollut esikoisen aikaankaan. (Eikä äidilläni ole ollut mitään vikaa niissä vaikka hän on synnyttänyt kolme reilusti yli nelikikoista vauvaa (minä painavimpana 5050g...).)
 
Jelppis, kesän alussa kävin kun tutkivat mikä mua vaivaa ja syy löytyi ärtyneensuolen oireyhtymästä, mutta sulkivat silloon diabeteksen pois. Sitten marraskuussa alkuraskauden rasitus lievän ylipainon vuoksi ja nyt sitten se 26-28 viikoilla käytävä rasitus. :D ja joka kerta täydelliset arvot, vaikka olo on ollut ku rekan alle jääneellä. Tai toki eilisen tulokset saan soittaa tunnin päästä.. :D
 
Käytännöt näköjään vaihtelee melko reilusti paikkakunnittain... Mulla on reilusti ylipainoa, olen yli kolmenkymmenen ja esikoinen oli iso (4885g) ja silti minä kävin vain kerran sokerirasituksessa. Ymmärrän kyllä tuon eka käynnin, joka ei millään tapaa liity raskauteen, mutta sitä en ymmärrä miksi sinut on laitettu alkuraskaudessakin siihen... o_O
 
Jelppis, tätä mäki kyselin neuvolatädiltä ja vastaus oli vaan; " teen niinku ohjeissa sanotaan". Mun neuvolatäti on siis sijainen. Ollut sijaistamassa vissiin ainaki vuoden.. :D ja tosiaan kysyin että miks pitää uudestaan ku ekas rasitukset täydelliset arvot, niin vastaus oli; "raskausdiabetes voi puhjeta missä vaiheessa tahansa". Tuli vähä sellanen fiilis, että neuvolatäti ajattelee vaan että kun mulla nyt on ylipainoa niin mun on pakko sairastaa raskausdiabetes.. Hauskinta, että kukaan ystävistä ei oo joutunut kahta kertaa raskauden aikana rasitukseen, mutta heillä ollut eri neuvolatäti..
 
Perle, sun neuvolantäti ei kyllä oo käyttänyt sitä omaa ajattelua eikä tervettä järkeä yhtään... Sen ekan olis voinut ihan hyvin jättää väliin. On kai yleisempää, että joutuu käymään vaan sen 26-28 viikolla tehtävän rasituksen kun insuliinituotannossa tapahtuu muutoksia raskausaikana ja selvemmin radi näkyy sitten loppupuolella. Ihan turhaan on sua kyllä mun mielestä kiusattu moneen kertaan sillä rasituksella...
 
Jelppis, näin mäki oon ajatellu ja meillä meni välit tosi huonoks sen neuvolatädin kans ku tapeltiin noista asioista. Mutta onpahan nyt käyty sitten ettei kellään oo valittamista! Mutta seuraavis raskauksis sanon alkuraskauden rasituksille ei kiitos.
 
Meillä jos on joku rasite esim. sukulaisen diabetes, ylipaino,pco tms. niin joutuu ensin alkuraskaudessa ja jos arvot ok niin sit viel myöhemmin uudestaan. Jos taas pomppaa heti ekalla kerralla niin sit ei tarvi mennä uudestaan.
 
Mulla on kyllä ylipaino, sukulaisen (isovanhemman) diabetes, ikä ja iso esikoinen ja silti neuvolassa on lääkärikin ollut sitä mieltä, että tämä loppuraskauden rasitus riittää. Eli siis paikkakunta kohtaisia eroja on. :) Ja siis pakkohan ei kenenkään niihin ole osallistua. Neuvolasta voivat laittaa lähetteen ja vahvasti suositella käymään siinä, mutta on oma valinta käykö.
 
Viiviva, meillä ei oo ainakaan puhuttu neuvolas mitään vielä isyydentunnustuksesta.. :s
 
Aijaa :o sehän on uus juttu tän vuoden alusta, että voi neuvolassa tunnustaa isyyden, niin onkohan jo kaikilla paikkakunnilla käytössä?
 
Juu, tässä raskausdiabetekseen liittyvissä asioissa oon huomannut että paikkakuntakohtaiset erot on valtavia....
 
Täälläkin kaksi kertaa rasitus, kun sukurasitteena kakkostyypin diabetes. Eikä mikään pieni rasite, kun isänisällä ja kaikilla hänen yhdeksällä sisaruksella kakkostyypin diabetes. Isälläni ei (ainakaan vielä ja toivottovasti ei tulekkaan) diabetestä ole ja ikää hänellä 63. Diabetes kun on tahtonut sukulaisille tulla 40-50v iässä.

Mulle sanottiin viimeksi neuvolassa, että jos rajat paukkuu raskauden aikana, ois todennäköistä sairastua myöhemmin jokatapauksessa diabetekseen. Jos taas arvot raskauden aikana hyvät, suurempi mahdollisuus välttyä myöhemminkin. :)

Meilläkin alettiin puhumaan isyyden tunnustamisesta viime kerralla. Annettiin ohjeistus ja sit seuraaval tai sitä seuraaval käynnis on tunnustus.
 
Mulle tehtiin rasitus esikoisen kohalla kun painoa kertyi, n vk 26->, mut nyt ei oo tehty ollenkaa vaik painoa taas :) Ei vissii tartte ku viimeks arvot oli hyvät ja vauva pieni eikä suvussa oo db.
Isyys tunnustettiin viime kerralla, helmikuun alussa neuvolassa! Tosi kätevää ku ei tartte sit vauvan kans lähtee lasulle jälkeenpäin :)
 
Mulla oli sokerirasitus viikolla 24+ eikä ole kuulunut tuloksia ni aattelin, et kai ne on ihan ok :D Tammikuus kävin viimeks neuvolassa ja silloin juteltiin, et jos bmi on vähintään 35 ni sit ois pitänyt käydä alkuraskaudessa jo. Mun neuvolakortissa luki just se 35, mut terkka laski mun bmi:n uusiks ja sai tulokseks 34,9 ja korjas sen mun korttiin ni ei näytä niin pahalta :D
 
Takaisin
Top